خبرگزاری کار ایران

دامنه چیست و چطور یک دامنه ثبت کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۰۳۵۴

ثبت دامنه برای یک سایت دقیقاً همان کارایی را دارد که آدرس محل سکونت یا محل کار دارد. همان طور که یک آدرس صحیح شما را به راحتی به مقصد می‌رساند انتخاب یک دامنه مناسب نیز کمک می‌کند تا کاربران، مشتریان و افرادی که جزء جامعه هدف شما به شمار می‌آیند بتوانند سایت شما را به راحتی ببینند و به آن دسترسی پیدا کنند.

به دلیل اهمیت این موضوع سعی داریم در ادامه این مطلب بیشتر درباره دامنه، ساختار آن و نحوه ثبت دامنه irpower نکاتی را ارائه کنیم. در انتها نیز شرکت IRPOWER را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌توانید صفر تا صد سایت خود را به این مجموعه بسپارید.

دامنه چیست؟

هنگامی که اقدام به طراحی سایت برای کسب و کار خود می‌کنید نیاز به انتخاب اسم دارید. این اسم که دامنه یا domain نامیده می‌شود نامی است که توسط پروتکل DNS به یک IP نگاشت می‌شود و این نگاشت به بازدید کننده سایت کمک می‌کند تا به محتوای سایت شما دسترسی پیدا کنند. همچنین نام دامنه کمک می‌کند کاربران آدرس شما را راحتتر به خاطر بسپارند و با جستجوی آن در گوگل و یا سایر موتورهای جستجو به فروشگاه، مجموعه شما برسند. نکته مهم درباره دامنه که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت این است که به زبان ساده این آدرس باید سر راست باشد و به گونه‌ای انتخاب شود که در ذهن کاربران بماند.

یک دامنه از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

به آدرس www.example.com توجه کنید. این چند بخش می‌تواند آدرس یک سایت و فروشگاه اینترنتی باشد و در قسمت کلمه example نامی که شما برای سایت‌تان انتخاب کرده‌اید، درج شود برای مثال www.irpower.com. اسمی که متناسب با نوع کسب و کار شما انتخاب شده و با آن همخوانی دارد.

در انتهای این آدرس همان طور که مشاهده می‌کنید پسوند com. قرار گرفته است. این پسوند نشانگر نوع کسب و کار شماست. همین پسوند معروف com. به معنای آن است که سایت شما سایتی تجاری است در حالی که پسوندهای بی‌شمار دیگری وجود دارد که می‌تواند متناسب با نوع کسب و کار و یا حتی موقعیت قرارگیری شما در یک محدوده جغرافیایی مشخص مانند محل و یا کشور و .. انتخاب شود. تا اینجا سعی کردیم کلیتی از دو بخش تشکیل دهنده آدرس یک سایت یعنی دامنه را ارائه کنیم، در ادامه به جزئیات این موضوع خواهیم پرداخت.

برای انتخاب نام دامنه توجه به چه نکاتی ضروری است؟

هنگامی که اقدام به ثبت دامنه می‌کنید باید حتماً نامی را به دلخواه خود برای دامنه سایت‌تان در نظر گرفته باشید. طبیعتاً نام دامنه از طرف فردی که مایل به راه‌اندازی یک سایت است انتخاب می‌شود و هیچ محدودیتی نیز در این خصوص وجود ندارد. تنها موضوع مهم هنگام انتخاب نام دامنه آن است که قبلا آن نام به همراه پسوند دامنه توسط شخص دیگری به ثبت نرسیده باشد که این مقوله نیز در سایتی که ثبت دامنه در آن صورت می‌گیرد قابل شناسایی است. به همین ترتیب چنانچه نامی که قصد انتخاب آن را دارید پیش‌تر انتخاب شده می‌توانید با ایجاد کمی تغییر در آن و اضافه کردن پیشوند و یا پسوند به خواسته خود برسید. نکته مهم دیگر در انتخاب دامنه مناسب آن است که حتماً باید دارای تعداد مشخصی کاراکتر باشد. شما می‌توانید از دو حرف تا ۶۳ حرف را برای انتخاب نام دامنه سایت خود برگزینید. اما پیشنهاد ما به شما این است که از انتخاب دامنه طولانی بپرهیزید به دلیل آن که اسمی که کوتاه‌تر و جامع‌تر باشد و یک نکته خاص در آن لحاظ شده باشد بیشتر و بهتر در ذهن کاربر می‌ماند. نکته دیگر در انتخاب نام دامنه آن است که تمام کاراکترها باید بدون فاصله در کنار یکدیگر قرار گیرند به همین جهت اگر نامی که انتخاب می‌کنید دو بخش دارد می‌توانید با استفاده از خط فاصله (-) از هم جدا کنید.

پسوند دامنه نشانگر چیست و چطور باید انتخاب شود؟

دامنه چیست و چطور یک دامنه ثبت کنیم؟

هنگام ثبت دامنه یک وب سایت، انتخاب پسوند دامنه از آن جهت اهمیت دارد که نوع کاربری سایت را مشخص می‌کند به عنوان مثال می‌تواند روشن کند که کسب و کار شما تجاری است یا آموزشی و یا این آدرس مختص به یک وب سایت ایرانی است و یا مربوط به سایتی در یک کشور دیگر می‌شود. در این میان پسوند com. یک پسوند عمومی‌تر به شمار می‌آید که اغلب می‌توان آن را برای هر نوع کسب و کار از آموزش گرفته تا پزشکی و تجاری و .. استفاده کرد. پسوند  ir. نیز نشانگر ایرانی بودن وبسایت است.

ذکر یک نکته مهم در اینجا ضروری است که چنانچه کسب و کار شما مرتبط با کشوری دیگر است معمولا می‌توانید سایتی را ایجاد کنید که دامنه آن به عنوان مثال دارای پسوند fr. فرانسه و یا tr. ترکیه باشد و به طور کل در این خصوص محدودیتی ندارید. با این حال برخی مراکز ثبت دامنه برای ثبت دامنه‌های کشوری خاص نیازمند ارسال مدارکی خاصی هستند که توصیه میشود قبل از انتخاب و ثبت دامنه مورد نظر نسبت به اطلاع از آنها اقدام کنید. در تصویر زیر پر مخاطب ترین پسوندهای دامنه در سال ۲۰۲۱ نمایش داده شده است.

اگر مایل باشید در زمان ثبت دامنه سایت، کسب و کار خود را در دسته‌بندی مشخصی قرار دهید می‌توانید از پسوندهای دیگری که کمی دسته‌بندی سایت‌ها را جزئی تر و تخصصی‌تر می‌کنند استفاده نمایید. پسوندهایی که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت این قابلیت را دارند.

دامنه چیست و چطور یک دامنه ثبت کنیم؟

  • org. برای سازمان‌ها و ارگان‌ها
  • net. جهت استفاده برای سایت شبکه‌های تلویزیونی
  • biz. برای مشاغل مختلف
  • info. جهت استفاده در سیستم عامل‌های اطلاعاتی
  • پسوندهای دیگری هم هستند که با تحت شرایط خاصی می‌توانند برای ثبت دامنه شرکت‌ها و سازمان‌ها و .. انتخاب شوند. این پسوندها شامل موارد زیر می‌شوند.
  • gov. برای سایت‌های دولتی
  • edu. پسوندی برای مؤسسات آموزشی
  • int. مناسب برای ساخت سایت‌های سازمان‌های بین‌المللی
  • mil. ایجاد سایت‌های مرتبط با ارتش
  • tel. جهت طراحی سایت‌های ارائه دهنده سرویس ارتباط اینترنتی
  • mobi. برای سایت‌های ارائه کننده محصولات و خدمات تلفن همراه
  • post. برای سایت‌های ارائه کننده خدمات پستی

همان طور که در بخش پیشین نیز اشاره کردیم پسوندهایی برای دامنه وجود دارد که با توجه به موقعیت جغرافیایی در نظر گرفته می‌شود. مانند .ir که به ایرانی بودن وب سایت اشاره دارد. در ادامه نیز به چند نمونه از متداول‌ترین پسوندها در این دسته اشاره خواهیم کرد.

  1. فرانسه
  2. اسپانیا
  3. روسیه
  4. ایالات متحده
  5. کانادا
  6. آلمان

مراحل انجام ثبت دامنه .ir

به طور کلی دو روش مختلف برای ثبت دامنه .ir وجود دارد که در ادامه به بررسی هر یک از روش‌ها خواهیم پرداخت.

  • یک: در این روش می‌توانید وارد سایت ایرنیک به آدرس nic.ir شوید و دامنه خود را ثبت کنید. نکته مهم آن است که لازم است هر ساله دامنه خود را تمدید کنید و مبلغ مشخصی را که هر ساله در نظر گرفته می‌شود بپردازید در غیر این صورت سایت شما از دسترس خارج خواهد شد.
  • دو: در این روش می توانید به سایت نمایندگانی که از طرف سایت ایرنیک مورد تایید قرار گرفته اند شوید و کار ثبت دامنه خود را با هزینه کمتری انجام دهید. سایت irpower.com که در ادامه به معرفی بیشتر آن خواهیم پرداخت یکی از این نمایندگان می باشد. در این روش شما می‌توانید مراحل ثبت دامنه را به راحتی انجام داده و از پشتیبانی و راهنمایی این نمایندگان در فرآیند ثبت دامنه برخوردار شوید. این نکته را در نظر داشته باشید که دامنه خود را در توسط نمایندگانی به ثبت برسانید که دامنه را به نام شما ثبت می‌کنند نه به نام خودشان. زیرا این مورد می‌تواند در آینده شما را با مشکلات زیادی مواجه نماید.

شرکت IRPOWER

در این مطلب شما را با چیستی دامنه و نکات مهم ثبت دامنه آشنا کردیم. با توجه به اهمیت دامنه در راه اندازی یک وب‌سایت و حضور در سطح وب پیشنهاد می‌کنیم بی‌گدار به آب نزنید و با افراد متخصصی که در این زمینه آگاهی دارند مشورت کرده و از آن‌ها کمک بگیرید. مجموعه IRPOWER یکی از شرکت‌هایی است که با برخورداری از متخصصان و کارشناسان آگاه در حوزه‌های مختلف وب می‌توانند صفر تا صد طراحی سایت شما را به عهده بگیرند و مراحل انجام ثبت دامنه و بالا آوردن سایت، مدیریت سرور مجازی و .. را با کیفیت بالایی انجام دهند. 

اگر مایلید ثبت دامنه خود را به این شرکت بسپارید در تمامی شبانه روز سامانه تحویل آنی آماده تحویل سفارش شما در کوتاهترین زمان ممکن است. همواره از ناحیه کاربری خود میتوانید طی چند دقیقه دامنه مورد نظر خود را ثبت نمایید و تمامی حقوق دامنه برای شما و به نام شماست. با استفاده از خدمات دامنه این شرکت اطمینان خواهید داشت که مالکیت کامل دامنه همواره در اختیار شما خواهد بود.

بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم سری به مجموعه IRPOWER به آدرس الکترونیکی www.IRPOWER.com بزنید و ضمن کسب اطلاعات در زمینه طراحی سایت، ثبت دامنه، میزبانی وب و ... با شماره گیری (۰۲۱) ۴۷۶۲۱۰۰۰ از راهنمایی کارشناسان مجرب و خبره بهرمند شوید. 

تلگرام: https://t.me/irpowercom

اینستاگرام: https://instagram.com/irpowerweb

فیس بوک: https://www.facebook.com/irpowerweb

توییتر: https://twitter.com/irpowerweb

لینکدین: https://www.linkedin.com/company/irpowerweb/

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز