خبرگزاری کار ایران

معرفی و لیست قیمت تانک‌های ازت 47 لیتری

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۲۹۳۶

تانک‌های ازت یکی از پرکاربردترین تجهیزات آزمایشگاهی در صنایع مختلف هستند. کاربرد این تانک‌ها از صنایع پزشکی و آزمایشگاهی گرفته تا حمل و نقل و صنایع غذایی بسیار زیاد است.

 این تانک‌ها در حجم‌های مختلفی در بازار موجود هستند. تانک‌های ازت 47 لیتری از انواع پر کاربرد این مخازن هستند. و تنوع جنس و قیمت نیز در این مخازن بسیار زیاد است. معرفی و لیست قیمت تانک‌های ازت 47 لیتری توسط عرضه‌کنندگان این مخازن، می‌تواند جهت آگاهی صاحبان صنایع مفید بوده تا با دقت بیشتر، بهترین محصول را انتخاب کنند.

قبل از آن که به معرفی و لیست قیمت تانک‌های ازت 47 لیتری بپردازیم، لازم است بیشتر با ازت مایع آشنا شویم تا ببینیم چرا این ماده در صنایع مختلف تا این اندازه پر کاربرد است.

ازت مایع چیست؟

ازت در حقیقت همان گاز نیتروژن (N2) که در اتمسفر وجود دارد. این گاز که بی‌بو و بی‌رنگ و غیر سمی است حدود 78 درصد از گاز اتمسفر را تشکیل می‌دهد.

در حقیقت این خود گاز نیتروژن نیست که در صنعت استفاده می‌شود بلکه شکل مایع آن است که بسیار کاربرد دارد. ازت مایع به روش تقطیر جزء به جزء اتمسفر هوا تهیه می‌شود. ازت در حالتی که فشار 700 برابر شکل گازی آن است و در دمای 196- درجه سانتی‌گراد به شکل مایع در می‌آید.

کاربردهای ازت مایع

ازت به شکل مایع، کاربردهای بسیاری دارد. یکی از این کاربردها برای استخراج بافت‌های بدن مانند خال یا زگیل و رفع سایر ضایعات پوستی در پزشکی است. کاری که ازت مایع در این اعمال جراحی سرپایی انجام می‌دهد این است که اطراف بافت مربوطه توسط ازت مایع سرد و بی‌حس شده و بافت‌هایی نظیر زگیل و خال بدون خونریزی برداشته می‌شود.

از دیگرد کاربردهای ازت مایع می‌توان به جابه‌جایی و حمل‌و نقل اعضای بدن اهدایی، خون و سایر نمونه‌های بیولوژیک استفاده کرد. فریز کردن نطفه، اسپرم، تخمک و ... در پزشکی و مراکز ناباروری و مطب زنان از دیگر کاربرد‌های ازت مایع است. در صنایع غذایی برای فریز کردن مواد غذایی و در حمل و نقل مواد غذایی جهت انجماد آنها کاربرد دارد. در آزمایشگاه‌ها به عنوان فریزر آزمایشگاهی و در تانکرها و راکتورها برای خنک‌سازی آنها از ازت مایع استفاده می‌شود. در پروژه‌های  عمرانی برای سرمایش بتن و در پروژه‌های بزرگتر مانند مترو سازی و حفر تونل‌ها برای منجمد نمودن خاک جهت تخته‌کوبی و .... کاربرد دارد. در آتش‌سوزی‌ها هم جهت خنک کردن آتش و خاموش کردن آن استفاده می‌شود. در صنایع شیمیایی نیز از ازت مایع برای تولید آمونیاک، اسید‌نیتریک و کود شیمیایی استفاده می‌شود. تمام این مواردی که ذکر شد بخش کوچکی از کاربرد ازت مایع در صنایع مختلف و زندگی روزمره ماست.

حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که ازت مایع با خصوصیاتی که گفته شد، چگونه نگهداری می‌شود؟

معرفی و لیست قیمت تانک‌های ازت 47 لیتری

 

تانک ازت یا فلاسک ازت چیست؟

تانک ازت همان محفظه یا فلاسکی است شبیه کلمن یا دبه که برای نگهداری و انتقال ازت مایع استفاده می‌شود. از ویژگی‌های نیتروژن مایع این است که در مجاورت هوا و دمای محیط تبخیر می‌شود. همچنین ازت مایع در دمای بین 210- تا 196- درجه سلسیوس حالت مایع دارد. در صورتی که دما به با بالاتر از 196- درجه سلسیوس برسد ازت مایع جوش آمده و به گاز نیتروژن تبدیل می‌شود. در ساختار داخلی تانک، رک و کنیستر نیز وجود دارد. کنیستر مانند یک ملاقه عمل می‌کند که می‌توان ویال‌های موجود در داخل تانک ازت را توسط آن خارج و یا وارد کرد. رک نیز یک باکس حاوی طبقات مختلف است که در طبقات آن نمونه‌هایی (ویال‌ها) که نیاز به فریز شدن دارد قرار می‌دهیم. با قرار دادن آنها در این طبقات، دیگر نمونه‌ها مستقیما با ازت مایع و بدنه تانک تماس ندارند ولی تمام قسمت‌های آن به طور یکنواخت فریز می‌شود.

تکنولوژی ساخت این تانک‌ها به گونه‌ای است که با محیط اطراف هیچ تبادل دمایی ندارند و چون دمای ازت مایع درون آن تغییر نمی‌کند برای نگهداری ازت مایع برای طولانی‌مدت از آن استفاده می‌شود. این تانک‌ها به صورت دوجداره ساخته می‌شوند و بدنه آنها از آلومینیوم ساخته می‌شود. عیار آلومینیوم سازنده بدنه نانک‌ها بسیار بالاست. به همین دلیل توان تحمل دمای زیر 196- درجه سانتی‌گراد را دارد. بین دو جدار بدنه تانک خلاء وجود دارد. این تانک‌ها برای نگهداری سایر گازهای مایع از جمله هلیوم مایع، اکسیژن مایع و آرگون مایع نیز کاربرد دارند.

چه نکاتی برای استفاده از تانک ازت باید مورد توجه قرار داد؟

برای جلوگیری از ایجاد صدمه به تانک‌های ازت و پوست باید نکات زیر را در نظر داشت:

1 ـ حتما باید دقت شود که تانک‌های ازت در مکان خلوت، خنک، خشک، دارای تهویه مناسب و به دور از نور آفتاب نگهداری شود. نگهداری تانک‌های ازت در انباری‌ها، موتورخانه‌ها، اتاق ژنراتور برای نگهداری تانک‌ها مناسب نیستند.

2 ـ از آنجا که پیرامون تانک‌های ازت یک لایه خلاء به کار رفته است باید از هر آسیب و ضربه فیزیکی مصون باشد. به همین دلیل این تانک‌ها را نباید بر روی سطوح خشنی همچون سیمان و بتن قرار داد و هنگام حمل و نقل، آنها را نباید بر روی این سطوح کشید. حتما باید این تانک‌ها را بر روی پایه‌های چوبی قرار داد تا به آنها آسیبی وارد نشود.

3 ـ پس از خرید تانک ازت و قبل از استفاده حتما باید تانک ازت از لحاظ نشتی نداشتن، شارژ شدن مخزن، مورد بررسی قرار گیرد و از سالم بودن آن باید اطمینان حاصل کرد.

4 ـ هنگام حمل و نقل آنها حتما باید دقت شود که به صورت عمودی جابه‌جا شوند نه افقی.

5 ـ علیرغم این که تانک‌های ازت عایق‌بندی خوبی شده‌اند اما باید دقت داشت که میزان ازت مایع آن مرتب کم می‌شود. این مقدار کم شدن بستگی به تعداد دفعات و مدتی دارد که درب تانک باز شده و یا بستگی به این دارد که چه مقدار از مواد مورد نظر (ویال) برای فریز شدن داخل آن قرار گرفته‌اند. از این رو لازم است هر سه ماه یک بار تانک‌های ازت شارژ شوند.

6 ـ مشاهده عرق یا شبنم روی بدنه تانک‌های ازت نشان‌دهنده وجود نشتی و ترک در بدنه آنها می‌باشد که در این صورت برای رفع نشتی یا تعویض تانک باید اقدام کرد.

معرفی و لیست قیمت تانک‌های ازت 47 لیتری

انواع تانک‌های ازت

تانک‌های ازت در حجم‌های مختلف 3 لیتری، 6 لیتری، 10 لیتری، 20 لیتری، 35 لیتری و تانک‌های ازت 47 لیتری و 60 لیتری در بازار موجود می‌باشند که بیشتر برای مصارف آزمایشگاهی و بیمارستانی استفاده می‌شوند و حجم‌های بالاتر نیز برای مصارف سایر صنایع، مانند صنایع غذایی و حمل و نقل کاربرد دارند. باید دقت داشت که عمر این تانک‌ها 10 سال است و بعد از این مدت باید تعویض شوند.

برندهای معتبری که برای تانک ازت به خصوص تانک‌های ازت 47 لیتری در بازار ایران وجود دارد عبارتند از؛ برندهای MVD و Taylor Wharton دو برند محبوب محصول کشور آمریکا، برند Sj Cryo و برند YDS که هر دو محصول کشور چین هستند.

قیمت تانک‌های ازت 47 لیتری به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت تانک‌های ازت با توجه به حجم و کیفیت آن متغیر است. هر چه سایز و حجم این مخازن افزایش می‌یابد قیمت آنها نیز افزایش می‌یابد. مخازن بزرگتر علاوه بر این که حاوی ازت مایع بیشتری هستند، نمونه‌های بزرگتری را نیز می‌توان در آن نگهداری نمود.

شکل ظاهری تانک‌های ازت و قطر دهانه آن نیز بر قیمت تانک‌های ازت مؤثر است. هر چه دهانه تانک‌های ازت بزرگتر باشد مدت زمان نگهداری ازت مایع در آن کمتر و قیمت آن نیز کمتر است. به عنوان مثال در تانک‌های ازت 47 لیتری دهانه گشاد، مدت زمان نگهداری ازت مایع 159 روز است و در تانک‌های ازت دهانه کوچک مدت زمان نگهداری به 97 روز کاهش می‌یابد. یکی از معایب تانک‌های دهانه کوچک این است که ویال‌های بزرگتر را به راحتی نمی‌توان در آن گذاشت.

همچنین کیفیت تانک از لحاظ عایق‌بندی نیز بر مدت زمان نگهداری ازت مایع تأثیر دارد. این خود یکی از عوامل تعیین‌کننده قیمت تانک‌های ازت است. تانک‌های ازت 47 لیتری همچون سایر مخازن از جنس آلومینیومی ساخته شده‌اند که عیار آلومینیوم آن بالاست. ولی باز هم نوع آلومینیوم به کار رفته در ساختار آن نیز بر قیمت تانک‌های ازت 47 لیتری مؤثر است.

از عوامل دیگری که بر قیمت تانک‌های ازت مؤثر است مربوط به گارانتی این تانک‌‌ها و همچنین خدمات پس از فروش این تانک‌ها مانند بازرسی‌ها و تعمیرات مربوط به این تانک‌هاست. مهم‌تر از همه تجهیزاتی که در این تانک‌ها به کار رفته است نیز بر قیمت آنها مؤثر است.

منبع: https://taisizco.com

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز