خبرگزاری کار ایران

بهترین شرایط آب‌وهوایی برای کاشت نهال بادام

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۷۱۶۶

نهال بادام، نهالی مقاوم و بومی خاورمیانه، دارای دو گونه تلخ‌وشیرین است. درخت بادام شیرین که برای مصرف میوه آن پرورش داده می‌شود یکی از سودآورترین درختان در کشور ما و درجهان محسوب می‌شود و بسیاری از باغداران و کشاورزان علاقه‌مند به کاشت این نهال هستند.

چه شرایط آب و هوایی برای کاشت نهال بادام مناسب است؟

 

برای رسیدن به درخت بادام کاشت نهال بادام به‌مراتب راحت‌تر است و ریسک کمتری نسبت به کاشت بذر دارد. درخت بادام از نوع درختانی است که گرده‌افشانی نمی‌کنند. لازم است حداقل دو درخت در کنار هم کاشته شوند، زنبورعسل می‌تواند گرده‌افشانی درخت بادام را تسهیل کند. در ادامه مطلب به شرایط کاشت و آب و هوای مناسب درخت بادام اشاره می‌کنیم.

  • میزان آب لازم برای نهال بادام

همان‌طور که گفتیم درخت بادام درختی مقاوم به خشکسالی است و می‌تواند بدون آبیاری و تنها با آب باران مدت طولانی سالم بماند اما در این صورت باروری درخت تقریباً به صفر می‌رسد و سودآوری نخواهد داشت.

نهال بادام برای اینکه میوه مرغوب تولید کند نیازمند آبیاری منظم و با برنامه است. هنگامی که نهال بادام به‌تازگی کاشته شده است به آبیاری فراوان و روزانه نیاز دارد باگذشت زمان و سال‌های بعد مقدار آب موردنیاز درخت کمتر می‌شود، همچنین میزان آب موردنیاز درخت بادام در فصل‌های مختلف سال متفاوت است و باتوجه‌به میزان بارندگی و شرایط آب‌وهوایی تغییر می‌کند، باید دقت کرد که آبیاری درخت به‌قدری نباشد که باعث پوسیدگی آن شود.

  • بهترین خاک برای کاشت نهال بادام

بهترین خاک برای کاشت نهال بادام خاک‌های شنی، لومی یا حتی خاک رس با زهکشی مناسب است، خاک‌هایی که خوب زهکشی نشدند و یا میزان خاک رس سنگین در آن ها زیاد است برای کاشت نهال بادام مناسب نیست. هنگامی که خاک به‌خوبی زهکشی نشده است می‌توان با اضافه‌کردن مقداری شن و مواد آلی خاک را برای کاشت نهال آماده کرد.به هنگام کاشت نهال بادام نباید خاک، خیس و مرطوب باشد و همچنین ph موردنیاز برای کاشت نهال بادام 7 الی 8 می‌باشد.

بهترین شرایط آب‌وهوایی برای کاشت نهال بادام

  • شرایط آفتاب و نور کافی برای نهال

نهال بادام مثل بسیاری از نهال‌های دیگر از جمله نهال گردو برای داشتن میوه‌ای مرغوب به مقدار قابل‌توجهی نور خورشید نیاز دارد. نهال بادام باید حداقل 6 ساعت در روز در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. رسیدن نور کافی به این درخت باعث افزایش میزان شکوفه‌ها می‌شود. نهال بادام در سایه و با نور جزئی هم قادر به ادامه حیات هست اما میزان شکوفه‌ها و باروری در این شرایط به‌مراتب کمتر است.

  • شرایط آب‌وهوایی مناسب برای رشد نهال بادام

بهترین شرایط آب‌وهوایی برای کاشت نهال بادام، تابستان‌هایی گرم و خشک و زمستان‌های معتدل و مرطوب است. در تابستان‌های خیلی گرم می‌توان تنه درختان را رنگ سفید زد.

دما، همیشه یکی از مهم‌ترین موارد برای رشد یک نهال است، دمای مناسب برای نهال بادام در زمستان‌ها منفی 7 درجه سانتی‌گراد است این در حالی است که نهال بادام قادر است دمایی حدود منفی 22 درجه را نیز تحمل کند و بهترین دما برای تابستان 30 تا 35 درجه سانتی‌گراد است. شکوفه‌های نهال بادام به دمای هوا بسیار حساس هستند و در دماهای پایین‌تر از منفی 2 درجه سرمازده می‌شوند و از بین می‌روند؛ بنابراین به هنگام انتخاب منطقه مناسب برای کاشت نهال بادام باید به این نکته توجه نمود.

  • هرس کردن درخت بادام

اگر می‌خواهید درخت سالمی پرورش بدهید و محصول مرغوبی برداشت کنید باید هرس کردن درخت بادام را به‌موقع انجام دهید. بهترین زمان برای هرس کردن درخت بادام بعد از برداشت محصول و در ابتدای فصل پاییز است.

نهال بادام در اولین سال کاشت نیاز به هرس کردن ندارد ولی از سال دوم به بعد، برای اهدافی چون: نفوذ بهتر نور خورشید به درخت، افزایش جریان هوا میان شاخ‌وبرگ‌ها، شکل‌دهی به درخت و رسیدن به محصولی باکیفیت، هرس کردن سالانه برای درخت لازم است.

  • کوددهی به نهال بادام

کوددهی به نهال بادام، اکثر مواقع در فصل بهار و تابستان انجام می‌شود. برای اینکه درخت بادام آسیب نبیند کوددهی باید با آبیاری انجام شود و یا دوز آن زیاد نباشد.

بهترین راه برای اینکه بفهمید درخت بادام به چه مواد مغذی نیاز دارد، آزمایش برگ‌های آن است. در فصل تابستان حدود 100 برگ از درخت جمع‌آوری کنید و با تجزیه‌وتحلیل و کمک‌گرفتن از کارشناسان متخصص، کمبودهای درخت را شناسایی کنید و با اضافه‌کردن کود موردنیاز کمبودها را جبران کنید.

بهترین شرایط آب‌وهوایی برای کاشت نهال بادام

  • طریقه کاشت نهال بادام

اولین کار برای کاشت هر نهالی به خصوص کاشت نهال گردو و نهال بادام، خرید و انتخاب یک نهال سالم و جوان است. در مرحله بعد یک مکان مناسب و آفتاب‌گیر برای کاشت نهال انتخاب کنید. نکته دیگر که به هنگام کاشت باید به آن توجه کنید، زمان کاشت نهال بادام است، طبق بررسی‌های انجام شده کاشت نهال بادام در پاییز نتایج بهتری به همراه داشته است.

پس از انتخاب نهال مناسب، برای کاشت آن سوراخ‌هایی به‌اندازه دوبرابر ریشه، در خاک ایجاد کنید. نهال بادام ریشه‌هایی حساس دارد و ابعاد گودال باید به‌گونه‌ای باشد که تمام قسمت‌های ریشه بدون فشار داخل خاک قرار گیرد. پس از قراردادن نهال در گودال به‌آرامی روی آن خاک بریزید تا ریشه‌های ضعیف نهال آسیب نبیند. قبل از کاشت نهال حتماً ریشه‌ها را تکان دهید و آنها را داخل آب قرار دهید و مطمئن شوید به‌اندازه کافی برای رشد مرطوب هستند.

  • خرید نهال بادام

مسئله‌ای که هنگام خرید نهال بادام باید به آن توجه کنید، کیفیت و سالم بودن نهال است. خرید نهال از مراکز معتبری همچون نهالستان برتر نهال می‌تواند خیال شما را برای داشتن نهالی مرغوب راحت کند. نهالستان برتر با تولید بیش از 500 هزار نهال میوه و صادرات به کشورهایی چون ترکیه، عراق، روسیه و افغانستان به‌عنوان معتبرترین نهالستان کشور در سه دهه گذشته انتخاب شده است.

شما می‌توانید برای دریافت قیمت و خرید انواع نهال بادام با شماره‌های موجود در سایت برتر نهال تماس بگیرید و همچنین از مشاوره رایگان با کارشناسان متخصص این مجموعه بهره‌مند شوید.

نهالستان برترنهال: میاندواب کوی تقی اباد نرسیده به سوگلی تپه روبروی پمپاژ اب شماره ۳

دفتر برترنهال: اورمیه میاندواب خ ۱۷شهریور نرسیده به تقاطع شهدا دفتر

آدرس وب سایت: bartarnahal.ir

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز