خبرگزاری کار ایران

ماشین اتوماتیک بهتره یا دنده‌ای؟ تفاوت گیربکس اتوماتیک و دنده ای

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۸۰۵۶

شناخت معایب و مزایای هر کدام از دو مدل گیربکس اتوماتیک یا دنده دستی به ما کمک می‌کند تا ماشین مناسب خود را خریداری کنیم. در این مقاله به بررسی همه جوانب این گیربکس‌ها خواهیم پرداخت، درباره مزایا و معایب ماشین اتوماتیک و دنده‌ای صحبت خواهیم کرد و با انواع گیربکس آشنا خواهیم شد.

در هنگام خرید خودرو نکاتی نظیر قدرت موتور، امکانات، طراحی و قیمت ماشین را به دقت بررسی می‌کنیم. در کنار این موارد این مسئله که ماشین انتخابی دنده اتوماتیک است یا دنده دستی نیز برای ما مهم بوده و در انتخاب ما تاثیر می‌گذارد. شناخت معایب و مزایای هر کدام از دو مدل گیربکس اتوماتیک یا دنده دستی به ما کمک می‌کند تا ماشین مناسب خود را خریداری کنیم. در این مقاله به بررسی همه جوانب این گیربکس‌ها خواهیم پرداخت، درباره مزایا و معایب ماشین اتوماتیک و دنده‌ای صحبت خواهیم کرد و با انواع گیربکس آشنا خواهیم شد.

انواع گیربکس‌های؛ از دنده ای تا تمام اتوماتیک

با پیشرفت تکنولوژی گیربکس‌ها نیز دچار تحول بسیاری شدند و فقط از مدل اتوماتیک این قطعات چندین مدل به صنعت خودروسازی عرضه شده است:

  • دنده‌ی دستی
  • گیربکس نیمه اتوماتیک یا گیربکس TipTronic
  • گیربکس اتوماتیک
  • گیربکس ترکیبی یا گیربکس S Tronic
  • گیربکس CVT یا گیربکس XTronic
  • گیربکس DCT یا گیربکس دو کلاچه

به‌طور کلی میان مردم گیربکس‌ها به دو مدل اتوماتیک و دنده‌ای شهرت دارند. از طرفی نحوه عملکرد بیشتر این گیربکس‌ها بسیار بهم نزدیک است و عملکرد آن‌ها به نوع موتور بکار رفته در خودرو بستگی دارد.

طرز کار گیربکس دنده‌ای چگونه است؟

گیربکس دنده‌ای یک قطعه به نام فلایویل دارد که مستقیم به میل لنگ موتور متصل شده است. میل لنگ مدام در حال گردش است و فلایویل نیز به دلیل اتصال به آن می‌چرخد. سمت دیگر فلایویل نیز صفحه کلاج قرار دارد که بین این دو قطعه را دیسک کلاچ پر کرده است. فشاری که توسط صفحه کلاچ ایجاد می‌شود، دیسک را به فلایویل متصل کرده تا زمانی که کلاچ فعال شد، فلایویل صفحه کلاچ و گیربکس را بچرخاند. اما زمانی که پدال کلاچ توسط راننده فشرده می‌شود، دیگر فشاری از سوی صفحه کلاچ روی دیسک نخواهد بود و به همین دلیل شرایط تعویض دنده به وجود می‌آید.

ماشین اتوماتیک بهتره یا دنده‌ای؟ تفاوت گیربکس اتوماتیک و دنده ای

طرز کار گیربکس‌های دنده‌ای ساده‌تر از نمونه اتوماتیک آن‌ها است و اکثر خودروهای داخل کشور از این نوع گیربکس بهره می‌برند. در طرح فروش اقساطی سایپا تحویل فوری بهترین خودروهای دنده دستی این کارخانه ایرانی را می‌توان خریداری کرد.

طرز کار گیربکس اتوماتیک چگونه است؟

در همه مدل‌های گیربکس‌ها یک سیستم  به‌نام سیستم دنده‌ سیاره‌ای وجود دارد. این دنده‌ها برای انتقال نیرو بکار می‌روند و نیرو هر دنده را با توجه به ضریب تعیین شده آن به چرخ‌ها انتقال می‌دهند. این فرآیند از یک سیستم دنده‌ای دیگر به‌نام دنده خورشیدی نیز برای این‌کار کمک می‌گیرد. در کنار این دو، یک رینگ خارجی به‌نام دندانه‌ داخلی نیز وجود دارد که معمولا با نام دنده رینگی شناخته می‌شود. برای عملکرد بهتر در زمان شتاب، امکان دارد در این گیربکس از دو یا سه سیستم دنده سیاره‌ای دیگر نیز استفاده شود تا ضریب دنده‌ها را افزایش دهند.

مصرف سوخت خودروهای دنده ای کمتر است یا اتوماتیک؟

از نظر یک تفکر قدیمی و رواج یافته میان مردم باید گفت که جعبه دنده‌های دستی مصرف سوخت کمتری نسبت به جعبه دنده‌های اتوماتیک دارند. زمانی که با یک ماشین دنده دستی رانندگی می‌کنید، تسلط بیشتری روی موتور داشته و در زمان‌های ایستادن مانند پارک خودرو یا پشت چراغ قرمز، با برداشتن پا از روی کلاچ ارتباط با موتور قطع می‌شود. به همین دلیل سوخت کمتری نیز مصرف می‌شود.

اما معمولا هنگام رانندگی با خودرو دنده اتوماتیک و تحت شرایط مشابه در ترافیک و معابر شلوغ، راننده فراموش می‌کند ماشین را از حالت درایو یا همان دنده D خارج کند. به این دلیل ارتباط با موتور همچنان باقی می‌ماند و حتی در زمان ایستادن خودرو نیز بنزین مصرف می‌شود. این یک تحلیل قدیمی است که می‌توان به بسیاری از گیربکس‌های رایج در بازار خودرو نسبت داد.

البته در چند سال گذشته این نوع از گیربکس‌ها پیشرفت خوبی کرده‌ و بهینه‌تر شده‌اند. در دو خودرو ساینا و شاهین کارخانه سایپا که در طرح شرایط فروش اقساطی سایپا نیز وجود دارند، از گیربکس دنده اتوماتیک با عملکرد خوبی استفاده شده است. به‌نظر می‌رسد کارخانه‌های خودروسازی داخل کشور نیز در آینده نزدیک بیشتر از این نوع گیربکس در محصولات خود بهره ببرند.

قدرت گیربکس اتوماتیک بیشتر است یا گیربکس دنده ای؟

تفاوت اصلی در قدرت این دو گیربکس در نحوه انتقال نیرو به چرخ‌ها است. قدرت موتور به‌طور مستقیم روی عملکرد گیربکس تاثیر خواهد گذاشت. اگر یک خودرو موتوری ضعیف یا معمولی دارد، گیربکس دنده دستی برای آن ماشین بهترین انتخاب خواهد بود. در چنین ماشینی جعبه دنده دستی به خوبی نهایت قدرت موتور را به چرخ‌ها خواهد رساند تا عملکرد خوبی را به نمایش بگذارد.

گیربکس‌های اتومات معمولا با توجه به سرعت و شتاب خودرو بهترین دنده را انتخاب می‌کنند. اما در اکثر گیربکس‌های رایج (مخصوصا در ایران) تنظیم و عملکرد آن‌ها به گونه‌ای تا بسیار محتاط باشند. به همین دلیل است که تعداد تعویض دنده در خودروهای دنده اتوماتیک بسیار بالا است، در نتیجه انرژی و سوخت قابل توجه‌ای هدر می‌رود. از طرف دیگر گیربکس دستی همه تصمیمات را در اختیار راننده می‌گذارد تا در شرایط مختلف انتخاب‌ها متفاوتی داشته باشد. برای مثال عبور از جاده سراشیبی یا هنگام سبقت گرفتن یک جعبه دنده دستی در اکثر ماشین‌ها عملکرد بهتری خواهد داشت. اما گیربکس اتوماتیک در خودروهای شش یا هشت سیلندر با یک موتور قدرتمند عملکرد عالی خواهد داشت و حداکثر توان خروجی موتور را به نمایش خواهد گذاشت.

ماشین اتوماتیک بهتره یا دنده‌ای؟ تفاوت گیربکس اتوماتیک و دنده ای

هرچند در میان خودروهای رده پایین یا بسیاری از میان رده‌ها، گیربکس دنده‌ای انتخاب عاقلانه‌تری به‌نظر می‌آید. اما اگر به فکر خرید یک خودرو دنده اتوماتیک با عملکرد و قیمت مناسب هستید، حتما شرایط فروش اقساطی جک S3 اتوماتیک را پیگیری کرده و مدنظر داشته باشید. این مدل خودرو از کارخانه جک یک نمونه خوب از سدان‌های دنده اتوماتیک شهری است که با یک گیربکس اتومات عملکرد خوبی را ارائه می‌دهد.

هزینه گیربکس اتوماتیک و دنده‌ای؛ کدام کم خرج تر است؟

اگر اولین معیار را قیمت خودرو در نظر بگیریم، طبیعتا خودرو دنده دستی قیمت پایین‌تری داشته و به‌طور کلی مدل ارزن‌تری است. از نظر صرف هزینه سوخت نیز گیربکس دستی عملکرد بهتری دارد و مصرف سوخت بنزین آن کمتر است. در قسمت نگهداری و تعمیرات باید دانست که گیربکس اتوماتیک مهندسی و ساختار پیچیده‌تری داشته و هزینه و زمان تعمیر آن بیشتر خواهد بود.

از نظر هزینه نگهداری، مخارج و تاثیر روی قیمت خودرو، گیربکس‌های دنده دستی کاملا کم خرج‌تر بوده و مقرونه به صرفه‌تر هستند. هرچند نباید فراموش کرد که گیربکس اتوماتیک یک آپشن لوکس در خودرو محاسبه می‌شود، بنابراین نباید انتظار یک کالا با قیمت و هزینه پایین را داشت.

خرید بهترین خودروهای دنده دستی و دنده اتوماتیک در سپند خودرو

در این مقاله دو نوع گیربکس اتوماتیک و دنده‌ای را بررسی کردیم. نحوه عملکرد و پیچیدگی ساختار آن‌ها را برای شما شرح داده و درباره مهم‌ترین مزایا و معایب گیربکس‌ دنده دستی و دنده اتومات صحبت کردیم. انتخاب یکی از این دو مدل فارغ از نحوه عملکرد به سبک رانندگی و علایق شما نیز بستگی دارد. در سایت شرکت سپند خودرو می‌توانید تنوع بی‌نظیری از خودروها را مشاهد کرده و برای خرید اقساطی هر کدام از آن‌ها اقدام کنید.

شرکت سپند خودرو آماده فروش اقساطی بهترین خودروهای ایرانی، چینی و خارجی است. برای اطلاعات دقیق از شرایط فروش با شماره 02191072104 ارتباط برقرار نموده و با کارشناسان فروش ما در سپندخودرو در تماس باشید. کارشناسان ما مشتاق شنیدن صدای گرم شما و پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز