خبرگزاری کار ایران

ساخت روف گاردن در ساختمان مسکونی

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۲۰۱۲

روف گاردن همانطور که از نامش بر می‌آید به معنای باغچه یا فضای سبزی است که روی پشت بام یک سازه قرار دارد. به عبارت دیگر هر نوع پوشش گیاهی و فضای سبزی که توسط انسان در بالاترین سطح سازه‌های صنعتی، تجاری و مسکونی و به خصوص انواع برج لوکس ساخته می‌شود روف گاردن نام دارد، که می‌توانند به منظور رشد محصول، تامین فضای بازی و تفریحی و .....به کار روند. نمای شیشه‌ای این باغچه‌ی روی بام این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که به کل شهر اشراف داشته باشید. چشم انداز شهر ازبالای باغچه بام بسیار زیباست. به خصوص هنگام شب که کل شهر مانند نگینی زیبا زیر پاهای شما می‌درخشد.

شرکت بتیس با تجربه بیش از 30 سال در ضمینه ساخت برج های لوکس اداری و مسکونی و با امکان راه اندازی و ساخت  بهترین برج های مسکونی تهران به یکی از شرکت های بزرگ ساختمانی لوکس ساز تهران تبدیل شده است و در این مقاله از تجربیات خود در خصوص راه اندازی روف گاردن می گوید

برای ساخت یک روف گاردن از کجا شروع کنیم؟

برای انجام این کار، شما به مواد مناسب و عملکردی حرفه‌ای نیاز دارید. زیرا همه سقف‌های مسطح نمی‌توانند یک باغ را در خود جای دهند. اگر سقف شما استحکام لازم را نداشته باشد، با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد. به عنوان مثال، یک سقف نمدی قابلیت تبدیل شدن به یک روف گاردن را ندارد. زیرا ترکیب نمد مستعد آسیب‌های اساسی است. پیش از آنکه بخواهید پشت بام خانه خود را به یک روف گاردن تبدیل کنید، به مشورت و کمک افراد متخصص در این زمینه نیاز دارید.

محوطه سازی در یک سطح خاص، روی وزن ساختمان تاثیر می‌گذارد. مهندس شما بهتر می‌داند که سقف خانه شما این شرایط را برآورده می‌کند یا خیر؟ در نظر بگیرید که یک فضای سبز، شامل: پاسیو، آلاچیق، خاک اضافی، گیاهان مختلف و حتی درختان است که این عناصر تاثیر قابل توجهی روی وزن کلی سقف می‌گذارند.

روف گاردن‌ها معمولاً به سه روش ساخته می‌شوند. روش اول، ساخت یک باغ کانتینردار در تراس است. روش دوم، ساخت بستری برای گیاهان است که ممکن است از بتن یا چوب ساخته شود و سومین روش که این مقاله آموزشی مبتنی بر آن است، این چنین است که کل سقف یا بعضی از قسمت‌های انتخاب شده مانند یک باغ معمولی ساخته می‌شود.

در تبدیل یک سقف به یک روف گاردن، معمولاً از سیستم سقف معکوس استفاده می‌شود. یعنی برخلاف یک سیستم معمولی که عایق رطوبتی در بالای لایه عایق قرار دارد، در این مورد عایق رطوبتی زیر لایه عایق حرارتی قرار می‌گیرد. بدین ترتیب، ضد آب بودن سقف از آسیب‌های مکانیکی که به دلیل تاثیر مستقیم عوامل خارجی مثل دما، تابش اشعه ماورا بنفش، نیروهای مکش باد و غیره به وجود می‌آید، محافظت می‌کند. علاوه بر این، دما بدون توجه به شرایط آب و هوایی در سطح ضد آب ثابت می‌ماند.

برج های تهران را بشناسید

رایج‌ترین مشکلات سقف‌های معمولی

مشکل رایج اکثر سقف‌های معمولی چه به صورت شیب‌دار و چه مسطح، گرما است. صنعت بام در طی سالیان متمادی در اتخاذ فناوری‌های هوشمند برای ساخت هر سقف، به عنوان یک سقف سازگار با محیط زیست مورد توجه بوده است. در این حالت، مفهوم سقف سبز بیشتر با هدف عایق بندی خانه یا ساختمان در برابر گرما کاربرد دارد. به همین دلیل، داشتن یک پشت بام سبز یک راه حل عالی برای هدایت گرما و سپس کاهش هزینه‌های انرژی است.

چرا ضد آب بودن برای ساخت روف گاردن ضروری است؟

 مخزن سازی یا ضد آب بودن، از موارد اصلی و مورد توجه کار قبل از ساخت روف گاردن است. وقتی یک فضای سبز می‌سازید، رطوبت هوا بسیار زیاد خواهد شد. شما قطعاً نمی‌خواهید که این رطوبت و تجمع آب به ساختمان شما آسیبی برساند. هیچ‌کس از آسیبی که نم و رطوبت می‌تواند به یک ساختمان وارد کند بی خبر نیست. بنابراین، پیش از هر کاری باید سقف ضد آب باشد تا غشای آن از آسیب محافظت شود. اما چگونه باید کار خود را آغاز کنید؟ برای اینکه سقف شما تمام شرایط تبدیل شدن به یک باغ را داشته باشد، تکنیک‌های مورد نیاز شما چیست؟ اگر این امتیاز را دارید که بام خانه خود را به یک باغ تبدیل کنید، ادامه مطلب را بخوانید.

سان روم گاردن چیست و تفاوت آن با روف گاردن چیست؟

سان روم گاردن از لحاظ ساختاری بسیار متفاوت از روف گاردن است. برخلاف روف گاردن‌ها که طراحی آن‌ها برای فضای پشت بام‌ها صورت گرفته است، سان روم گاردن یک فضای بسته شده با شیشه است که به خانه متصل می‌شود و این صفحه نمایش شیشه‌ای، شما را به فضای بیرون متصل می‌کند.

اتاق‌های آفتاب با تابش نور خورشید و مبلمان دنج پا‌سیو، مکانی ایده‌ال برای کتابخوانی و نوشیدن یک فنجان چای است. این محفظه شیشه‌ای ضمن محافظت از شما در برابر عناصر، خانه شما را به فضای بیرون مرتبط می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که به طور همزمان از محیط داخلی خانه و فضای باز بیرون لذت ببرید. اگر در فکر این هستید که یک سان روم به خانه خود اضافه کنید، بسیار مهم است که از انواع گزینه‌های مختلف آن آگاه شوید. زیرا با توجه به نوع مواد و میزان بودجه شما، موارد متنوعی از سان روم وجود دارد.

ساخت روف گاردن در ساختمان مسکونی

 

مراحل قدم به قدم تبدیل پشت بام به روف گاردن

  • ضد آب کردن سقف

در ابتدا از یک فرد متخصص بخواهید که از سقف خانه برای تعمیر یا اصلاح احتمالی بازدید کند و از او تمام مواد مورد نیاز برای کف را سوال کنید. ارتقاء یک پشت ‌بام معمولی به روف گاردن، یک راه حل ابتکاری برای مقابله با گرما و کاهش هزینه‌های انرژی است. با بررسی غشاهای سقف، از ضد آب بودن آن مطمئن شوید. دقت کنید که اشتباه در اصلاح لایحه‌ها بسیار مهم است. زیرا در اواسط کار اگر متوجه خرابی کار شوید، معکوس کردن کار بسیار پر هزینه است. این مرحله از کار که ایزولاسیون نام دارد، به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و بر اساس شرایط آب و هوایی در هر منطقه متفاوت است. برای ضدآب کردن یک سقف، می‌توان پشت بام را ایزوگام کرد. همچنین می‌توان از ورق‌هایی مانند ژئوممبران، ژئوتکستایل یا ژئوکامپوزیت استفاده کرد.

از لایه پارچه‌ای ژئوتکستایل، برای جداسازی لایه زهکشی و گیاهانی که در خاک رشد می‌کنند استفاده می‌شود. این لایه، از رسوب خاک و سایر ذرات ریز که سیستم زهکشی را مسدود می‌کنند، جلوگیری می‌کند. همچنین با گردش رطوبت جریان آب را سرعت می‌بخشد. ژئوتکستایل باید ضدآب، نفوذپذیری از بخار، مقاوم در برابر مواد شیمیایی و بیولوژیکی بوده و از نظر مکانیکی مقاوم باشد.

سقف باید ضد آب، با دوام و مقاوم در برابر سرما باشد. اگر قرار است که گیاه روی سقف کاشته شود، خواه گیاه در باکس گل قرار داده شود و یا اینکه روی خود سقف باشد، ضد آب بودن سقف بسیار ضروری می‌شود و باید در اولین مرحله از ساخت روف گاردن قرار گیرد. بدین ترتیب از سقف در برابر رطوبت و نشت محافظت می‌شود. این خاصیت ضد آب بودن باید تمام سطح را پوشش دهد. به خصوص نقاطی که گیاه در آنجا کاشته شده است.

همان طور که گفتیم، لایه عایق یا لایه محافظ، یک باغ را در برابر نوسانات رطوبت و دما مقاوم می‌کند و مقاومت مکانیکی کافی در آن ایجاد می‌کند. این لایه‌ها بیشتر از تخته‌های پلی استایرن اکسترود شده (XPS)پانلهای PIR یا فوم پلی اورتان ساخته شده‌اند. پانل‌های PIR به عنوان لایه‌ای از عایق بندی روی روف گاردن، بسیار مناسب هستند. زیرا دارای شیارهای خاص و اتصالات در لبه‌ها هستند که به شما اجازه می‌دهند آب باران به راحتی به سیستم‌های زهکشی منتقل شود. علاوه بر ایزولاسیون، در حالت ایده آل کف روف گاردن باید تا ۱۰ درجه شیب داشته باشد. اما اگر شیب به بیش از ۲۰ درجه برسد، معمولاً از یک قاب استفاده می‌کنند تا از لغزش سقف جلوگیری شود.

ساخت روف گاردن در ساختمان مسکونی

  • زهکشی

زهکشی را بررسی کرده و محلی را که آب باید به آنجا هدایت شود مشخص کنید. اطمینان از عملکرد صحیح سیستم زهکشی بسیار حیاتی است. ایجاد یک فضای سبز نیاز به دو مرحله زهکشی دارد. یکی از این مراحل که بسیار پر اهمیت است، زهکشی لایه‌ای از سقف است. این لایه علاوه بر تامین آب لازم برای گیاهان، باید آب اضافی را به بیرون هدایت کند. مرحله بعدی، زهکشی لوله‌های خروجی است. برای طراحی مرحله اول یعنی زهکشی اصلی، عموماً از یک پارچه فیلترینگ استفاده می‌شود. این پارچه از جنس پرو‌پیلن است. مقاومت بالایی در برابر اشعه ماورا بنفش و محیط‌های شیمیایی موجود در خاک دارد. نقش پارچه فیلترینک بدین صورت هست که از نفوذ املاح خاک به لایه‌های زیرین جلوگیری می‌کند و جریان آب را افزایش می‌دهد.

زهکشی از مراحل بسیار مهم در ساخت روف گاردن به شمار می‌رود. زیرا تاسیسات الکتریکی، مکانیکی، لوله‌های آب و گاز و همچنین مسیر خروج آب از زیر آن رد می‌شود. معمولاً شبکه‌های آهنی ارتفاعی حدود ۱۵ تا ۳۵ سانتی متر از سقف دارند. لوله‌های آبی که در زیر این سازه آهنی قرار می‌گیرند، از فلکه اصلی آب به پشت‌بام راه پیدا کرده‌اند. هر کدام از لوله‌ها با توجه به طراحی روف گاردن، به گلدان‌ها می‌رسند. کابل‌های برق نیز به نقاطی که مربوط به نورپردازی هستند یا به جریان برق نیاز دارند، مرتبط می‌شوند. مثل باربکیو و سیستم پمپاژ آب.

از لایه زهکشی در روف گاردن، برای تخلیه سریع آب باران از لایه پوشش گیاهی به سیستم زهکشی و همچنین برای جمع‌آوری آب اضافی استفاده می‌شود.

 

  • گل کاری روی روف گاردن

هر سقفی که از گل و گیاه پوشیده شده است، الزاماً روف گاردن نیست. بله! درست است که روف گاردن چمن و گیاه دارد، اما هر سقف پوشیده شده از گیاه یک روف گاردن نامیده نمی‌شود. هدف اصلی یک بام سبز، ایجاد یک سیستم بام با صرفه جویی در مصرف انرژی است. از آنجا که گیاهان روی غشا کاشته می‌شوند چنین غشایی باید ضد آب باشد و با سیستم زهکشی و ایزولاسیون مطابقت داشته باشد. قرار دادن باکس‌های گل و گیاه هم در باکس‌های مخصوص و طبق طراحی قبلی صورت می‌گیرد. این باکس‌ها یک سری قوطی‌های آهنی هستند که به سیستم زهکشی روی سقف متصل می‌شوند و برای اینکه در شرایط محیطی مقاومت بالایی داشته باشند، به آن‌ها ضد زنگ زده می‌شود و داخل آن‌ها با ورق‌های گالوانیزه پر می‌شود. سپس در انتهای با‌کس چند سوراخ ایجاد می‌کنند تا آب حاصل از آبیاری گیاه خارج شود.

لایه پوشش گیاهی، به معنای محیط در حال رشد یا خاک است. یعنی همان سطحی که گیاهان سبز در آن رشد می کنند. محیط رشد باید گردش هوای خوبی داشته باشد و باید نفوذپذیر در آب باشد. آماده سازی خاک با توجه به گیاهانی که روی سطح می‌رویند انجام می‌شود. به طور کلی، گیاهان به خاک حاصلخیز و کمی اسیدی نیاز دارند که می‌توان با مخلوط کردن خاک باغچه، هوموس، کود مزرعه یا کود کمپوست و مواد آلی آن را تهیه کرد. ضخامت محیط رشد به نوع گیاهان بستگی دارد.

  • نصب روف گاردن

 در مرحله آخر سازه فلزی با ورق پانچ  که به شبکه آهنی زیرین مرتبط است در بعضی از قسمت‌ها جوشکاری می‌شود. در قسمت‌های دیگر هم آلاچیق، باربیکیو، چوب و ...، طبق نقشه از قبل طراحی شده قرار می‌گیرد. چمن کاری روی ورقه پانچ انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز