خبرگزاری کار ایران

همه چیز درباره تحصیل در ترکیه و شرایط پذیرش دانشجو

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۸۵۹۱

تحصیل در ترکیه با دانشگاه های معتبر در سطح جهانی با هزینه های مناسب و امکاناتی عالی هدف تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان می باشد. اعتبار علمی دانشگاه های ترکیه بسیار بالا بوده و عمده دانشگاه های ترکیه با دانشگاه های معتبر دنیا ارتباط علمی دارند.

در این مقاله در مورد ادامه تحصیل در ترکیه ، اعزام دانشجو به ترکیه و شرایط بورسیه تحصیل در دانشگاههای ترکیه مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.

مزایای تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل

یکی از مهمترین مزایای ادامه تحصیل در ترکیه، هزینه های پایین تحصیل می باشد. هزینه های تحصیل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه های دولتی ترکیه حداکثر 2000 دلار در سال می باشد که در مقایسه با سایر کشورها بسیار مناسب و به صرفه می باشد.

هزینه تحصیل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاههای خصوصی ترکیه نسبتا بالا و بین 10000 تا 25000 دلار در سال می باشد. البته در تعدادی از این دانشگاه ها امکان اخذ بورسیه تحصیلی نیز وجود دارد.

کیفیت آموزش

دانشگاههای ترکیه طی سالیان گذشته به طرز چشم گیری هم از لحاظ کیفیت آموزشی و هم گستردگی سرزمینی توسعه یافته اند. دانشجویان خارجی امکان انتخاب بسیار بالایی برای ادامه تحصیل در ترکیه برخوردارند. کیفیت سیستم آموزشی دانشگاههای ترکیه در رتبه بندی های بین المللی منعکس شده است.

بر اساس رتبه بندی های The Times Higher Education BRICS و Emerging Economies 2014، چندین دانشگاه ترکیه در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر قرار دارند که از میان آنها سه دانشگاه در لیست ۱۰ دانشگاه برتر بوده است. ضمناً در رتبه بندی  (QS) بریتانیا، ۹ دانشگاه ترکیه در میان ۸۰۰ دانشگاه برتر جهان و ۱۹ دانشگاه ترکیه در رتبه بندی موسسه انفورماتیک METU در لیست ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند.

سطح آموزش در دانشگاه های ترکیه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و منطبق بر سیستم آموزشی اروپا است. زبان تحصیل دانشگاه های زیادی انگلیسی است و تعداد این دانشگاهها رو به افزایش است.

ترکیه از سال ۲۰۰۱ بخشی از Bologna Process و همچنین عضو بسیاری از پیمان های بین المللی است. بر این اساس دانشجویان دانشگاههای ترکیه می توانند تحصیلات خود را در دیگر کشورها بر مبنای  (ECTS) (سیستم اروپایی انتقال اعتبار) ادامه دهند و همچنین مدرک خود را از سایر کشورها اخذ نمایند.

سیستم تبادل دانشجو

دانشگاههای ترکیه حداقل با یک دانشگاه دیگر معتبر اروپایی یا آمریکایی توافقنامه تبادل دانشجو دارند. تقریبا همه دانشگاههای ترکیه با حضور در برنامه تبادل دانشجو موافقت نموده اند. دانشگاههای ترکیه در برنامه اراسموس (Erasmus) در مقامهای بالایی نسبت به دانشگاههای اروپایی قرار دارند.

اراسموس موندوس Erasmus Mundus یک برنامه مشترک همکاری و انتقال دانشجو در اتحادیه اروپا است که از سال 2003 با هدف ارتقای سطح علمی دانشگاههای اروپا و ایجاد تعامل بین مردم و فرهنگ های مختلف از طریق همکاری و مشارکت کشورهای اروپایی با کشورهای غیر اروپایی در زمینه تحصیلات عالی و بهینه سازی شرایط منابع انسانی و بازار کار جوامع اروپایی، کار خود را شروع کرد.

امکانات آموزشی

دانشگاه های این کشور امکانات آموزشی, رفاهی, کتابخانه ای, آزمایشگاهی و بسیاری از امکانات را در سطح بسیار بالایی برای دانشجویان مختلف ارائه می نمایند. خوابگاه های دانشجویی در دانشگاههای ترکیه هزینه  بسیار پایینی دارد. امکان داشتن یکی از اعضای خانواده به عنوان همراه در طول تحصیل، نگرانی خیلی از خانواده ها را برطرف نموده است.

هزینه تحصیل و اقامت

کی دیگر از مزایای تحصیل در ترکیه این است که هزینه اقامت ترکیه شباهت بسیاری به ایران دارد. به خصوص هزینه های خوراک و پوشاک. تنها تفاوت هزینه زندگی , حمل و نقل است که این هزینه ها درکشور ترکیه بالاتر از ایران است. اما دانشجویان از تخفیفاتی تا 50% برای استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده میکنند. هزینه های درمانی دانشجویان نیز با استفاده از بیمه دانشجویی رایگان است. هزینه های زندگی متوسط دانشجویی در کشور ترکیه حدود 500 دلار است. دانشجویان به صورت رسمی و قانونی اجازه کار ندارند.

عدم نیاز به ویزا

برای ورود به کشور ترکیه  نیازی به ویزا نیست و افراد پس از ثبت نام در دانشگاه ویزای تحصیلی دریافت می نمایند.

همه چیز درباره تحصیل در ترکیه و شرایط پذیرش دانشجو

پذیرش در ترکیه بدون آزمون ورودی

یکی از سوالاتی که همیشه در ذهنمان وجود دارد این است که آیا بدون آزمون‌های ورودی هم می‌توان در رشته‌ های پزشکی و یا مهندسی تحصیل کرد؟ بله می‌توان از طریق شرط معدل و ریزنمراتی که از مدرک قبلی شما (دیپلم) استعلام می‌شود این کار را انجام داد. اما این مدل پذیرش سخت‌گیری‌های خاص خود را به دنبال دارد و باید مراحلی را طی کنید تا دانشگاه‌های خوب ترکیه شما را بپذیرند. مثلا اگر در المپیاد یا آزمون‌های این‌چنینی امتیازی دارید، حتما آن را ارائه دهید زیرا برایتان امتیاز خوبی محسوب می‌شود.

مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی

قبل از مهاجرت به کشور ترکیه لازم است که از دانشگاه مورد نظر پذیرش اولیه صورت گیرد. دانشجویانی که این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند، باید برای ویزای تحصیلی این کشور اقدام نمایند. برای این موضوع لازم است مدارک زیر را حتما در اختیار داشته باشید:

  • پاسپورت معتبر (حداقل با بیش از 6 ماه مهلت) به همراه کپی از آن
  • نامه پذیرش از طرف دانشگاه در ترکیه
  • 4 قطعه عکس رنگی (عکس‌ها بایستی به تازگی گرفته شده باشند)
  • نامه بانک و تمکن مالی دانشجو
  • بیمه نامه دانشجویی

بورسیه تحصیلی در ترکیه

بورسیه تحصیلی ترکیه به این صورت است که دولت ترکیه همه ساله برای جذب دانشجو از سراسر جهان بورسیه های تحصیلی برای تمامی دانشجویان جهان ارائه می کند. بورسیه ترکیه یک فرصت مناسب برای تحصیل رایگان در رشته های پزشکی در ترکیه مانند دندانپزشکی و داروسازی و همچنین رشته های مهندسی و علوم پایه و بسیاری دیگر از رشته ها می باشد.

مزایای بورسیه تحصیلی ترکیه

خوابگاه های دانشجویی رایگان

افرادی که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه می شوند می توانند در خوابگاه های دانشگاه های دولتی ترکیه به صورت رایگان اسکان پیدا کنند. دانشجویانی که قصد اسکان در اینگونه خوابگاه ها را ندارند، می توانند با هزینه خود در مکان های دیگر ساکن شوند

تحصیل رایگان در ترکیه

همچنین بورس تحصیلی ترکیه شامل تمام هزینه تحصیل می شود و دانشجویان هیچ هزینه ای جهت تحصیل خود در دانشگاه ها پرداخت نمی کنند.

بیمه درمانی رایگان

این بورسیه تحصیلی شامل هزینه بیمه درمانی نیز می شود.

دوره زبان ترکی رایگان

برای دانشجویان بورسیه که مهارتی در زبان ترکی ندارند نیز یک دوره زبان ترکی یک ساله به صورت رایگان ارائه می شود. حتی برای دانشجویانی که رشته های آن ها به زبان های دیگر ارائه می شود، باید دوره زبان ترکی را بگذرانند.

هزینه رفت و برگشت به کشور

این بورسیه همچنین هزینه یک سفر رفت و برگشت از کشور دانشجو به ترکیه را در ابتدا و انتهای تحصیل دانشجو را شامل می شود.

همه چیز درباره تحصیل در ترکیه و شرایط پذیرش دانشجو

مقدار بورسیه تحصیلی

  • مقطع کارشناسی ۷۰۰ لیر در هر ماه
  • مقطع ارشد ۹۰۰ لیر در ماه
  • مقطع دکتری ۱۴۰۰ لیر در ماه
  • بورسیه تحقیقی ۳۰۰۰ لیر در ماه

چرا در کشور ترکیه ادامه تحصیل بدهیم ؟

با توجه به اعتبار بالای دانشگاه های ترکیه در جهان، متقاضیان تحصیل در این کشور برای ورود با آزمون هایی مواجه می شوند که باید قبل از ورود خود را آماده نمایند. دانشگاه‌های ترکیه دارای امکانات عالی، دارای فضای آموزشی مناسب، کتابخانه های بزرگ و مجهز، آزمایشگاههای به روز، زمین‌‌های ورزشی متعدد، امکانات تفریحی و خدمات درمانی و غیره هستند. دانشگاه های ترکیه معمولا در خصوص خوابگاه به دانشجویان تعهدی نمی دهند ولی امکانات خوابگاهی طی سالیان گذشته افزایش پیدا کرده و عمدتا دانشجویان خارجی از خوابگاههای مجهزی برخوردار بوده اند. دانشجویان در دوره تحصیل خود در دانشگاه های ترکیه بیمه درمانی دارند و تسهیلات درمانی آنها رایگان می باشد. 

هزینه های پوشاک نسبت به ایران کمتر بوده و دانشجویان در استفاده از وسایل نقلیه عمومی از تخفیف 50 درصدی دانشجویی بهره مند هستند. هزینه های تحصیل در ترکیه تفاوت زیادی با ایران ندارد.در واقع هزینه های زندگی همان هزینه های ادامه تحصیل در ترکیه می باشد.

هزینه های تحصیل در دانشگاههای دولتی و خصوصی با هم متفاوت است و دانشجویان ممتاز نیز می توانند از بورسیه و وام های تحصیلی استفاده کنند.

 

در پایان، علاقه مندان تحصیل در دانشگاه های ترکیه می توانند با مراجعه به موسسه آباد مهاجر دانش در زمانی کوتاه و کاملاً تضمینی پذیرش دانشگاه های ترکیه و ویزای تحصیلی ترکیه را دریافت نمایند. موسسه آباد مهاجر دانش در خصوص نحوه ثبت نام و مدارک مورد نیاز جهت پذیرش بورسیه تحصیلی ترکیه و نیز پذیرش دانشگاه های ترکیه در مقاطع مختلف همراه شما می باشند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز