خبرگزاری کار ایران

معماری و نقش آن در زیباسازی شهر؛

سبک معماری "غربی و شرقی" یا "ایرانی -اسلامی"؛ کدامیک کارآمدترند؟ /تاکتیک انبوه سازان در این زمینه چه خواهد بود؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۶۲۹۹

به عبارت بهتر دولت با اهداء زمین به انبوه سازان می تواند در مقیاس بزرگتر در پایه ریزی یک معماری راهبردی شهری نیز نقش آفرینی کند ؛ چرا که در این حالت یک انبوه ساز دغدغه های به نسبت کمتری برای پوشش هزینه های ساخت مسکن خواهد داشت.

انبوه سازی به معنای عام کلمه یعنی ساخت واحد های بسیار زیاد در مدت کم در یک پروژه ساختمانی. انبوه سازی به معنای آن است که واحدهای انبوه ساختمانی (همانطور که از نامش مشخص است) در یک معماری اصولی در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد.  

    برخی از کارشناسان و تحلیلگران حوزه مسکن معتقدند که انبوه سازی به معنای افزایش طبقات ساختمانی نیست ؛ بلکه انبوه سازی در حقیقت استفاده از بهترین مصالح و جلوگیری از اتلاف زمان است که افزایش طبقات ساختمانی از حد معمول بر آن تاثیر منفی می گذارد.

**نقش معماری ساختمان در زیباسازی شهر

    معماری ساختمان نیز در زمینه زیباسازی شهر نقش مهمی دارد و در حقیقت یکی از فاکتورهای مدرن شدن شهر نحوه و سبک معماری است. معماری ها به صورت کلی در انواع غربی و شرقی و نوع بومی ایرانی اسلامی طبقه بندی می شود که هر کدام شرایط خاص خود را می طلبد.

   حسن بختیاری عضو هیات مدیره شرکت تعاونی مسکن و انبوه سازی مروارید شرق فاخر درباره سبک معماری در پروژه های انبوه سازی می گوید: ابتدا برای درک بهتر مفهوم و رسالت انبوه سازی می بایست تعریف دقیقی از آن داشته باشیم ، در هر صنعتی به تولید محصولی مشخص در تعداد و حجم بالا و بطور متوالی و با هدف رسیدن به قیمت مناسب در اثر کاهش هزینه‌های تولید بدلیل عبور از خط سر به سر و با حفظ نسبی کیفیت آن محصول انبوه سازی می گویند.

وی می افزاید: در صنعت ساخت انبوه مسکن نیز مولفه هایی همچون تعداد و حجم بالا ، قیمت مناسب ، تولید در سالیان متمادی ، کاهش هزینه های ساخت بدلیل حجم بالای کار و در نهایت رعایت حداقل استانداردهای تعیین شده در ضوابط و مقررات ملی ساختمان ، باعث اطلاق واژه انبوه ساز به اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در این صنعت می شود.

**ارتباط رعایت حداکثری اصول ساخت و ساز و سبک معماری

به گفته بختیاری، رعایت نکات مذکور خود به خود باعث شده که انبوه سازان مسکن در کشورمان معماری ساخت بلوک های مسکونی خود را با بدون در نظر گرفتن هرگونه حجم در قالب سبک مدرن یا ایرانی اسلامی چه در طراحی داخلی و خارجی و چه در نوع مصالح و متریال مصرفی اجرا نمایند چرا که بدلیل قیمت بالای زمین در مناطق متوسط و رو به بالای شهرها غالب فعالیت انبوه سازان در مناطق متوسط و رو به پایین انجام شده و نهایتا بدلیل رسیدن به کف قیمت تمام شده و توجیه اقتصادی با عنایت به قیمت های فروش مناطق مورد اشاره و در عین حال الزام و رعایت حداقلی استانداردها متاسفانه بخش اعظمی از این پروژه ها با معماری به سبک بلوک شرق و عدم پیروی از هیچ سبکی معماری بی روح ، سرد و از نظر بصری کاملا متضاد با علوم روانشناختی در شهرسازی را رقم زده است.

      اگر بخواهیم این مفهوم بحث را دقیق تر بررسی کنیم می بینیم که افزایش تعداد طبقات یعنی افزایش میزان استفاده از مصالح ساختمانی اعم از سیمان، ماسه، گچ، میلگرد، آهن ، سنگ نما و امثالهم. این یعنی افزایش هزینه برای پیمانکار که همین مموضوع بر قیمت هر متر مربع تمام شده ساختمان و معماری اصولی ساخت و ساز آپارتمان ها تاثیر منفی می گذارد.

      موارد مذکور در معماری ساختمان نیز بی تاثیر نخواهد بود ؛ چرا که یک انبوه ساز با توجه به هزینه و فایده یک سبک معماری به پیاده سازی آن خواهد پرداخت.

**دولت با اهداء زمین به انبوه سازان می تواند در مقیاس بزرگتر در پایه ریزی یک معماری راهبردی شهری نیز نقش آفرینی کند

    به عبارت بهتر دولت با اهداء زمین به انبوه سازان می تواند در مقیاس بزرگتر در پایه ریزی یک معماری راهبردی شهری نیز نقش آفرینی کند ؛ چرا که در این حالت یک انبوه ساز دغدغه های به نسبت کمتری برای پوشش هزینه های ساخت مسکن خواهد داشت.

 البته لازم به ذکر است که در معماری ایرانی و اسلامی و یا معماری غربی و شرقی حتما باید استاندارد ها رعایت شود ؛ چرا که اصل مهم و اساسی ساخت مسکن رعایت استاندارد های اساسی ساخت و ساز است که باید به جد مورد توجه قرار بگیرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز