خبرگزاری کار ایران

دوربین مداربسته پلاک خوان

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۰۵۱۱

دوربین های مداربسته پلاک خوان ، دسته ای از دوربین های مداربسته هستند که برای ضبط و ثبت تصاویر پلاک خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرند که کاربردشان در سال های اخیر بسیار بیشتر شده است. این نوع دوربین ها برای پلاک خوانی در روز و شب طراحی گردیده اند.

 

در ادامه به معرفی کامل تر این دوربین ها و نحوه عملکرد و ویژگی های ان ها می پردازیم.

دوربین مداربسته پلاک خوان یا LPR چیست؟

تکنولوژی LPR که مخفف License Plate Recognition است، مختص به دوربین هایی است که برای تشخیص پلاک در ساعات مختلف شبانه روز و سرعت های مختلف بهینه شده اند. این دوربین ها پارامتر های مختلفی برای شفاف سازی پلاک خودرو های در حال حرکت دارند و بر خلاف دوربین های مداربسته معمولی که با حرکت خودرو در تصویر ( مخصوصا در شب ) پلاک خودرو تار و ناخوانا می شود، پلاک را کاملا خوانا و شفاف ثبت می کنند.

از این دوربین ها می توان به عنوان دوربین نظارتی و ثبت ویدیو تردد ها استفاده کرد و با نصب آن ها خیالتان راحت خواهد بود که هر گاه به بازبینی ویدیو دوربین نیاز شد، پلاک خودرو های در حال تردد به طور خوانا و قابل تشخیصی در اختیار شما قرار می گیرد.

همچنین استفاده از این دوربین ها برای کار با نرم افزار های پلاک خوان اولویت بالایی دارد. زیرا نرم افزار های پلاک خوان برای تشخیص و ثبت پلاک خودرو ها ، نیازمند تصاویری واضح از پلاک هستند که دوربین های پلاک خوان می توانند این تصاویر را برای نرم افزار پلاک خوان فراهم کنند. در صورت عدم استفاده از تصاویر دوربین های پلاک خوان در نرم افزار پلاک خوان ، دقت نرم افزار به اندازه کیفیت خروجی دوربین شما کاهش پیدا می کند.

سرعت شاتر

یکی از ویژگی های بسیار مهم در دوربین های پلاک خوان ، قابلیت تغییر دقیق و جزئی سرعت شاتر (Shutter Speed  ) است. سرعت شاتر پارامتری است که به طور مستقیم با کیفیت تصویر ضبط شده در ارتباط است. وقتی که سرعت شاتر پایین باشد، دریچه شاتر دوربین مدت بیشتری برای جذب نور باز می ماند و در نتیجه تصویر خروجی شما روشنایی بیشتری پیدا می کند. پایین بودن این پارامتر می تواند باعث بهتر شدن کیفیت تصاویر دوربین در شب باشد.

عمده رسانه‌ها محدودیت خاصی در تعداد کلمه رپورتاژ ندارند اما بهتر آن است بین ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه باشد. ایده‌آل آن است که بسته به هدف محتوا از ۶۰۰ الی ۱۰۰۰ کلمه باشد.

دوربین مداربسته پلاک خوان

اما اگر در روز سرعت شاتر پایین باشد، نور بسیار زیادی توسط دوربین جذب شده و تصویر بیش از اندازه سفید می شود که به اصطلاح به کور شدن دوربین معروف است. به همین دلیل دوربین های پلاک خوان قابلیت تنظیم حالت های مختلفی برای روز و شب هستند تا بتوان بسته به میزان نور محیط و سرعت تردد خودرو ها ، سرعت شاتر مناسب و متغیری برای روز و شب تعیین کرد.

حتی برخی دوربین ها دارای حالت طلوع/غروب هستند که با این قابلیت می توانند نور به خصوص هنگام طلوع و غروب را کنترل کنند. بدین صورت در تمام مدت شبانه روز دیگر نیازی به نگرانی بابت نامناسب بودن شرایط دوربین نخواهید داشد.

دامنه دینامیکی وسیع (WDR)

یکی دیگر از قابلیت های مهم دوربین های پلاک خوان ، دامنه دینامیکی وسیع یا WDR است. قابلیت WDR با انجام برخی پردازش ها روی تصویر دوربین، میزان نور های شدید از جمله انعکاس نور خورشید در روز ، نور چراغ جلو خودرو ها و دیگر منابع نوری موجود در تصویر ، تصویری واضح تر و با نور متعادل تر ارائه می کند.

این ویژگی در دوربین های پلاک خوان باعث می شود نور چراغ خودرو مانع دیده شدن پلاک خودرو نشود. همچنین در طول روز ممکن است انعکاس نور خورشید باعث سفید شدن بیش از حد پلاک خودرو در تصویر شود که این موضوع با استفاده از قابلیت WDR برطرف می گردد.

WDR دو نوع سخت افزاری و نرم افزاری دارد که به نوع نرم افزاری آن True WDR گفته می شود و نوع نرم افزاری آن DWDR یا WDR دیجیتالی نام دارد. معمولا کیفیت WDR سخت افزاری بیشتر از DWDR است اما قیمت دوربین های True WDR بیشتر است.

سایر پارامتر ها

قابلیت های دیگری نیز در کیفیت ثبت پلاک دوربین های مداربسته تاثیر گذارند. قابلیت های HLC و BLC می توانند در کاهش نور های مخرب کمک کننده باشند. اما از طرف دیگر استفاده غیر اصولی از این قابلیت ها می تواند نویز تصویر را بالا ببرد که این اتفاق باعث کاهش دقت پلاک خوانی توسط نرم افزار پلاک خوان می شود.

برای پلاک خوانی در شب ، میزان نور اهمیت بسیاری دارد. بسته به موقعیت دوربین نصب شده، نور محیط ممکن است متفاوت باشد. برای ثبت پلاک ها در شب باید نور مناسبی به سطح پلاک تابیده و بازتاب آن به لنز دوربین برسد. به همین دلیل دوربین های پلاک خوان معمولا پروژکتور داخلی دارند.

پروژکتور دوربین ها از دو نوع مرئی و نامرعی (مادون قرمز) هستند. معمولا برای پلاک خوانی نور مرئی ترجیه داده می شود. البته میزان نور باید به گونه ای باشد که هم پرتاب نور مناسبی انجام گیرد که خودرو از فاصله مورد نظر نور را دریافت کند و هم به اندازه باشد تا از تاریکی یا روشنایی بیش از حد پلاک جلوگیری شود.

دوربین مداربسته پلاک خوان

رزولوشن

رزولوشن یا اندازه تصویر شاید مهم ترین فاکتور مورد نظر در هنگام تهیه دوربین باشد. میزان رزولوشن دوربین بستگی به کاربرد آن دارد. دوربین های پلاک خوان معمولا رزولوشن 1 یا 2 مگاپیکسل دارند. این دوربین ها مخصوص تشخیص پلاک خودرو هستند و برای نظارت بر محوطه استفاده نمی شوند.

به همین دلیل دوربین های پلاک خوان به صورت زوم شده و با کادر بسته بر روی یک یا دو لاین از جاده یا خیابان مورد استفاده قرار می گیرند تا با دقت بالایی پلاک خودرو ها را ثبت کنند.

از طرفی نرم افزار های پلاک خوان پردازشات سنگینی را برای استخراج پلاک خودرو ها از تصویر دوربین ها انجام می دهند. میزان پردازش نرم افزار بسته به نرخ فریم دوربین و رزولوشن تصویر افزایش می یابد. با بالا بودن رزولوشن دوربین، میزان مصرف CPU بسیار بالا می رود که از نظر هزینه سیستم پردازشگر مقرون به صرفه نخواهد بود.

به همین دلیل معمولا دوربین های پلاک خوان به صورت 2 مگاپیکسل تولید و استفاده می شوند و در صورتی که رزولوشن آن ها بالا تر بود، به صورت نرم افزاری اندازه آن ها برای پردازش در نرم افزار کاهش داده می شود.

شرکت دانش بنیان شهاب با سابقه درخشان خود در زمینه نرم افزار های پلاک خوان و حوزه نظارت تصویری، موفق به تولید دوربین پلاک خوان گردیده که فاکتور های لازم برای ثبت پلاک واضح و با کیفیت را در ساعات مختلف شبانه روز دارد. این دوربین که تا کنون توسط مراکز دولتی ، خصوصی و نظامی مختلفی مورد استقبال قرار گرفته، می تواند خیال شما را از بابت نظارت دقیق بر تردد خودرو ها و ثبت پلاک آن ها آسوده کند.

همچنین با استفاده از این دوربین در کنار نرم افزار پلاک خوان آی پلاک ، امکانات گسترده ای در زمینه کنترل تردد خواهید داشت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و سفارش دوربین با شرکت دانش بنیان شهاب تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز