خبرگزاری کار ایران

۷ دلیل مهم که باید از روغن کنجد و زیتون در آشپزی استفاده کنید

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۷۵۱۹

درست مانند خیلی از موضوعات دیگر، آشپزی با روغن کنجد و یا روغن زیتون، گاهی در رسانه‌ها یک اقدام درست معرفی می‌شود و گاهی یک اشتباه محض. شما هم احتمالاً با حجم عظیمی از آمارهای گیج کننده‌ در این زمینه مواجه شده‌اید.

اما چطور می‌توان به اطلاعات دقیق و واقعی که با سلامت انسان بازی نکند، دست پیدا کرد؟ یکی از راه‌های دستیابی به این اطلاعات، مراجعه به منابع معتبر است. البته راه دیگری نیز وجود دارد و آن چیزی نیست جز شناخت دقیق و موشکافانه اینگونه محصولات، نیازهای بدن شما و سازگاری این دو با هم.

به همین دلیل ما تصمیم گرفته‌ایم که نگاه تازه‌ای در این زمینه به شما بدهیم و خودتان را در مقام تشخیص خوبی یا بدی آشپزی با روغن زیتون و روغن کنجد قرار دهیم.

نقش چربی‌ها در سلامت بدن

 چربی‌های سالم در تندرستی انسان آنقدر اهمیت دارند، که بر اساس نظر دانشمندان مصرف منظم آنها ضروری است. اگر بخواهیم نقش چربی‌های مفید را در سلامت بدن انسان بگوییم، این نقش شامل موارد زیر می‌شود:

    • تأمین انرژی بدن

    • کمک به رشد و تکثیر سلول‌ها

    • حفظ حیات ارگان‌های مختلف بدن

    • تحت کنترل قرار دادن کلسترول و فشار خون

    • کمک به جذب مواد مغذی توسط سلول‌ها

البته چربی‌های مورد استفاده انسان بر اساس مفید یا مضر بودن دو نوع هستند:

    • اولین مورد چربی اشباع است که مصرف زیاد آن باعث بالا رفتن کلسترول خون شده و رگ‌ها را مسدود می‌کند. این چربی یا همان LDL عامل بروز بیماری‌های قلب و عروق و بالا رفتن خطر سکته است.

    • دومین نوع نیز چربی غیراشباع است که HDL یا سطح کلسترول خون را بالا می‌برد. سطح بالای HDL کمک می‌کند که LDL یا کلسترول بد روانه روده شده و سپس دفع شود. به همین جهت چربی‌های غیراشباع از دو جنبه متفاوت برای سلامت انسان مفید است.

در ادامه منابع چربی اشباع و غیراشباع را به شما معرفی می‌کنیم.

    • چربی غیر اشباع: این چربی که خود در دو نوع وجود دارد، با عنوان چربی خوب در بین مردم شناخته می‌شود. دو نوع چربی غیراشباع عبارتند از:

    • چربی تک غیراشباع: که در منابعی مانند آووکادو، کره بادام زمینی، فندق، بادام هندی، کنجد، تخمه آفتاب گردان و کدو تنبل وجود دارد. همچنین روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن کنجد، روغن کلزا و روغن آفتاب‌گردان از دیگر منابع چربی خوب به حساب می‌آیند.

    • چربی چند غیراشباع: که در منابعی مانند روغن سویا، روغن ذرت، گردو، دانه‌های کتان، تخمه آفتاب‌گردان و همچنین منابع دریایی مانند ماهی  قزل آلا، ماهی خال مخالی، شاه ماهی و ماهی تن وجود دارد. این نوع چربی منبع غنی از امگا سه و امگا شش می‌باشد.

    • چربی اشباع: که در لبنیاتی مانند خامه، کره مارگارین، بعضی پنیرها و کره وجود دارد. این چربی با عنوان چربی بد در بین مردم شناخته می‌شود چرا که میزان کلسترول موجود در آن به شدت بالا است. محصولات دیگری مانند استیک خوک، پیتزا، همبرگر و انواع شیرینی‌ها از این نوع چربی تهیه می‌شوند.

مزایای استفاده از روغن‌های طبیعی در آشپزی

روغن‌های طبیعی که به طور خالص از منابع موجود در طبیعت مانند گیاهان و دانه‌ها استخراج می‌شوند، مزایای فراوانی دارند. این نوع روغن‌ها نه تنها سطح کلسترول بد خون را بالا نمی‌برند، بلکه آن را کم می‌کنند.

از طرفی عدم وجود مواد نگهدارنده و افزودنی‌های غیرطبیعی به این روغن‌ها، باعث می‌شود که کوچکترین آسیبی به سلامت انسان وارد نکنند.

البته خرید روغن‌های طبیعی اصل و خالص، نیاز به شناخت توزیع کننده‌ها و آگاهی از اعتبار و کیفیت محصولاتشان دارد. پیشنهاد ما به شما خرید و استفاده از روغن‌های طبیعی مجموعه زیمالب که دارای درجه کیفی و اصالت کالا هستند، می‌باشد.

بهترین روغن‌ها برای آشپزی کدامند؟

بر اساس توضیحاتی که در مورد نیاز بدن انسان به چربی مفید و تفاوت چربی بد و خوب دادیم، روغن‌های گیاهی بهترین گزینه برای مصرف روزانه به حساب می‌آیند.

بر اساس تحقیقاتی که سالها است بر روی انواع روغن‌ها و فواید و مضرات آشپزی با هر کدام انجام گرفته است، روغن کنجد یکی از بهترین روغن‌ها برای آشپزی و روغن زیتون نیز یک گزینه عالی برای این کار محسوب می‌شود. اما اگر می‌خواهید بدانید چرا، بخش آخر این مقاله را هم مطالعه کنید.

چرا روغن کنجد و زیتون را باید در سبد خرید خانواده بگنجانید؟

قبل از اینکه دلایل خود برای پیشنهاد این دو روغن برای اضافه کردن به خوراک روزانه را ارائه بدهیم، بهتر است با عناصر موجود در هر کدام و خواصشان آشنا شوید.

عناصر تشکیل دهنده و خواص روغن زیتون:

۷ دلیل مهم که باید از روغن کنجد و زیتون در آشپزی استفاده کنید

  • این روغن دارای ویتامین ای، ویتامین آ، ویتامین کا، ویتامین د، اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ و آنتی اکسیدان است.
  • این روغن دارای خواص ضد التهابی بوده و به همین جهت انواع بیماری‌ها را درمان می‌کند. جلوگیری از تخریب سلول‌ها، التیام بخشیدن به جای سوختگی، بریدگی و زخم، تقویت بینایی، جلوگیری از پیری زودرس، التیام دردهای قائدگی، بهبود پوکی استخوان، آلزایمر، اختلالات تنفسی و عارضه‌های سیستم گوارشی از خواص ثابت شده این روغن است.

عناصر تشکیل دهنده و خواص روغن کنجد:

این روغن منبع ویتامین ای، ویتامین کا، انواع آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب مفیدی مانند اسید لینولئیک، اسید  اولئیک، پالمتیک اسید، اسید استئاریک، امگا ۳ و امگا ۶ است. از جمله خواص قابل توجه این روغن می‌توان به تنظیم قند خون و هموگلوبین، درمان سوختگی، بهبود عوارض ناشی از آرتروز مفصلی، تسکین درد، کمک به بهبود کیفیت خواب، درمان زخم، بهبود عملکرد کبد، کمک به سلامت مغز، تقویت استخوان‌ها، بهبود گردش خون و بهبود سوخت و ساز بدن و همچنین کمک به حفظ سلامت شریان‌های قلب اشاره کرد.

به علاوه همه این موارد، هر دوی روغن‌هایی که معرفی کردیم دارای خواص ضد چاقی هستند. روغن زیتون که به عنوان رکن اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای شناخته می‌شود، نه تنها موجب افزایش وزن نمی‌شود بلکه عاملی برای لاغری و خوش اندامی است. روغن کنجد هم یکی از بهترین گزینه‌ها در رژیم‌ کتوژنیک و سبک آشپزی ضد اضافه وزن می‌باشد.

در ادامه هفت دلیل مهم ارائه می‌دهیم که مطمئناً هنوز به انتهای آن نرسیده، نسبت به خرید روغن زیتون و روغن کنجد اقدام می‌کنید:

    1. پیشگیری از سکته و بیماری‌های قلبی: روغن زیتون و روغن کنجد در دسته روغن‌های غیراشباع طبیعی محسوب می‌شوند بنابراین نه تنها سطح کلسترول بد خون با مصرف این روغن‌ها بالا نمی‌رود، بلکه به طور کلی دفع می‌شود.

همین قابلیت باعث باز شدن رگ‌های خونی و پیشگیری از انواع بیماری‌های قلب و عروق و سکته می‌شود.

    2. پیشگیری از سرطان: وجود انواع اسیدهای چرب در روغن کنجد و زیتون، به پیشگیری از انواع سرطان‌ها کمک می‌کند. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی که هر دوی این روغن‌ها دارند، به بدن در دفع آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. و این اتفاق نتیجه‌ای ندارد مگر ایمن شدن بدن در مقابل تشکیل توده‌های سرطانی.

    3. تقویت سیستم ایمنی بدن: شیوع ویروس کرونا به محققان و البته مردم عادی ثابت کرد که سیستم ایمنی بدن انسان، تا چه اندازه در مقاومت بدن در مقابل بحران‌های سلامتی مهم است. یکی از بزرگترین مزیت‌های استفاده از روغن‌ کنجد، تقویت سیستم ایمنی بدن است. دلیل این موضوع چیزی نیست جز وجود اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ در بافت این روغن.

    4. کمک به درمان دیابت، پیش دیابت و پیشگیری از دیابت: روغن کنجد به خاطر انواع ویتامین‌ها و اسیدهای چربی که در بافت خود دارد، یک ماده غذایی عالی برای قرار گرفتن در رژیم غذایی افراد دیابتی است. این روغن علاوه بر درمان دیابت، نقش پیشگیرانه از این بیماری را نیز دارد. روغن زیتون نیز که سال‌هاست به عنوان بهترین روغن برای افراد دیابتی از طرف پزشکان توصیه می‌شود.

۷ دلیل مهم که باید از روغن کنجد و زیتون در آشپزی استفاده کنید

    5. جوانسازی پوست و مو: اگر فهرستی از روغن‌ها وجود داشته باشد که هم برای سلامت جسم مفید بوده و هم زیبایی و جوانی را به ظاهر شما می‌بخشد، مطمئناً روغن کنجد و زیتون در صدر این فهرست قرار دارند. 

وجود ویتامین E در بافت این دو روغن، مهم‌ترین علت جوان کنندگی آنها است. به علاوه اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان و دیگر مواد مغذی موجود در این دو روغن هر کدام بخشی از نیازهای پوست و مو را برای جوان و سالم ماندن برآورده می‌کنند.

    6. محافظت از بدن در مقابل اشعه‌های مضر نور خورشید: هر دوی روغن‌هایی که برای آشپزی به شما پیشنهاد می‌دهیم، سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان همان ماده‌ای است که آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد را به حداقل می‌رساند. به این ترتیب اگر این روغن‌ها را در سبک آشپزی خود بگنجانید، مصونیت قابل توجهی در مقابل تنش‌های محیطی به دست می‌آورید.

    7. رفع استرس و اضطراب: روغن کنجد به تولید سروتونین در بدن کمک می‌کند. سروتونین همان هورمونی است که میزان استرس و اضطراب را کم می‌کند. این هورمون نقش پیشگیرانه نیز دارد و در نتیجه یک ماده ضد استرس محسوب می‌شود. از طرفی روغن زیتون سرشار از پلی فنول است. این ماده کمک‌ می‌کند که احساس خستگی و استرس صبحگاهی در انسان از بین برود.

برای خرید روغن زیتون بکر و روغن کنجد خالص می‌توانید به مجموعه زیمالب اعتماد کنید. در این مجموعه انواع روغن‌های گیاهی عرضه شده و با خدمات قابل توجهی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز