خبرگزاری کار ایران

تاثیر ژل میکروسیلیس الیافدار بر بتن سبک

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۸۵۹۰

  

یکی از معمول ترین مشکلات بتن، نسبت مقاومت به وزن پایین آن در برابر فولاد می باشد. از این رو مفهوم بتن سبک در سالهای گذشته موضوع تحقیق محققان بسیاری بوده است از جنبه دیگر، بتن مقاومت کششی و ظرفیت کرنشی کمی در گسیختگی دارد که این ایراد بطور متعارف به وسیله میلگردگذاری جبران میشود. اما با گذشت زمان  برای غلبه بر این ضعف، مطالعات گسترده ای در زمینه تکنولوژی بتن الیافی صورت گرفته است.

 با توجه به این نکات ساخت بتن سبک دارای الیاف می تواند از هر دو جنبه نقاط ضعف بتن معمولی را برطرف کرده و گزینه مطلوب طراحان و سازندگان باشد. از مزایای بتن که استفاده از آن را در پروژه های عمرانی افزایش داده است می توان به قیمت پایین تر نسبت به فولاد، سختی مناسب، مقاومت در برابر آتش سوزی و سهولت اجرا اشاره کرد. اما یکی از مشکلات اصلی بتن، نسبت مقاومت به وزن پایین آن در برابر فولاد می باشد. در سازه های بتنی وزن ساختمان معمولا بخش بزرگی از مجموع بار وارده به سازه را تشکیل می دهد و روشن است که مزیت های قابل توجهی در کاهش وزن حجمی بتن وجود دارد.

تاثیر ژل میکروسیلیس الیافدار بر بتن سبک

پودر میکروسیلیس یکی از موادی است که در دهه های اخیر استفاده از آن در بتن به طور جدی مورد توجه مهندسین ساختمان قرار گرفته است. به دلیل خصوصیات بارز پوزولانی پودر میکروسیلیس، استفاده از ان جهت بهبود خواص مکانیکی و افزایش دوام بتن در کشور های پیشرفته رو به افزایش است.

وجود الیاف پلی پروپیلن در بتن باعث می شود که مقاومت بتن الیاف دار تا دمای خاصی نسبت به بتن بدون الیاف تأثیر زیادی نداشته باشد. با افزایش دما، مقاومت فشاری بتن الیافدار نسبت به بتن بدون الیاف افزایش می یابد. الیاف پلی پروپیلن باعث کاهش شکنندگی و افزایش مقاومت در برابر آتش خواهند شد. ما در این مقاله تاثیر ژل میکروسیلیس الیافدار بر بتن سبک را بیان می کنیم. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر به مقالات ما در رابطه با مواد آب بندی بتن مراجعه نمایید.

با استفاده از 2 درصد حجمی الیاف پروپیلن، خواص انعطاف پذیری و مقاومت به آتش بتن را بهبود داد. که این مقدار الیاف پروپیلن روی مقاومت فشاری بتن تاثیری ندارد و مقاومت فشاری بتن را بدون تغییر باقی میگذارد. همچنین انعطافپذیری و شکل پذیری بتن با استفاده از الیاف پروپیلن افزایش می یابد و نشت بتن کاهش می یابد.

افزودن ژل میکروسیلیس باعث افزایش مقاومت فشاری و کششی بتن در سنین 7 و 28 روزه میگردد.

مقاومت خمشی و مقاومت در برابر خستگی از جمله مهمترین پارامترهای موثر بر طراحی ضخامت محسوب میگردند که در ارتباط مستقیم با مقاومت فشاری تک محوری بتن قرار دارند. همچنین، جذب آب بتن یکی دیگر از خواص مهم آن به ویژه از نقطه نظر امکان نفوذ مواد و املاح خورنده و یا اشباع شدن آن است که کنترل کننده دوام بتن است. از آنجا که تامین شرایط اولیه ی لازم برای تولید بتنی با دوام به سختی امکان پذیر است، لذا بایستی کیفیت اولیه بتن در سطح بالاتری طراحی شود.

ژل میکروسیلیس ترکیبی از میکروسیلیس و فوق روان کننده به همراه افزودنی های مختلف جهت تولید بتن های با مشخصات و کارآیی های خاص می باشد.

ژل میکروسیلیس مناسبترین افزودنی بتن جهت افزایش دوام در شرایط آب و هوایی متفاوت است که مزایایی از قبیل آب بندی بتن، افزایش مقاومت های فشاری، خمشی و کششی، کاهش نفوذپذیری بتن در نتیجه افزایش مقاومت در برابر عوامل شیمیایی و یون های مضر، کاهش خزش و جمع شدگی بتن،

کاهش آب مصرفی، کاهش جدا شدگی مصالح و خمیر سیمان، کمک به بتن ریزی در مناطق گرمسیر، افزایش عمر مفید بتن دارد.

از میان افزودنی های بتن، با توجه به خواص پودر میکروسیلیس و در دسترس تر بودن آن، این ماده با درصد بهینه ی مناسب جایگزین بهتری برای بخشی از سیمان می باشد. با توجه به تجربیات گذشته، بجای استفاده از پودر میکروسیلیس و روان کننده، از ژل میکروسیلیس که در کارخانه با نسبت خاص و بهینه و به صورت صنعتی تولید میگردد، بصورت افزودنی در بتن استفاده شده تا تاثیر آن بر ویژگی های فیزیکی ومکانیکی بتن که مهمترین پارامترهای موثر بر دوام این نوع بتن بوده و پارامترهای دیگر بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم وابسته به آن می باشند، بدست آید.

تاثیر ژل میکروسیلیس الیافدار بر بتن سبک

 

ویژگی ها و مزایای استفاده از ژل میکروسیلیس

  • با افزایش میزان ژل میکروسیلیس، نسبت آب به سیمان کاهش می یابد.
  • بین درصد جذب آب و نسبت آب به سیمان W/C ، رابطه ی مستقیم وجود دارد. بررسی ها نشان می دهد که با کاهش نسبت آب به سیمان،درصد جذب آب کاهش می یابد.
  • کاهش نسبت آب به سیمان تا 36 / 0 در اثر افزایش درصد ژل میکروسیلیس، باعث افزایش در مقاومت فشاری تک محوری می شود.
  • کاهش عیار سیمان مصرفی
  • افزایش کارایی بتن و نفوذ ناپذیر بتن
  • بهبود خواص رئولوژیکی بتن و افزایش مقاومت مکانیکی بتن
  • افزایش مقاومت سایشی بتن

 

مصارف ژل میکروسیلیس :

  • ساخت بتن آببند برای سازه های آبی مانند(استخر، تصفیه خانه ها، سدها، مخازن آبی و تونل ها) و ...
  • بتن کفسازی صنعتی
  • قطعات پیش ساخته بتنی
  • آببندی نمودن ملات های سیمانی
  • بتن ریزی در مناطق سولفات و کلر
  • سطوح بتنی پر تردد و ترافیک
  • ساخت تونل ها و اسکله ها و کانال های آبی
  • بتن ریزی های حجیم و با تراکم میلگرد بالا

در استفاده از بتن به عنوان سطح نهایی تردد،تهیه بتن با دوام بالا مد نظر قرار می گیرد. مقاومت خمشی و مقاومت در برابر خستگی از جمله مهمترین پارامترهای موثر بر ضخامت طراحی محسوب میگرند که در ارتباط مستقیم با مقاومت فشاری تک محوری بتن قرار دارند. همچنین، جذب آب بتن یکی دیگر از خواص مهم آن به ویژه از نقطه نظر امکان نفوذ مواد و املاح خورنده و یا اشباع شدن آن است که کنترل کننده ی دوام بتن می باشد. از آنجا که تامین شرایط اولیه ی لازم برای تولید بتنی با دوام به سختی امکان پذیر است، لذا بایستی کیفیت اولیه بتن در سطح بالاتری طراحی شود. اثر ژل میکروسیلیس در کیفیت روسازیهای بتنی، از طریق تاثیر در مقاومت فشداری و جذب آب ودر نهایت تاثیر آن بر دوام بتن می باشد.

با در نظر گرفتن هزینه های مربوط به تهیه ی ژل میکروسیلیس، افزایش مقاومت بتن غلتکی با کاهش ضخامت روسازی، کاهش زمان اجرا، فراهم نمودن شرایط برای تراکم پذیری بهتر و نیز کاهش هزینه های جانبی آن، میتواند صرفه جویی اقتصادی قابل توجهی به همراه داشته باشد. ضمن اینکه درصد جذب آب که یکی از مهترین پارامترهای موثر در دوام بتن است حداقل بوده که این امر باعث افزایش طول عمر مفید روسازی و صرفه ی اقتصادی مضاعف خواهد بود.

شرکت آراسته پوشش مهیا (بتن آرپوم) شامل گروه بازرگانی و تولیدی می باشد که سالها مطابق با تکنولوژی روز دنیا در تولید کلیه افزودنی های شیمیایی بتن  و ساختمان توانسته است گامی در جهت ارتقاء و پیش روی این صنعت بر دارد.

شرکت بتن آرپوم با ارائه محصولات با کیفیت و با کارشناسان فنی و خبره خود می تواند شما را در تمامی مراحل پروژه یاری برساند.برای مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر به سایت www.betonarpoom.ir  مراجعه بفرمایید.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز