خبرگزاری کار ایران

رعایت کدام اصول رژیم تغذیه ای به نگهداری و پرورش قناری‌ها کمک می‌کند؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۲۴۳۱

نگهداری از پرندگان زینتی نیازمند رعایت برخی اصول تغذیه‌ای است که می‌تواند به سلامت بیشتر و طول عمر حیوان بیانجامد. در مقابل رعایت نکردن این نکات و تغذیه پرنده با غذاهای غیرمجاز، به سادگی سبب بروز مشکلاتی در سلامتی او شده و می‌تواند در کوتاهترین زمان سبب مرگ پرنده شود. از این رو اگر از انواع پرنده زینتی به ویژه قناری‌ها نگهداری می‌کنید بد نیست برخی نکات را در خصوص تغذیه آنها بیاموزید. در ادامه به بررسی مهمترین نکات در مورد تهیه غذای قناری‌ها می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

کیفیت را فدای کمیت نکنید!

فراموش نکنید پرنده شما بیشتر از اینکه نیازمند خوردن غذا باشد، نیاز به خوردن غذای سالم و با کیفیت دارد. پس به جای اینکه سعی کنید تا همیشه ظرف غذای قناری خود را پر نگه دارید، بهتر است به این موضوع توجه کنید که چه چیزهایی را باید در این ظرف قرار دهید. پس به جز جز غذای پرنده خود فکر کنید و تا جای ممکن از موادغذایی تازه و ارگانیک برای تغذیه او استفاده نمایید.

برای داشتن یک تغذیه سالم، از دانه‌های متنوع استفاده کنید

قناری‌ها به خوردن انواع دانه به ویژه تخم کتان علاقه زیادی نشان می‌دهند. با این حال فراموش نکنید که نباید تنها از این نوع دانه برای تغذیه آنها استفاده نمایید. ظرف غذای قناری شما می‌تواند متشکل از تخم کلم و کاهو، تخم ارزن، تخم کاسنی، شاهدانه، تخم ترب، تخم شلغم، تخم گشنیز، تخم چغندر و حتی جو دو سر باشد. پس از این فرصت استفاده نمایید و با استفاده از دانه‌های متنوع تمام مواد مورد نیاز در بدن پرنده خود را تامین نمایید. 

از میوه‌های مورد علاقه قناری کمک بگیرید

قناری‌های موجود در حیات وحش همیشه با بال زدن از درختی به درخت دیگر، راهی برای یافتن میوه برای خوردن پیدا می‌کنند. قناری‌های خانگی نیز به این غذاهای خوشمزه و غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارند. سیب یکی از میوه‌های مورد علاقه قناری است. از میوه‌های دیگری که جزو غذای قناری محسوب می‌شوند می‌توان به خربزه، موز، انگور، تمشک، هلو، گلابی و زردآلو اشاره کرد. شما می توانید 

قناری‌ها همچنین عاشق سبزیجات برگ‌دار مانند گشنیز، شاهی، کاهو، اسفناج، هویج و کلم بروکلی هستند. توجه کنید که برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها، هرگونه باقیمانده مواد غذایی را در پایان روز از قفس قناری خارج کنید.

رعایت کدام اصول رژیم تغذیه ای به نگهداری و پرورش قناری‌ها کمک می‌کند؟

پوره غذایی یا دان نرم را در برنامه غذایی پرنده خود بگنجانید

برای داشتن یک برنامه غذایی مبتنی بر اصول تغذیه‌ای صحیح، می‌توانید پوره غذایی را نیز در فصل زمستان، فصل جفتگیری و جوجه کشی پرنده به تغذیه او اضافه کنید. یکی از متداولترین این پوره‌ها را می‌توانید با تخم مرغ آبپز درست کنید. برای این کار باید تخم مرغ را به اندازه کافی بپزید. سپس آن را به صورت رنده شده با کمی پوره بادام و هویج مخلوط نمایید.

فراموش نکنید که پوست تخم مرغ را دور نیاندازید چراکه می‌توانید آن را خشک و پودر کرده و برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن قناری از آن استفاده کنید. این پودر را می‌توانید با انواع پوره غذایی مخلوط کنید و یا به سایر غذاهای قناری اضافه نمایید. از این پوره غذایی می‌توانید هفته ای یکبار برای تغذیه اغلب پرندگان زینتی استفاده نمایید. البته به یاد داشته باشید که حتماً باید بعد از 4 ساعت اضافه آن را از قفس خارج کرده و دور بریزید. از این رو بهتر است آن را به صورت محدود و تنها به مقدار مورد نیاز تهیه نمایید.

ضرورت استفاده از کلسیم و مکمل‌های غذایی را فراموش نکنید

همانطور که گفتیم پوست تخم مرغ یکی از منابع اصلی تامین کلسیم است که می‌توانید از آن به صورت پودر شده در غذای قناری خود استفاده کنید. اما این تنها ماده طبیعی برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن پرنده شما نیست و علاوه بر آن می‌‌توانید از استخوان ماهی نیز بهره بگیرید. به یاد داشته باشید که با استفاده از کلسیم می‌توانید پرنده خود را همیشه سالم و با انرژی نگه دارید.

همچنین استفاده از سایر مکمل‌های غذایی در کنار کلسیم می‌تواند به تقویت استخوان‌ها و منقار پرنده کمک به سزایی نموده و کیفیت و زیبایی پرها را نیز تضمین کند. از این رو می‌توان گفت که کلسیم و مکمل‌های غذایی از جمله موادی هستند که باید به هر شکل ممکن از آنها برای تقویت پرنده خود کمک بگیرید. شایان ذکر است که ویتامین‌ها و سایر املاح معدنی مورد نیاز را می‌توانید با توجه به شکل استفاده از آنها، به صورت مخلوط شده با آب یا غذا در اختیار پرنده خود قرار دهید.

سخن پایانی

در پایان یادآور می‌شویم که به هنگام تهیه غذای قناری خود، بیش از هر چیز باید به کیفیت موادغذایی توجه نمایید و اصل تازه بودن آنها را در نظر بگیرید. هرگز از میوه‌های پلاسیده و کهنه، دانه و غلات حاوی انگل یا سنگ ریزه و همچنین پوره غذایی بیش از حد مانده برای تغذیه پرنده خود استفاده نکنید. همچنین دانه‌های مورد نیاز خود را تا جای ممکن از فروشگاه‌های معتبری نظیر دانه مارکت، اولین فروشگاه آنلاین غلات ارگانیک در کشور تهیه نمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز