خبرگزاری کار ایران

بهترین صبحانه‌های ایرانی؛ از زمان‌های گذشته تاکنون

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۸۷۷۳

نان، پنیر، گردو، سرشیر، مربا، کره (بخصوص کره محلی)، انواع تخم مرغ‌ها (آبپز، خاگینه، عسلی،نیمرو و املت) رایج ترین‌ها در سفره‌های صبحانه هر ایرانیست.

صبحانه یکی از وعده‌های غذایی اساسی محسوب می‌شود و در سراسر جهان تنوع بسیار بالایی دارد. مصرف صبحانه باعث می‌شود تمامی کلسیم، آهن و روی مورد نیاز در طول روز جذب شود و باعث ایجاد نشاط، شادی و انرژی می‌گردد. اگر دقت کرده باشید افرادی که این وعده‌ی غذایی را مصرف نمی‌کنند اوایل صبح بی‌حوصله و کج خلق هستند. خوردن صبحانه کامل انرژی کافی را برای انجام فعالیت‌های روزانه به شما می‌دهد و عملکرد فرد را بهتر می‌کند. بهمین دلیل است که به کودکان بسیار توصیه می‌شود که حتما صبحانه بخورند چرا که علاوه بر تاثیر مثبت بر حافظه، باعث افزایش تمرکز، یادگیری و حل مسائل می‌شود. از نقش کلیدی و تاثیر مستقیم صبحانه برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند هم نباید غافل شد چرا که مصرف آن اشتهای فرد را متعادل می کند، قند خون در طول روز کنترل شده باقی می‌ماند و گرسنگی‌های ناگهانی در طول روز را کاهش می‌دهد. در نتیجه تمایل فرد برای خوردن غذای زیاد و پرچرب در وعده شام و یا ناهار کاهش پیدا می‌کند. ضمن اینکه خوردن صبحانه برای جلوگیری و بهبود یبوست هم توصیه می‌شود.

انواع صبحانه‌های محبوب ایرانی

ایرانیان از زمان‌های گذشته همواره به خوردن صبحانه کامل عادت داشته‌اند و عضو همیشگی سفره صبحانه ایرانی در همه‌ی دوره‌ها نان بوده است. از محبوب‌ترین غذاهایی که در وعده صبحانه هر ایرانی می‌توان نام برد کله پاچه است که انرژی بسیار زیادی را برای بدن تامین می‌کند اما از آنجا که مصرف کله پاچه بصورت مداوم مضر است در کنار آن نان، پنیر، گردو، سرشیر، مربا، کره (بخصوص کره محلی)، انواع تخم مرغ‌ها (آبپز، خاگینه، عسلی،نیمرو و املت) رایج ترین‌ها در سفره‌های صبحانه هر ایرانیست. همچنین این روزها انواع صبحانه‌های انگلیسی که ترکیب تخم مرغ با بیکن، ژامبون و قهوه هستند و بیشتر در رستوران‌ها و هتل‌ها سرو می‌شوند بین ایرانی‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. علاوه بر موارد ذکر شده در ادامه با تعدادی دیگر از صبحانه‌های ساده و خوشمزه ایرانی آشنا می‌شویم.

املت: یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین صبحانه‌های ایرانی است که از ترکیب تخم مرغ، گوجه فرنگی و یا حتی با خرما به چند صورت تهیه می‌شود. در حالت اول پیازها جزو مواد اولیه قرار دارند که مقداری تهیه کردن این مدل املت زمان‌بر است و در حالت دوم از پیاز صرف نظر کرده و با رنده کردن گوجه یک املت فوری بسیار خوشمزه تهیه می‌شود. 

الویه: انواع ساندویچ الویه می‌تواند پیشنهاد خوبی برای وعده صبحانه باشد. از آنجا که سرو الویه به شکل سرد است به راحتی می‌توانید آن را از شب قبل آماده کنید و در وعده صبحانه میل کنید. این مورد برای کودکانی که علاقه به خوردن صبحانه ندارند بسیار مناسب است.

فرنی: یکی از دسرهای بسیار مقوی و خوشمزه که می‌توان آن را در وعده صبحانه نیز میل کنید. شیر و آرد برنج موجود در فرنی پروتئین و کربوهیدرات کافی بدن را تامین می‌کند و بسیار مقوی است ضمناً پخت آن نیز بسیار راحت است و زمان زیادی نخواهد گرفت. زمان سرو فرنی برای صبحانه بهتر است از عسل بجای شکر استفاده شود.

لقمه حلوا ارده: حلوا ارده که آن را به اسم حلوا شکری میشناسیم یکی از وعده‌های غذایی بسیار خوشمزه و مقوی است که سرشار از ویتامین Bو D و E است. لقمه حلوا ارده همراه با چای بهترین پیشنهاد برای شروع یک روز پر انرژیست.

عدسی: یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و مقوی ایرانی که مانند حلیم معمولاً آن را در وعده صبحانه میل می‌کنند. عدس منبع غنی از پروتئین است و باعث تامین انرژی در طول روز میگردد. بدلیل اینکه وعده‌ای بسیار سبک و مقوی است افراد زیادی از خوردن آن در وعده صبحانه استقبال می‌کنند. همان طور که می‌دانید عدسی هم در قابلمه و هم در زودپز پخته می‌شود. برای مشاهده روش کامل پخت عدسی در زودپز، این قسمت از مقاله را مطالعه نمایید.

صبحانه ایرانی فقط در این موارد خلاصه نمی‌شود و معمولاً افرادی که اهل سفر هستند حتماً صبحانه‌های جدید در هر منطقه را امتحان می‌کنند و از طعم آن لذت می‌برند. گوزلمه، پهتیه و توکی سرداغی از صبحانه‌های محلی ایرانی‌ها از زمان‌های گذشته می‌باشد.

نظر محققان در رابطه با خوردن صبحانه

مطالعات انجام شده نشان داده معمولاً افرادی که از خوردن صبحانه خودداری می‌کنند و به خوردن قهوه و یا آبمیوه اکتفا می‌کنند بیشتر از افرادی که صبحانه را مصرف می‌کنند در معرض ابتلا به برخی از بیماری‌ها هستند. البته کیفیت و سلامت مواد غذایی مورد استفاده در وعده صبحانه بسیار اهمیت دارد، بطور مثال سبزیجات، نان سبوس دار، میوه، آجیل ( مغز بادام، فندق و ... ) به همراه آبمیوه و یا شیر بسیار مناسب است.

با توجه به ارزش این وعده غذایی و تاثیر آن بر سلامتی و عمکرد مناسب در طول روز حتما مصرف آن را جدی بگیرید و اگر مشکل زمان دارید میتوانید آن را از شب قبل آماده کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز