خبرگزاری کار ایران

مقایسه سیم بکسل گالوانیزه گرم و استیل

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۳۰۰۹

سیم بکسل ها که از آنها نه تنها در لیفتینگ بار بلکه در کاربری های گسترده صنعتی گوناگونی استفاده می شود در دو متریال فولادی در گرید های مختلف و استنلس استیل تولید می شوند.

هر یک از گرید ها و متریال های سیم بکسل دارای مشخصات مکانیکی و شیمیایی ویژه ای بوده برای کاربری مخصوصی استفاده می شوند. بعنوان مثال گرید سیم بکسل فولادی که در لیفتینگ بار با تاور کرین ها مورد استفاده قرار می گیرد با گرید سیم بکسل هایی که در آسانسور مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت هستند.

سیم بکسل های فولادی دارای مقاومت کششی بالایی هستند که این مقاومت با افزایش میزان تنسایل افزایش پیدا می کند. از این رو در اغلب فرایند هایی که از سیم بکسل برای اهداف لیفتینگ استفاده می شود مانند لیفتینگ بار بصورت اسلینگ سیم بکسل فولادی، لیفتینگ بار با تاور کرین و حتی در صنایع حفاری و جرثقیل استفاده از سیم بکسل های فولادی مرسوم می باشد.

سیم بکسل های فولادی با وجود داشتن مقاومت کششی بالا ناشی از عملیات حرارتی و درصد نسبتا بالای کربن در مقابل تنش های محیطی ناشی از رطوبت و املاح دارای مقاومت محدودی هستند و از این رو اغلب بصورت آبکاری شده بکار گرفته می شوند. در ادامه به معرفی گرید های کاربردی از سیم بکسل فولادی می پردازیم.

  • سیم بکسل فولادی با تنسایل 1560: یکی از کاربردی ترین گرید های سیم بکسل فولادی می باشد که از آن بعنوان متریال در تولید سیم بکسل های آسانسوری، سیم بکسل های هفت لا کنف، سیم بکسل های روکش دار و ... استفاده می شود.
  • سیم بکسل فولادی با تنسایل 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع: درصد متوسط و بالای کربن و عملیات حرارتی سبب استفاده از این سیم بکسل در صنایع حفاری، اتصالات جرثقیل و حتی در تولید سیم بکسل تاور کرین نیز بکار گرفته می شود.
  • سیم بکسل فولادی تنسایل 1960: یکی از گرید های بالای سیم بکسل فولادی محسوب می شود که اغلب در تولید سیم بکسل های نتاب تاور ها، سیم بکسل برش سنگ بعنوان سیم برش و در تولید سیم بکسل های 6 رشته تولید اسلینگ بکار گرفته می شود.

مشخصات مکانیکی و شیمیایی سیم بکسل استیل

مقایسه سیم بکسل گالوانیزه گرم و استیل

در کاربری های صنعتی بالاخص در مواردی که با مواد خورنده با غلظت بالاتری روبرو هستیم همواره انتخاب میان سیم بکسل فولادی بصورت گالوانیزه گرم و سیم بکسل استیل وجود دارد. در آبکاری گالوانیزه گرم سیم بکسل ها از فلز زینک استفاده می شود که در طی یک فرایند بر روی سطح بیرونی سیم بکسل قرار گرفته و لایه های بیرونی را حفاظت سطحی می کند. در دمای بالای این فرایند حتی زینک به درون سطح سیم بکسل نیز نفوذ کرده و سیم بکسل گالوانیزه گرم در برابر خراش های سطحی نیز مقاومت محیطی خود را حفظ می کند.

با این وجود از آنجایی که مقاومت محیطی سیم بکسل استنلس استیل یک مقاومت ذاتی ناشی از وجود فلزهایی با الکترون دهی بالا مانند 18% کروم و 8% نیکل می باشد بدون تردید مقاومت محیطی سیم بکسل گالوانیزه گرم کمتر از سیم بکسل استیل که بدون هیچ پوشش سطحی در برابر زنگ زدگی مقاومت دارد می باشد. اما بخثی که وجود دارد علاوه بر مقاومت بالاتر سیم بکسل استیل در برابر زنگ زدگی ناشی از آب، رطوبت و خورنده های صنعتی بحث مقاومت کششی می باشد. تنسایل مقاومت کششی سیم بکسل استیل 1570 نیوتن بر میلیمتر مربع یعنی نزدیک به پایین ترین گرید سیم بکسل فولادی است و از این رو در مواردی که نیاز به اعمال نیروی کششی بالایی است بالاخص در لیفتینگ بار ترجیح به استفاده از سیم بکسل فولادی است.

دو گرید مختلف از سیم بکسل استیل وجود دارند که هر دو از نظر مقاومت کششی دارای تنسایل کاملا برابری هستند و تفاوت عمده آنها در مقاومت در برابر زنگ زدگی می باشد. سیم بکسل استیل 304 با اندکی خاصیت مغناطیس شو گرید پایین تر و سیم بکسل استیل 316 بدون خاصیت مغناطیس شو و با داشتن درصد بسیار پایینی از مولیبدنیوم در ساختار دارای مقاومت محیطی بالاتری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز