خبرگزاری کار ایران

نکاتی در رابطه با خرید نهال بادام که شما نمیدانید!

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۱۷۷

مقدمه

خرید نهال بادام یکی از مهم ترین مراحل در راه اندازی باغ بادام است. کشاورزان میگویند:« دوست داریم بدانیم چگونه نهال بادامی بکاریم که بیشترین باردهی را دارد تا بیشترین سوددهی از باغ را داشته باشیم؟» شاید به نظر پاسخ به این سوال ساده بیاید. اما جواب دقیق آن نیازمند تحقیق و بررسی‌های مداوم است. قبل از خرید نهال بادام باید فاکتورهایی که در میزان عملکرد نهال تاثیرگذار است را بررسی کرده تا بتوانیم بهترین بادام را در باغ خود بکاریم.

چه نهال بادامی برای کاشت در باغ بهتر است؟

برای اینکه بدانیم چه نهال بادامی برای باغ ما مناسب است. ابتدا باید ویژگی‌های کلی یک نهال خوب بادام را بدانیم. در این بخش به مهم ترین عوامل تاثیرگذار در کیفیت و مرغوبیت نهال بادام اشاره مینماییم:

تحمل سرمایی و گرمایی:

 مهم است که نهال در برابر سرمای منطقه مقاومت بسیار خوبی داشته باشد. و یا گرمای بیش از حد منطقه باعث از بین رفتن آن نشود. قبل از خرید نهال بادام از حداقل و حداکثر دمای منطقه‌ی خودتان اطلاع حاصل کنید. سپس با مراجعه به بخش توضیحات هر نهال در سایت پالیز نهال از دمای قابل تحمل نهال بادام آگاه شوید. سپس با مقایسه‌ی این دو، نهال بادامی با تحمل سرمایی و گرمایی مناسب برای باغ خود انتخاب کنید.

دیرگل یا زودبودن نهال:

 نهال در زمان گلدهی بیشترین حساسیت را در برابر سرما از خود نشان میدهد. دیرگل بودن نهال بادام در مناطقی با احتمال سرمای بهاره از سوختن جوانه‌های گل که مرحله ی قبل از تولید محصول است، جلوگیری میکند. با توجه به آب و هوای منطقه ی خود باید بدانید اگر منطقه دچار اینگونه از سرماهای ناگهانی در فصل پاییز یا بهار میشود، باید از ارقام دیرگل تر استفاده نماید. ارقام زودگل و میانگل را میتوانید در مناطقی با آب و هوای معتدل بکارید.

باردهی:

به جرئت میتوان گفت که میزان باردهی نهال یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که در انتخاب باغداران موثر است. باید توجه داشته باشید که یک نهال در صورتی به حداکثر باردهی خود میرسد که در شرایط مطلوب اقلیمی، خاک، آبیاری و ارتفاع از سطح دریا کشت شده باشد. اکثر نهال‌های بادام؛ باردهی مطلوبی دارند. بنابراین میتوانید یک رقم با محصول دهی بالا و سازگار با منطقه ی باغ خود انتخاب نمایید.

عمر اقتصادی:

عمر اقتصادی یک نهال به زمانی گفته میشود که نهال بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. نهال‌های بادام در سال دوم و سوم به بعد باردهی را آغاز میکنند. اما باردهی آن‌ها برای ارائه در بازار مناسب نیست. رفته رفته با افزایش سن درخت، زمانیکه به سن بلوغ نزدیک میشود، باردهی آن نیز افزایش خواهد یافت. هرچه سالهای بیشتری درخت بادام به محصول دهی ادامه دهد، عمر اقتصادی آن نیز بیشتر خواهد بود. با گذشت عمر اقتصادی؛ محصول دهی نهال رفته رفته با افت چشمگیری همراه خواهد بود.

ارتفاع از سطح دریا:

یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار و فاکتور اصلی انتخاب نهال بادام، ارتفاع از سطح دریا است. در هر ارتفاعی شرایط آب و هوایی و میزان رطوبت و به طور کلی شرایط اقلیمی خاصی بر منطقه حاکم است. هر رقم میتواند در ارتفاع خاصی از سطح دریا بهترین عملکرد را داشته باشد. بنابراین حتما باید قبل از انتخاب و خرید نهال بادام؛ از ارتفاع از سطح دریای منطقه ی خود و ارتفاع مطلوب نهال آگاهی حاصل کنیم.

مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها:

آفات و بیماری‌ها به درخت حمله ور میشوند و با از بین بردن محصول، شاخه و برگ‌ها؛ تنه، ریشه؛ حیات درخت را به خطر میاندازند. هرچه درخت بتواند در برابر آفات و بیماری‌ها مقاومت بهتری از خود به نمایش بگذارد. نهال پرقدرت‌تر و بهتری محسوب میشود. در درختان با مقاومت کمتر به طور مداوم باید مراحل مراقبتی و سمپاشی از درخت انجام شود. به این ترتیب علاوه بر ریسک‌های ناشی از استفاده از سم، موجب افزایش هزینه‌های جانبی نیز خواهد شد.

بهترین نهال بادام:

به طور کلی برخی از ارقام بادام از لحاظ عمر اقتصادی، تحمل سرمایی و گرمایی؛ مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها، باردهی، عملکرد بهترین نسبت به سایرین دارند. این ارقام عبارتنداز:

  • نهال بادام مامایی : این رقم بومی کشورمان است. در سال سوم محصول دهی را آغاز میکند. عمر اقتصادی آن 70 سال است. البته در شرایط نگهداری مطلوب، عمر اقتصادی درختان کمی افزایش میابد. بهترین ارتفاع از سطح دریا برای کاشت این رقم 0 تا 1400 متر است.

نکاتی در رابطه با خرید نهال بادام که شما نمیدانید!

  • نهال بادام تونو : این رقم ایتالیایی معمولا در سال سوم محصول دهی را آغاز میکند. عمر اقتصادی آن نیز همانند رقم مامایی 70 سال است. و بهترین ارتفاع برای کاشت نهال بادام تونو از سطح دریا بین 100 تا 1300 متر از سطح دریا است.

نکاتی در رابطه با خرید نهال بادام که شما نمیدانید!

  • نهال بادام سردسیری آذر : این رقم نیز محصول کشور ایتالیا است. باردهی آن از سال دوم آغاز شده و تا 70 سال ادامه دارد. بهترین ارتفاع از سطح دریا برای کاشت نهال بادام آذر بین 0 تا 1500 متر است.
  • نهال بادام سردسیری فرانیس : این رقم همانطور که از نام آن پیداست محصول کشور فرانسه است. در سال دوم محصول دهی را آغاز میکند و پس از 70 سال عمر اقتصادی آن کاهش میابد. ارتفاع از سطح دریای مناسب برای این رقم 100 تا 1300 متر است.نهال بادام باکیفیت را از کجا بخریم؟

نهالستان پالیزنهال با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی، دارای شماره ثبت اختراع و شناسنامه ی معتبر و همچنین کلیه تاییدیه‌ها و مجوزهای لازم از جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت میباشد. نهالستان پالیزنهال بزرگترین مرکز تخصصی بادام در شمال غرب کشور است. این نهالستان با بیش از نیم قرن تجربه به عنوان یکی از بهترین نهالستان‌ها در حوزه ی فروش نهال بادام؛ تکثیر و فروش نهال بادام گلدانی و نهال بادام شناسنامه دار و لیبل دار شناخته میشود.

این نهالستان به صورت تخصصی انواع ارقام بادام را تکثیر و به سراسر کشور ارسال مینماید. همچنین امکان ارائه‌ی مشاوره تلفنی و آنلاین و حتی حضوری در این نهالستان فراهم گرده است تا باغداران عزیز بتوانند کلیه سوالات مرتبط با خرید و فروش و کسب اطلاع از قیمت نهال بادام و نحوه ی راه اندازی باغ بادام را با مشاوران ما درمیان بگذارند.

این مرکز موفق به تولید انواع ارقام اصلاح شده؛ ارقام انحصاری (ژنوتیپ پالیز) و میوه‌های پیوندی در مقیاس گسترده و با بهترین قیمت گردیده است. ارائه ی گواهی و ضمانتامه سلامت نهال، نشانی از کیفیت و عملکرد بسیار عالی نهال‌ها بوده و موجب آسودگی خاطر باغدارن عزیز خواهد شد.

روش تشخیص نهال بادام سالم چیست؟

پس از کسب آگاهی‌های لازم در حوزه‌ی انتخاب و خرید نهال بادام، نهال بادام را سفارش داده و پس از چندروز دریافت مینمایید. حال باید مطمئن باشید نهال بادامی که دریافت نموده‌اید کاملا سالم است. تا بتوانید آن را در باغ خود بکارید. و اما راه‌های تشخصیص نهال بادام سالم چیست؟

  • نهالستان معتبر : زمانیکه نهال را از نهالستان معتبر خریداری مینمایید. ریسک های ناشی از بیماری و خرابی نهال به حداقل میرسد. نهالستان‌ها معمولا کلیه مراحل لازم برای کاشت و نگهداری از نهال را به خوبی طی کرده و تلاش ایشان در حوزه ی رساندن یک نهال سالم بادام به دست باغدار است.
  • تنه نهال بادام : زمانیکه نهال را دریافت نمودید. تنه ی آن را به دقت بررسی کنید. تنه باید از هرگونه آفت و بیماری و قارچ عاری باشد. حتی زخم‌های آن را نیز به دقت بررسی کنید. چرا که زخم‌ها محل بسیار مناسبی برای رشد قارچ‌ها و بیماری‌ها به حساب میایند.
  • شاخه‌های بادام : زخم و شکستگی روی شاخه‌ها نیز همانند تنه یک بستر مناسب برای حمله ی آفات و بیماری‌ها هستند. بهتر است نهال برگ‌های کمتری داشته باشد. به این دلیل که پس از کاشت در خاک تمام انرژی آن به رشد و نگهداری از برگ‌ها معطوف نشود.
  • ریشه نهال بادام : نهال را از کیسه خارج کنید و ریشه ی آن را ببینید. ریشه‌های سالم معمولا یکدست و قوی هستند. هرگونه حشره و یا آفت را روی آن به دقت بررسی کنید. ریشه‌های قوی تر بهتر میتوانند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

مهم ترین بیماری‌های درخت بادام و روش تشخیص آن:

لکه آجری : این بیمار با رشد برگ و گل در خارج از فصل رویش ظاهر میشود. ایجاد لکه‌هایی زرد روی برگ‌ها و خزان زودرس از دیگر نشانه‌های مبتلا شدن درخت به این بیماری است. این بیماری محصول دهی درخت را کاهش میدهد. رنگ پریدگی و زردشدن پهنگ برگ‌ها از مهم ترین نشانه‌های ظهور این بیماری است.

شانکر باکتریایی : این بیماری به بیشتر درختان میوه از جمله درخت بادام حمله میکند. از علائم ظاهری آن خشکی و قوه ای شدن بخش‌های مختلف درخت است. روی برگ‌ها لکه‌هایی نکروز و غربالی ایجاد میشود. این بیماری به میوه نیز حمله کرده و سطح رویی آن را مایع و لزج میکند. و باعث کاهش محصول دهی درخت خواهد شد.

پژمردگی ورتیسیلیومی: این بیماری بسیار رایج در بین درختان بادام است. خشک شدن سرشاخه‌ها و زردشدن و ریزش برگ‌های درخت از علائم بروز این بیماری در درختان بادام است. برگ‌ها ابتدا کوچک شده و حاشیه ی آنها شکل سوختگی به خود میگیرد. در موارد شدیدتر شانکرهای کشیده روی ساقه‌های اصلی و آلوده و تنه درخت دیده میشود.

پوسیدگی فایتوفتورایی : یکی از بیماری‌های خطرناک درخت بادام شناخته میشود. از علائم آن خزان زودرس درختان است. سرشاخه ی درختان خشک میشود و برگ‌ها زرد و میوه‌ها کوچک و پررنگ میشوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز