خبرگزاری کار ایران

هر چیزی که درباره کافئین قهوه باید بدانید

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۱۷۴۶

بسیاری از موادی که ما روزانه مصرف می‌کنیم، حاوی کافئین هستند.کافئین بصورت طبیعی در گیاه های مختلف از جمله دانه های قهوه، برگ های چای، دانه های کاکائو و ... وجود دارد. کافئین پرمصرف ترین ماده است که تقریبآ 90 درصد انسان ها روزانه در خوراکی ها و نوشیدنی های مختلف از آن استفاده می کنند. کافئین یک محرک است که سیستم عصبی، قلب و ماهیچه‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آمار دقیقی از میزان مصرف قهوه در جهان وجود ندارد، اما به طور تقریبی بیش از 70 درصد از جمعیت جهان همه‌روزه قهوه می‌نوشند.

 کافئین یک محرک است که سیستم عصبی، قلب و ماهیچه‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آمار دقیقی از میزان مصرف قهوه در جهان وجود ندارد، اما به طور تقریبی بیش از 70 درصد از جمعیت جهان همه‌روزه قهوه می‌نوشند.

کافئین در قهوه چیست؟

نوشیدن قهوه باعث سرخوشی آدم می‌شود. و حال ما بعد از خوردن آنها خوب می‌شود. این حس‌ و‌ حال زیر سر کافئین است. بعدها قهوه شد نوشیدنی شماره یک در دنیا و قهوه به خاطر کافئینش محبوب شد. قهوه محبوبترین و دردسترس ترین نوشیدنی حاوی کافئین است که می توانید برای تهیه آن از طریق خرید اینترنتی قهوه اقدام کنید.

کافئین خالص، به صورت پودر سفید رنگ تلخی می‌باشد. این ماده از ترکیب کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن تشکیل شده‌است. کافئین پرمصرف‌ترین ماده دارویی در میان انسان‌ها به‌شمار می‌رود .افزایش متابولیسم بدن، تحریک سیستم اعصاب مرکزی و افزایش میزان هوشیاری و آگاهی محیطی از مهم‌ترین آثار کافئین است.

مردم قبل از شروع روز، بعد از برگشتن از سرکار، و در دورهمی ها و مهمانی ها قهوه می نوشیدند. در میان منابع طبیعی، قهوه بالاترین میزان کافئین را در خود دارد. میزان کافئین در انواع مختلف قهوه متفاوت است.

به طور متوسط یک فنجان قهوه 90 تا 100 میلی گرم کافئین دارد که در قهوه کافئین بالا بسته به نوع دانه قهوه و روش دم آوری کافئین بالاتری دارد.

عملکرد کافئین در بدن چگونه است؟

کافئین روی سیستم عصبی بدن انسان اثر می‌گذارد و به همین دلیل به عنوان محبوب‌ترین داروی محرک در سراسر جهان شناخته شده است.

پس از مصرف، به سرعت از معده به جریان خون منتقل می‌شود. از آن جا، به کبد می‌رود و به ترکیباتی متصل می‌شود که می‌توانند بر عملکرد ارگان‌های مختلف بدن تأثیر بگذارند.

با این حال، مهمترین اثر کافئین بر مغز است. کافئین مانع اثرگذاری آدنوزین می‌شود. آدنوزین یک انتقال‌دهنده عصبی است که مغز را آرام می‌کند و باعث می‌شود احساس خستگی کنیم.

سطح آدنوزین در طول روز به تدریج بیشتر می‌شود و ما احساس خواب‌آلودگی می‌کنیم. کافئین با اتصال به گیرنده‌های آدنوزین در مغز، مانع فعالیت آن‌ها می‌شود و سایر ناقلهای عصبی مانند نوراپی‌نفرین و دوپامین را آزاد میکند.

در نتیجه احساس خستگی کاهش می‌یابد و سطح هوشیاری بالا می‌رود.

چه عواملی میزان کافئین قهوه را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟

برای خرید قهوه کافئین بالا باید بدانید هر فنجون قهوه میزان کافئین متفاوتی دارد. عوامل مختلفی میزان آن را تعیین می‌کنند:

  • نوع دانه قهوه
  • روش دم‌ آوری
  • تفاوت ترکیب قهوه‌ها

میزان کافئین قهوه برحسب نوع آن

همان‌طور که اشاره شد، نوع قهوه در میزان‌ کافئین موثر است. قهوه کافئین بالا بیشتر از دانه های روبوستا تشکیل شده است. عربیکا محبوب‌ترین دانه قهوه‌ای است که در جهان مصرف می‌شود. اما باید بدانید که قهوه روبستا، دو برابر قهوه عربیکا کافئین دارد.

روش های دم آوری قهوه

روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی به‌منظور دم آوری قهوه وجود دارد.هرکدام از این تکنیک‌ها میزان کافئین موجود در یک فنجون قهوه را تحت تاثیر قرار می‌دهند: این تکنیک‌ها شامل:

  • قهوه اسپرسو
  • دم آوری قهوه به روش دریپ و فیلتر
  • فرنچ پرس
  • قهوه ترک (از طریق قهوه جوش یا جذوه)

هر چیزی که درباره کافئین قهوه باید بدانید

فواید و خواص قهوه کافئین بالا

کاهش وزن و چربی سوزی قهوه

کافئین یکی از بهترین روش های طبیعی برای افزایش چربی سوزی و متابولیسم بدن است که با مصرف کالری بیشتر به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

در یک مطالعه نشان داده شد زنانی که روزانه بین 2 تا 4 فنجان قهوه (حاوی مقادیر بالای کافئین) مصرف می کنند، اکسیداسیون چربی در آن ها بیشتر شده و زودتر لاغر می شوند.

کافئین قهوه و جوان سازی پوست صورت

کافئین حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است که پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش نور خورشید محافظت کرده، به رفع چین و چروک صورت و دور چشم کمک می کند و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

رفع استرس و افسردگی با قهوه کافئین بالا

تحقیقات نشان داده که مصرف روزانه 200 تا 250 میلی گرم کافئین، باعث افزایش تولید سروتونین و دوپامین شده و با بهبود خلق و خو به درمان استرس و افسردگی کمک می کند. همچنین مصرف کافئین خستگی را رفع کرده و باعث افزایش هوشیاری می شود.

کافئین برای عملکردهای ورزشی

کافئین می تواند باعث بهبود عملکرد فیزیکی در آستانه تحمل تمرین شود. کافئین می تواند پایداری عملکرد و ظرفیت تحمل را افزایش دهد و اعمال درک و تمرکز را کاهش دهد.گرچه تاثیرات آن در کوتاه مدت و تمرین با شدت بالا بی نتیجه می ماند.

تاثیر کافئین قهوه در بیماری های کبدی و سرطان

تحقیقات متعدد نشان می دهد که کافئین موجود در قهوه خطر ابتلا به بیماری های کبدی از جمله فیبروز کبدی، هپاتیت C و سیروز کبدی را کاهش می دهد.کافئین به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان دهان و گلو، سرطان کبد، سرطان کولون و سرطان پوست را کاهش می دهد.

کافئین برای عملکرد مغز

کافئین بر روی گیرنده های آدنوزین در مغز تاثیر می گذارد. همچنین کافئین حاوی آنتی اکسیدان های پلی فنول است که اینها نیز در حالت های مختلفی عمل می کنند. مطالعات پیشنهاد می کنند که نوشیدن کافئین ممکن است به بهبود برخی از مهارت های فکری کمک کند و کند ذهنی که با افزایش سن می آید را کاهش دهد.

کافئین برای بیماری آلزایمر و پارکینسون

تحقیقات یافته اند که مصرف کافئین در طول عمر ممکن است ریسک گسترش بیماری آلزایمر را کاهش دهد. همچنین مطالعات گزارش دادند که افراد با مصرف بالای کافئین، ریسک پایین تری از ابتلا به بیماری پارکینسون را دارند.

مصرف چه مقدار کافئین در طور روز مناسب است؟

مصرف 400 میلی گرم کافئین(که تقریبا معادل چهار فنجان می باشد)، در طول روز، برای بزرگسالان سالم، ایمن به حساب می آید. به خاطر داشته باشید که محتوای کافئین واقعی، در نوشیدنی های مختلف متفاوت است.

کافئین ممکن است برای افرادی که حساسیت بالایی دارند و یا داروهای خاصی را مصرف می کنند، گزینه خوبی نباشد زنان باردار یا کسانی که برای باردار شدن اقدام می کنند و یا شیرده هستند، باید برای مصرف کافئین با پزشک خود مشورت کنند.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز