خبرگزاری کار ایران

بسته بندی مواد غذایی در دوران کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۷۸۷۲

امروزه شیوع بیماری کرونا، زندگی اغلب خانواده‌های سراسر دنیا را با چالش مواجه می‌کند. به همین منظور صنعت بسته بندی مواد غذایی و کارتن سازی نیز تحت شعاع این معضل قرار گرفته است.

بسته بندی مواد غذایی و چالش های به وجود آمده

در خصوص بسته بندی خوراکی‌ها، علاوه بر نگهداری محصولات، چالش‌های توزیع و بازاریابی مطرح می‌شود در این بین با مسئله‌ای به نام بهداشت بسته بندی نیز مواجه هستیم که در دوران کرونا اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

گسترش ویروس کرونا، روال‌های معمول موجود در صنعت بسته بندی را دچار تغییراتی کرده است و تاثیرات بلند مدت و کوتاه مدتی بر طراحی بسته بندی ها گذاشته است.

خرید آنلاین مواد غذایی و چالش‌های آن

با انتشار ویروسcovid 19، مردم دنیا با بستر دیجیتال ارتباط بهتری برقرار کردند و تقاضای خرید آنلاین نیز افزایش یافت. سفارشات اینترنتی ، روند رو به رشدی به ویژه در عرصه بسته بندی مواد غذایی داشت. به همین منظور افرادی که کسب و کار سنتی دارند به فکر ایده‌های جدیدی و تغییرات اساسی در حوزه بسته بندی محصولات خود افتاده اند.

مردم به دلیل حفظ پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از تماس با دیگران، تمایل دارند غذای خود را در منزل ابتدا گرم کرده و سپس مصرف نمایند. این تمایلات جدید سبب شد میزان سفارش بیرون بر رستوران ها، کافی شاپ ها و فست فود ها به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کند. یکی از هزارن دلیلی که نیاز است مواد غذایی در پاکت بیرون‌بر و جعبه‌های مناسب دلیوری شود، افزایش خرید آنلاین خوراکی‌ها است.

بسته بندی مواد غذایی در دوران کرونا

تغییرات در نحوه ی خرید مصرف کنندگان 

تا چند سال پیش، قیمت در اولویت معیارهای خرید بیشتر خانواده‌ها، هنگام خرید محسوب می‌شد. اکنون با وجود شرایط حاکم در جامعه و ویروس خطرناک کرونا شاهد تغییرات اساسی در اولویت مردم هستیم. مردم بیش از پیش برای سلامتی خود و خانواده‌شان ارزش قائل هستند و به بهداشت بسته بندی مواد غذایی توجه ویژه‌ای می‌کنند.

تعداد دفعات خرید کالا نیز کاهش یافته است. اغلب مردم محصولاتی با تاریخ انقضای بالا خریداری می‌کنند و همچین به صورت کلی مایحتاج زندگی خود را تا مدتی تامین می‌کنند. از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت، باید بسته بندی‌های با دوام و ماندگاری بالا ساخته و به مشتریان ارائه کرد. بسته بندی‌هایی که علاوه بر استحکام ، قابل شست و شو و ضد عفونی کردن باشند. یا این که به نحوی بسته بندی شده باشد که روکش یا سلفون محصول ، بعد از ورود به خانه دور انداخته شود و بسته بندی اصلی باقی بماند.

طول عمر ویروس بر روی سطوح مختلف و ارتباط آن با بسته بندی

فردی که آلوده به ویروس کرونا مبتلا می‌شود با سرفه و عطسه این ویروس را به دیگران منتقل می‌کند یا قطرات حاوی ویروس را به هوا می‌فرستد. این قطرات به دلیل سنگین بودن نمی‌توانند درهوا معلق بمانند، بنابراین بر روی زمین و یا سطوح قرار می‌گیرند. یک فرد سالم می‌تواند سطوح یا اشیائی که ویروس بر روی آنها وجود دارند را لمس کرده و از راه دهان، بینی و یا چشم‌ها آن را به درون بدن خود منتقل نماید. به همین جهت بسته بندی مواد غذایی باید به خوبی شسته شود.

کرونا ویروس می‌تواند مدت زمان زیادی برروی سطوح مختلف زنده بماند. البته مدت ماندگاری این ویروس بر روی اجسام به جنس و نوع ماده سطح بستگی دارد. کاغذ و کارتن کمترین زمان ماندگاری را دارد. چوب، فلز و شیشه بیشترین زمانی است که ویروس روی سطوح آن می‌تواند زنده بماند. بهتر است جنس بسته بندی مواد غذایی را از جنس کارتنی انتخاب کنیم تا احتمال انتشار ویروس را به حداقل برسانیم.

بسته بندی خرما در دوران کرونا

بهتر است خرمایی تهیه شود که جعبه آن از نوع پلاستیکی یا کارتنی باشد و توسط یک شرکت بسته بندی معتبر بسته بندی مواد غذایی ساخته شده باشد. یک تولید کننده کارتن خرما (جعبه خرما) ، باید اصول بهداشتی در تولید کارتن و بسته بندی مواد غذایی را به خوبی بشناسد و آن ها را رعایت کند.

بسته بندی کشمش در دوران کرونا 

کشمش باید در جعبه هایی نگهداری شود که اولا ماندگاری بالایی به کشمش بدهد ، دوما نور را از خود عبور ندهد. کارتن کشمش میتواند یک انتخاب ایده آل برای بسته بندی کشمش باشد.

بسته بندی صادراتی در دوران کرونا

یک بسته بندی صادراتی ایده آل برای دوران کرونا ، دارای سلفون برای نگهداری بهتر و بهداشتی تر است که صدالبته باید ظاهر و مقاومت بالایی داشته باشند. همچنین مهم است که در یک محیط بهداشتی بسته بندی شده باشد.

بسته بندی آجیل در دوران کرونا

آجیل ، با توجه به این که عموما به صورت فله به فروش میرسد ، بسیار حساس است و ممکن است الودگی های گوناگون به آن منتقل شود. از این جهت سعی کنید از آجیل سرا هایی خرید کنید که آجیل را بلافاصله بعد از تفت دادن ، با استفاده از دستگاه های اتوماتیک ، درون بسته بندی آجیل قرار میدهند، تا از سرایت آلودگی به آن جلوگیری میکنند.

بسته بندی مواد غذایی در دوران کرونا

پایداری بسته بندی ها

یکی از موارد مهم بسته بندی در چه دوران کرونا و چه قبل از آن، پایداری پک‌ها بوده است. سعی کنید بسته بندی‌ مواد غذایی مطابق با اصول محیط زیستی طراحی شده باشد. 

بازیافت برای سلامتی آینده سیاره ما دارای اهمیت فراوانی است. دنیا تحمل زباله‌های بیشتری را ندارد و بی‌توجهی به آن، آسیب غیرقابل جبرانی خواهد زد به طبیعت وارد خواهد کرد. نیاز است تا طراحی بسته بندی به غیر از در نظر گرفتن چرخه اقتصادی، منابع زیست محیطی را حفظ کند تا توسعه پایداری در کشور ایجاد شود.

 

در دوران کرونا چه اقداماتی برای خرید بسته بندی بهداشتی خوراکی‌ها انجام دهیم؟

  • سعی کنید اکثر خرید های خود را از خوراکی های کارخانه ای که در شرایط بهداشتی تولید میشود تهیه کنید.
  • از خرید کالاهای فله پرهیز کنید.
  • تا آنجا که امکان دارد ، مواد غذایی را گرم کرده و بعد آن را مصرف کنید.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز