خبرگزاری کار ایران

فرش شاه پسند صادرات فرش خود را افزایش داد / کاشان دومین تولید کننده بزرگ فرش ماشینی در دنیا

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۶۷۵۰

مدیر شرکت فرش شاه پسند کاشان گفت: شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با حدود 1000 واحد فرش ماشینی و با ارزآوری 80 میلیون دلاری، از سهم بالایی در صادرات صنعت نساجی ایران برخوردار است. تولید، اشتغال و مصرف کالای داخلی از شاخصه‌های مهم اقتصاد مقاومتی هستند، اما باید اعتراف کرد که وجود برخی موانع داخلی سبب شده تا نتایج و انتظاراتی که از این سیاست و رویکرد کلان می‌رود حاصل نشود.

مهندس سمساریان با اشاره به نقش اساسی بانک‌ها در پویایی تولید، اشتغال و عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور بیان داشت: برخی قوانین دست و پاگیر، سخت‌گیری‌های آزاردهنده و از همه مهم‌تر قوانین یک‌طرفه بانکی سبب می‌شود تا حرکت در مسیر تولید و اشتغال متوقف‌شده یا با سرعتی بسیار کند در جریان باشد، اما با جمیع این مشکلات و همچنین شرایط پاندمی کرونا، شرکت فرش شاه پسند توانست صادرات فرش خود را نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش دهد.

وی با بیان اینکه بیشترین مشتریان فرش شاه پسند از کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس هستند افزود: یکی دیگر از اصلی‌ترین مشکلات افزایش صادرات فرش ماشینی، تحریم‌های ظالمانه صنعت نساجی توسط دولت آمریکا در دوره ترامپ بوده است. اما با این حال امسال نیز توانستیم سهم بیشتری نسبت به گذشته از صادرات کسب کنیم. در حال حاضر با توجه به سایز و قیمت فرش ماشینی 9 متری، بالاترین میزان از نظر صادرات حجمی وارزآوری از این محصول بوده است.

او افزود: در حال حاضر فرش شاه پسند با همکاری شرکت بافندگی فرش آرتامیس توانسته‌اند بیشترین میزان تولیداتشان را به صادرات اختصاص داده و در این راه با همکاری و همپوشانی متقابل توانسته‌اند سهم خوبی از بازار صادرات فرش ماشینی را به دست بیاورند که امیدواریم این هماهنگی و اتحاد بین شرکت های تولیدکننده فرش ماشینی موجب افزایش صادرات فرش ماشینی ایران گردد.

سمساریان با اشاره به اینکه مشکلات صنعت فرش ماشینی باعث شده تا رکود 40 درصدی داشته باشیم و تولیدکنندگان این صنعت در شرایط کنونی تصمیم به کاهش ظرفیت واحد، کاهش نوبت‌کاری ، تعدیل نیرو خود بگیرند، اذعان داشت: نبود عرضه کافی، کمبود و گرانی مواد اولیه، افزایش قیمت ارز، اجرایی نشدن مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید از طرف بانک‌ها، و... از همه مهم‌تر مشکلات قوانین سخت مالیات بر ارزش‌افزوده، باعث افزایش قیمت فرش ماشینی شده و عملا  قدرت رقابت با فرش خارجی از تولیدکننده داخـلی گرفته شده و شرکت‌های تولیدی با مشکلات زیادی مواجه‌اند

مدیرعامل شرکت منتخب بهترین فرش ماشینی ایران با تأکید به اینکه فـرش ماشینی ایـران جـزو ممتازترین کالای نساجی جهان از نظر طرح، نقشه،کیفیت و رنگ‌بندی است و می‌توان با فراهم کردن بسترهای مناسب جایگاه خوبی در بازارهای بین‌المللی کسب کرد، خاطرنشان کرد: کاشان و آران و بیدگـل با دارا بودن بیش از 60 هزار کارگر سهم مهمی در به‌کارگیری کارگران منطقه و حتی دورترین نقاط ایران را دارا است؛ ولی این صنعت دارای مشکلات بسیار زیادی شده است بسیاری از شرکت‌های تولید فرش ماشینی و ریسندگی نخ فرش ماشینی، براثر روبه‌رو شدن با مسائل گوناگون برای ادامه فعالیت تنگناهای زیادی پیش رو دارند.

سمساریان با اشاره به اینکه مصوبه هیأت دولت در زمینه خرید مواد اولیه وجود دارد اما از طرف بانک‌ها اجرا نمی‌شود، گفت: برخی مواد اولیه در داخل کشور از سوی کارخانجات پتروشیمی تولید، و برخی مواد مانند الیاف آکریلیک، پروپیلین، نخ جود و حتی نخ پنبه از خارج کشور تأمین می‌شود که این مواد به‌ صورت نقدی باید وارد شود، اما  اغلب تولیدکنندگان با کمبود نقدینگی مواجه هستند و ناچار هستند تا از داخل کشور با قیمت بالاتری از واسطه‌ها اقدام به خرید می‌کنند در صورتی‌ که اگر این مشکل از طرف بانک‌ها حل شود کمک شایانی به تولیدکنندگان خواهد بود.

فرش شاه پسند صادرات فرش خود را افزایش داد / کاشان دومین تولید کننده بزرگ فرش ماشینی در دنیا

سمساریان ادامه داد: دولت می‌تواند با ارائه وام‌های صادراتی و در نظر گرفتن تسهیلات برای بازپرداخت این وام‌ها، ارائه مشوق‌ها و تسهیل روابط تجاری با سایر کشورها به یاری صادرکنندگان این بخش بشتابد.

وی ضمن تأکید بر ظرفیت بالای بازار همسایگان که شامل 15 کشور در اطراف ایران با جمعیت افزون بر 600 میلیون نفر قرار دارد، گفت: ایران تأمین‌کننده 2 درصد وارداتشان است که در این میان 60 درصد صادرات فرش ماشینی جهان به این کشورها انجام می‌شود.

این فعال اقتصادی در زمینه فرش ماشینی با اشاره به اینکه صنعت فرش ماشینی ایران کمتر توانسته عقلانیت، خلاقیت، نوآوری تحقیق و تنوع را در خود نهادینه کند، افزود: اغلب و اکثریت شرکت‌های تولیدی فرش ماشینی توسعه این صنعت را  با یک یا دو مواد مصرفی و با یک یا دو نوع ماشین بافت و افزایش شانه و تراکم بوده است، اما در سمت مـواد مصرفی، شیوه‌های رنگرزی،  طـراحی و هنر طراحی کمتر توجه شده است، بازارهای مصرفی به‌ویژه بازارهای خارجی روی انواع  فرش‌ها توجه نشان می‌دهد که در حال حاضر صنعت فـرش کمتر به آن‌ها توجه می‌کند و این بازارها به‌ راحتی از دست می‌رود.

سمساریان در خصوص اینکه چند درصد از لوازم و مواد مصرفی و ماشین آلات بافندگی وارداتی است و بیشتر از کدام کشورها وارد می‌شود؟ ، گفت: 90 ماشین آلات بافندگی فرش ماشینی وارداتی است که بیشتر از کشورهای آلمان و بلژیک وارد شده و سپس تولید فرش در داخل انجام می‌شود.

مدیر فرش شاه پسند افزود: در زمینه صادرات، سالیانه حدود 150 میلیون متر مربع تولید داریم که 90 میلیون متر مربع مصرف داخلی است و از مازاد تولید به دلایلی چون رکود بازار اقتصادی فقط بخش اندکی صادر می‌شود. ولی در عرصه جهانی مسائلی چون مشکلات ارزی و پولی و رقابتی که با کشور ترکیه داریم سبب شده تا سهم چندانی نداشته باشیم. با این حال در صنف فرش ماشینی بازرگانانی هستند که به کشورهای افغانستان، عراق، چین و کشورهای حوزه خلیج فارس فرش ماشینی ایرانی را صادر می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات و موانعی که برای شرکت‌های ریسندگی و بافندگی و تولیدکنندگان فرش ماشینی وجود دارد، اظهار داشت: اگر بازار خوبی داشته باشیم می‌توانیم تا 200 میلیون مترمربع در سال افزایش تولید داشته باشیم اما با وضعیت فعلی مجبوریم از 25 % ظرفیت خود چشم‌پوشی کنیم.

سمساریان درخصوص حق انحصاری طرح ها و نقش نگارهایی که تولید کنندگان استفاده می‌کنند تشریح کرد: کپی رایت در ایران تا چند سال پیش محدودیتی نداشت ولی خوشبختانه یک سال و نیم است که شرکت ها شروع به ثبت نقشه های خود کردند اگر فرشی را ثبت کردند فقط آن شرکت حق استفاده از آن نقشه را دارد که در این صورت اگر مشکلی پیش آید می‌توانند از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند و کپی برداری از نقشه ثبت شده جرم محسوب می‌شود. به عنوان مثال فرش‌های نقشه افشان جزء پرفروش ترین طرح فرش ماشینی است که از محبوبیت بالای بین خریداران ایرانی و خارجی برخوردار است که ما هم اکنون بیش از 200 مدل فرش طرح افشان داریم که همگی جزء طرح‎های دارای ثبت و دارای حق مالکیت معنوی هستند.

وی ادامه داد: در رابطه با تولید، مسائل و مشکلات زیادی وجود دارد.  مسئولین باید حمایت خود را از تولید، که هم در زمینه اشتغال زایی دارد و هم سبب رونق اقتصادی کشور می‌شود را افزایش دهند که در این بخش پتانسیل خوبی جهت وارد کردن ارز به کشور را دارد.

وی تاکید کرد : نیازمند حمایت بیشتر دولت در زمینه صادرات هستیم تا یارانه‌هایی را در اختیار تولید کنندگان قرار دهند که مشوق تولید کنندگان باشد.

او تاکید کرد:  در بحث صادرات نیز با برخی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا صادرات  مختصری داریم و نیز همه ساله تولید کنندگان زیادی برای ایجاد بازار در نمایشگاه بین المللی که در کشور آلمان بنام دموتکس هر ساله برگزار می‌شود با هزینه خود تولید کنندگان شرکت می کنند که در این رابطه دولت باید کمکی در این امر انجام دهد و تجار و تولید کنندگان ما نیز باید در هیئت های اقتصادی با مسئولین به کشورهای خارجی برای بازار یابی و پیدا کردن بازار جدید همراه شوند .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز