خبرگزاری کار ایران

راهنمای خرید هارد دیسک

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۶۳۵۹

اگر قصد خرید یک هارد دیسک اینترنال یا اکسترنال را دارید لازم است یک سری نکات را رعایت کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید زیرا دیسک های سخت انواع مختلفی دارند و از نظر برند و کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند که در قیمت آن ها نیز تاثیر دارد. بنابراین تصمیم گرفتیم یک راهنمای جامع برای خرید هارد دیسک آماده کنیم، همراه داتیس نتورک باشید.

راهنمای خرید هارد دیسک اینترنال و اکسترنال

برخی از کاربران زمانی که به فروشگاه آنلاین داتیس نتورک مراجعه می کنند و قصد خرید هارد دیسک دارند پس از وارد شدن به صفحه خرید دیسک سخت با مشخصات فنی محصول مواجه می شوند که ممکن است با این موارد آشنا نباشند.

از طرفی با توجه به اینکه این مشخصات اهمیت بالایی دارند و باید بدانید کدام یک برای شما تاثیر گذار تر است و برای شرایط شما مناسب تر است، بنابراین لازم است بتوانید تحلیل کنید.

قبل از ارائه نکات و راهنمای خرید هارد دیسک شما را با چند اصطلاح آشنا می کنیم.

هارد دیسک یا دیسک سخت چیست؟

یکی از قطعات سخت افزاری کامپیوتر است که وظیفه آن ذخیره و نگه داری اطلاعات است و در سیستم برای ذخیره دائمی و بازیابی داده ها از آن استفاده می شود.

اگر هارد دیسک نباشد شما نمی توانید اطلاعات خود را ذخیره کنید، تصاویر و فیلم ها را سیو کنید و ...

دیسک های سخت چند نوع هستند؟

دو نوع عمده : اینترنال یا داخلی و اکسترنال یا خارجی

نوع اینترنال داخل کیس قرار می گیرد و برای استفاده در سیستم های کامپیوتری PC یا دوربین های مداربسته مناسب است.

نوع اکسترنال برای افرادی مناسب است که قصد دارند اطلاعات را بتونند به سادگی جابجا کنند. این نوع هارد از مدل اینترنال کندتر است اما اتصال و جداکردن آن ساده است و از رابط USB پشتیبانی می کند.

اگر قصد ندارید هارد خود را حمل کنید یا به دستگاه های مختلف مثل تلویزیون و ... متصل کنید از هارد دیسک های اینترنال استفاده کنید.

راهنمای خرید هارد دیسک

هنگام خرید هارد دیسک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  1. فرم فاکتور

به طور کل درایو های داده ای دو نوع هستند :

2.5 اینچی و 3.5 اینچی

در هارد دیسک ها همان طور که از نامشان پیداست اطلاعات روی دیسک های فلزی چرخان ذخیره می شوند.

ذخیره می شود. در نتیجه افزایش گنجایش ذخیره سازی به افزایش دیسک ها ارتباط دارد. به همین دلیل است که حافظه های اچ دی دی کامپیوتری های رو میزی سه و نیم اینچی و برای لپتاپ ها دو و نیم اینچی می باشد.

بنابراین هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید که هارد انتخاب شده از کدام فرم فاکتور است.

  1. گنجایش و حجم ذخیره سازی

حجم هارد دیسک ها به علت ابعادی که دارند حداکثر شانزده ترابایت است.

هنگام خرید لازم است دقت کنید هارد دیسک انتخابی چه میزان فضا و ظرفیت ذخیره سازی دارد و آیا برای استفاده شما کافی است یا خیر!

  1. سرعت عملکرد

در رابطه درایو ذخیره ساز HDD آر پی ام یا گردش در هر دقیقه اهمیت دارد و سرعت انتقال اطلاعات را معین می کند.

این مشخصه در بخش مشخصات فنی هر هارد دیسک درج شده است و لازم است به آن به طور ویژه ای دقت کنید زیرا در قیمت هارد دیسک نیز تاثیر گذار استو

  1. Cache

زمانی که داده ها از بخشی از هارددیسک به قسمت دیگر منتقل می شوند بخشی از حافظه داخلی استفاده می شود که بافر یا کش نامیده می شود.

با کمک کش سرعت انتقال داده ها بالا می رود چون داده های بیشتری امکان ذخیره سازی در یک تایم را پیدا می کنند.

هرچه میزان کش بیشتر باشد سرعت هارد دیسک بیشتر است و قیمت آن گران تر می باشد.

  1. کیفیت

به دلیل اینکه هارددیسک ها مکانیکی هستند احتمال خراب شدن آنها نیز وجود دارد.

 این نوع حافظه ها تایم خراب شدن در مدل های مختلف متفاوت است و برخی تا پانزده سال دوام می آورند.

یعنی چیزی حدود میانگین دو میلیون ساعت، HDD های پیشرفته متوسط دوام خراب نشدن شان متوسط یک و نیم میلیون ساعت است.

  1. برند تولید کننده

همواره سعی کنید از برند های شناخته شده مثل سی گیت و وسترن دیجیتال و ای دیتا یا سامسونگ هارد خریداری کنید و به سمت برندهای ناشناخته نروید زیرا اطلاعات شما ارزش کمی هزینه بیشتر در ازای پاک نشدن را دارد.

  1. مورد استفاده و کاربرد

باید ببینید قرار است برای چه کاربردی از این هارد دیسک استفاده کنید. اگر قرار است روی سیستم کامپیوتر برای ذخیره سازی داده استفاده کنید می توانید از سری های ارزان قیمت BLUE وسترن دیجیتال استفاده کنید.

اما اگر قرار است در سیستم های حفاظتی و دوربین های مداربسته یا ذخیره سازی تحت شبکه که باید به صورت 24 ساعته استفاده کنید لازم است هارد های سری Purple وسترن دیجیتال یا Surveillance سیگت را خریداری کنید.

هارد دیسک‌های اقتصادی از برند های مختلف شامل سری Barracuda از شرکت سیگیت، سری P300 از شرکت توشیبا، و سری Blue از شرکت وسترن دیجیتال می‌شوند.

این هارد دیسک‌ها برای انواع کاربرد ها می توانند عملکرد کمابیش مطلوبی از خود نشان دهند.

برخی از مدلها مانند مدل 1 ترابایتی وسترن بلو از نظر سرعت چرخ RPM برابر 7200 دور در دقیقه است که نسبت به هارد دیسک‌های 5400 دور در این رده، پر سرعت تر است.

در زمینه کش هارد هم اغلب این هارد دیسک‌ها 64 مگ کش هستند.

بدیهی است هرچه حافظه کش بیشتر باشد و هرچه سرعت چرخش موتور آن بالاتر باشد، هارد دیسک عملکرد مطلوب تری از خود نشان می‌دهد.

چه هزینه‌ای را برای هارد مناسب پرداخت کنیم؟

هاردهای ارزان‌تر قطعا بهترین گزینه نیستند، مخصوصا این که هاردهای تقلبی در بازارهای آنلاین به راحتی به فروش می‌رسد.

در حین خرید متوجه خواهید شد که رنج قیمت تا حد زیادی به برند و ظرفیت ذخیره سازی بستگی دارد.

این امر به عهده شماست که مشخص کنید کدام یک از فاکتورهایی که در بالا توسط داتیس نتورک توضیح داده شد برای شما مهم‌تر است و می‌تواند راهنمای خرید هارد مناسب باشد و برندی را پیدا کنید که به آن اعتماد داشته باشید.

راهنمای خرید هارد دیسک

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم نکات مهمی که هنگام خرید هارد دیسک لازم است در نظر داشته باشید را به شما عزیزان آموزش دهیم اما این شما هستید که باید با توجه به شرایط و نیاز خودتان تصمیم بگیرید.

توجه کنید که هیچگاه کیفیت را فدای قیمت نکنید و همواره از هارد دیسک های دارای گارانتی اصلی استفاده کنید و هارد دیسک را ترجیحا دست دوم خریداری نکنید.

هارد دیسک عمر مفید دارد بنابراین سعی کنید جزو هزینه های ضروری سیستم درنظر بگیرید تا اطلاعات شما پاک نشود و از دست نرود و هزینه های چندبرابری گریبان گیر شما نشود.

برای خرید هارد دیسک به بخش هارد فروشگاه داتیس نتورک در لینک زیر مراجعه کنید:

خرید هارد

امیدواریم راهنمای خرید هارد دیسک که توسط داتیس نتورک نگارش شده است برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز