خبرگزاری کار ایران

معرفی انواع روش های بازیافت فلزات

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۹۰۹۱

در دنیای امروزه بخش مهمی از صنعت و فعالیت های تولیدی را فلزات تشکیل می‎دهند. فعالیت های صنعتی باعث تولید حجم زیادی ضایعات و زباله های فلزی می شوند که از ارزش بالایی برخوردارند. به همین دلیل روش های بسیاری را برای بازیافت فلزات ابداع شده است. بازیافت فلزات بسیار اهمیت دارد چرا که می تواند علاوه بر صرفه جویی در منابع، به اقتصاد یک کشور کمک کند و از تخریب محیط زیست جلوگیری شود.

انواع روش های بازیافت ضایعات فلزی

روش ها و تجهیزات مختلفی برای بازیافت ضایعات فلزی وجود دارد. بسیاری از مراکز هستند که با خرید ضایعات آهن و سایر فلزات، اقدام به بازیافت این مواد می کنند تا دوباره به چرخه ی تولید برگردند. در ادامه به معرفی برخی روش ها و ابزارهای بازیافت انواع فلزات می پردازیم.

پرس ها

اولین روش از روش های بازیافت فلزات استفاده از پرس است. در زیر به معرفی سه نوع پرس عدل ساز، پرس خودرو و پرس بریکت می پردازیم.

معرفی انواع روش های بازیافت فلزات

پرس عدل ساز

در اولین بخش از پرس ها در مورد پرس های عدل ساز صحبت می کنیم. پرس های عدل ساز به دو دسته تقسیم می شوند:

  • پرس های عمودی
  • پرس های افقی

پرس های عمودی همان گونه که از اسم آن پیدا است پرس هایی هستند که بازوهای هیدرولیکی به صورت عمودی بر روی یک صفحه کار را انجام می دهند.

پرس های افقی نیز همانند پرس های عمودی هستند اما به صورت افقی کار پرس را انجام می دهند.

از پرس های عدل ساز برای کوچک کردن و فشرده کردن فلزات سبک استفاده می شود. فلزاتی از قبیل قوطی ها و بخش های باقی مانده از قیچی ورقه هایی که کمتر از 4 میلی متر ضخامت دارند و ...

دستگاه های عدل ساز ضایعات فلزات را به صورت مکعب های در اندازه ی 25 تا 80 سانتی متر به وجود می آورند. در این مدل دستگاه، ضایعات در محفظه ریخته می شود و دو و سه جک آن ها را به صورت فشرده درمی آورند و در آخر به بیرون فرستاده می شوند. مزیت این مدل دستگاه سیکل سریع و دانسیته بیشتر است. در مدل های سه جهت این دستگاه دانسیته فلز بیشتر از 40 است که به معنای بیش از 3 تن بر متر مکعب است.

پرس خودرو

دومین بخش پرس ها پرس خودرو نام دارد . در این مدل دستگاه پرس فشرده سازی برای کوچک کردن ماشین های فرسوده به علت راحت تر جا به جا کردن ضایعات فرسوده است.

پرس بریکت

سومین بخش از پرس ها پرس بریکت نام دارد . در این مدل دستگاه از خرده آهن و براده ها استفاده می شود که به صورت استوانه ای شکل که وزن بسیار سنگینی نیز دارند خارج می شوند. این نوع از پرس ها به شدت در بخش ذوب موثر و مورد استفاده است.

دستگاه گیوتین و پرس

دومین روش از روش های بازیافت فلزات استفاده از گیوتین و پرس است. در بیشتر صنعت فولاد کشورها از این مدل دستگاه استفاده می شود. این دستگاه یکی از قدیمی ترین روش ها و ارزان ترین روش ها برای فشرده کردن ضایعات فلزات است. این مدل دستگاه به صورت عمده ای استفاده می شود به همین دلیل در کارگاه های فولاد و ریخته گری ها مورد مصرف قرار می گیرد.

این مدل دستگاه بر عکس  مدل های قبلی همه نوع ضایعات فلز چه سبک چه سنگین را فشرده می کند و در نهایت ضایعات را با دانسیته 8/0 و 1 تن بر متر مکعب خارج می کند. این مدل فشرده سازی برای کوره های قوس الکتریک بسیار مناسب است. در روش گیوتین و پرس حجم زیادی از فلز را تا حد امکان فشرده می کنند و سپس با استفاده از تیغه ی گیوتین آن را به صورت برشی خرد می کنند. تولید این مدل دستگاه در هر ساعت بیش از 85 تن است.

خردکن ها

سومین روش از روش های بازیافت فلزات، خردکن ها هستند. در این روش از شردرها استفاده می شود چرا که شردرها تجهیزاتی بسیار کامل هستند که نوع برنامه ریزی آنان به صورت بهینه سازی و بازگشت سرمایه تا بالاترین حد خود است.

در این مدل فشرده سازی، ضایعات مخلوط مانند بدنه اتومبیل به صورت کامل مورد پردازش قرار می گیرد و کلیه ی ناخالصی هایی را که برنامه تشخیص داده باشد جدا می شود و در محلی دیگر تخلیه می کنند و در پایان نیز فلز خالص جمع آوری می شود. این تجهیزات تولیداتی با دانسیته 1 تا 6/1 تن بر متر مکعب خارج می کند و میزان تولیداتشان از 100 هزار تا 1 میلیون تن در هر سال است.

در این روش از ضایعات وسایل خانگی و الکترونیکی تا بدنه ماشین به صورت کامل و یا نیمه به این صورت که بدنه با شاسی و گیربکس و ... همراه باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

  نتیجه گیری

معرفی انواع روش های بازیافت فلزات

در دنیای مدرن امروزه فولاد، آهن و سایر فلزات نقش مهمی در زندگی انسان دارد. این فلزات علاوه بر ارزش بالا دارای کاربردهای فراوانی بخصوص در بخش های صنعتی هستند و از همین رو حجم بزرگ از این مواد به شکل ضایعات و زباله های فلزی درمی آید.

این ضایعات فلزی غیر از آنکه باعث هدر رفتن منابع و کاهش بهره وری می شوند، ممکن است به محیط زیست نیز آسیب های جدی وارد سازند. به همین دلیل انواع ضایعات آهن و سایر فلزات را می توان از طریق بازیافت دوباره به چرخه تولد بازگرداند.

در کشور ما نیز بازیافت ضایعات فلزات انجام می گیرد. مراکز بسیاری وجود دارند که با خرید انواع ضایعات، اقدام به بازیافت آنها می کنند. برای اطلاع از قیمت ضایعات آهن و سایر فلزات می توانید با این شرکت ها تماس بگیرید تا در کوتاه ترین زمان نسبت به قیمت گذاری و خرید ضایعات اقدام نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز