خبرگزاری کار ایران

تکلیف مهریه، نفقه و حضانت فرزندان در طلاق توافقی

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۹۲۲۲

وکیل فرنیان فر – وکیل پایه یک دادگستری : ازدواج و تشکیل خانواده امریست که پیوسته در شرع مقدس اسلام به آن توصیه شده و همواره افراد مجرد تشویق به ازدواج می شوند. از طرف دیگر امکان ازدواج و تمایل به تشکیل خانواده یکی از نشانه های فراهم بودن شرایط و وجود جامعه ای سلامت می باشد. چرا که تشکیل خانواده علاوه بر آن که موجب بقای نسل و حفظ جمعیت جوان کشور است از نظر اخلاقی و روانی نیز نیازهای یک ملت را بر آورده می‌کند.

همان طور که به آن اشاره شد اگر چه ازدواج تاثیرات مثبتی را  در سطوح مختلف ایجاد می کند لکن به همان میزان و چه بسا بیشتر ازدواجی که افراد در آن راضی و خوشحال نیستند می تواند هم برای زوجین و هم فرزندان آن ها موجب آسیب شود که به طبع آن شاهد تاثیرات مخربی در جامعه خواهیم بود.

بر همین اساس چنانچه زوجین امکان ادامه زندگی مشترک را نداشته باشند جهت کاهش هر چه بیشتر آثار زیان بار این ازدواج در شرع و قوانین مدنی امکان طلاق و جدایی پیش بینی شده است.

در ادامه به حقوقی مالی که به واسطه ازدواج برای زن ایجاد می شود از جمله مهریه ، نفقه و حضانت فرزند مشترک و چگونگی آن در طلاق توافقی می پردازیم با وکیل فرنیان فر همراه باشید..

مهریه در طلاق توافقی

 یکی از حقوق مالی مهم زن است و در واقع مالی است که به موجب  عقد  مالک آن می شود. به بیان ساده تر مهریه بدهی مرد به همسر خود می باشد. مهریه  به دو نوع عند المطالبه و عند الستطاعه تقسیم می شود و چنانچه  مهریه عند المطالبه باشد وظیفه مرد است که هر زمان که زوجه خواستار دریافت آن باشد به وی بپردازد. از دیگر حقوقی که مهریه برای زن ایجاد می کند می توان به حق حبس اشاره نمود.

نفقه در طلاق توافقی

به طور کلی نفقه بر آورده کردن نیازهای متعارف زن می باشد و برعهده مرد است که هزینه های مربوط به آن را پرداخت کند.  معیار و نحوه تشخیص نوع و میزان نفقه با توجه به شان  زن  تعیین می شود که به همین خاطر ممکن است میزان آن در زنان مختلف متفاوت باشد . آنچه که در مبحث نفقه حائز اهمیت است و مرد را مکلف به پرداخت مهریه می کند تمکین زن از شوهر است به این معنی که در صورت عدم تمکین، زن حق دریافت نفقه را نخواهد داشت.

اجرت المثل

خوب است بدانید انجام امور منزل از جمله آشپزی و یا نگهداری و شیر دادن به فرزندان بر اساس آنچه که در قانون آمده است از وظایف زن نمی باشد. و مرد باید در برابر انجام امور منزل به همسر خود دستمزد پرداخت نماید. که این دستمزد در واقع اجرت المثل کارهایی است که زن در منزل مرد انجام داده است.

مگر مرد ثابت نماید همسر وی همه آنچه را که انجام داده به قصد تبرع بوده و در برابر  دریافت دستمزد انجام نداده است.

حضانت فرزند

حضانت در لغت به معنای پرورش دادن کودک است  و در مفهوم حقوقی به منزله پرورش و نگهداری از فرزند یا فرزندان است. بر اساس قانون مدنی نگهداری از فرزندان هم حق و هم تکلیف پدر و مادر است. و در صورت فوت هر یک از والدین حضات طفل بر عهده فردی که زنده است می باشد. اگر پدر و مادر بنا به مشکلات موجود تصمیم به جدایی بگیرند و برای مسئله حضانت فرزند به توافق نرسند .طبق قانون حضانت فرزند تا هفت سالگی اعم از این که دختر یا پسر باشد بر عهده مادر و پس از آن تا سن بلوغ وظیفه و حق پدر می باشد.

نکته :

بعد از رسیدن فرزند به سن بلوغ ( در دختر نه و در پسر پانزده سال تمام قمری است ) تصمیم گیری مبنی بر این که در کنار پدر یا مادر خود قصد زندگی دارند ، بر عهده فرزند می باشد و می تواند در صورت وجود اختلاف بین والدین خود تصمیم بگیرد.

انواع طلاق در قانون

به طور کلی از سه روش زوجین می توانند از یکدیگر جدا شوند.

  1. طلاق به درخواست زوج(صدور گواهی عدم  امکان سازش)

در این نوع از طلاق زوج می تواند صرفاً با پرداخت کلیه حقوق مالی زوجه از وی جدا شود .

2.طلاق به در خواست زوجه

در بحث طلاق به در خواست زوجه ، زن بایستی با توجه به آنچه که در قانون پیش بینی شده است عسر و حرج خود را اثبات کند. به زبان ساده باید ثابت کند که به واسطه این ازدواج در تنگنا قرار دارد از جمله موارد تعیین شده در قانون می توان به عدم پرداخت نفقه توسط زوج ، سوء رفتار مرد ... اشاره نمود. 

3.طلاق توافقی

همان طور که از عنوان این نوع از طلاق پیداست زوجین می توانند در خصوص کلیه حقوق خود و شرایط طلاق با یکدیگر تصمیم  بگیرند و بر اساس شرایطی که توافق نموده اند از یکدیگر جدا شوند.

نکته

آنچه در طلاق توافقی مهم است تنظیم توافق نامه توسط بهترین وکیل متخصص طلاق توافقی است. چرا که در نظر گرفتن کلیه حقوق زوجین و تعیین تکلیف در خصوص آن امری بسیار مهم در طلاق توافقی می باشد.  که ممکن است زن و مرد به همه ابعاد آن آگاه نباشند. این امر علاوه بر آن که از مشکلات آتی پیش گیری می کند  تا حد زیادی در دادنامه صادر از سوی دادگاه نیز قید خواهد شد. جهت دریافت مشاوره حقوقی در این زمینه به وب سایت https://farniyanfar.com مراجعه نمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز