خبرگزاری کار ایران

قانون جدید ارث زن از شوهر

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۵۱۲۳

در این مقاله قصد داریم به موضوع "قانون جدید ارث زن از شوهر" بپردازیم. باید بگوییم مقدار سهم ‌الارث زن از شوهر، در شرایط مختلف می‌تواند متفاوت باشد. ما قرار است در این مقاله، به مطالبی مانند مقدار ارث زن از شوهر، وقتی که قبل از ازدواج ‌بپردازیم. یا اگر زوجین طلاق گرفته باشند، میزان ارثی که زن از همسر قبلی خود می‌برد چگونه است؟ و مطالب دیگری که امیدوارم مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد.

در ابتدا باید بگوییم، برای محاسبه میزان ارث باید از مسائل قانونی شناخت کافی داشته باشید. زیرا این مباحث بسیار دقیق است و به یک وکیل ارث پایه یک دادگستری نیاز دارد. وکلای خبره صلح میزان آمادگی هر گونه کمکی را به شما دارند.

قانون جدید ارث زن از شوهر

اگر زن و مردی با هم ازدواج دائم داشته باشند، در این صورت زن می‌تواند از شوهر خود ارث ببرد. و با توجه به این که زوجین، فرزندی داشته باشند یا نه، مقدار ارثی که زن از شوهرش می‌برد، متفاوت است.

ارث زن از شوهر خود، طبق ماده 861 قانون جدید ارث زن از شوهر، مطابق دو عامل است.

  • نسب
  • سبب

زن از شوهر خود با توجه به رابطه سببی که بین آن‌ها ایجاد شده، ارث می‌برد. البته اگر زوجین از قبل با هم رابطه نسبی داشته باشند، زن هم از لحاظ نسبی و هم از لحاظ سببی ارث می‌برد.

در صورتی که زن قبل یا بعد از همسر خود فوت کند، سهم‌الارث وی چگونه است؟

طبق ماده 864 قانون جدید ارث زن از شوهر "از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث می برند، هریک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشد."

با توجه به ماده فوق، زمانی زن از شوهر خود ارث می‌برد که در زمان فوت همسر خود زنده باشد. بنابراین حتی اگر زن، فقط یک دقیقه قبل از شوهر خود فوت کرده باشد، به او ارثی نمی‌رسد. ولی اگر بعد از شوهر خود، حتی به میزان یک دقیقه فوت کند، وی مستحق ارث است و میزان ارث وی، به ورثه او می‌رسد.

 

زمانی که زوجین قبل از ازدواج با هم خویشاوند باشند، سهم‌الارث زن چگونه است؟

همان‌طور که قبلا گفتیم طبق ماده 865 قانون جدید ارث زن از شوهر، در این شرایط زن از شوهر خود، از هر دو جهت ارث می‌برد. البته اگر مانعی برای ارث بردن وجود نداشته باشد. مثلا اگر زن، دختر دایی شوهر خود باشد. در صورتی که شوهر فوت کند ولی دایی وی در قید حیات باشد، ارث به دایی وی می‌رسد و به دختر دایی وی که همان همسر شخص فوت شده باشد نمی‌رسد و فقط از لحاظ سببی که ازدواج زوجین است، به وی ارث می‌رسد.

قانون جدید ارث زن از شوهر

میزان ارث زن از شوهر:

همان‌طور که قبلا گفتیم ازدواج بین زوجین باید دائمی باشد تا ارث به زن تعلق بگیرد. حال با توجه به تعداد زوجات و هم‌چنین با توجه به تعداد فرزندان، مقدار ارث زن از شوهر متفاوت است.

در صورتی که زوجین فرزندی نداشته باشند، میزان ارث زن از شوهر چگونه است؟

در همچین مواقعی، یک چهارم از اموال مرد به همسر وی می‌رسد و مابقی آن به بقیه ورثه می‌رسد.

بیشتر بخوانید : مراحل درخواست طلاق توافقی چیست؟

حال اگر زوجین دارای فرزند باشند، میزان سهم ‌الارث زن چگونه است؟

در این مواقع میزان سهم‌الارث زن از شوهر خود به اندازه یک هشتم اموال وی است و مابقی به دیگر ورثه می‌رسد.

نکته مهمی که در این‌جا وجود دارد این است که در هر صورت، زن از شوهر خود ارث می‌برد. بدین معنی که هر کدام از طبقات ارث‌بری قرار است ارث ببرند، زن نیز ارث می‌برد. اگر وارث از طبقه اول ارث‌بری باشند، زن نیز در این طبقه قرار می‌گیرد و اگر وارث از طبقه دوم ارث‌بری باشند، زن باز هم عضو همان طبقه است و این روش به همین صورت ادامه دارد.

سهم‌الارث زن از همسر خود شامل چه اموالی است؟

طبق قانون 946 قانون جدید ارث زن از شوهر، زن از شوهر خود ارث می‌برد ولی این ارث فقط شامل تمامی اموال منقول مرد است و شامل اموال غیرمنقول نمی‌شود و فقط از قیمت این اموال به وی ارث می‌رسد. به این صورت که زمانی که اموال غیرمنقول فروخته شد، زن از وجه دریافتی این اموال می‌تواند میزان ارث خود را دریافت کند. اموال غیر منقول شامل خانه، زمین و ... است.

حال اگر مابقی ورثه، بعد از فروش اموال غیرمنقول، از پرداخت سهم‌الارث زن از اموال غیرمنقول امتناع کنند، چه می‌شود؟

در این گونه مواقع طبق ماده 948 قانون‌گذار این حق را به زن می‌دهد که زن به میزان سهم‌الارث خود از اموال غیرمنقول، آن را از عین اموال منقول دریافت کند.

اگر زن از شوهر خود طلاق گرفته باشد، میزان سهم‌الارث وی چگونه است؟

باید گفت که بعد از طلاق چون رابطه زوجین از هم گسسته می‌شود، زن و مرد نسبت به هم هیچ حقی ندارند ولی در بحث سهم‌الارث زن باید بگوییم که با توجه به این‌که چه نوع طلاقی صورت گرفته، قضیه فرق می‌کند. برای مثال اگر مرد و زنی طلاق بائن گرفته باشند، زن بعد از طلاق و هم‌چنین در دوران عده، هیچ حقی بر گردن مرد ندارد و بنابراین از وی هیچ ارثی نمی‌برد. ولی اگر طلاق بین زن و مرد، طلاق رجعی باشد و مرد در دوران عده زن از دنیا برود، با توجه به ماده 943 قانون مدنی، زن از همسر خود ارث می‌برد.

در این‌جا یک استثنا وجود دارد؛ زمانی که مردی مریض باشد و در زمان بیماری، همسر خود را طلاق بائن بدهد، اگر طی دوران یک سال بعد از طلاق، به دلیل همان بیماری از دنیا برود، به همسر این مرد ارث تعلق می‌گیرد. البته اگر در طی این مدت زن دوباره ازدواج نکرده باشد.

قانون جدید ارث زن از شوهر

بشتر بدانید : بهترین وکیل کلاهبرداری در تهران کیست؟

میزان ارث زن دوم از شوهر:

حال اگر زن، همسر دوم مرد متوفی باشد، میزان ارث وی چگونه است؟

در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که مرد، زن دوم و یا زن سومی و چهارمی خود را به عقد دائم خود در آورده و یا ازدواج موقت بوده است. در صورتی که با زن دوم و ... نیز ازدواج دائم داشته باشد، زن دوم نیز همانند زن اول، از شوهر خود ارث می‌برد و در این‌جا فرقی ندارد که زن چندم است. با این حساب اگر زن دوم نیز دارای فرزند باشد، یک هشتم از اموال همسر خود را به ارث می‌برد و اگر فرزندی نداشته باشد، یک چهارم از اموال شوهر خود را به ارث می‌برد.

 همان‌طور که در مباحث بالا در مورد قانون جدید ارث زن از شوهر گفتیم، به خاطر تکرر بسیار زیاد در جامعه، معمولا افراد تا حدودی با آن آشنایی دارند. ولی ارث فقط به مواردی که گفتیم محدود نمی‌شود و زمانی که تعداد ورثه زیاد باشند، دارای پیچیدگی‌های مخصوص به خود است. به همین دلیل افراد عادی برای تعیین میزان ارث به ورثه دارای دانش کافی نیستند و این کار نیاز به مشاوره با یک وکیل یا کارشناس ماهر، در این زمینه دارد. به همین دلیل برای جلوگیری از هر گونه درگیری بین وراث، بهتر است قبل از هر کار، با یک وکیل خوب و ماهر مشورت کنید. وکلا و کارشناسان خبره و کاربلد ما می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. از همراهی شما عزیزان کمال تشکر را داریم.

44461343-021

44489791-021

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز