خبرگزاری کار ایران

کاربرد جک سقفی چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۲۳۳۳

در اجرای سقف های بتنی به شیوه های گوناگون در کشور ما طراحی و اجرا می‌شوند. در سقف هایی که در ساختمان هایی با اسکلت بندی فلزی پیاده می‌شوند بیشتر از سقف های فولادی برای پیاده سازی سقف بتنی استفاده می‌شود.

کاربرد جک سقفی چیست

 برای ساخت هر ساختمان وجود یک سری مواد و مصالح ضروری است که بدون استفاده از آنها ساخت و ساز یک سازه زیر سوال میرود. همچنین مهمترین بخش یک سازه سقف و طراحی آن می باشد. مهندسان و طراحان برای طراحی سقف از طرح های متفاوتی استفاده می کنند ولی برخی از طرح ها بیشتر استفاده می شود.  مثل سقف های کامپوزیت، سقف های طاق ضربی ، سقف های تیرچه بلوک و طرح های دیگر که ساخت هرکدام از این طرح ها برای سقف لازم به مصالح و مواد ضروری دارد که یکی از ابزارهای مهم جهت ساخت سقف ها ، جک های سقفی ساختمان ها هستند.

 در حال حاضر توجه زیادی به گونه های مختلف و کاربرد جک های سقفی می‌شود زیرا میزان استفاده از جک های سقفی جهت ساخت  سقف های سازه های مختلف بیشتر می شود. در اکثر اوقات برای طراحی سقف یک سازه لازم به پایه‌های فلزی موقت جهت نگهداری سقف یک سازه است. به همین دلیل به کمک جک سقفی می توانیم در زمان معین سقف یک سازه را توسط جک های سقفی پایدار نگه داریم تا فرایند ساخت سقف کامل شود. بعد از آن از پایان طراحی و کامل شدن ساخت سقف یک ساختمان دیگر لازم به این پایه‌های فلزی نخواهد بود و آنها را از سقف جدا خواهیم کرد.

 اهمیت جک های سقفی بسیار زیاد است و هرچه که صنعت ساخت و ساز بیشتر پیشرفت کند ، نیاز انسان نیز به انواع این پایه‌های فلزی بیشتر می‌شود. پیش از فراهم کردن پایه‌های فلزی پایدار از ارتفاع سقف سازه خود اطمینان پیدا کنید تا در زمان طراحی سقف با مشکل مواجه نشوید.

 میزان باربری جک های سقفی : انواع و کاربرد جک های سقفی یک میزان استاندارد برای باربری جکهای سقفی مدنظر گرفته شده و در حد ۵۱ تن مقدار باربری برای این جکهای سقفی وجود دارد. متقاضی ممکن است برای ساخت سقف خود به جک های سقفی در حد ۶ متر نیاز داشته باشد به همین ترتیب جهت افزایش رضایت متقاضیان ، سایزهای متفاوتی از این پایه‌های فلزی را وارد بازار می کنند تا نیاز متقاضیان برطرف شود.

قالب بندی سقف بتنی

 در اجرای سقف های بتنی به شیوه های گوناگون در کشور ما طراحی و اجرا می‌شوند. در سقف هایی که در ساختمان هایی با اسکلت بندی فلزی پیاده می‌شوند بیشتر از سقف های فولادی برای پیاده سازی سقف بتنی استفاده می‌شود. قالب های ساختمان سازی اغلب از چوب ، فلز، سفال ، سیمان، آجر و در حال حاضر از یونولیت ، پلاستیک و کامپوزیت ساخته می‌شوند.

 در گذشته سقف ها به غیر از اینکه به عنوان یک عایق برودت گرما یا برف و باران باشند کاربرد دیگری نداشتند. ولی اکنون سقف‌ها مصارف متفاوتی دارند به ویژه در شهرهای بزرگ و پرجمعیت که ساختمان های چندین طبقه فراوانی دارد. و سقف ها به عنوان کف طبقات بالاتر استفاده می شود. در دنیای پیشرفته امروز استفاده های دیگری از سقف ساختمان ها می‌شود مانند: (روف گاردن (بام باغ) استخر، پارکینگ، اتوبان و غیره).

 روش هایی که نیاز به قالب دارند شامل :

  1. تیرچه بلوک
  2. سقف تام
  3. سقف گرین وافل
  4. دال بتنی
  5. سقف یوبوت
  6. سقف پیش تنیده
  7. سقف کامپوزیت

 از قدیمی ترین و متداول ترین روش های ساخت سقف و سقف کاذب، سقف های تیرچه بلوک می باشد. در این روش همان طور که از نامش پیداست تیرچه ها روی سقف کار گذاشته می شود. این تیرچه ها معمولاً از جنس کرومیت ، نیازیت ، بتن یا آهن میباشد. بین تیرچه ها با بلوک هایی پوشش داده می شود و بعد از آن بر روی آنها آرماتور بندی با میلگرد انجام شده و دال بتنی اجرا می‌شود.

 قالب سقف بتنی تام: شیوه از سقف بتنی تیرچه بلوک که در آن بخش پایین سقف از تسمه و بخش وسط و بالای آن میلگرد بندی می شود. در این نوع سقف قالب سقف بتنی معمولاً یونولیت و سفال است که به شکل قالب دائمی درون سقف کار گذاشته می‌شود. بعد از آن نوبت به آرماتوربندی می‌رسد و بتن ریزی مثل دیگر روش‌های دال سازی انجام می‌گیرد.

کاربرد جک سقفی چیست؟

انواع قالب سقفی

 قالب سقف بتنی گرین وافل: طریقه ای از سقف تیرچه بلوک که در ساخت آن از قالب سقف بتنی موقت استفاده می‌شود که در این نوع سقف سازی قالب سقف بتنی از جنس پلاستیک کامپوزیت است روی سقف چیده میشود. و انتهای کار و پس از کامل شدن سقف سازی برداشته می شود. این نوع قالب ها چندین بار مجدد مورد استفاده قرار می گیرد.

قالب سقفی بتنی پیاده سازی شده با دال : سقف های دال بتنی همانطور که انتظار می رود با استفاده از دال بتنی پیاده سازی می شوند. به این شکل که ابتدا یک سقف از قالب ها ساخته می‌شود. این قالب‌ها می‌تواند پلاستیکی، فلزی یا چوبی باشد. پس از چیدن قالب سقف بتنی آرماتور بندی و بتن ریزی شکل می‌گیرد و پس از تکمیل و محکم شدن بتن قالب سقفی بتنی جدا می‌شود و می‌توان از آن‌ها مجدد استفاده کرد.‌

 قالب سقف بتنی یوبوت: این سقف ها که گونه‌ای از سقف های دال بتونی هستند این امکان را به وجود می‌آورند که بتوان تیرها را از سقف ها حذف کرد. این نوع سقف ها دو مرحله چیدمان قالب دارند. در ابتدا چیدمان قالب های زیرین شکل می‌گیرد. بعد از آن  شبکه آرماتور پایین بسته می شود و قالب‌های یوبوت چیده میشود. بعد از تمام شدن چینش قالب های یوبوت آرماتورهای بالایی دال بسته شده و بتن ریزی شروع میشود. بعد از کامل شدن بتن ریزی و دریافت ضخامت مورد نظر به مدت ۲ الی ۳ هفته بعد قالب های زیرین برداشته می شود و برای ساخت سقف طبقه های بالاتر استفاده می شود.

 قالب سقف بتنی پیش تنیده : در این روش به جای اینکه بستن آرماتور با میلگرد انجام شود از کابل فولادی در مصالح ساختمانی استفاده می شود. کابل هایی که در هم تنیده میشوند و به انتهای تیرها وصل می شوند و بعد از این فرآیند بتن ریزی صورت می‌گیرد. در این روش کابل های درهم تنیده مقدار زیادی از فشار وارد شده را از بین می‌برند. چون این کابل های تنیده خودشان نیروی کششی دارند و این نیرو در برابر نیروی وارد بر آنها قرار می گیرد.
 قالب سقف کامپوزیت : این گونه از سقف ها که در اسکلت های فلزی کار می شوند ترکیبی از بتن و فلز  هستند. در این شیوه به سقف ساختمان تیرچه های فلزی کار گذاشته می‌شوند  و فضای میان این تیرها با میلگردهای حرارتی و بتن پر می شود. در فرایند انجام این گونه سقف از قالبهای فلزی برای قالب بندی استفاده می شود و بعد از سفت شدن بتن قالب سقف بتنی از آنها جدا می شود.
کاربرد جک سقفی چیست؟

 زیر سازی ساختمان

 در زمان زیرسازی ابتدا باید به جنس مصالحی که به کار می بریم با توجه به نوع ساختمان توجه داشته باشیم. پی های رایج از نظر مصالح تشکیل دهند عبارتند از شفته آهکی، سنگی، آجری و بتنی.

 شفته آهکی و اهمیت خاک برداری چیست؟  از این پی عموماً جهت ساختمان های کم ارتفاع مثل ساختمان های یک تا دو طبقه استفاده می شود ولی در حال حاضر استفاده از این نوع مصالح رایج نیست. چون از لحاظ استحکام و مقاومت زیاد مطلوب محسوب نمی شود. پیش از این که سیمان  و بتن در بازار ارائه شوند استفاده از پی شفته آهکی جهت زیرسازی بسیار متداول بوده است.

 زیرسازی با پی های سنگی چگونه انجام میشود؟ این نوع پی از سنگ های طبیعی به وجود آمده و از مناطقی که سنگ فراوان و ارزان باشد به دست آمده و تولید می شود. عموما جهت اجرای دیوارهای کنار کوه ها از این نوع زیرسازی استفاده می شود. طریقه اجرای این نوع پی به این صورت است که کف زیرسازی را ملات ریزی می کنید و سنگ‌های بزرگ را با رعایت اتصال کامل کنار هم میچینید.  بعد از آن میان آنها را با سنگ های کوچکتر پر می کنند به شکلی که هیچ منفذی  میان سنگ ها باقی نماند.

 پی آجری: این پی عموما جهت ساخت ساختمان های کوچک می باشد که مقدار بار وارده بر زیرسازی تقریباً کم است. جهت اجرای این پی در ابتدا یک لایه ملات شفته آهک به ضخامت ۵ الی ۱۰ سانتیمتر روی زمین میریزند بعد از آنکه شفته آهک رطوبت خود را از دست داد پی آجری را با ملات ماسه آهک یا ماسه سیمان کار می‌کند.

 پی بتنی: بهترین گونه از پی‌ها در کارهای ساختمانی به حساب می آید. امروزه برای ساختن ساختمان های سنگین و چند طبقه از بتن مسلح استفاده می‌شود. برای ساختن ساختمان های سبک و یک طبقه نیز پی های بتنی از سایر پی‌ها بهتر است و پیش از اجرای پی بتنی باید قالب بندی (آجری ،چوبی، فلزی) شکل‌گیرد. پیش از قالب‌بندی باید در کف گود لایه ای از بتن به ضخامت ۱۰ سانتیمتر ریخته شود. و برگزیدن نوع قالب بستگی به امکانات موجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز