خبرگزاری کار ایران

محبوب ترین استاندارد های ایزو

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۹۲۴۱

ISO یک سازمان بین المللی می باشد که استاندارد های مختلفی را برای حوزه های متنوع، تدوین می کند. با توجه به اینکه استاندارد های بسیاری توسط این سازمان تدوین شده است، برخی از مجموعه ها برای دریافت گواهینامه ایزو مناسب خود دچار مشکل می شوند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا برخی از محبوب ترین استاندارد های ایزو را در این مطلب مورد بررسی قرار دهیم و خصوصیات هر یک از آنها را به اختصار توضیح داده، تا آشنایی بیشتری با این موضوع پیدا کنید.

قبل از شروع معرفی محبوب ترین استاندارد های ISO باید در نظر داشته باشید که این سازمان به صورت کلی دارای دو نوع از استاندارد ها می باشد که به شرح زیر هستند : 

  1. استاندارد های عمومی : این نوع از استاندارد های ایزو دارای محبوبیت بالایی هستند و بدون توجه به نوع کسب و کار، اندازه سازمان و … می توان برای انواع مجموعه ها از آنها استفاده کرد. 
  2. استاندارد های تخصصی : این نوع از استاندارد های ایزو به صورت تخصصی برای یک کسب و کار تدوین شده اند. این استاندارد ها را نمی توان در انواع سازمان ها اجرا کرد و باید برای حوزه تخصصی خود اجرایی شوند.

لیست استاندارد های محبوبت ISO

استاندارد ISO 9001

ایزو 9001 تا همین حالا محبوبترین و گواهینامه از استاندارد های سری 9000 ایزو می باشد. این خانواده دارای سیستم های مدیریت کیفیتی است که در مجموع 14 استاندارد را تشکیل داده اند و می توان آنها را برای انواع سازمان ها، با حوزه های کاری مختلف استفاده کرد. ISO 9001 اولین بار در سال 1987 منتشر شده و از آن تاریخ به بعد هر 7 سال یک بار به روز رسانی می شود.

این استاندارد نحوه قرار گیری سیستم مدیریت کیفیت (QMS) را برای آماده سازی بهتر سازمان شما در تولید محصولات و ارائه خدمات مهیا می کند. تاکید اصلی این سیستم ابتدا بر روی مشتری و سپس بر روی بهبود مستمر فرایند های مدیریت کیفیت و گسترش آن در سراسر سازمان می باشد. گواهینامه ایزو 9001 در سال 2015 به روز رسانی شده است و اکنون تمرکز بیشتری بر روی مدیریت ریسک دارد.

استاندارد ISO 27000

این خانواده از استاندارد ها با هدف بهبود امنیت و حفاظت از دارایی های شرکت تدوین شده اند و بر روی فناوری اطلاعات تمرکز دارند. دو استاندارد معروف از این سری گواهینامه های ایزو، ISO 27001 و ISO 27002 می باشند. در این بین ایزو 27001 نوعی سیستم مبتنی بر مدیریت است و ایزو 27002 یک سند فنی به شمار می رود که بر روی افراد تمرکز دارد. این گواهی نوعی سیستم گسترده می باشد که در سراسر جهان از آن استفاده شده است.

گواهینامه ISO 45001

پیشگیری از آسیب دیدگی در محیط کار، یکی از وظایفی است که هر کارفرمایی در قبال نیروی کار خود بر عهده دارد. گواهینامه ایزو 45001 یک استاندارد بین المللی برای ایمنی و بهداشت شغلی می باشد که امروزه در بسیاری از سازمان های نامی، اجرایی شده است. این مدرک با اقداماتی که در سیستم اجرا می کند باعث افزایش فرهنگ در زمینه ایمنی سازی می شود و طبع، کاهش و پیشگیری از آسیب دیدگی را به دنبال خواهد داشت.

 

محبوب ترین استاندارد های ایزو

 

استاندارد ISO 45001 برای انواع کسب و کار ها به خصوص فعالیت های صنعتی و تولیدی مناسب است. به طور کلی این مدرک یک ساختار مدیریتی شفاف با اختیار و مسئولیت های مشخص را ایجاد می کند.

 

استاندارد ISO 14001

ایزو 14000 از سری گواهینامه های سازمان استاندارد سازی است که برای محیط زیست تدوین شده اند. این سری نیز شامل استاندارد های متعددی می باشد که معروفترین آنها ایزو 14001 است. این استاندارد در سازمان ها یک سیستم مدیریت محیط زیست (EMS) را اجرا می کند و بر اساس مدل بهبود مداوم پایه گذاری شده است. دریافت این گواهینامه اختیاری می باشد و مجموعه هایی که به فکر بهبود فعالیت های محیط زیستی خود هستند می توانند از این سیستم استفاده کنند و اخذ گواهینامه ISO 14001 را انجام دهند. 

مدرک ISO 50001

یکی از جدیدترین استاندارد ها، ایزو 50001 می باشد که نوعی استاندارد در زمینه انرژی است. این گواهینامه در سال 2011 منتشر شده و برای شرکت ها، یک سیستم مدیریت انرژی را فراهم می کند و تاثیر بسیار خوبی بر روی مدیریت انرژی و بهبود مصرف انرژی دارد.

موارد که در این استاندارد آمده باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و همچنین هزینه انرژی می شود. طبق گزارش های اعلام شده توسط سازمان ایزو، اخذ این استاندارد در سال گذشته 234 درصد افزایش پیدا کرده است که این موضوع نشان دهنده محبوبیت بالای این استاندارد است.

استاندارد ایزو 22000

ایزو 22000 که جزو محبوب ترین استاندارد های ایزو می باشد، بر روی توسعه و پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی متمرکز است و می تواند برای هر سازمانی که در زنجیره تامین مواد غذایی فعالیت دارد، مفید باشد. تمامی مجموعه ها اعم از رستوران ها (هر نوع رستورانی)، شرکت های تولید کننده مواد غذایی و شرکت های که خدمات حمل و نقل مواد غذایی را برعهده دارند می توانند از این سیستم استفاده کنند.

این مطلب که به بررسی محبوب ترین استاندارد های ایزو پرداخت، توسط تیم تحریریه رایان سرت تدوین شده است. مجموعه رایان سرت به صورت تخصصی در حوزه اخذ استاندارد های بین المللی مانند گواهینامه های ایزو ، استاندارد HSE ، نشان CE و … فعالیت دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ استاندارد های بین المللی می توانید، وب سایت مجموعه رایان سرت به آدرس rayancert.com را مشاهده کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز