خبرگزاری کار ایران

چه فاکتورهایی قیمت یک انگشتر عقیق را تعیین می‌کنند؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۶۶۶۱

قیمت‌گذاری جواهرات شاید به این سادگی که فکر می‌کنید نباشد، زیرا علاوه بر متریالی که در ساخت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، ارزش هنری‌شان نیز اهمیت پیدا می‌کند. به همین خاطر نظرات مختلفی در این باره گفته می‌شود و فرمول‌های متنوعی برای قیمت‌گذاری جواهرات به کار می‌رود. در مورد جواهرات عقیق نیز چنین مسائلی وجود دارد.

 برای تعیین قیمت انگشتر عقیق باید فاکتورهای مختلفی را مد نظر قرار داد. از جنس رکاب و کیفیت نگین بکار رفته در آن گرفته تا میزان و کیفیت قلم زنی و شبکه کاری روی رکاب، عواملی هستند که نقش تعیین کننده در قیمت‌گذاری انگشتر عقیق دارند. اگر قصد خرید یک انگشتر عقیق دارید و می‌خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

قیمت انگشتر عقیق

نقش نگین عقیق در تعیین قیمت انگشتر

عقیق یکی از گونه‌های سنگ یمانی است و جزء خانواده کوارتز محسوب می‌گردد. این سنگ ارزشمند بیش از ۳۰۰۰ سال پیش توسط مصری‌ها کشف شد و اولین گوهر گرانبهایی است که نام آن در یک سند تاریخی ذکر شده است. نحوه شکل‌گیری سنگ عقیق به صورت لایه لایه است که این لایه‌ها با ضخامت‌های مختلف به صورت منحنی یا صاف در سنگ دیده می‌شوند و موجب می‌گردند تا این سنگ ارزشمند دارای شفافیت، رنگ‌ها و الگوهای متنوعی باشد. رنگ‌های طبیعی عقیق شامل زرد، سبز، آبی، قرمز، یاسی، صورتی، قهوه‌ای، سفید، خاکستری و سیاه است و به خاطر متخلخل بودن این رنگ‌ها را به خوبی به خود جذب نموده و درخشندگی خیره کننده‌ای دارد.

نحوه ارزش‌گذاری نگین عقیق

فاکتورهایی که برای قیمت‌گذاری یک نگین گرانبها مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل: شفافیت، رنگ، عیار و برش است. اما برای عقیق شرایط کمی فرق می‌کند. آنچه در این نگین ارزشمند بیشترین تاثیر را روی قیمت دارد، ترکیب رنگ و الگو است.

البته اندازه هم بی اهمیت نیست. به این صورت که اگر دو نگین با اندازه‌های مختلف که دارای رنگ و الگوی مشابه هستند را در کنار هم قرار دهیم، عقیق بزرگتر قیمت بالاتری خواهد داشت. چگونگی برش عقیق اگر برای نشان دادن شکوه و جلوه سنگ باشد، در قیمت گذاری موثر است، در غیر این صورت اهمیت چندانی ندارد.

عقیق در مقایسه با دیگر سنگ‌های گرانبها، یک سنگ با قیمت متوسط به شمار می‌آید. همچنین از بین گونه‌های مختلف عقیق، چند نمونه هستند که نسبت به دیگران از قیمت بالاتری برخوردارند. عقیق آتشین یکی از آنهاست که رنگی سیاه دارد و در آن بازتابی از رنگ‌های قوس قزحی دیده می‌شود. در رتبه‌های بعدی عقیق‌های دندریتیک و خزه‌ای قرار می‌گیرند که در آن‌ها نمایی از طرح گیاهان، بوته‌ها و درختان مشاهده می‌گردد.

همچنین گاهی اوقات منبعی که سنگ عقیق از آن استخراج می‌شود در قیمت انگشتر عقیق موثر است. به عنوان مثال در النس بورگ ایالت واشنگتن آمریکا نوعی عقیق آبی یافت می‌گردد که رنگ خاص و جذابی دارد و جزو نادرترین عقیق‌های دنیا به حساب می‌آید.

قیمت این سنگ که از ۴۳ ماده معدنی تشکیل شده در مقایسه با نگین‌های آبی دیگر بسیار بالاست. از عوامل دیگر تاثیرگذار بر قیمت نگین عقیق می‌توان به شفافیت و میزان خلوص آن اشاره نمود. بهتر است برای انتخاب نگین انگشتر خود از یک گوهرشناس متخصص و با تجربه کمک بگیرید تا از اصالت و کیفیت آن اطمینان حاصل نمایید.

چه فاکتورهایی قیمت یک انگشتر عقیق را تعیین می‌کنند؟

نقش جنس رکاب در ارزش انگشتر عقیق

برای ساخت رکاب انواع انگشتر زنانه و مردانه می‌توان از فلزات مختلفی استفاده کرد. اما متداول ترین آن‌ها طلا و نقره هستند. خانم‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند تا جنس رکاب انگشتر عقی شان از طلا باشد و آقایان نقره را برای آن انتخاب می‌کنند.

با توجه به این که قیمت طلا بسیار بالاتر از نقره است، انگشتر عقیقی که دارای رکابی از جنس طلا باشد، بسیار گرانتر از انگشتر نقره هم وزن خود خواهد بود. همچنین وزن رکاب از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت گذاری انواع انگشتر عقیق مردانه و زنانه است. هر چه رکاب سنگین‌تر باشد، قیمت بیشتری خواهد داشت.

نقش نحوه ساخت رکاب در قیمت‌گذاری انگشتر عقیق

همان‌طور که می‌دانید جواهرات و زیورآلات به دو روش شرکتی و دست‌ساز ساخته می‌شوند. نوع شرکتی در کارخانه و به وسیله دستگاه‌ها و ابزار آلات خودکار یا نیمه خودکار تولید می‌گردد. در صورتی که نوع دستساز توسط استادکاران حرفه‌ای و به وسیله دست و با استفاده از ابزارآلات مخصوص ساخته می‌شود. بنابراین رکاب انگشتری که با استفاده از دستگاه تولید شده، هزینه ساخت کمتری دارد و به همین جهت در مقایسه با نوع دست ساز آن ارزان‌تر می‌باشد.

ساخت یک رکاب دست‌ساز ممکن است ساعت‌ها طول بکشد و استادکار با استفاده از هنر و تجربه‌ای که در طی سال‌ها به دست آورده، یک اثر هنری زیبا خلق می‌کند. اگر بخواهیم صادق باشیم، آثار هنری که کار دست هستند را به این راحتی نمی‌توان قیمت گذاری کرد، زیرا برای خلق چنین آثار بی‌نظیری، سال‌ها تلاش و کوشش صورت گرفته و فرد هنرمند بخش زیادی از عمر خود را برای یادگیری این هنر صرف نموده است. به همین دلیل ارزش‌گذاری بر روی آثار هنری دست‌ساز کار آسانی نیست.

نقش مخراجکاری، شبکه کاری و قلم زنی در تعیین قیمت انگشتر عقیق

مورد دیگری که در ارزش‌گذاری انگشتر عقیق موثر است، میزان کار هنری است که بر روی رکاب و نگین انگشتر انجام می‌گیرد. سازندگان رکاب انگشتر برای زیبایی و جلوه بیشتر، از هنرهایی مانند شبکه کاری و قلم زنی بر روی آن استفاده می‌کنند.

این استادکاران با دست و به کمک ابزار آلات مخصوص خود نقش‌ها و طرح‌های خارق‌العاده‌ای را بر روی رکاب انگشتر پدید می‌آورند. هر چه این نقوش ظریف‌تر و دقیق‌تر باشد، قیمت انگشتر عقیق زنانه بالاتر خواهد بود. اما در صورتی که قلم زنی و شبکه کاری توسط افراد نیمه حرفه‌ای و کم تجربه انجام شده باشد و دارای کیفیت مطلوب نباشد، قیمت آن پایین‌تر است. معمولا رکاب‌هایی که توسط اساتید به نام و مشهور ساخته شده باشند، دارای مهر و نشان مخصوص ایشان هستند که این امر موجب می‌شود ارزش انگشتر به مراتب بالاتر از نمونه‌های مشابه آن تعیین شود.

از سوی دیگر مخراج کاری نگین می‌تواند نقش مهمی در قیمت‌گذاری انگشتر عقیق داشته باشد. همانطور که می‌دانید این هنر یکی از مراحل حساس ساخت زیورآلات است. در این مرحله سنگ عقیق بر روی محل مشخص شده در رکاب قرار می‌گیرد و ثابت می‌شود.

چه فاکتورهایی قیمت یک انگشتر عقیق را تعیین می‌کنند؟

اتصال عقیق به رکاب به وسیله چسب یا ماده دیگری انجام نمی‌گردد، بلکه استادکار جواهرساز با بهره‌گیری از هنر و تجربه خود این سنگ را در پایه مخصوص خود، محکم می‌کند به گونه‌ای که زیبایی انگشتر حفظ شود و هیچ گونه آسیبی به نگین وارد نگردد.

مخراجکاری را می‌توان مرحله نهایی طراحی انگشتر عقیق دانست که حساسیت بالایی دارد و هنرمند باید آن را با نهایت دقت و حوصله انجام دهد تا نتیجه کار به بهترین شکل ایجاد شود. بنابراین این مرحله نیز می‌توان نقش موثری در ارزش‌گذاری و قیمت انگشتر عقیق داشته باشد.

در این مقاله تلاش کردیم تا نحوه قیمت‌گذاری انگشتر عقیق را شرح دهیم. در این فرایند عوامل مختلفی دخیل هستند. اولین فاکتور نگین بکار رفته در انگشتر است که با توجه به انواع گونه‌های متنوع عقیق، قیمت‌های مختلفی دارد. همانطور که گفتیم گرانبهاترین نوع عقیق، عقیق آتشین است که بازتابی رنگین کمانی از خود ساطع می‌کند.

همچنین برخی عقیق‌های نایاب مانند عقیق النس بورگ، ارزشی به مراتب بالاتر از عقیق‌های دیگر دارند. اما رکابی که نگین بر روی آن قرار می‌گیرد نیز نقش مهمی در قیمت انگشتر عقیق ایفا می‌کند. رکاب‌هایی از جنس طلا بسیار گران‌تر از رکاب‌های نقره هستند و همین امر سبب افزایش هزینه تمام شده انگشتر می‌شود. از طرف دیگر رکاب‌هایی که با دستگاه تولید شده‌اند در مقایسه با رکاب‌های دست‌ساز، هزینه ساخت کمتری دارند.

اما فاکتور آخر در تعیین قیمت انگشتر عقیق، کیفیت هنر قلم زنی، شبکه کاری و مخراج کاری است که بر روی آن انجام می‌شود. هر چه این هنرها با ظرافت و دقت بیشتری انجام گرفته باشند، انگشتر قیمت بیشتری خواهد داشت.

با همه این توضیحات و نکاتی که در این باره گفته شد، توصیه می‌کنیم برای خرید انگشتر عقیق مورد نظر خود با جواهرشناسان متخصص مشورت نمایید و آن را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. گنجینه جواهرات نفیس تراث با 50 سال سابقه فعالیت حضوری، به تازگی در بستر مجازی فعالیت خود را آغاز کرده است و بهترین جواهرات را با کیفیت و اصالت در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز