خبرگزاری کار ایران

اعلام آدرس جدید سایت راهور 120 برای استعلام خلافی خودرو در سال 1400

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۴۳۴۱

سایت راهور اخیرا به روز رسانی شده است و غیر از تغییراتی که در ظاهر آن صورت گرفته، دسترسی‌ها و خدمات آن نیز تغییراتی داشته است.در پی این به روز رسانی سایت راهور مدتی از دسترس خارج بود و هموطنان برای دریافت خلافی خودرو و موتورسیکلت خود با مشکل مواجه بودند.

با تغییراتی که در سایت راهور صورت گرفته است شیوه نمایش جریمه ها تغییر یافته و اندکی بهتر شده است. شاید درباره خلافی خودرو اطلاعاتی نداشته باشید. ما در این مطلب، سعی داریم راهنمای خلافی خودرو، استعلام و پرداخت خلافی خودرو را بررسی کنیم. شاید بتوان با پیشگیری از آن‌ها، رانندگی قانون‌مندتری داشته و از هزینه ها و رخدادهای مربوط به تخلفات رانندگی جلوگیری نماییم. با ما همراه باشید.

خلافی خودرو چیست؟

خلافی اتومبیل همه تخلفات و نقض قوانین رانندگی است که شما با وسیله نقلیه خود مرتکب می‌شوید. این موارد، در پرونده  خودروی  شما نزد نیروی انتظامی ثبت می‌گردد. با پیشرفت تکنولوژی، پلیس هم در ثبت و ضبط جرایم رانندگی دقیق و عمیق تر عمل می‌کند. اطلاعات تخلفات رانندگی در سیستم‌های راهنمایی و رانندگی ثبت می گردد و روش ها و اپلیکیشن های مختلفی برای بررسی آنان وجود دارد.

انواع جریمه خودرو چیست؟

همان طور که از گفته های بند قبلی پیداست، جرایم رانندگی انواع مختلفی دارند:

جریمه مادی رانندگی

جریمه مادی ماشین همان سبک قدیمی جریمه کردن است. اگر در رانندگی، تخلفی از شما سرباز زند، فیش کاغذی مبلغ جریمه صادر می‌شود. اگر افسر پلیس در نزدیکی‌تان بود، قبض جریمه به شما تحویل می‌شود، این جریمه در پرونده سوابق رانندگی شما نیز ثبت می‌گردد.

جریمه نمره منفی

دیده شده است که بعضی رانندگان برای جریمه مادی ماشین خود ارزشی قائل نیستند؛ بنابراین، پلیس برای سختگیری بیشتر، قوانین نمره منفی را در رانندگی لحاظ می‌کند. یعنی: علاوه بر جریمه مادی، نمره منفی خلافی خودرو به شما تعلق می‌گیرد. هر سطح از امتیاز منفی با سطح مشخصی از پیامدها همراه است. اگر امتیاز منفی رانندگی شما به ۳۰ برسد، گواهینامه رانندگی به مدت ۳ ماه توقیف می‌شود.

جریمه توقیف خودرو

یک دسته از خلاف‌ها هم  وجود دارند که با توقیف بی برو و برگرد خودرو همراهند. در چنین شرایطی، علاوه بر عدم امکان رانندگی، شما باید جریمه توقیف خودرو را نیز بپردازید.مثال‌های این جرایم رانندگی:

  • تصادفات منجر به جرح فوت
  • نداشتن بیمه‌نامه شخص ثالث
  • ارتکاب همزمان دو تخلف
  • هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن در جا
  • مستی یا استفاده از مواد مخدر و روان‌گردان
  • رانندگی با وسیله نقلیه فاقد مدارک هستند.

چگونه پلیس خودروی شما را جریمه می کند؟

نیروی انتظامی از شیوه‌های متنوعی برای ثبت جرایم رانندگی استفاده می‌کند:

اعلام آدرس جدید سایت راهور 120 برای استعلام خلافی خودرو  در سال 1400

شیوه های مختلف پلیس برای جریمه خودرو

روش ثبت خلافی با دوربین

دوربین‌های ثبت تخلف رانندگی به عنوان دستیار پلیس راهور کار می‌کنند.این دوربین‌ها بسته به هدف  و کارکرد خود، یک سیستم نظارتی هوشمند برای کنترل ترافیک و ثبت تخلفات رانندگی هستند. برخی از این دوربین‌ها، پلاک خودروهای خاطی را ثبت می‌کنند  و برخی دیگرسرعت خودروها را بررسی و ثبت می‌کنند. ایده ثبت خلافی خودرو با دوربین سبب تاثیرات مثبتی در رانندگی افراد شده است:  بعضی رانندگان از ترس جریمه و دوربین از بسیاری از تخلفات چون رد شدن از محدوده، طرح دوربین های زوج و فرد اجتناب می کنند. همچنین، بسیاری از کاربران ترافیک با اجرایی شدن طرح ثبت تخلف سرعت و سبقت غیر مجاز توسط دوربین ها،  با همان سرعت مطمئنه و پیشنهاد شده رانندگی کنند.

روش تسلیمی برگه جریمه رانندگی

در روش تسلیمی برگه خلافی، پلیس برگه جریمه را با مشخصات راننده و گواهینامه، مشخصات خودرو، نوع تخلف‌، محل و زمان تخلف و مشخصات افسرتکمیل می‌کند و به راننده تحویل می‌دهد.

روش خودداری از گرفتن قبض جریمه

پلیس  به کنترل و تسهیل ترافیک می‌پردازد.گاهی نیز هشدا‌رهایی به رانندگان خاطی می‌دهند. این هشدار می‌تواند در قالب درخواست کنار زدن راننده خلافکار در کنارگذر مسیر باشد. ولی  برخی رانندگان خامی کرده و به هشدار پلیس نیروی انتظامی توجه نمی‌کنند. این اشتباه رانندگان به جریمه منجر خواهد شد. بعضی صاحبان خودرو هم به کنار گذر می‌روند ولی جریمه را نمی‌پذیرند. هر دوی این واکنش‌ها سبب تشدید جرایم می‌گردد.

روش الصاقی برگه جریمه رانندگی

در این روش، شما مرتکب تخلف رانندگی نظیر پارک ممنوع می‌شوید؛ پلیس قبض جریمه را صادر کرده و در زیر شیشه برف پاک کن قرار می‌دهد. شما هنگام برگشت به خودرو‌، جریمه را مشاهده کرده و حالتان گرفته می‌شود.

روش دو برگی جریمه رانندگی

گاهی طبق روش خودداری، پلیس برگه جریمه را صادر کرده و به راننده فرمان ایست می‌دهد. ولی راننده سهوا یا عمدا خودرو را برای دریافت برگه جریمه متوقف نمی‌کند. در این شرایط، افسر راهور دو برگه جریمه را پر می‌کند. برگه اول به جریمه رانندگی و برگه جریمه دوم به عدم توجه راننده به فرمان پلیس مربوط است.

استعلام خلافی خودرو در سال ۱۴۰۰

افراد با همه تخلف‌های رانندگی آشنایی ندارند یا اصلا در هنگام ارتکاب خلافی، متوجه عمل خود نیستند. خطای  افسران هم در خواندن پلاک خودروها اجتناب‌ناپذیر است.بنابراین برای مواجه نشدن با مبلغ سنگین خلافی های خودرویتان، استعلام و پرداخت به موقع آن ها ضرورت می‌یابد.علاوه بر کمرشکن شدن جمع مبالغ جرایمی که از آن‌ها خبرندارید، این احتمال هم وجود دارد که روزی که بساط سفر لذت بخش خود را چیده و دل به جاده سپرده‎اید، ناگهان پلیس خودروی شما را به علت جرایم سنگین توقیف کند و کیف شما ناکوک شود.

اعلام آدرس جدید سایت راهور 120 برای استعلام خلافی خودرو  در سال 1400

ثبت خلافی خودرو با دوربین های راهنمایی ورانندگی

روش‌های استعلام خلافی خودرو

برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو، شیوه‌های مختلفی وجود دارد که مورد بررسی قرار می‌دهیم:

مراجعه حضوری به مراکز پلیس +۱۰

اطلاعات درباره نحوه دریافت خلافی خودرو قبلا که استفاده از اینترنت و اعتماد به آن چندان رایج نبود، افراد برای دریافت خلافی به یکی از مراکز پلیس +۱۰ رفته  و با پرداخت مبلغی مشخص صورت ریز خلافی وسیله نقلیه خود را دریافت می‌کردند. سپس برای پرداخت خلافی خودرو به شعبه بانک یا دستگاه ATM بانک ملی مراجعه می کردند.

چگونه می‌توانیم خلافی خودرو را تلفنی استعلام بگیریم یا پرداخت کنیم؟

کافی است با سامانه تلفنی گویای راهبری راجا به شماره تلفن ۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس بگیرید و از ریز جرایم رانندگی و تخلفات خودروی خود اطلاع یابید. برای این کار کافی است که کدVIN  مندرج در پشت کارت خودرو را وارد کنید.

دریافت خلافی خودرو و پرداخت آن از طریق پیامک

شماره  کد VIN  را به شماره های زیر پیامک کنید. کد VIN همان شماره ۱۷ رقمی حک شده در پشت کارت خودروی شماست. سپس چند ثانیه صبر کنید تا صورت حساب خلافی مدنظر را دریافت نمایید:

  •      ۳۰۰۰۵۱۵۱
  •      ۱۱۰۰۰۵۱۵۱
  •      ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰

شما بعد از این پیامک، پیامک دوم حاوی شناسه پرداخت و قبض را دریافت خواهید کرد. حالا اطلاعات مدنظر برای پرداخت عوارض خودرو در دسترس است. شما می‌توانید به خودپردازها یا سایت‌های بانکی و اپلیکیشن‌های پرداخت قبوض مراجعه کرده و مبلغ را پرداخت نمایید.

استعلام جرایم اتومبیل با موبایل و کد USSD

الف) با گوشی موبایل خود کد *۱۱۰# را شماره گیری نمایید. با این عمل، سیستم به شما دو گزینه پیشنهاد می‌کند:

  • خدمات قابل ارائه
  • خدمات در دست اقدام

اگر می‌خواهید خلافی ماشین را ببینید، باید عدد یک را انتخاب و ارسال نمایید.

ب) در مرحله بعدی، گزینه استعلام خلافی خودرو  ارائه می‌شود که برای دریافت خلافی خودرو باید عدد یک را انتخاب و ارسال نمایید.

ج) با دریافت درخواست درج کدVIN ، شماره ۱۷ رقمی پشت کارت خودروی خود را وارد کنید. در زمان وارد کردن کد، زبان کیبورد گوشی‌تان باید انگلیسی باشد.

د) حالا مبلغ جرایم خودرو استعلام و به شما نشان داده می‌شود که در مراحل بعد می‌توانید مفاحساب جریمه را پرداخت و تسویه نمایید.

استعلام و پرداخت خلافی خودرو از طریق سایت راهور

الف)در این روش به سایت پلیس راهور ناجا مراجعه نمایید.

ب) شما به عنوان مالک خودرو، می‌توانید روی گزینه خدمات کلیک کنید.این دکمه در سمت راست وب سایت قرار دارد.

ج) سپس گزینه ” استعلام میزان تخلف رانندگی” را کلیک کنید.

د) به صفحه استعلام خلافی خودرو وارد می‌شوید. با وارد کردن شماره بارکد کارت ماشین ( کد هشت رقمی کنار بارکد پستی مندرج در پشت کارت ماشین) و وارد کردن گزینه امنیتی ، میزان جریمه ماشین خود را مشاهده کنید و در صورت تمایل، مراحل پرداخت تخلفات را در پیش گیرید.

استعلام و پرداخت خلافی با اپلیکیشن‌های موبایلی

اپلیکیشن‌های پرداخت که در کارها و پرداخت‌های روزمره  مانند پرداخت قبض موبایل، قبض برق و  فعال هستند، امکان استعلام و پرداخت انواع جرایم رانندگی نظیر جریمه دست نویس، خلافی ثبت شده با دوربین و … را نیز فراهم آورده‌اند.

چگونه خلافی خودروی خود را کم کنیم؟

پیگیری میزان تخلفات رانندگی به آگاهی راننده از جزییات و مبالغ آن‌ها منجر می‌شود. برای  اعتراض به  جریمه کمتر از یک میلیون تومان، به دفاتر پلیس +۱۰ بروید و اعتراض خود را ثبت کنید. در این شرایط، درخواست شما به مرکز اجراییات کل کشور ارسال می‌شود و در عرض کمتر از ۲۴ ساعت به شما جواب نهایی اعلام خواهد شد.

خلافی خودرو یا فرهنگ رانندگی؟

خطا و اشتباه جزو لاینفک زندگی انسانی است.در رانندگی نیز خطا و اشتباه اجتناب‌ناپذیر است.تاوان اشتباه در رانندگی جریمه و خلافی خودرو تلقی می‌شود.

 

فرهنگ رانندگی و پیشگیری از جرایم خودرو

گاهی این خطاها  ریسک‌هایی نیز در پی دارند. شرکت‌های بیمه و سامانه‌های خرید آنلاین بیمه نظیر بیمه دات کام ریسک‌ها و خسارات رانندگی را با بیمه‌های: شخص ثالث موتور و خودرو، بیمه بدنه و بیمه اموال جبران می‌کنند. ولی پلیس راهنمایی و رانندگی نیز با هدف بازدارندگی از رانندگی‌های خطرساز و بالا بردن امنیت، جرایم رانندگی و خلافی خودرو را در قوانین خود لحاظ کرده است. این جریمه‌ها با استفاده از اصل تنبیه در صدد کاهش خطرها هستند. پس چطور مثل حرفه ای ها رانندگی کنیم؟ باید مقامات راهنمایی رانندگی دوری از حرکات خطرناک و تخلفات را  با فرهنگ سازی در ذهن افراد حک کنند.  علاوه بر سرمایه‌گذاری در حوزه بهبود شرایط رانندگی، آموزش و فرهنگ سازی رانندگی ایمن نیز توصیه می‌‌شود.

برگرفته از سایت بیمه دات کام(bimeh.com)

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز