خبرگزاری کار ایران

چه ماسکهایی برای پیشگیری از کرونا بهتر هستند؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۲۹۶

کرونا یک ویروس است که می تواند به راحتی از فرد مبتلا به فردی دیگر سرایت کند. مهم ترین راه ابتلای به این ویروس از راه دهان و بینی است.

 البته این اصلی ترین راه انتقال آن است و از راه های دیگری مثل تماس دست و یا سطوح هم می تواند منتقل شود. پروتکل های بهداشتی مجموعه ای از دستورالعمل هایست که برای پیشگیری از این ویروس عنوان شده است. مجموعه کارهایی که باید انجام دهیم تا به کرونا دچار نشویم. به طور مثال استفاده از ماسک، رعایت فاصله استاندارد با دیگران و شستن مستمر دست، استفاده از ضدعفونی کننده ها و... می توانند احتمال ابتلا به کرونا را بسیار کمتر کنند.

گفتیم که اصلی ترین کاری که برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس باید انجام بدهیم استفاده از ماسک است. استفاده از ماسک آنقدر از طریق رسانه ها و جاهای دیگر گفته شده است که دیگر همه می دانند چقدر مهم است. پس در الزام استفاده از آن در این روزها شکی نیست. اما این که چه ماسکهایی بهتر است و چه ماسکهایی اولویت کمتری برای خرید در این روزها دارد جای سوال دارد. دقیقا همین مطلبی که می خواهیم در این مطلب به آن بپردازیم. شاید پاسخ خیلی از سوال های شما در این مطلب باشد.

قبل از شروع بحث می خواهیم مطلبی را یادآوری کنیم. آیا کرونا اولین ویروس خطرناکی است که ابتلا به آن به مرگ می انجامد؟ آیا قبل از کرونا بیماری های مسری نبوده اند که از راه دهان و بینی منتقل شوند؟ معلوم است که کرونا اولین ویروس نیست. همچنین اولین ویروسی نیست که از طریق دهان و بینی منتقل می شود. شاید جالب باشد بدانید که خیلی سالها پیش مردم از سرماخوردگی و آنفولانزا هم می مردند. از آنجا هم که راه انتقال کرونا و آنفولانزا تقریبا شبیه هم است حتما راه حلی برای این مطلب وجود دارد. آن هم استفاده از یک ماسک با ویژگی هایی است که ویروس نتواند از آن رد شود.

حال دوباره مطلب دیگری را یادآوری می کنیم که تکرار آن خالی از لطف نیست. پزشکان همیشه ماسک دارند. آنها همیشه در محیطی کار می کنند که پر از بیماران است. همچنین افراد مختلفی به آنها مراجعه می کنند که خیلی هایشان هم بیماری های واگیردار دارند. پس آنها همیشه در حال پیشگیری بوده اند. استفاده از ماسک استاندارد و دستکش مهم ترین کاری است که پزشکان برای مراقبت از خود انجام می دهند.

چه ماسکهایی برای پیشگیری از کرونا بهتر هستند؟

ماسک پزشکان چه ویژگی هایی دارد؟ حتما لایه هایی دارد که ویروس نتواند از آن رد شود. بله همین طور است. در این ماسکها که متشکل از سه لایه هستند دو لایه از اسپان باند و یک لایه از ملت بلون قرار می گیرد. ملت بلون اصلی ترین لایه این ماسکهاست. همان لایه ای که ویروس نمی تواند از آن رد شود. این لایه به مانند سدی در برابر میکروارگانیسم هاست. با وجود این لایه جریان هوای ورودی به ماسک و جریان هوای خروجی از نظر میکروارگانیسم ها فیلتر می شود. یک ماسک سه لایه ساده (اسپان باند و ملت بلون) به خوبی می تواند از ورود و خروج هر میکروارگانیسمی (حتی ویروس کرونا) جلوگیری کند. پس این ماسکها می توانند در این روزهای خطرناک کرونایی به خوبی از ما در برابر کرونا مراقبت کنند.

 

حال موضوع دیگری وجود دارد که قدری این روزها نگران کننده شده است. آن هم این که این ویروس هر روز با شکلی تازه رونمایی می شود. اول بار گونه چینی و سپس انگلیسی و برزیلی و هندی به میان آمدند. این ویروس هر روز جهشی پیدا می کند و با خطری جدی تر وارد میدان می شود. در هر جهش نیز قدرت آن بیشتر شده و احتمال پیروزی او بر ما و خطر مرگ سریع افزایش می یابد. پس بهتر است جدی تر مراقب باشیم. شاید هم بد نباشد از وسایل مراقبتی بیشتری استفاده کنیم. یکی از این وسایل ماسکهای تازه تری است که به بازار آمده اند.

چه ماسکهایی برای پیشگیری از کرونا بهتر هستند؟

این روزها ماسکهایی به بازار آمدند که ادعا می کنند بیشتر از کرونا مراقبت می کنند. این ماسکها از لایه های بیشتری تشکیل می شوند. بین چهار تا شش لایه در این ماسکها وجود دارد. لایه های ملت بلونی نیز در آنها بیشتر است. پس بدیهی است که فیلتراسیون خیلی خیلی بهتری هم داشته باشند. به خاطر افزایش ضخامت ماسک به دلیل افزایش لایه ها در این ماسکها ظاهر نوینی طراحی شده است. این ماسکها به صورت برجسته روی صورت قرار می گیرند. به همین دلیل به ماسک سه بعدی معروف هستند. این ظاهر برجسته باعث شده تا در حین استفاده از آن راحت تر باشیم. در واقع برجستگی لایه ها در حین قرارگیری ماسک باعث شده تا فاصله کمی بین دهان و بینی با داخل ماسک برقرار شود و استفاده کننده خیلی راحت تر باشد.

چه ماسکهایی برای پیشگیری از کرونا بهتر هستند؟

هر دو ماسک استاندارد از نوع سه لایه و برجسته سه بعدی می توانند برای پیشگیری از کرونا مناسب باشند. نوع سه لایه یک لایه ملت بلون دارد. اما نوع سه بعدی بین دو تا سه لایه ملت بلون دارد. پس اگر بخواهیم قدرت محافظتی و فیلتراسیون را بررسی کنیم سه بعدی خیلی خیلی قوی تر است. اما سه بعدی قیمت بیشتری به نسبت سه لایه دارد. آن هم به دلیل این که لایه های بیشتری دارد. یعنی بدنه ماسک به لایه های بیشتری نیاز دارد که همین قیمت تمام شده را کمی بیشتر می کند. همچنین برش ها و روش تولید پیچیده تر سه بعدی ها باعث شده که گران تر باشند. با توجه به بودجه خود و صلاحدید خود و با علم به ویژگی هایی که در مورد این دو ماسک عنوان کردیم می توانید یکی را انتخاب و در این روزها استفاده کنید. این کاملا به بودجه شما و این که چقدر و کجا می خواهید از ماسک استفاده کنید بستگی دارد.

در آخر باز هم یادآوری می کنیم که ماسکی را تنها به دلیل ظاهر یا رنگ زیبایی که دارد نخرید. مهم ترین معیار شما ویژگی ها و ساختار ماسک باشد. ماسک شما حتما و حتما باید لایه ملت بلونی داشته باشد. در غیر این صورت نمی تواند انتخاب خوبی برای پیشگیری از کرونا باشد. به طور مثال به سراغ ماسکهای پارچه ای نروید. همچنین ماسکهای فیلتردار خیلی پیشنهاد نمی شوند. فیلتردارها تنها جریان هوای ورودی به ماسک را فیلتر می کنند. اما جریان هوای خروجی فیلتر نمی شود. یعنی اگر شخصی مبتلا به کرونا در اطراف شما باشد شما یک ماسک فیلتردار بزنید از شما محافظت می شود. اما اگر شخص مبتلایی خود ماسک فیلتردار بزند می تواند این ویروس را به دیگران سرایت دهد. فیلتردارها بیشتر برای مراقبت در برابر ریزگردهای هوا و روزهایی که هوا آلوده است مناسب هستند. اما برای کرونا توصیه نمی شوند. پس از ماسکهایی که در مورد آنها صحبت کردیم استفاده کنید.

در آخر باز هم یادآوری می کنیم که محصولات بهداشتی را فقط و فقط از مراکز معتبر بخرید. سعی کنید ماسکها و دستکشهایی بخرید که نشان استاندارد پزشکی دارند. برخی از این نشان ها سیب سلامت و یا تاییدیه سازمان غذا و دارو هستند. این نشان ها معمولا بر روی جعبه محصول قابل مشاهده است. دقت کنید که ماسک شما نشان های استاندارد را داشته باشد تا خیالتان راحت تر باشد. چرا که این روزها ماسک تقلبی و نامعتبر هم در بازار کم نیست. برخی سودجویان تنها به دلیل منفعت شخصی این روزها با جان مردم بازی می کنند و ماسکهای ناایمن را در بازار عرضه می کنند.

همچنین استفاده از ماسک مهم ترین کاری است که باید این روزها انجام دهیم. اما سایر پروتکل ها را هم باید رعایت کنیم. تا جایی که می شود از منزل بیرون نرویم و خریدهای لازم را تا جایی که می توانیم به صورت آنلاین و اینترنتی انجام دهیم. از میهمانی های دسته جمعی بپرهیزیم تا به امید خدا این روزها را نیز به انتها برسانیم. به امید روز رهایی و پیروزی سلامتی بر این ویروس و همه بیماری های دیگر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز