خبرگزاری کار ایران

اخذ مجوز مهد کودک

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۲۵۱۱

آیا تاکنون به اهمیت وجود مهد کودک در جامعه فکر کرده‌اید؟ مهد کودک یکی از نیازهای اساسی و مهم کشور به شمار می‌رود که به طور تخصصی به رشد و تربیت فرزندان این آب و خاک می پردازد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام اندیشه آسیا، اهمیت این موضوع موجب شده است تا قوانین و شرایط ویژه و نسبتا دشواری به منظور اخذ مجوز مهد کودک در نظر گرفته شود. بدون شک والدین به عنوان پشتوانه محکم برای کودکان شناخته می‌شوند و وظیفه رشد و تعالی آنها را به بر عهده دارند. اما به منظور آموزش صحیح و پرورش اصولی کودکان نیاز به راهکارهای اصولی و هدفمند است که اجرایی کردن این راهکارها به دانش و مهارت ویژه‌ای نیاز دارد. این نیازمندی موجب می‌شود تا ضرورت وجود مهد کودک در جامعه بر همگان آشکار شود.

مهد کودک با برخورداری از امکانات، دانش، مهارت و شرایط مناسب فضای ایده‌آلی را برای پرورش و ارتقای تفکر، روان و مهارت‌های کودکان فراهم می‌سازد.

در سال‌های نه چندان دور مهد کودک‌ها به‌عنوان مرجعی خدماتی برای نگهداری از کودکان فعالیت داشتند. اما در حال حاضر حیطه فعالیتی انها بسیار گسترده‌تر شده است و به‌عنوان بستری آموزشی و پرورشی شناخته می شوند.

حوزه فعالیت مهد کودک‌ها

شاید تصور کنید که شرایط آموزش و پرورش کودکان در تمامی مهد کودک‌ها یکسان است. در صورتی که مهدکودک‌ها با توجه به حوزه فعالیتی  و نوع کارکردشان به انواع متنوعی تقسیم می‌شوند. البته ناگفته نماند که نگهداری از کودکان، بررسی شرایط جسمانی کودک، بررسی بیماری‌های کودک، رفع سوء تغذیه و… از دیگر خدمات مهم و مشترک تمامی مهد کودک‌ها به‌شمار می‌رود.

اخذ مجوز مهد کودک

انواع مهد کودک

در ادامه با  انواع مهدکودک‌ آشنا می‌شوید:

۱.مهد کودک تمام وقت

۲.مهد کودک نیمه وقت

۳.مهدکودک پاره وقت

۴.مهد کودک تخصصی

۵.مهد کودک شبانه روزی

۶.مهد کودک شبانه

۷.روستا مهد

۸.مهد قرآنی

۹.مهد مساجد

آشنایی با مراحل مجوز مهد کودک

در صورتی که با نحوه گرفتن مجوز مهدکودک آشنایی ندارید، حتما با متخصصین و صاحب نظران این عرصه مشورت کنید. زیرا به منظور اخذ این مجوز باید قوانین و شروط زیادی را در نظر داشت. این شروط از انتخاب ساختمان تا باید و نبایدهای در نظرگرفته شده برای صاحب امتیاز را شامل می‌شود.

لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های بیشتری در صدور مجوز مهد کودک ایجاد شده است. در سال‌های گذشته سازمان بهزیستی کشور به عنوان مرجع صدور مجوز مهد کودک تعیین شده بود که از سال گذشته و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری این مرجع تغییر کرده است و این وظیفه به عهده سازمان ملی تعلیم و تربیت در وزارت آموزش و پرورش نهاده شده است. همان طور که پیشتر به آن اشاره کردیم در حال حاضر فعالیت مهد کودک‌ها بسیار فراتر از اقدامات خدماتی و مراقبت از کودکان است و هدف اصلی مهدهای کودک آموزش و پرورش نسل آینده است. مهد کودک‌ها تاثیر زیادی بر تربیت کودکان دارند و هرگونه آموزشی به آنها به صورت نقشی بر وجودشان حک خواهدشد. زیرا بر طبق نظریه محققان، تا سن ۶ سالگی بهترین زمان برای تعلیم و تربیت تعیین شده است.

آشنایی با برخی از وظایف مهد کودک‌ها

  • فراهم کردن بستر رشد کودکان در عرصه‌های مختلف: شخصیتی، روانی، معنوی و…
  • آشنا کردن کودک با شرایط و وقایع زندگی و ارتقای سطح نگرش در وی
  • ارتقای توانمندی کودک در بروز احساسات و بیان اندیشه‌های فردی
  • اجرایی کردن برنامه‌های رشد و غربالگری در کودکان
  • آشنا کردن کودکان با ارزش‌ها و مفاهیم مهم اجتماعی از جمله: بخشش، دوستی، ایثار و…
  • فراهم کردن بستری مناسب برای مراقبت و نگهداری از کودکان

مقام معظم رهبری با توجه به جایگاه مهم مهد کودک و تعدد وظایف آنها، وزارت آموزش و پرورش را به عنوان متولی اصلی و صاحب اختیار  مهد کودک‌ها تعیین نمودند. بنابراین در حال حاضر صدور مجوز مهد کودک متوقف است و قرار بر این است که مهد کودک‌ها به عنوان زیرشاخه‌ای از آموزش و پرورش در نظر گرفته شوند. به این منظور سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به عنوان مرجع صدورمجوز تعیین شده است.  در واقع با تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که از زیرمجموعه‌های آموزش و پرورش خواهدبود، فرآیند اخذ مجوز مهد کودک دستخوش تغییرات گسترده‌ای خواهدشد. تا زمان تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تمامی مهد کودک‌های فعال در سطح کشور با توجه به قوانین و دستورالعمل‌های پیشین فعالیت خواهندداشت.

پیچیدگی‌های موجود به‌منظور طی کردن روند اداری اخذ مجوز مهد کودک از یک سو و متوقف شدن صدور مجوز از سوی دیگر موجب شده است تا متقاضیان تاسیس مهد کودک دچار سردرگمی‌های متعددی شوند.

به همین دلیل توصیه می‌شود تا پیش‌از هرگونه اقدامی با کارشناسان باتجربه در این زمینه مشورت شود به این ترتیب می‌توان با گام‌های استوارتر در مسیر اخذ مجوز مهدکودک حرکت کرد.

حضور کودکان در مهد کودک موجب می شود تا شخصیتی مستقل، قوی و آگاه داشته باشند.

اخذ مجوز مهد کودک همراه با مشاورین اندیشه آسیا

فراز و فرودهای موجود در مسیر اخذ مجوز مهد کودک موجب شده است تا متقاضیان تاسیس با مشکلات و ابهامات زیادی روبه‌رو شوند. کارشناسان و مشاوران فعال در مجموعه مشاورین اندیشه آسیا به متقاضیان تاسیس کمک می‌کنند تا باید و نبایدهای موجود در مسیر اخذ مجوز را بشناسند و آگاهانه در این مسیر اقدام نمایند.

در صورتی که سوالی در خصوص شرایط و مراحل اخذ مجوز مهد کودک در شرایط فعلی رادارید، حتما با شماره تلفن ۸۸۹۰۶۵۹۸-۰۲۱  تماس حاصل فرمایید و از خدمات متنوع مجموعه مشاورین اندیشه آسیا بهره مند گردید مشاوران به‌خوبی ضوابط و شرایط موجود را به شما توضیح می‌دهند و با راهکارهای اصولی و کاربردی شما را در مسیر اهدافتان راهنمایی خواهند کرد.

منبع:

https://andisheasia.ir/۲۰۲۳-۲/

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز