خبرگزاری کار ایران

مهمترین معایب و مزایای شیرمادر و شیرخشک

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۴۰۸۱

استفاده از شیر خشک و یا شیرمادر برای نوزادان، یکی از مهمترین تصمیماتی است، که والدین باید برای نوع تغذیه فرزند خود بگیرند. متخصصان تغذیه معتقدند، که شیرمادر غذای مناسبی برای نوزادان است. اما ممکن است که مادری قادر نباشد، تا به نوزاد خود شیر دهد.

برای مادرانی که نمی‌توانند تا به فرزند خود شیر دهند، بهترین جایگزین شیر خشک است. اعتقادی قدیمی وجود دارد، که می‌گوید، اگر مادری به نوزاد خود شیر ندهد، نمی‌تواند با فرزند خود ارتباط بگیرد. این اعتقادات قدیمی بوده و نباید جدی گرفت. زیرا شکل‌گیری روابط بین مادر و فرزند، بستگی به نوع رفتار و ارتباطی دارد، که مادر با فرزند خود برقرار می‌کند.

اهمیت شیرمادر برای نوزاد

سازمان بهداشت جهانی، انجمن پزشکی آمریکا، دانشگاه کودکان آمریکا،  اهمیت شیر مادر را بسیار مهم دانسته و اعتقاد دارند که شیر مادر، سیستم ایمنی نوزاد را در برابر انواع عفونت‌ها، آلرژی و بیماری‌های مزمن محافظت می‌کند.

بهتر است که نوزادان تا در 6 ماه اول زندگی خود از شیرمادر تغذیه کنند.

مزایای شیرمادر برای نوزادان

مهمترین مزایای شیرمادر، ایجاد آنتی‌بادی‌ها و تقویت سیستم ایمنی نوزاد نسبت به انواع بیماری‌ها و میکروب‌ها بوده و نوزاد را از احتمال ابتلای به بیماریهایی مانند موارد زیر کاهش می‌دهد.

  • عفونت گوش
  • اسهال
  • عفونت‌های تنفسی
  • مننژیت
  • آلرژی
  • آسم
  • دیابت
  • چاقی
  • سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)

شیرمادر به خصوص برای نوزادانی که نارس به دنیا آمده‌اند، بسیار مفید است.

شیرمادر دارای لاکتوز، پروتئین و چربی بوده که غذای کاملی برای کودک محسوب می‌شود.

نوزادانی که از شیرمادر استفاده می‌کنند، نسبت به نوزادانی که از شیرخشک استفاده می‌کنند، مشکل هضم کمتری دارند. همچنین آنها کمتر دچار اسهال یا یبوست می‌شوند.

بیشتر بخوانید: مهمترین دلایل خواندن کتاب برای کودکان

شیرمادر دارای مقادیری ویتامین D بوده که به استخوان سازی نوزادان بسیار کمک می‌کند. همچنین شیرمادر برای والدین بدون هزینه بوده، اما شیرخشک می‌تواند برای خانواده‌ها، هزینه‌ای بسیاری را ایجاد کند.

مطالعات نشان داده است، که نوزادانی که از شیرمادر تغذیه می‌کنند، نسبت به نوزادانی که از شیرخشک استفاده می‌کنند، باهوش‌تر هستند.

شیرمادر نه تنها یک منبع مغذی برای نوزاد است، بلکه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان، فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی در مادران کاهش دهد.

چالش‌های شیردهی

شیردهی برای برخی از مادران آسان است. اما برای برخی دیگر از مادران مشکل می‌شود. برای همین نیاز به زمان دارد، تا مادر و نوزاد به شیردهی عادت کنند.

برخی مادران هنگام شیردهی دچار درد می‌شوند، که معمولا بین یک هفته تا 10 روز اول طبیعی است. بهتر است که با پزشک خود صحبت کنید. گاهی ممکن است درد علت دیگری داشته باشد. شاید شما دچار عفونت شده باشید.

برای برخی از مادرانی که کارمند هستند، شیردهی برایشان کار مشکلی است. زیرا تغذیه کودک از شیرمادر، دارای ساعات مشخصی است. شما باید سر یک زمان مشخص به نوزاد خود شیر دهید.

همچنین نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، به خاطر هضم سریع شیرمادر، بیشتر از نوزادانی که شیرخشک مصرف می‌کنند، نیاز به وعده غذایی دارند.

رژیم غذایی برای مادرانی که  شیردهی می‌کنند، بسیار مهم است. آنها باید از یک رژیم مناسب پیروی کنند.

مادرانی که سیگاری یا الکلی هستند، یا روزانه به خوردن قهوه عادت دارند، حداقل 2 ساعت بعد از استفاده این موارد، نباید به نوزادان خود شیر دهند.

اهمیت شیرخشک برای نوزاد

شیرخشک یک جایگزین مناسب به جای شیرمادر است. حتی حاوی برخی از ویتامین‌هایی است، که نوزادان هنگام استفاده از شیرمادر به این مکمل‌ها نیاز دارند.

شیرمادر دارای مواد مغذی مانند، قند، چربی، ویتامین و پروتئین است. بنابراین اگر به نوزاد خود شیرمادر نمی‌دهید، حتما از شیرخشک استفاده کنید.

مهمترین معایب و مزایای شیرمادر و شیرخشک

مزایای شیرخشک برای نوزاد

برای برخی از مادران سخت است، که به نوزادن خود شیر دهند؛ از این رو بهترین جایگزین، شیرخشک است.

مادرانی که کارمند هستند و برایشان سخت است، تا به نوزادان خود شیر دهند، شیرخشک بهترین گزینه است. همچنین چون شیرخشک از نظر هضم برای نوزاد مشکل‌تر از شیرمادر است. هنگام تغذیه شیرخشک، معمولا تعداد دفعات نیاز به شیردهی کمتر از شیرمادر است.

مادرانی که به نوزادان خود شیرخشک می‌دهند، چالش رژیم غذایی ندارند.

معایب شیرخشک

شاید شیرخشک برای شما که مادر یک نوزاد هستید، آسان باشد. اما شیرخشک، آنتی بادی‌های موجود در شیرمادر را ندارد. درنتیجه سیستم ایمنی نوزاد را در برابر انواع عفونت‌ها محافظت نمی‌کند.

معایب شیرخشک

شیرخشک مانند شیرمادر، همیشه در دسترس نیست. شیر خشک نیاز به نگهداری در دمای مشخصی دارد، تا خراب نشود.

زمانیکه می‌خواهید از شیرخشک استفاده کنید، باید وسایلی مانند بطری و پستانک را تهیه کنید. همچنین هنگام آماده کردن شیرخشک نیاز به آب جوش نیز دارید.

سخن نهایی

تصمیم گیری در مورد انتخاب شیرخشک و شیرمادر بر عهده شما است. بسیاری از خانم‌ها ترجیح می‌دهند، که هم از شیرمادر و هم از شیرخشک استفاده کنند. از شیرخشک به عنوان مکمل برای نوزادی که از شیرمادر تغذیه می‌کند، استفاده می‌شود. اما اگر می‌خواهید، که با اطمینان خاطر از هر دو نوع شیر برای نوزاد خود استفاده کنید، با پزشک نوزاد مشورت کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز