خبرگزاری کار ایران

مشخصات تسمه پروانه انتقال نیرو

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۲۰۳۷

تسمه های انتقال نیرو از جمله پر کاربرد ترین نوع تسمه های صنعتی هستند. طراحی و شکل های متفاوتی از تسمه انتقال نیرو که Power transmission belt نیز خوانده می شود وجود دارند که تسمه های وی بلت V-belt پر کاربرد ترین آنها محسوب می شوند.

بسیاری از تسمه های صنعتی مانند تسمه های تایمینگ که از آنها در اتصالات موتور های احتراق داخلی برای تنظیم زمان باز و بسته شدن شیر ها (ولوها) استفاده می شود در زیر مجموعه تسمه انتقال نیرو قابل دسته بندی می باشد. در صنایع در اتصالات شافت های دوار برای انتقال قدرت از یک پولی به پولی دیگر از تسمه انتقال نیرو و در برخی از کاربری ها از زنجیر های صنعتی استفاده می شود.

تسمه انتقال نیرو هم بصورت حلقه بسته با کد هایی مشخص برای ماشین آلات صنعتی با کاربری عمده و شناخته شده تولید می شوند و هم بصورت تسمه متری با قابلیت اتصال و جوش حرارتی برای ایجاد تسمه های ماشین آلات صنعتی که بصورت اختصاصی تولید شده اند بکار گرفته می شوند. گاهی تنها یک سمت از بدنه تسمه انتقال نیرو بر روی پولی هایی که تماما در داخل حلقه بسته قرار می گیرند استفاده می شود و در برخی از کاربری های تسمه انتقال نیرو مانند کاربری تسمه های پلی کرد و تسمه های سراسری از هر دو سمت تسمه انتقال نیرو استفاده می شود.

ترکیبات شیمیایی تسمه پروانه انتقال نیرو

تسمه پروانه Impeller belt که از آن در اتصال ایمپلر ها و پروانه های خنک کننده بالاخص در موتور های احتراق داخلی استفاده می شود تحت تاثیر تنش های مخرب مختلف از تنش های سایشی، تنش های کششی و حرارتی قرار می گیرد و از این رو استفاده از ترکیبات و آلیاژ های مناسب در تولید این تسمه انتقال قدرت نقشی موثر بر عملکرد آن خواهد داشت. استفاده از تسمه پروانه بصورت تسمه های V-belt که به سبب لبه های زاویه داری که دارند به راحتی در داخل شیار پولی قرار می گیرند بسیار گسترده بوده و این نوع تسمه های پروانه هم بصورت تک جهت، دو جهت، تک شیار و چند شیار مورد استفاده قرار می گیرند.

عمده ترین درصد ماده در ترکیبات تسمه پروانه انتقال نیرو لاستیک طبیعی می باشد که دارای خاصیت کشسانی بسیار بالایی است. اما لاستیک به تنهایی دارای مقاومت های سایشی و حرارتی اندکی بوده و تحت تاثیر تنش کششی تغییر طول می دهد. تمامی فاکتورهایی که در بکاربری تسمه پروانه انتقال نیرو ضعف محسوب می شوند. از این رو ترکیباتی با خاصیت افزاینده مانند  PU پلی اورتان در داخل و بصورت ترکیب بالا لاستیک و ترکیبات پلی آمید بصورت روکش سطحی در برخی از کاربری ها برای تسمه های پروانه بکار گرفته می شود. در اغلب موارد از کورد یا مفتول هایی با قطر اندک از جنس فلزی در ترکیب شیمیایی تسمه انتقال نیرو بکار گرفته می شود که از افزایش طول این تسمه صنعتی تحت کشش جلوگیری به عمل می آورد.

مقایسه حساسیت تسمه پروانه با تسمه تایمینگ

تسمه های پروانه عملا تنها برای به حرکت در آوردن و گرداندن پولی های پروانه یا ایمپلر که در اتصالات موتور ها نقش خنک کننده را دارند مورد استفاده قرار گرفته و حساسیت بسیار کمتری نسبت به تسمه های تایمینگ دارند. هر چند که شباهت هایی بین ترکیبات شیمیایی و طراحی تسمه تایمینگ و تسمه پروانه وجود داشته و هر دو مورد نیز زیر دسته تسمه های انتقال نیرو محسوب می شوند. در اغلب کاربری ها شیار های تسمه پروانه در راستای بدنه طولی تسمه و دنده های بوجود آمده بر روی تسمه تایمینگ بصورت عمود بر راستای تسمه قرار می گیرند.

تسمه های صنعتی با برند های بسیار متنوعی تولید می شوند که هر یک دارای استاندارد هایی در تولید بوده از ترکیبات شیمیایی متفاوتی استفاده می کنند. شناخته شده ترین برند های تولید کننده انواع تسمه های انتقال قدرت شامل برند های BANDO ژاپن، برند مگادین Megadyne ایتالیا که محصولاتی با کد های مختلف برای شرایط کاری مختلف تولید می کند و برند Optibelt آلمان که یکی از معتبرترین و شناخته شده ترین برند های تولید کننده تسمه های صنعتی محسوب می شود از این دسته می باشند.

مشخصات تسمه پروانه انتقال نیرو

در اغلب کاربری ها برای برند های مختلف میزان تنسایل مقاومتی انواع یاتاقان بلبرینگ ها بالای 1300 نیوتن بر میلیمتر مربع که در برخی از برند ها به بالای 1600 نیز می رسد تولید می شود. مقاومت سایشی تحت تاثیر سختی سطحی و فاکتوری به نام عمق لایه سخت نیز از دیگر فاکتور های موثر بر طول عمر و کاربری مفید یاتاقان بلبرینگ ها محسوب می شوند که برای برند های مختلف متفاوت برای برخی از برند های معتبر به بالای 64 راکول نیز می رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز