خبرگزاری کار ایران

در طلاق توافقی به چه نکاتی توجه کنیم؟ توضیح با وکیل شاه مرادی

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۰۶۱۲

یکی از موضوعات و دعاوی شایع خانوادگی مربوط به طلاق توافقی است، هر چند زوجین از سه طریق می توانند از یکدیگر جدا شوند که عبارتند از طلاق به درخواست زوجه، صدور گواهی عدم امکان سازش به درخواست زوج ( طلاق به درخواست زوج ) و طلاق توافقی اما همانطور که گفته شد طلاق توافقی بسیار شایع تر از سایر طلاق هاست و در واقع چنانچه زن و شوهر تصمیم به جدایی داشته باشند ترجیح می دهند با توافق از یکدیگر جدا شوند .

در طلاق توافقی در خصوص چه مسائلی باید توافق نمود ؟

چنانچه زوجین تصمیم نهایی خود در خصوص جدایی را گرفته باشند می بایست در خصوص موضوعات ذیل توافق نمایند که این توافقات در دادنامه ( حکم دادگاه ) و همچنین سند طلاق نیز قید می گردد .

مهریه : اعم از اینکه بذل ( بخشیده ) شود یا خیر می بایست صراحتاً در این خصوص توافق نمود .

نفقه : چنانچه زوج نفقه گذشته همسر خود را پرداخت ننموده باشد می بایست در این خصوص توافق نمود ، همچنین باید تکلیف نفقه ایام عده نیز روشن گردد .

چنانچه فرزندان توسط زوجه نگهداری شوند با توجه به اینکه پرداخت نفقه آنها از وظایف زوج است ، بهتر است میزان نفقه در ابتدا مشخص شود تا در آینده از بروز اختلافات در این خصوص جلوگیری گردد .

حضانت فرزند یا فرزندان مشترک : چنانچه زوجین فاقد فرزند مشترک باشند که تکلیف روشن است ؛ اما اگر آنها دارای فرزند مشترک باشند و فرزند یا فرزندان مشترک از مدار حضانت خارج نشده باشند باید مشخص گردد حضانت با چه کسی است .

حضانت فرزندان تا 7 سالگی با مادر است و فرقی میان دختر یا پسر نیست اما چنانچه فرزند دختر باشد از 7 تا 9 سالگی حضانت با پدر است و در خصوص فرزند پسر حضانت از 7 تا 15 سالگی با پدر است .

بهتر است ساعت ملاقات فرزندان نیز مشخص تعیین و مشخص شود .

اجرت المثل ایام زوجیت : زوجه به موجب زحماتی که در طول زندگی مشترک کشیده ( اعم از نگهداری و تربیت فرزندان ، پخت و پز و .... ) مستحق دریافت اجرت است که در طلاق توافقی باید در این خصوص نیز توافق گردد .

جهیزیه : با توجه به اینکه مطابق عرف زوجه هنگام ازدواج اقدام به تهیه جهیزیه می نماید ، و این اموال متعلق به اوست در این خصوص نیز باید توافق حاضل گردد که معمولاً قبل از اجرای صیغه طلاق جهیزیه تحویل ایشان می گردد .

مزیت انجام طلاق توافقی توسط وکلای دادگستری

نوشتن این مطلب به هیچ عنوان به منزله تأیید ، ترغیب و تشویق افراد به انجام طلاق نیست ، لیکن بر کسی پوشیده نیست که اغلب زوجین به دلیل اختلافات و مشکلات ناگزیر از اجرای طلاق هستند و حتی گاهاً مشاوران نیز پس از بررسی مشکلات ، زوجین را به متارکه و جدایی ارشاد می نمایند .

سپردن پرونده و اعطای وکالت در خصوص طلاق به وکلای دادگستری باعث می گردد تا زوجین نیازی به حضور در جلسات مشاوره و داوری نداشته باشند و تمام این اقدامات و حتی مراجعه به دفترخانه جهت اجرای دادنامه طلاق توسط وکلا صورت پذیرد ضمن اینکه از لحاظ زمانی انجام پروسه طلاق بسیار سریعتر خواهد بود .

ضمناً تنظیم توافقنامه توسط وکلا نسبت به انجام این کار توسط زوجین بسیار دقیق تر خواهد بود و این امر از سوء استفاده های احتمالی نیز جلوگیری خواهد کرد .

در انتها پیشنهاد می گردد قبل از اقدام به طلاق به مشاوران متخصص در زمینه خانواده و وکیل متخصص خانواده مراجعه نمایید چرا که ممکن است با ارشاد و راهنمایی آنها بتوانید به اختلافات پایان دهید اما چنانچه با مراجعه به این مشاوران نیز اختلافات همچنان ادامه داشت و تصمیم نهایی به جدایی گرفته شد ، بهتر است به دلیل مسائلی که در بالا توضیح داده شد و به ویژه جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی انجام این امر توسط وکلای دادگستری صورت پذیرد .

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت وکیل شاه مرادی به آدرس اینترنتی vakilshahmoradi.com مراجعه نمایید و یا با شماره تلفن 09123939759 تماس حاصل فرمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز