خبرگزاری کار ایران

جدیدترین انواع پانسمان زخم و درمان زخم به روش نوین

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۲۷۴۴

آسیب به پوست مسئله ای اجتناب ناپذیر است که چالش هایی را برای انسان ها ایجاد می کند. زخم های متفاوتی در این آسیب ها برای پوست انسان به وجود می آیند که رسیدگی سریع و مناسبی نیاز دارند. هر یک از زخم ها با توجه به نوع و میزان وخامت به پانسمان خاصی نیاز خواهد داشت. در غیر این صورت ممکن است سبب حادتر شدن وضعیت زخم ها شود.

پیشرفت های اخیر در صنعت پزشکی سبب شده است که پانسمان های بسیار متفاوتی وارد بازار شوند که هر یک در روند بهبود نوع خاصی از زخم ها کاربرد خواهند داشت. برای آشنایی بیشتر با انواع پانسمان ها و تاثیر هرکدام در روند بهبودی بیمار با ما همراه باشید. اطلاعات مختصری برای شما در نظر گرفته ایم.

 

اهمیت پانسمان زخم

پوست بزرگ ترین عضو بدن محسوب می شود که عملکردهای پیچیده متعددی دارد. مهم ترین عملکرد پوست این است که مانند یک لایه محافظ در برابر خطرات و آلودگی های محیطی از اندام بدن محافظت می کند.  پوست در برابر مواد شیمیایی مضر، اشعه ماورا بنفش خورشید و ارگانیسم های بیماری زا از بدن محافظت می کند همچنین امکان تولید ویتامینD  و تنظیم دمای بدن را با از دست دادن رطوبت دارد.

جدیدترین انواع پانسمان زخم و درمان زخم به روش نوین

از این رو محافظت از پوست اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت؛ زیرا تنها پوست سالم است که عملکرد محافظتی برای بدن به همراه خواهد داشت. زخم ها تاثیر منفی در عملکرد محافظتی پوست خواهند داشت و به میکروب ها اجازه ورود به لایه داخلی بدن را خواهند داد. به همین سبب پانسمان زخم از مهم ترین مسائلی است که در زملن بروز زخم ها باید هرچه سریع تر نسبت به آن اقدام شود.

انواع مختلف زخم

زخم ها در حوزه پزشکی از نظر میزان جراحت، وضعیت بالینی بیمار و علت به وجود آمدن آن ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند. علت به وجود آمدن زخم ها متنوع است و به تبع آن نوع زخمی که با آن مواجه هستیم و پانسمان مناسب آن نیز متفاوت خواهد بود. زخم های حاد به زخم هایی گفته می شود که در اثر جراحاتی مانند خراش خفیف، زخم چاقو و جراحت های بعد از عمل جراحی به وجود می آیند و به سرعت بهبود می یابند.

زخم های مزمن مانند زخم پای دیابتی، آسیب پرتوی مزمن، زخم گلوله و سوختگی های عمیق، روند بهبود بسیار طولانی تری خواهند داشت. از همین رو پانسمان آنها نیز در درمان این نوع زخم ها نقش فراوانی خواهد داشت.

در ادامه به انواع پانسمان زخم و تاثیر آنها در روند بهبودی زخم ها خواهیم پرداخت.

انواع پانسمان زخم

همان گونه که اشاره شد پانسمان های متفاوتی بر اساس نوع زخم برای هر بیمار به کار می رود. پانسمان هایی که امروزه استفاده می شود در انواع مختلفی از کف، گاز، فیلم های شفاف، آلژینات ها، کامپوزیت ها، هیدروکلوئیدها و هیدروژل وجود دارد.

برای آشنایی بیشتر با انواع این پانسمان ها توضیح مختصری درباره هرکدام ارائه خواهیم داد.

فوم ها

ساختار چند لایه فوم ها خاصیت جذب خوبی دارند و محیطی گرم و مرطوب را برای زخم به وجود می آورند که به بهبود آن کمک می کند. در آسیب های جزیی یا زخم های عمیق کاربرد دارند و ترشحات زخم را به میزان زیادی جذب می کنند، به راحتی از روی زخم برداشته می شوند و استفاده راحتی دارند.

جدیدترین انواع پانسمان زخم و درمان زخم به روش نوین

گازها

از جمله پانسمان های ارزان قیمتی که به راحتی در دسترس است، گازها هستند. این نوع از پانسمان ها قادر به محافظت از زخم ها و کاهش تهاجم باکتریایی در آنها هستند. در مورد زخم های سطحی، بهترین پانسمان زخم در منزل همین گازها هستند که همه جا در دسترس قرار دارند.

غشای شفاف

این نوع از پانسمان نیز از عفونت باکتریایی زخم جلوگیری می کند. همچنین به سبب شفافیت و مشاهده آسان زخم نیاز به برداشتن و بررسی زخم ها ندارید. اما این پانسمان ها برای زخم های شدیدی که ترشحات زیادی دارند، مناسب نیست.

آلژینات ها

پانسمان آلژینات از نوعی جلبک استخراج می شوند که نوع نواری و ملحفه ای آن وجود دارد. این نوع از پانسمان برای زخم های کوچک و بزرگ و ترشحات زیاد نیز مناسب است.

کامپوزیت ها

پانسمان های کامپوزیت از انواع مواد پانسمان مانند ترکیبی از کف و گاز، پانسمان یون آلژینات و نقره و غیره ساخته شه اند. از این نوع پانسمان می توان به صورت یک لایه یا دولایه برای انواع زخم ها استفاده کرد. این نوع جدید از پانسمان، در لایه بیرونی خود  الیاف مصنوعی آبگریز دارد که بخش مهمی از آن از اسید پلی پروپیلن تشکیل شده است. اگر به دنبال روش پانسمان زخم باز هستید، کامپوزیت ها استفاده راحتی دارند همچنین به بستر زخم نمی چسبند.

پانسمان زخم خود را جدی بگیرید

زخم ها انواع متفاوتی دارند که بسته به نوع وخامت پانسمان مناسبی نیاز دارند. سهل انگاری در انجام پانسمان مناسب ممکن است سبب عفونت زخم و تهدید سلامتی فرد شود. پس بهتر است با کمی مطالعه درباره نوع زخم به وجود آمده، بهترین پانسمان را برای زخم خود تهیه کنید. فروشگاه اینترنتی پارسا طب در این زمینه کمک فراوانی به شما در شناخت انواع زخم و پانسمان ها خواهد کرد. ضمنا در صورت شدید بودن زخم از پانسمان آن در منزل خودداری کرده و حتما به پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز