خبرگزاری کار ایران

گازهای صنعتی چه مصارفی دارند؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۵۱۱۲

گازهای صنعتی مجموعه‌ای از ترکیبات شیمیایی گازی هستند که در صنعت به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. اکسیژن، نیتروژن، آرگون و... از جمله عناصر تشکیل دهنده این گاز به شمار می روند . این عناصر از طریق تجزیه هوای تنفسی ما به دست می آیند.

گازهای طبیعی، چاه های نفتی و فرآوری از دیگر طرق دست یابی به سایرعناصر سازنده گازهای صنعتی به حساب می آیند.

گازهای صنعتی کارایی و کاربرد گسترده ای در زمینه صنعت دارند؛ از همین رو عمدتا در حجم انبوه تولید می شوند. هدف اصلی استفاده از گازهای صنعتی، ایجاد فن آوری در تولید و تامین تجهیزات و قطعات است. امروزه از گازهای صنعتی در صنایعی نظیر: پتروشیمی، داروسازی، فولاد، بیوتکنولوژیک، هوا فضا، صنایع غذایی، هسته ای و... استفاده می شود. بر طبق آمار کسب شده، بیشترین میزان مصرف گازهای صنعتی در صنایع جوشکاری، برشکاری و غذایی برآورد شده است .

گازهای آزمایشگاهی :

اصلی‌ترین کاربرد گازهای آزمایشگاهی آنالیز و اندازه‌گیری است. انتخاب نوع و میزان خلوص این گازها بستگی به نوع کاربرد آن‌ها دارد. اما معمولاً خلوص بیشتر آن‌ها باعث بهتر شدن نتایج و کیفیت آزمایش خواهد شد. به‌علاوه استفاده از این گازها دقت دستگاه‌ها را نیز بالاتر می‌برد و کالیبراسیون دستگاه‌ها را راحت‌تر می‌کند. این موضوع به‌خصوص در دستگاه‌هایی که با گازهای خطرناک و سمی سروکار دارند بسیار راحت‌تر است.

کدام صنایع مصرف گاز صنعتی دارند :

گاز صنعتی در موارد گوناگون، با خلوص های متفاوت به صورت عمده مورد مصرف قرار می گیرند از جمله محصولاتی با خلوص مختص مصارف غذایی و پزشکی. گاز صنعتی می تواند پروسه های تولید را ایمن تر و مقرون به صرفه تر کرده و کیفیت محصول را بهبود بخشد. آنها اغلب به حفاظت از محیط زیست کمک می کنند..

بعضی از فرآیند ها و برنامه های تولیدی بدون فرایند های شیمیایی گازها غیر قابل تصور خواهند بود. بخش های اصلی مصرف کننده گاز صنعتی شامل صنعت خودرو، صنعت فولاد، مهندسی محیط زیست، غذا و نوشیدنی، ساخت و ساز، متالورژی، شیشه و سرامیک، پزشکی و داروسازی، صنایع شیمیایی و تحقیق و توسعه می باشد .

گازهای ترکیبی :

عمده گازهای خاص ترکیبی هستند. هنگامی که در مورد اجزای تشکیل دهنده گاز خاص مورد نظر بحث می شود، جو عملا محدود می گردد. 

گاز ترکیبی  معمولا همراه با انواع مختلف آنالیزر هایی برای کنترل فرایند و تطابق با قوانین مورد استفاده قرار می گیرد. برخی گازهای خاص ترکیبی تا حدودی «استاندارد» هستند و ممکن است تنها شامل سه یا چهار جز تشکیل دهنده باشند مانند اکسید نیتریک و مخلوط دی اکسید سولفور که در شرکتهای ارائه خدمات در زمینه آب و برق و گاز برای کالیبره کردن  سیستم نظارت مستمر بر تولید و انتشارگازهای گلخانه ای (CEMs) مورد استفاده قرار می گیرد.

دیگر گازها ممکن است کاملا پیچیده باشند  و شامل ۳۰ یا بیش از ۳۰ مولفه تشکیل دهنده باشند. معمولا گازهای خاص ترکیبی برای استفاده از استاندارد مواد مرجع (SRM) برای تایید دقت اندازه گیری اجزای تشکیل دهنده ترکیب تهیه می گردند. این موضوع قابلیتی را فراهم می کند که با نام قابلیت ردیابی برای استاندارد اندازه گیری شناخته شده است.

این استاندارد اندازه گیری رایج از سوی موسسه اندازه شناسی مانند موسسه ملی استاندارد و تکنولوژی (NIST) مورد تایید قرار گرفته است. ترکیب های خاص معمولا دارای مولفه هایی هستند که در مقیاس هر یک در میلیون و هر یک در میلیارد اندازه گیری می شوند.

همواره تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی برای تعیین کمیت تمام اجزاء و ناخالصی های موجود در یک گازی خاص ترکیبی ، جدی و حساس بوده است.  برای هر سیلندر حاوی گازی خاص ترکیبی و همچنین گازهای خاص خالص یک سند رسمی گواهی نامه صحت  یا مدیریت کیفیت کالا تهیه شده است

معمولا گاز های خاص به اندازه گازهای صنعتی در مقادیر بالا به کار نمی روند و در سیلندرهای فولادی یا آلومینیومی با فشار بالای ۱۳۶۲ کیلوگرم در هر سانتی متر مربع ( کیلوگرم بر سانتی متر مربع ) عرضه می شوند. از این رو در بعضی مواقع به آنها گازهای سیلندری یا کپسولی گفته می شود. قیمت سیلندر بر روی قیمت گاز خاص کشیده نمی شود و باید پس از اتمام محتویاتش به عرضه کننده گاز بازگردانده شود. معمولا تا زمان عودت سیلندر اجاره اندکی ماهیانه پرداخت می شود. گازهای خاص بسیاری نیز در سیلندر های کوچک، قابل حمل و بدون نیاز به بازگشت مانند سیلندر های قابل حمل اسکات عرضه می شوند. دیگر ظروف خاص شامل بطری هایی که اغلب در آزمایشگاه ها و سیلندرهای پیستونی شناور استفاده می شوند، حاوی مخلوط های مایع فرار هستند .

گاز آرگون :

گاز آرگون در اتمسفر زمین تا حدود ٪۱ موجود است. برای استفاده صنعتی، آرگون را به روش تقطیر جزء به جزء، از هوای مایع جداسازی می‌کنند. آرگون برای به وجود آوردن نورهای زنده استفاده می‌شود. همچنین دارای مصارفی در صنایع جوشکاری، طیف‌بینی و تولید تیتانیوم نیز می‌باشد.

انحلال‌پذیری آرگون در آب، تقریباً مشابه اکسیژن است. در هر دمایی، بی‌رنگ و بی‌بو، غیرآتش‌گیر و غیرسمی است. آرگون در شرایط معمول، واکنش شیمیایی انجام نمی‌دهد و هیچ ترکیب شیمیایی پایدار تأیید شده‌ای در دمای اتاق، شکل نمی‌دهد.

گاز آرگون مایع بی رنگ ، بی بو و بی مزه است . این ماده به عنوان یکی از گاز های “عجیب” شناخته میشود زیرا با بقیه ی مواد واکنش نشان نداده و ترکیب شیمیایی شناخته شده ای را تشکیل نمی دهد .آرگون اشتعال ناپذیر و غیر قابل احتراق است و برای زندگی بی خطر نیست . گاز آرگون از هوا سنگین تر است و به مقدار کمی در آب حل میشود . وقتی که آرگون مایع بخارشده و سپس حرارت داده میشود ، مقدار زیادی حرارت را مصرف میکند و در نتیجه یک سردکننده ی ایده آل است .

از خصوصیات گاز های صنعتی برای تولید محصولات ویژه، محافظت و حفظ کیفیت محصول و پایین آمدن هزینه های کارخانه در تولید فولاد، ساخت و ساخت فلزات، پالایش نفت، ساخت مواد شیمیایی و دارویی، تولید تجهیزات و قطعات الکترونیکی، صنایع لاستیک و پلاستیک، مواد غذایی و پردازش نوشیدنی، تولید شیشه، مراقبت های بهداشتی، خمیر کاغذ و کاغذ و عملیات حفاظت از محیط زیست استفاده می شود.

بسیاری از صنایع بدون گازهای صنعتی قادر به ادامه تولیدات خود نیستند. مانند صنعت خودرو، صنعت فولاد، مهندسی محیط زیست، غذا و نوشیدنی، ساخت و ساز، متالورژی، شیشه و سرامیک، پزشکی و داروسازی، صنایع شیمیایی و تحقیق و توسعه که از مصرف کنندگان اصلی گازهای صنعتی هستند.

این گازهای صنعتی در خلوص و حجم های متفاوت به مصرف صنایع می رسند. گاز صنعتی باعث ایمنی پروسه تولید و مقرون به صرفه بودن آن شده و باعث بهبود کیفیت محصول نیز می شود. به گونه ای که بسیاری از گازهای صنعتی به حفاظت محیط زیست کمک می کند .

کاربرد گازهای صنعتی در صنایع جوشکاری چیست؟

احتراقی که در قسمت مشعل در دستگاه های جوشکاری بوجود می آید یا از طریق گاز صنعتی است و یا از طریق سوخت های وابسته به نفت. در صنعت جوشکاری از گازهای صنعتی مانند آرگون و دی اکسید کربن استفاده می کنند. گاز صنعتی آرگون بی اثر است و مانع از فرآیند اکسایش در نقطه ی جوش می گردد. کربن دی اکسید هم یکی دیگر گازهای بی اثر است که در صنعت جوشکاری استفاده می شود. استفاده از گاز های پرکاربرد صنعتی آرگون و کربن دی اکسید در جوشکاری اثر محافظتی بر نقطه ی جوش دارد و موجب افزایش کیفیت جوش می گردند، از طرفی استفاده از این گازها از پاشیدن جرقه به اطراف تا حدودی ممانعت می کند. این گازها ظاهر خوبی در نقطه ی جوش فراهم می کنند

نکات ایمنی در مصرف گازهای صنعتی

در موقع استفاده از سیلندر گاز های صنعتی باید ایمنی لازم را رعایت کرد و خطرات مختلف را بررسی نمود. در ادامه به بعضی از خطرات احتمالی که باید حذف گردند اشاره می شود:

جلوگیری از سقوط سیلندر، قرار نگرفتن سیلندر گاز های صنعتی واکنش پذیر در کنار سیلندر گازهای قابل اشتعال، قرار ندادن کپسول گازهای صنعتی در مکانی با تهویه ی نامناسب ،دقت در نحوه ی باز کردن شیر سیلندر ، عدم استعمال دخانیات در هنگام استفاده از گاز های صنعتی، عدم استفاده از مواد روغنی در اطراف کپسول گاز های صنعتی، پاکیزه نگه داشتن کپسول گاز های صنعتی.

بعضی از گازهای پرکاربرد در صنعت نیز معروف به گازهای خفه کننده هستند. بنابراین در مکانی که این گازها نگه داری می شوند علاوه بر اینکه باید تهویه ی مناسبی داشته باشد باید نشتی کپسول حاوی گاز های صنعتی نیز همواره بررسی گردد.

امیئواریم با تولید محتوا این پست خبری گامی در آگاهی شما مخاطبان گرامی برداشته باشیم . از اینکه تا پایان مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز