خبرگزاری کار ایران

انواع طلاق و لزوم استفاده از وکیل برای گرفتن طلاق در کلانشهر اراک

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۸۰۴۲

با اینکه طلاق در ایران ممنوع نیست، به شدت در اسلام مذمت شده است و بر حذر داشته میشود و توسط فرهنگ ایرانیان، طلاق تایید نمیشود. حدیثی منسوب به حضرت محمد (ص) نقل میکند منفور‌ترین چیز‌های حلال در پیش خدا، طلاق است. به علت فعالیت اقتصادی کم، موقعیت اجتماعی زنان ایرانی و وابستگیشان به مردان برای گذران و رفاه اجتماعی، طلاق بار سنگینی از لحاظ هزینه و عواقب بر دوش زنان است. شرایط برای آنها در طلاق بدتر شده چرا که قوانین اسلامی، حق حضانت پسران از سن سه سالگی و حق حضانت دختران از هفت سالگی را به مردان داده است.

با این اوصاف، زوج های متاهلی که زندگی در کنار یکدیگر را ناراحت کننده میبینند، گزینه طلاق را بر روی میز دارند. طبق حقوق اسلامی، از لحاظ نظری مرد میتواند زنش را هر زمانی که بخواهد، با به زبان آوردن جمله "طلاقت میدهم" در حضور یک یا دو شاهد بالغ طلاق بدهد. در این موارد، زنان فقط حق گرفتن مهریه را دارند. در عمل، معمولا مقدار مهریه به حدی کافی نیست که زن مطلقه را برای مدت زمان طولانی پوشش دهد. همچنین اگر مهریه طلا یا دارایی نباشد، به راحتی میتواند توسط تورم از بین برود. این موضوع باعث شده که بعضی از خانواده های دختران به دنبال مهریه خیلی گران باشند، که به شکل دارایی یا سکه طلا باشد (که در طلاق، با تورم فرسوده نمیشود). همچنین این طلب باعث پدید آمدن سدهای جدیدی در راه ازدواج جوانان شده است.در این خصوص زوج هایی که در شهر اراک زندگی میکنند بهتر است از مشاوره های تخصصی بهترین وکیل طلاق در اراک بهره مند شوند.

پیش از انقلاب اسلامی، قانون حمایت خانواده مصوبه هزار و سیصد و چهل و شش و تجدید نظر شده در سال هزار و سیصد و پنجاه و سه، بعضی از حقوق تک سویه مردان در طلاق را محدود میکرد. پس از انقلاب اسلامی، این قانون در طلاق، موقوف شد و با دادگاه مدنی خاص جایگزین شد که بعضی از حقوق انحصاری مردان را به آنها بازگرداند. پس از گزارش افزایش گسترده سوء استفاده مردان از حق مذکور در طلاق، مسئولین مربوطه، قانون را با پوشش دادن حق بیشتری برای زنان اصلاح کردند. پیرو این تغییر، زنان میتوانند هر شرایطی از جمله حق انتخاب محل زندگی، تحصیل، اشتغال، سفر خارج از کشور را در عقدنامه نوشته شده بیاورند. علاوه بر آن میتوانند حق طلاق تک سویه را از مردان بگیرند یا آن را دارای قید و شرط کنند. در این مورد دادگاه حکم میدهد که شرط مشخص شده در عقدنامه، برای پر کردن اسناد طلاق کفایت میکند.

هرچند هنوز مردان ایرانی به راحتی می توانند طلاق بگیرند، میزان فسخ زناشویی به نسبت پایین و در حدود ده درصد است. فسخ عقد ازدواج به خصوص در جوامع روستایی و طایفه ای پایین است. در جوامع شهری و یا مناطق وابسته به کلان شهر، شرایط متفاوت است و آمار طلاق، بالاتر گزارش شده است و این آمار در مورد طلاق، مدام در حال افزایش است. با این حال، در آزمون نظرسنجی که بر روی دانش آموختگان ایرانی در تهران انجام دادند، فقط اقلیت کمی از زنان یعنی بیست و چهار درصدشان، با وجود حق محدودشان در گرفتن طلاق، موافق آسان سازی روند طلاق بودند. یافته ها حاکی از سیه رویی فرهنگی آمیخته با طلاق است. هرچند مطالعات روی طلاق در ایران، افزایش میزان طلاق در میان زنان شاغل، در مقایسه با کسانی که در بیرون از خانه مشغول به کار نیستند را نشان میدهد.

طلاق توسط مردان میتواند نوشته شده یا شفاهی باشد. به طور کلی در حقوق ایران دو نوع طلاق داریم. نوع طلاقی که توسط مرد ادا میشود بر روی جدایی که پس از آن منتج می شود، تاثیر میگذارد و همچنین بر روی روشهای مصالحه که از سمت طرفین به تصویب میرسد، اگر آشتی ای صورت بگیرد، موثر است.

معقول به نظر می آید که در این جا ذکر شود ضمن اینکه اسلام طلاق را گناه معین نکرده است و درها را برای هر دو جنس مرد و زن برای پایان دادن ازدواجشان باز گذاشته است، به طور کلی طلاق در اسلام، از بین حلالها کمتر از همه پسندیده است.

با کمک وکیل طلاق در اراک، از مسیر پرپیچ و خم طلاق که گاهی چنان طاقت فرسا میشود که گذر از آن را سخت میکند، به راحتی عبور کنید.

انواع طلاق و لزوم استفاده از وکیل برای گرفتن طلاق در کلانشهر اراک

این بر روی اهمیت جدایی زناشویی و فکر و ملاحظه طرفین، پیش از شروع روند جدایی برای نجات ازدواجشان تاکید میکند. منصفانه است که گفته شود که این تعلیم، اتحاد خانواده و نگهداری روابط خویشاوندی، یکی از مرکزی ترین و در عین حال نادیده گرفته شده ترین آموزه های اسلامی است.

به هرحال، لازم به تاکید است که هرگونه تلاش برای مصالحه، فقط در صورتی که هر دو طرفین رضایت داشته باشند، از نظر اسلام قابل دفاع است. اجبار زوج متاهل برای پیش هم ماندن یا هر گونه اجبار در ازدواج متضاد آموزه های اسلامی است.

در ادامه شرح مختصری بر روی انواع طلاق و روند هر کدام برای دادن بینش در مورد جنبه عملی طلاق و عواقب آن خواهد آمد.

انواع طلاق بر اقسام رجوع:

  1. طلاق رجعی
  2. طلاق بائن

طلاق رجعی

این نوع از hk,hu طلاق، زمانی اتفاق می افتد که طلاق توسط شوهر داده میشود و او کلمه طلاق را یک یا دو بار استفاده یا بیان میکند؛ همچنین میتواند آن را بنویسد. برای تاثیر، کافی است صرفا کلمه طلاق توسط شوهر ادا شود.

هرچند، وکلای موسسه حقوقی دادکوشا آموزش دیده اند تا چیزها را به صورت نوشته تثبیت کنند و اگر شوهری طلاق میدهد، بهتر است که به صورت نوشتاری باشد تا بایگانی شود. این می تواند سودمند باشد علی الخصوص زمانی که طرفین قصد ازدواج دوباره دارند و همسر آینده و خانواده شان بخواهند گواه طلاق اسلامی را ببینند.

طلاق رجعی، صورت ابطال پذیر طلاق است. قابل فسخ است چون پس از صدور رای اگر زوج بخواهند به هم بازگردند، میتوانند مصالحه کنند؛ پیش از چیزی که به مدت عده، دوره صبر یا دوره ملایمت شناخته میشود.

به طور سنتی، عده یک الزام است تا زوج بتوانند در مورد چیزی که اتفاق افتاده فکر کنند و علاوه بر آن، زمانی برای مصالحه باشد پیش از اینکه طلاق نهایی شود. مدت زمان عده سه چرخه قاعدگی است و اگر مصالحه ای پیش از آن صورت نگیرد، طلاق غیرقابل فسخ میشود و به عنوان طلاق بائن دسته بندی میشود. اتفاقا، اگر زوج بخواهند پس از مدت انقضای عده آشتی کنند، باید مراسم نکاح اسلامی را دوباره اجرا کنند تا دوباره به عنوان زن و شوهر درجه بندی شوند.

طلاق بائن

این نوع طلاق زمانی رخ میدهد که شوهر "من به تو طلاق بائن میدهم" را ادا میکند یا کلماتی که در طلاق بیان می شوند، نامشخص هستند.

همچنین طلاق بائن، زمانی اتفاق می افتد که جدایی نوعی خلع (طلاق توافقی) است یا ازدواج در دادگاه شریعت در کشورهایی که نظام حقوقی اسلامی حاکم است، یا توسط شورای شریعت در کشورهای غیراسلامی، فسخ میشود.

با کمک وکیل طلاق اراک، این تصمیم سخت و دشوار میتواند هموار باشد.

همچنین یک اصول اسلامی به نام خلوت صحیحه وجود دارد که به معنی داشتن حریم خصوصی قانونی با همسر است. خلوت صحیحه، عبارت از تنها شدن و خلوتی است که در آن، مانعی برای جماع و آمیزش جنسی با زن وجود نداشته باشد؛ برای مثال یکی از زن و مرد مریض نباشد؛ یا در ماه رمضان روزه‌ دار نباشد؛ یا احرام به حج یا عمره را نداشته باشد و یا زن در حالت حیض و قاعدگی نباشد. عملا، به معنای مدت زمان تنهایی زوج متاهل است. اگر طلاق توسط شوهر پیش از این زمان ادا گردد (که بسیار نادر است و فقط در ابتدای ازدواج صورت میگیرد) در دسته بندی طلاق بائن قرار میگیرد.

در نهایت، در طلاق رجعی اگر تا پایان عده مصالحه صورت نگیرد، تبدیل به طلاق بائن میشود.

نتیجه طلاق بائن این است که ازدواج همان لحظه که طلاق ادا میگردد، به پایان میرسد. مثل طلاق رجعی دوره صبر شروع نمیشود. در هر صورت، زوج میتواند هر زمان در حین یا بعد عده، با اجرای مراسم نکاح دوباره ازدواج کند.

مطابق قانون احوال شخصیه، عقد ازدواج استانداردی وجود دارد که طبق آن زن میتواند خود را طلاق دهد و نوع طلاق را تحت شرایط زیر انتخاب کند:

  1. شوهر بدون دلیل موجه نفقه زن را به مدت شش ماه پرداخت نکند.
  2. شوهر رفتار خوبی نداشته باشد.
  3. شوهر بیماری داشته باشد که ادامه دادن ازدواج را دشوار سازد.
  4. شوهر سلامت روانی خود را از دست بدهد.
  5. شغل شوهر از نظر همسر و دادگاه ناشایسته باشد و شوهر حاضر به ترک شغل خود نباشد.
  6. پس از پنج سال ازدواج، زن به دلیل نقصان شوهر قادر به فرزندآوری نباشد.
  7. شوهر به مدت شش ماه مفقودالاثر باشد.
  8. شوهر بدون اذن همسر اول، همسر دوم اختیار کند؛
  9. یا به حکم دادگاه، شوهر با هر دو همسر با عدالت و انصاف برخورد نمیکند.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز