خبرگزاری کار ایران

چه آزمایشاتی را باید قبل و بعد از بارداری انجام دهیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۰۴۳۴

آزمایشات پیش از بارداری چیست؟

انجام آزمایش پیش از بارداری برای داشتن بارداری بهتر، سالم‌تر و مطمئن‌تر ضرورت دارد. اگر در فکر باردار شدن هستید، حتما پیش از هر اقدامی به یک پزشک زنان خوب مراجعه کنید و از او بخواهید یک چکاپ کامل برای شما و همسرتان از لحاظ قدرت باروری انجام دهد تا با آگاهی بهتر و با خیالی آسوده در این مسیر اقدام کنید.

شاید با خود بگویید که چکاپ پیش از بارداری خرج بیهوده است و فقط اینکه برای باردار شدن اقدام داشته باشید، کافی است؛ باید بدانید که چنین تفکری کاملا اشتباه است. آزمایشات بارداری، وضعیت تولید مثل شما و همسرتان را بررسی می‌کند. بنابراین اگر مشکلی در این بین وجود داشته باشد، از همان ابتدا مشخص می‌شود و می‌توانید بدون فوت وقت و همزمان با اقدام به بارداری، برای رفع مشکل موجود نیز اقدام کنید.

تصور کنید به عنوان یک خانم، مشکلی در باروری نداشته باشید؛ به این معنی که عادات ماهانه منظم دارید، تخمک‌گذاری خوب دارید، تیروئید بدون مشکل دارید و ... . اما مطمئن نیستید که همسر شما هم در همین وضعیت سلامت باروری قرار دارد یا خیر. ممکن است همسر شما بدون هیچ علامت و نشانه‌ای با مشکل اسپرم روبه رو باشد. بدیهی است که با وجود داین مشکل و بدون تلاش برای رفع کردن آن، اقدام به بارداری موفقیت‌آمیز نخواهد بود و تنها زمان را از دست می‌دهید.

به طور کلی آزمایشات پیش از بارداری، نمایی کلی از سلامت جنسی شما و شریک زندگی‌تان را در اختیار پزشک قرار می‌دهد و بر همان اساس توصیه‌های لازم برای اقدام به بارداری در اختیار شما قرار داده می‌شود.

فراموش نکنید که استفاده از اسید فولیک سه ماه پیش از اقدام به بارداری، تنها یک اصل ساده در مسیر پر پیچ و خم بارداری و باروری است. شاید لازم باشد کارهای دیگری و داروهای دیگری برای تقویت قوای جنسی و قدرت باروری در برنامه بارداری خود قرار دهید. لذا هرگز زمان را قربانی ناآگاهی یا لجبازی خود نکنید و حتما آزمایشات پیش از بارداری را انجام دهید.

 

تگ alt عکس: آزمایش بارداری

آزمایش دیابت بارداری چه زمانی انجام می‌شود؟

یکی از آزمایشات بارداری که در هفته مشخصی از بارداری باید انجام شود، آزمایش دیابت بارداری است. این آزمایش در دسته آزمایشات سه ماهه دوم بارداری قرار دارد. هفته 24 بارداری بهترین هفته برای انجام آزمایش دیابت بارداری است؛ البته به شرطی که مادر باردار ریسک بالا در ابتلا به دیابت نداشته باشد. 

چه آزمایشاتی را باید قبل و بعد از بارداری انجام دهیم؟

چرا انجام آزمایش دیابت بارداری مهم است؟

دیابت بارداری به شدت برای سلامت مادر و جنین خطرناک است. بنابراین حتما باید در طول بارداری به طور مرتب رصد شود و چنانچه مادر ریسک بالایی در ابتلا به این بیماری دارد، لازم است پیگیری‌های بیشتری انجام شود. به طور کلی در زمان بارداری مقاومت به انسولین بالا می‌رود. دیابت بارداری زمانی ایجاد می‌شود که سطح قند خون یک خانم باردار بدون داشتن سابقه دیابت، در دوران بارداری‌اش افزایش پیدا کند. دیابت بارداری خطر ابتلا به مسمومیت بارداری یا پره‌اکلامپسی، افسردگی و نیاز به سزارین را افزایش می‌دهد. نوزادان متولدشده از مادران مبتلا به دیابت نیز در معرض خطر ماکروزومی یا بزرگی بیش از حد، افت قند خون پس از تولد و زردی هستند. دیابت بارداری در صورت درمان نشدن می‌تواند موجب مرگ داخل رحمی جنین نیز بشود. از آنجا که بیماری دیابت بارداری به ندرت علائمی را بروز می‌دهد، تنها راه برای تشخیص آن انجام آزمایش است.

آزمایش تشخیص دیابت بارداری یا چالش گلوکز مانند هر آزمایش غربالگری دیگری به تشخیص بیماری منجر نمی‌شود، بلکه برای شناسایی هرچه بیشتر زنانی طراحی شده که ممکن است به هر دلیل به انجام آزمایش‌های بیشتر نیاز داشته باشند، بنابراین نتیج مثبت این آزمایش به این معنا نیست که فرد به دیابت بارداری مبتلاست.

آیا انجام آزمایش دیابت بارداری سخت است؟

می‌توان گفت که این آزمایش برای برخی از خانم‌های باردار سخت است. اساسا خانم‌های باردار با ویار شدید و بیماری صبحگاهی شدید، به سختی از پس این آزمایش برمی‌آیند که البته چاره‌ای جز تحمل شرایط را ندارد.

این آزمایش باید در شرایط ناشتا انجام شود. مادر باردار باید تحت شرایطی شربت گلوکز یا شربت قند را بنوشد و حداقل یک ساعت صبر کند تا بتواند آزمایش خون بدهد و وضعیت قند خون او بررسی شود. معمولا خانم‌های باردار با بیماری صبحگاهی شدید نیاز به حمایت بیشتری برای انجام این آزمایش دارند. توجه داشته باشید که تهوع و بالا آوردن در خلال انجام این آزمایش اختلال ایجاد می‌کند و مجبور خواهید بود که روز دیگری با رعایت همه شرایط آزمایش را تکرار کنید.

بنابراین بهتر است کمی خود را تقویت کنید. اگر بوییدن چیزی مثل پرتقال، لیمو، نارگیلی، نارگیل، گریپفروت و ... وضعیت تهوع شما را بهتر می‌کند، حتما از این تکنیک برای جلوگیری از تهوع و استفراغ بارداری در خلال انجام آزمایش دیابت بارداری استفاده کنید.

معمولا اجازه داده می‌شود که در شربت گلوکز اندکی آب‌لیمو تازه بریزید تا بتوانید این شربت بسیار شیرین را بهتر و راحت‌تر بنوشید. توجه داشته باشید که برای نوشیدن شربت نباید تعلل کنید. باید سریعا شربت را بنوشید و به فاصله نیم، یک، دو و سه ساعت بعد آزمایش خون بدهید.

آزمایش خون در بارداری برای چیست؟

به جز آزمایش خون بتا که برای تشخیص بارداری انجام می‌شود؛ در هر مرحله از بارداری آزمایش خون برای بررسی فاکتورهای آزمایشی خاصی انجام می‌شود. یک آزمایش خون در سه ماه اول بارداری و در اولین غربالگری بارداری برای بررسی پروتئین پلاسمائی مرتبط با بارداری A (PAPP-A) و  گنادوتروپین کوریونی انسان (hCG)  انجام می‌شود. آزمایش دیابت بارداری در سه ماه دوم انجام می‌شود؛ معمولا در سه ماهه سوم بارداری پزشک زنان مجددا درخواست آزمایش خون می‌کند تا شرایطی چون کم خونی، عفونت، وضعیت سلول‌های خون و بسیاری موارد دیگر را ارزیابی کند.

این آزمایشات به جز تمام سونوگرافی‌های لازمی است که باید در طی بارداری انجام شود. بدیهی است که بنا به وضعیت اختصاصی هر بیمار، پزشک ممکن است آزمایشات بیشتری را درخواست کند. بنابراین اگر پزشک شما به دلیل بررسی وضعیت بالینی خاص شما، آزمایشات دیگر و بیشتری را برای شما تجویز کرده است، حتما دستور پزشک را انجام دهید تا بارداری سالمی را تجربه کنید و به سلامت بارتان را زمین بگذارید.

چه آزمایشاتی را باید قبل و بعد از بارداری انجام دهیم؟

آزمایشات بارداری و غربالگری در منزل!

اگر باردار هستید و رفت و آمد به آزمایشگاه برای شما سخت است، بهترین گزینه برای تامین رفاه حال شما، استفاده از خدمات آزمایشگاهی در منزل است. انجام آزمایش در منزل به یک خانم باردار کمک می‌کند تا بهتر و راحت‌تر بتواند با شرایط خاص خود کنار بیاید. خصوصا در خانم‌هایی که ویار شدید و تهوع صبحگاهی زیادی دارند، آزمایش دادن در منزل بهتر و راحت‌تر  است.

همچنین در دوران شیوع ویروس کرونا، رفت و آمد نکردن یک خانم باردار در محیط پر ریسک آزمایشگاه، امن‌تر و ایمن‌تر است. بدیهی است که ابتلا به کرونا در دوران بارداری سخت‌تر از هر زمان دیگری است و  قطعا نگرانی‌هایی را در مادر ایجاد می‌کند.

ما در مجموعه هوم‌کا با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی، تمام آزمایشات مورد نیاز در دوران بارداری را در منزل به شما ارائه می‌دهیم. از جمله آزمایش خون مربوط به غربالگری اول و دوم بارداری، آزمایش تیروئید بارداری، آزمایش انعقاد خون مادر، آزمایش اندازه گیری سطح آلفافتوپروتئین (AFP)، آزمایش دیابت بارداری، آزمایش تشخیص عفونت در بارداری و ... . تنها کافی است برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت هوم‌کا به آدرس www.homeca.ir سر بزنید یا با شماره 02191025595 تماس بگیرید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز