خبرگزاری کار ایران

آشنایی با انواع آجر نسوز و کاربردهای این نوع از آجر در نمای بیرونی و داخلی ساختمان

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۰۵۹۴

 متریالی زیبا و مقاوم با کاربردهای بسیار ؛ آجر نسوز

آجر نسوز نوعی از آجر با مقاومت بهبود یافته در برابر عوامل محیطی از جمله حرارت بالا است. این نوع از آجر عموما از یک پایه رسی، خاک نسوز و مواد افزودنی دیگر تشکیل شده است. مقاومت بالای آجر نسوز در برابر دمای بالا باعث شده است از آن در ساخت کوره‌ها و پاتیل‌های صنعتی به‌عنوان عایق حرارتی استفاده شود. برخی از انواع این آجر در زیباسازی و مقاوم‌سازی نمای بیرونی و فضای داخلی ساختمان‌ها کاربرد دارد.

مزایای استفاده از آجر نسوز در نمای ساختمان

آجرهای نسوز غیر از ویژگی‌های شیمیایی و انواع مقاومت فیزیکی، ظاهری مطلوب دارند؛ از این رو از آن‌ها در سبک‌های مختلف نمای ساختمان استفاده می‌شود. آجرهای نسوز همچنین به‌دلیل ضریب پایین انتقال حرارت باعث پیشگیری از اتلاف انرژی در ساختمان می‌شوند. برخی از مزایای دیگر استفاده از این آجرها در نمای ساختمان عبارتند از:

  • طیف رنگی گسترده
  • مقاومت در برابر فرسایش
  • مقاومت در برابر نفوذ آب
  • سبکی و نصب آسان
  • جذب بالای ملات و سیمان
  • استحکام بالای نما بعد از نصب این نوع از آجر نما
  • ابعاد گوناگون

انواع آجرهای نسوز از نظر مواد تشکیل دهنده

مواد اولیه تشکیل دهنده آجر نسوز عموما کانی‌ها و پوکه‌های معدنی ویژه و مواد سرامیکی هستند. برخی از مواد اولیه این آجر عبارتند از: مخلوط کائولن، بوکسیت، کروندوم و انواع کانی. برای پخت این آجرها، آن‌ها را در کوره‌هایی با حرارت بین 1200 تا 1800 درجه قرار می‌دهند. میزان حرارت کوره باعث ایجاد انواع رنگ در این نوع از آجر نما می‌شود. برخی از انواع آجرهای نسوز از نظر مواد تشکیل دهنده عبارتند از:

آجر سیلیسی

آجرهای سیلیسی از خاک سیلیسی یا کورتزیت تشکیل شده‌اند. از جمله مواد موجود در این خاک می‌توان به: کوارتز خالص، مقدار زیادی اکسید سیلیسیوم و مقدار کمتری اکسیدهای کلسیم، تیتانیوم و آهن اشاره کرد. این نوع از آجر نسوز دارای ویژگی رسانایی گرمایی بسیار اندک و نفوذناپذیری در برابر گازها است؛ به‌همین دلیل از آن برای پوشش درونی کوره‌های تولید فولاد، ذوب شیشه، ساخت کک و تولید سرامیک استفاده می‌شود.

آجر نسوز ویژه

آجر نسوز ویژه نوعی از آجر با مقاومت بالا در برابر حرارت و استحکام زیاد است. این نوع از آجر تراکم بیشتری نسبت به آجرهای سفالی دارد و در ساخت آن از نوعی چینی یا سرامیک و خاک نسوز استفاده می‌شود. آجر نسوز ویژه، خود، انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • آجر نسوز آلومینیومی: دارای مقدار زیادی آلومینا است و در دمای 1750 درجه سانتی‌گراد پخته می‌شود. این شیوه تولید و مواد اولیه، مقاومت آن را در برابر گرما و مواد قلیایی افزایش می‌دهد.
  • آجر نسوز اکسید کروم: دارای 90 تا 95 درصد اکسید کروم است و در صنایع تولید شیشه، آهن و آلومینیوم کاربرد دارد.
  • آجر نسوز اکسید کرومکوروندوم: دارای مقدار زیادی اکسید آلومینیوم و مقدار کمی اکسید کروم است. از آن در کوره‌های بلند ذوب آهن استفاده می‌شود.
  • آجر نسوز قلیایی: دارای اکسید کلسیم و اکسید منیزیم است و در صنایع مختلف کاربرد دارد.

آشنایی با انواع آجر نسوز و کاربردهای این نوع از آجر در نمای بیرونی و داخلی ساختمان

انواع آجرهای نسوز از نظر شکل و فناوری تولید

آجرهای نسوز را می‌توان از نظر شکل و فناوری تولید نیز دسته‌بندی کرد. این آجرها دارای دو نوع کلی استاندارد و سفارشی هستند. آجرهای استاندارد ابعاد و شکل رایج و استانداردی دارند و مورد قبول اکثر تولیدکنندگان و معماران بنا هستند. آجرهای سفارشی بنابر نیازهای خاص پروژه در شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند و کاربردهای متنوعی دارند.

  • آجر نسوز دستی: آجرهای استاندارد و سفارشی را می‌توان به صورت دستی تولید کرد. فناوری قالب‌گیری دستی، یک فناوری کهن است و آجرهای تولید شده در این شیوه دارای خواص غیر هموژن هستند.
  • آجر نسوز ماشینی: آجرهای نسوز استاندارد عموما به شیوه ماشینی تولید می‌شوند. آجرهای تولید شده در این شیوه از ویژگی هموژن برخوردار هستند.
  • آجر نسوز سنتی: آجرهای نسوز سنتی از دیرباز در معماری سنتی ایرانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. بعضی از انواع این آجر دارای نقوش مختلف مانند: تذهیب، اشکال گل و مرغ و خطوط نستعلیق و کوفی هستند.

آشنایی با انواع آجر نسوز و کاربردهای این نوع از آجر در نمای بیرونی و داخلی ساختمان

نصب آجرهای نسوز

برای نصب آجرهای نسوز از چسب، انواع ملات یا سیمان استفاده می‌شود. نکته بسیار مهم در نصب این نوع از آجر دقت در انتخاب رنگ و ترکیب این نوع از آجر با سنگ یا مصالح دیگر است. همچنین بهتر است پیش از نصب، در مورد طرح و ترکیب، تصمیم گیری کنید.

در هنگام خرید آجرهای نسوز به چه مواردی توجه کنیم؟

آجر نسوز باید از مقاومت بالا در برابر عوامل گوناگون محیطی مانند: رطوبت، یخ‌زدگی و گرمای شدید برخوردار باشد. در هنگام خرید دقت کنید که آجرها دچار لب‌پریدگی نباشند و بسته‌بندی مقاوم و مطلوبی داشته باشند. میزان جذب رطوبت در آجر نسوز باید کمتر از 2 درصد باشد. میزان نمک‌های محلول در آجر نسوز نیز باید کمتر از 1 درصد باشد.

آجر نسوز چه کاربردهای در نمای بیرونی و فضاهای داخلی دارد؟

آجرهای نسوز در ابعاد و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند و به‌همین دلیل در انواع فضاهای داخلی و نمای بیرونی ساختمان‌ها کاربرد دارند. از آجرهای نسوز به‌خاطر ویژگی جذب بسیار کم رطوبت و استحکام بالا حتی به‌عنوان پوشش کف نیز استفاده می‌شود. برخی از انواع این آجرها که کاربردهایی متنوع را ایجاد می‌کنند عبارتند از:

  • آجر نسوز شومینه
  • آجر نسوز روستیک
  • آجر نسوز دکوراتیو
  • آجر نسوز صخره‌ای
  • آجر نسوز لعابی
  • آجر نسوز کوره
  • آجر نسوز سفید
  • آجر نسوز مشکی
  • آجر نسوز نما

آجر نسوز؛ قیمت مناسب و مزایای بسیار

آجر نسوز نسبت به انواع دیگر آجر نما قیمت بیشتری دارد؛ اما قیمت این آجر همچنان نسبت به بسیاری از سنگ‌های نما مقرون‌به‌صرفه است. این در حالی است که میزان مقاومت این نوع از آجر در برابر عوامل محیطی بسیار بالا است. آجرهای نسوز همچنین دارای ثبات رنگ و مقاومت بالا در برابر ضربه، خراشیدگی و فرسایش هستند. به‌‍‌همین دلیل آجرهای نسوز گزینه‌ای مطلوب و محبوب در بین انواع مصالح ساختمانی نما و فضاهای داخلی به‌ شمار می‌آیند.

در این پست سعی کردیم شما رو با انواع آجر نما آشنا کنیم. در صورتی که سوالی داشته باشید میتوانید با مراجعه به شهر آجر مقالات منتشر شده در این زمینه را مطالعه نموده و یا با تماس با کارشناسان شرکت مشاوره رایگان دریافت نمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز