خبرگزاری کار ایران

نبرد قهرمانان؛ لپ تاپ‌ گیمینگ ایسوس ROG Strix G512LI یا لنوو Legion 5؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۱۰۹۵

یکی از جذاب‌ترین حوزه‌ها در دنیای تکنولوژی و محصولات دیجیتال مربوط به لپ تاپ‌های گیمینگ می‌باشد. معمولا در این لپ تاپ‌ها از جدید‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا و قوی‌ترین سخت‌افزار‌ها استفاده می‌شود. به همین خاطر طرفداران و علاقه‌مندان بیشماری را به خود جذب می‌کنند. ایسوس (Asus) و لنوو (Lenovo) از جمله موفق‌ترین و نام آشنا‌ترین شرکت‌ها در حوزه‌ی طراحی و تولید لپ تاپ‌های با کیفیت گیمینگ هستند که هر سال با معرفی جدید‌ترین محصولات خود رقابت را در این حوزه جذاب‌تر و فشرده‌تر می‌کنند.

تیم تحریریه‌ی هدیش در این مقاله قصد دارد به بررسی و مقایسه‌ی دو مدل از پر فروش‌ترین لپ تاپ‌های مخصوص بازی بازار ایران یعنی لنوو Legion 5 و ایسوس Rog Strix G512LI بپردازد. با مراجعه به سایت فروشگاه اینترنتی هدیش به آدرس www.ehadish.com می‌توانید اطلاعات دقیقی را از مشخصات سخت‌افزاری و قیمت این دو لپ تاپ کسب نمایید و به آسانی و با اطمینان خاطر به خرید لپ تاپ ایسوس و لنوو به صورت آنلاین بپردازید.

طراحی و کیفیت ساخت ایسوس Rog Strix G512LI و لنوو Legion 5

نکته‌ای که در نگاه اول به چشم می‌آید طراحی جسورانه و خاص‌تر لپ تاپ ایسوس است که با خطوطی که در بدنه ایجاد کرده ظاهری گیمینگ و تهاجمی به آن داده است. در آن طرف در لپ تاپ لنوو، با طراحی ساده و محتاطانه‌تری طرف هستیم. جنس و متریال به کار رفته در هر دو لپ تاپ‌ بسیار خوب و با کیفیت است.

لژیون 5 با وزن 2.46 کیلوگرمی خود کمی سنگین به نظر می‌رسد و دارای ابعاد 23.57 × 259.61 × 363.06 میلی‌متر است. ایسوس راگ Strix G512LI با وزن 2.3 کیلوگرمی خود کمی سبک‌تر است و ابعادی 25.8 × 275 × 360 میلی‌متری دارد که کمی ضخیم‌تر از رقیب خود است. جنس بدنه‌ی این دو لپ تاپ از پلاستیک با کیفیت ساخته شده است.

صفحه کلید مورد استفاده در هر دو لپ تاپ دارای نورپردازی RGB با امکان شخصی سازی نور و رنگ کلید‌ها می‌باشد و کیفیت بسیار خوبی دارند. در لنوو Legion 5 از صفحه کلید کامل همراه با نام پد استفاده شده که برای کاربران عادی و حسابداران نیز مناسب است. اما ایسوس تمرکز خود را فقط بر روی گیم متمرکز کرده و خبری از نام پد نیست و چینش کلید‌ها به گونه‌ای طراحی شده که همه چیز را برای اجرای بی نقص بازی فراهم کند.

نبرد قهرمانان؛ لپ تاپ‌ گیمینگ ایسوس ROG Strix G512LI یا لنوو Legion 5؟

مقایسه‌ی صفحه نمایش ایسوس Rog Strix G512LI و لنوو Legion 5

داشتن یک نمایشگر با کیفیت لازمه‌ی تجربه‌ی یک بازی خوب و بی نقص است. هم ایسوس و هم لنوو سعی کرده‌اند تا جای ممکن از صفحه نمایش با کیفیتی در لپ تاپ‌هایشان استفاده کنند. در هر دو لپ تاپ شاهد استفاده از یک پنل 15.6 اینچی LCD با رزولوشن 1080 × 1920 پیکسل Full HD هستیم. هر دو مدل با استفاده از پوشش مات در نمایشگر باعث کاهش بازتاب نور محیط به چشم کاربر می‌شوند. همچنین با به کارگیری پنل IPS زاویه‌ی دید بسیار خوبی را در هر دو لپ تاپ شاهد هستیم. یکی از معیار‌های مهم در هر نمایشگر مخصوص بازی نرخ نوسازی آن نمایشگر می‌باشد. هر دو لپ تاپ مورد بررسی دارای نرخ نوسازی 144 هرتزی هستند که لذت انجام بازی را دو چندان می‌کند. نور صفحه نمایش نیز مناسب ارزیابی می‌شود و دقت بالایی را در نمایش رنگ‌ها دارند که باعث می‌شود این لپ تاپ‌ها برای کاربران طراحی گرافیک نیز گزینه‌ی مناسبی باشند.

مقایسه‌ی قدرت سخت‌افزاری لنوو Legion 5 و Rog Strix G512LI

مهمترین و جذاب‌ترین بخش یک لپ تاپ گیمینگ سخت‌افزار مورد استفاده در آن است. دو لپ تاپ مورد بررسی در این مقاله تقریبا از سخت‌افزار یکسانی بهره می‌برند. قلب تپنده‌ی استفاده شده در این لپ تاپ‌ها پردازنده‌ی نسل دهم Core i7 10750H ساخت شرکت اینتل است که دارای 6 هسته، 12 رشته و 12 مگابایت حافظه‌ی کش است. فرکانس این پردازنده 2.6 مگاهرتز است که در حالت Turbo نهایتا به 5 گیگاهرتز می‌رسد که از پس هر نوع پردازشی برمی‌آید. همچنین این پردازنده از گرافیک یکپارچه‌ی قدرتمند اینتل UHD Graphics بهره می‌برد.

پردازنده‌ی گرافیکی استفاده شده در این دو لپ تاپ مدل GeForce GTX 1650Ti ساخت شرکت مطرح انویدیا است که 4 گیگابایت حافظه دارد و از نوع DDR6 است. این چیپ گرافیکی از پس هر بازی با بالا‌ترین تنظیمات و فعالیت‌های مبتنی بر توانایی گرافیکی بر می‌آید.

ایسوس ROG Strix G512LI از 8 گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4 با سرعت بسیار بالای 3200 مگاهرتزی بهره‌مند است. در آن طرف لنوو در Legion 5 نیز از 8 گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4 استفاده کرده است با این تفاوت که با سرعت 2933 مگاهرتزی از رقیب خود کند‌تر است.

هر دو لپ تاپ با بهره‌گیری از حافظه‌ی پرسرعت 512 گیگابایتی SSD حجت را برای اجرای هر گونه بازی و نرم‌افزار با بالا‌ترین سرعت تمام کرده‌اند.

یکی از نقاط قوت این لپ تاپ‌ها بهره‌گیری از سیستم‌ کولینگ و خنک کننده‌ی اختصاصی خودشان است که باعث می‌شود افت فریمی را در حین اجرای بازی تجربه نکنید. هر دو برند به خوبی از پس خنک کاری قطعات داخلی لپ تاپ‌هایشان بر می‌آیند و در این حوزه پیشتاز و صاحب سبک هستند.

نبرد قهرمانان؛ لپ تاپ‌ گیمینگ ایسوس ROG Strix G512LI یا لنوو Legion 5؟

مقایسه‌ی درگاه‌های اتصال و باتری

در این سطح از لپ تاپ‌های گیمینگ، وجود پورت‌ها و اتصالات بی سیم به روز و متنوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

از اتصالات استفاده شده در لژیون 5 می‌توان به 4 پورت USB 3.0، یک پورت USB 3.0 تایپ C، یک پورت HDMI، جک 3.5 میلیمتری هدفون، پورت شبکه، بلوتوث و وای فای اشاره کرد. ایسوس نیز اتصالات کاملی را در راگ Strix G512LI به کار برده از جمله 3 پورت USB 3.2، یک پورت USB 3.2 تایپ C، یک پورت HDMI، پورت شبکه RJ45، جک 3.5 میلیمتری هدفون، بلوتوث نسخه 5.0 و وای فای 6.

ایسوس از یک باتری قدرتمند 3 سلولی 48 وات ساعتی در لپ تاپ خود استفاده کرده و لنوو از باتری 3 سلولی قدرتمند 60 وات ساعتی بهره می‌برد که از این نظر قوی‌تر است.

جمع‌بندی

با توجه به بررسی و مقایسه‌ی بالا، هر دو لپ تاپ با قدرت سخت‌افزاری خوبی که دارند، به راحتی از پس هر فعالیتی بر می‌آیند و هر دو از کیفیت ساخت بالایی برخوردارهستند. با این حال لنوو با برچسب قیمتی پایین‌تر شاید در ظاهر ارزش خرید بیشتری داشته باشد، ولی ایسوس ثابت کرده که لپ تاپ‌هایش می‌توانند سالیان سال بدون افت کیفیت کار کنند. در نهایت تصمیم با مشتری است و با انتخاب هر کدام از این دو لپ تاپ سود برده است.

فروشگاه اینترنتی هدیش مرجعی برای خرید لپ تاپ لنوو با بهترین قیمت در بازار ایران می‌باشد. همچنین با مراجعه به سایت می‌توانید به هزاران محصول دیجیتال و تکنولوژی دیگر دسترسی داشته باشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز