خبرگزاری کار ایران

5 نکته حیاتی در هنگام خرید لنت ترمز را بشناسید!

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۶۲۹۱

لنت ترمز جزو پر مصرف‌ترین و حیاتی‌ترین لوازم یدکی خودرو است که در سیستم ترمز خودرو به کار می‌رود. این وسیله به طور مستقیم با دیسک خودرو تماس پیدا می‌کند و در اثر این تماس اصطکاکی ایجاد می‌شود که می‌تواند حرکت خودرو را کند و در نهایت متوقف کند.

لنت یک وسیله مصرفی است یعنی به مرور زمان  فرسوده می‌شود و باید آن را تعویض کرد تا خودرو بتواند عملکرد درستی داشته باشد. لنت ترمز  از دو بخش کفشک لنت و لقه لنت تشکیل شده است. لقه لنت همان بخش اصطکاکی است که وقتی پا روی پدال ترمز می‌گذارید، به روتور می‌چسبد و ماشین را متوقف می‌کند. بنابراین می توان گفت که لنت روی ایمنی خودرو و جان افراد اثر مستقیم دارد. به همین دلیل باید هر چند مدتی عملکرد صحیح آن مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت نیاز تعویض گردد.

وقتی لنت ماشین  فرسوده شود، خودرو پس از ترمزگیری مسافت زیادی را طی می‌کند تا متوقف شود و این موضوع در شرایطی که مجبور به ترمز سریع هستید و ممکن است از نظر جانی و مالی متحمل خسارت شوید، اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. لنت انواع مختلفی دارد که از نظر جنس، وزن، مقاومت و غیره با هم تفاوت‌هایی دارند. طبعا ویژگی هر لنت با دیگری متفاوت است و برای هر خودرو باید لنتی مشابه لنت فابریک آن تهیه کرد تا مشکلی در عملکرد آن ایجاد نشود. به همین دلیل بهتر است به ۵ نکته مهم هنگام خرید لنت ترمز توجه کنید.

  1. طول عمر لنت و ارتباط آن با حرارت و هزینه: برخی لنت‌ها عملکرد بسیار خوبی دارند اما طول عمر آن‌ها کم است چون هنگام ترمز اصطکاک زیاد و در نتیجه گرمای زیادی تولید می‌کنند. در این صورت صاحبان خودرو مجبورند در مدت زمان کوتاهی لنت را تعویض کنند که از نظر هزینه مقرون به صرفه نیست.
  2. تحمل گرما: اگر می‌خواهید مسافت زیادی را با خودرو طی کنید و یا دائم در ترافیک هستید، بهتر است لنتی انتخاب کنید که بتواند گرمای زیاد را تحمل کند. در واقع باید مقاومت زیادی در مقابل گرمای حاصل از اصطکاک داشته باشد. وزن آن نیز نباید زیاد سنگین باشد.
  3. پایداری لنت ترمز: بهتر است لنتی را برای خودرو انتخاب کنید که مدت زمان استفاده و ماندگاری آن طولانی باشد.
  4. ضریب اصطکاک: هرچه ضریب اصطکاک یک لنت بالاتر باشد، آن لنت استحکام و مقاومت بیشتری در برابر فرسودگی و شیشه شدن دارد. شیشه شدن اصطلاحی است که در مورد فرسودگی و سایش لنت به کار می‌رود.
  5. لنت نرم: هرچه میزان نرمی لنت ترمز بیشتر باشد، سر و صدای کمتری ایجاد می‌کند و طول عمر آن نیز بیشتر می‌شود چون مقاومت بالاتری دارد. لنت ماشین در خودروهایی که سیستم abs دارند زودتر فرسوده شده و باید به موقع تعویض شود.

انواع لنت ترمز

لنت خودرو انواع مختلفی دارد که از لحاظ جنس، استحکام، نوع عملکرد و حتی هزینه با یک دیگر تفاوت دارند. انواع لنت ترمز  شامل موارد زیر می‌شود.

5 نکته حیاتی در هنگام خرید لنت ترمز را بشناسید!

  1. لنت فلزی: این ابزار یدکی از جنس فلزاتی مانند آهن، مس، فولاد و گرانیت است. معمولا برای بیشتر خودروها از لنت فلزی استفاده می‌شود چون هزینه کم و عملکرد بالایی دارند.
  2. لنت سرامیکی: این لنت از الیاف سرامیک، مواد پر کننده و مواد چسبنده تشکیل می‌شود و در عین سبکی نیروی متوقف کننده بالایی ایجاد می‌کند.
  3. لنت زینتری: این لنت برای خودروهای معمولی مناسب نیست و بیشتر برای آفرود و ماشین‌های مسابقه ای به کار می‌رود.
  4. لنت نیمه متالیک: این نوع لنت ترمز به لنت نیمه فلزی نیز معروف می‌باشد چون فلز کمی در آن به کار رفته است. با وجود این که لنت نیمه  فلزی عمر بالایی دارد، اما سر و صدای زیادی ایجاد می‌کند.
  5. لنت ارگانیک: در گذشته برای تولید لنت از آزبست نسوز استفاده می‌کردند که در مقابل گرما مقاوم بود اما برای سلامت بشر ضرر بسیاری داشت. امروزه این ماده در تولید لنت حذف شده و لنت ارگانیک جای آن را گرفته است. لنت ارگانیک عمر زیاد و قیمت مناسبی دارد.

راه‌های تشخیص لنت اصلی از تقلبی

امروزه با توجه به افزایش نرخ ارز و دلار و گرانی‌های بی سابقه امکان تقلب در تولید محصولات یدکی خودرو افزایش یافته است و سواستفاده گران بسیاری در صدد تولید ابزار آلات یدکی نا مرغوب بر آمده‌اند. لنت ترمز نیز از این قاعده مستثنا نبوده و انواع تقلبی آن در بازار وجود دارد. به همین دلیل بهتر است راه‌های تشخیص لنت اصلی از تقلبی را بشناسید.

  • لنت اصلی دارای بسته بندی مخصوصی است. حتی اگر بسته بندی آن ماهرانه جعل شود، بازهم نشانه‌هایی برای شناسایی باقی می‌ماند. به طور مثال متریال کارتن و پارت کاغذ جعبه‌ها متفاوت است. کاغذ بسته بندی لنت فیک ارزان است و رنگ آن متفاوت می‌باشد.
  • هر بسته بندی هولوگرام یا برچسب مخصوصی دارد که قابل کپی نیست. هولگرام‌هایی که کپی شوند نیز، کپی آن‌ها با نمونه اصل تفاوت‌هایی دارد که قابل تشخیص‌اند.
  • لنت‌های ترمز داخلی و وارداتی اصلی برچسب بارکد دارند. ابن برچسب‌ها با نواری پوشیده شده‌اند که با مخدوش کردن آن‌ها بارکد نمایان شده و اصالت لنت ترمز مشخص می‌شود.
  • لنت ماشین شیارهایی دارد که با چک کردن آن می‌توانید به اصلی با فیک بودن لنت پی ببرید. هرچند این شیارها کپی و جعل شوند باز هم با نمونه اصلی تفاوت‌هایی در شکل و اندازه دارند.
  • سطح لنت را لمس کنید متوجه تقلبی بودن آن خواهید شد. لنت‌های ارزان قیمت فیک با نمونه اصلی اختلافاتی سطح دارند. حتی ممکن است رنگ پشت لنت نیز با نمونه اصلی متفاوت باشد. چون معمولاً پشت لنت‌ها رنگ کاری می‌شود.

5 نکته حیاتی در هنگام خرید لنت ترمز را بشناسید!

قیمت لنت ترمز

قیمت این وسیله یدکی با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود. این عوامل شامل نوع و جنس لنت، طول عمر آن، برند تولید کننده، نوع ماشین، شکل عرضه و مرکز فروش و غیره می شود.‌ معمولاً لنت‌های سرامیکی و ارگانیک قیمت بالاتری دارند. فروشگاه‌های لوازم یدکی بسیاری مانند : تابناک، ژاپن لنت، فاست، کارگیگ، ویرگول و غیره، لنت ترمز را در هر نوعی که لازم داشته باشید، با قیمت بسیار مناسب ارائه می‌دهند.  ما نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم  بهترین لنت مصرفی خودروی خود را با کیفیت اصل از طریق لینک زیر سفارش دهید تا نسبت به ایمنی و کیفیت آن اطمینان داشته باشید.

https://kalayadaki.com/product-category/break-pads

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز