خبرگزاری کار ایران

تفاوت لوله مانیسمان و لوله درزدار چیست؟ - دیجی پایپ

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۴۴۶۵

لوله ها تجهیزاتی هستند که برای انتقال سیالات، ساخت مخازن تحت فشار، صنایع نظامی و کاربردهای وسیع دیگری مورد استفاده قرار می گیرند.دیجی پایپ در این مقاله به معرفی لوله های مانیسمان و لوله های درزدار و تفاوت بین آنها میپردازد.

اگر در صنعت تاسیسات فعالیت می کنید حتما تا کنون با واژه های لوله های درزدار و لوله مانیسمان برخورد کرده‌اید.  دیجی پایپ دراین مقاله به معرفی لوله های درزدار و مانیسمان و تفاوت بین آنها میپردازد.

لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان به لوله‌های فلزی گفته می شود که در فرایند ساخت آن هیچ گونه درز جوشی در طول لوله یافت نمی‌شود و در اصطلاح علمی به آن لوله بدون درز یا لوله سیم لس (seamless) گفته می‌شود.

فرایند ساخت لوله مانیسمان از شمش‌های توپر فولادی است که با روش‌های کشش، غلتک، نورد، حرارت و عبور سمبه از داخل شمش ساخته می‌شود. لوله های بدون درز یا مانیسمان به دلیل ساختار یکپارچه و مقاومت ساختاری مناسبی که دارند می توانند سیالات با دما و فشار بالا را انتقال دهند.

 روش‌های خاصی که برای تولید این نوع لوله به کار گرفته می‌شود، سبب شده قیمت لوله مانیسمان از دیگر لوله‌های موجود در بازار گران‌تر باشد.

مهم ترین کاربردهای لوله مانیسمان:

  • لوله‌های مانیسمان جهت خطوط فشارقوی
  •  لوله‌های مانیسمان استیل جهت خطوط صنایع غذایی و دارویی
  • لوله‌های مانیسمان جهت خطوط هیدرولیک
  •  لوله‌های مانیسمان جهت خطوط نفت و گاز

انواع لوله مانیسمان:

لوله مانیسمان بر اساس نسبت قطر به ضخامت، به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

  1. لوله مانیسمان رده سبک: این دسته دارای ضخامت کم نسبت به قطر خود هستند و در سایزهای ۱ تا ۱۶ اینچی عرضه می‌شوند. ضخامت آن‌ها نیز از ۳ تا ۷.۹ میلی‌متر متفاوت است. لوله گاز مانیسمان نیز در این رده قرار دارد.
  2. لوله مانیسمان رده۴۰: قطر لوله‌های این رده بین ۰.۵ تا ۱۶ اینج و ضخامت آن‌ها بین ۲.۷ تا ۱۲.۷ میلی‌متر متغیر است.
  3. لوله مانیسمان رده۸۰: لوله‌های این رده قطری بین ۰.۵ تا ۱۶ اینچ و ضخامتی بین ۳.۷ تا ۲۱.۴ دارند.
  4. لوله مانیسمان رده۱۶۰: قطر لوله‌های این رده همانند رده‌های ۴۰ و ۸۰ بوده اما ضخامت آن‌ها بین ۴.۷ تا ۴۰.۴ متغیر است.

لوله درزدار چیست؟

 به لوله‌های فلزی گفته می‌شود که در فرایند ساخت آنها از درز جوش استفاده می‌شود و به همین علت به آنها لوله درزدار گفته می‌شود. لوله‌های درزدار، لوله‌هایی هستند که از رول کردن ورق‌های فولادی و جوشکاری درزهای آن بدست می‌‌آید.

تفاوت لوله مانیسمان و لوله درزدار:

تفاوت لوله مانیسمان و لوله درزدار چیست؟ - دیجی پایپ

  • ظاهری

همانطور که توضیح  داده شد، از لحاظ ظاهری لوله مانیسمان در بدنه خود هیچ درز جوشی نداشته و یک پارچه می باشند ولی لوله های درزدار در بدنه خود خط جوش داشته که قابل رویت نیز می باشد.

لوله فولادی بدون درز یکپارچه بوده و توسط فرآیند نورد ساخته می شود در صورتی که لوله درزدار از ورق فولادی توسط خم کردن و جوش دادن لبه ها به هم تولید می شود.

  • استحکام

اگر درساخت لوله ها از یک آلیاژ یکسان استفاده شده باشد و ویژگی ابعادی یکسانی بین لوله ها برقرار باشد، لوله ‌های درزدار نسبت به لوله‌های مانیسمان دارای تحمل فشاری پایین تری هستند.

  • ابعاد

لوله های درزدار در سایزهای بسیار بزرگ ساخته نمی شوند زیرا هم جوشکاری برای سایزهای بزرگ سخت بوده و همچنین برای سایزهای بزرگ معمولا از لوله های مانیسمان استفاده می شود.

  • ضخامت

ضخامت لوله های دارای درزجوش به ضخامت ورق های فولادی که لوله را از آن می سازند بستگی دارد یعنی در انتهای کار ضخامت لوله برابر با ضخامت ورق خواهد بود. ولی لوله های مانیسمان در سایزهای بزرگ پرکاربرد بوده و ضخامت آن ها مطابق با استاندارد ASME  از تنوع خوبی برخوردار است.

  • اقتصادی

لوله های درزدار مقرون به صرفه ترهستند وزمان تولید کمتری نسبت به لوله های مانیسمان دارند. البته که هرکدام از این لوله ها بنا به نیازی ساخته شده و کاربردهای خاص خود را دارند . 

جهت بررسی مشخصات فنی ومشاهده لیست قیمت اتصالات مانیسمان بنکن میتوانید به سایت دیجی پایپ به آدرس www.digi-pipe.ir مراجعه نموده و جهت دریافت مشاوره و اطلاع از تخفیف محصولات با شماره های 02155697420 و 02155697432 تماس حاصل فرمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز