خبرگزاری کار ایران

معرفی کامل انواع چسب نواری

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۹۵۸۱

چسب نواری ترکیبی از یک ماده با رویه ی چسبناک است و برای چسباندن اشیا به هم بدون استفاده از میخ وجوش و دیگر انواع اتصالات از این دست، مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین مزیت چسب نواری در مقایسه با دیگر انواع نگه دارنده ها این است که هیچ آسیبی را به محل مورد استفاده وارد نمی کنند.

ترکیبات و نوع ساخت چسب نواری

چسب نواری شامل یک روکش یا حامل است، که این روکش یا حامل می تواند کاغذ، نوار پلاستیکی، فویل و یا موارد دیگر باشد. بر روی این روکش یک ماده چسبنده کشیده می شود؛ که البته ماده چسبنده هم بنا بر ماده مورد استفاده، انواع مختلف و متنوعی دارد.

نوع استفاده از چسب نواری

به طور عمده چسب های نواری، همان دسته چسب هایی هستند که همه ما با آن ها آشنایی داریم، یعنی چسب هایی که با یک فشار کوچک بر محل مورد نظر کشیده و نصب می شوند. اما برخی از چسب های نواری هم هستند که باید در موقع استفاده، گرما رسانی یا حتی رطوبت رسانی شوند.

شرکت آریانا با تجربه ی نزدیک به دو دهه در حوزه چسب، می تواند بهترین مشاوره ها در زمینه چسب مناسب برای فعالیت کاری شما را در اختیارتان قرار دهد.

مهم ترین انواع چسب های نواری

1.چسب های حساس به فشار: پرکاربرد ترین چسب نواری در بازار، چسب های حساس به فشار یا PSA  هستند که در محیط های معمولی با میزان دمای خانه و در حالت خشک، امکان چسبندگی دارند.

میزان چسبندگی این نوع چسب به سطوح مختلف بالا بوده و صرفا با فشار انگشت به نقطه مورد نظر می چسبند. این نوع چسب های نواری نیازی به آب، حلال و یا دما ندارند.میزان دمای مناسب برای چسبندگی این چسب متوسط است، بین 59 تا 95 درجه فارنهایت. میزان دمای بالاتر از این حد می تواند سطح کارآیی چسب را تنزل دهد.

2.چسب های حساس به دما: این نوع چسب نواری برای چسبیدن به محل مورد نظر نیاز به یک منبع دمایی دارد. دمای مورد نیاز برای چسبیدن این نوع چسب 180 درجه فارنهایت و یا بالاتر است.

این نوع چسب همچنین مناسب سطوحی است که به صورت ذاتی دارای خاصیت چسبندگی پایین باشند. مثل لاستیک و یا مواد پلاستیکیEPDM، PU، و PVC. حامل یا روکش این نوع چسب بر حسب محل مورد استفاده می تواند متغیر و متنوع باشد.

معرفی کامل انواع چسب نواری

3.چسب های فعال آبی: چسب های فعال شده آبی یا چسب نواری صمغی شده یک ماده چسبی است که روی یک روکش یا پوشش کاغذی کرافتی قرار داده می شود. این نوع چسب با رسیدن رطوبت به آن فعال می شود.

این نوع چسب در حالت عادی کاملا خشک و فاقد چسبندگی است یا میزان چسبندگی ناچیزی دارد. چسب فعال آبی یا WTA چسبی ارزان قیمت با میزان چسبندگی بالا است.

چه نوع ماده چسبنده ای در چسب نواری استفاده می شود؟

برای اینکه با توجه به محیط مورد استفاده، بهترین چسب نواری ممکن را انتخاب کنید باید در مورد ماده چسبنده، رویه و میزان چسبندگی آن ها در محیط های مختلف اطلاعاتی مناسب داشته باشید.شرکت آریانا بنا بر محل مورد نظرشما، می تواند چسب مورد نظر و مطلوب محیط کاری یا مسکونی را به شما معرفی کند.

1.ماده چسبنده اکریلیک: این ماده چسبنده از میزان مقاومت محیطی مناسب برخوردار است و زمان چسبندگی آن ها در مقایسه با دیگر مواد چسبنده سریع تر است.

2.ماده چسبنده اپوکسی رزین: این ماده چسبنده از میزان مقاومت بالا و میزان گسست پایینی برخوردار است و قدرت تاب آوری این چسب در مقابل مواد شیمیایی و آسیب های محیطی هم بالا است.

3.ماده چسبنده سیلیکونی: از میزان انعطاف، مقاومت و تاب آوری بالایی برخوردار است و در مقابل حرارت و آسیب هم مقاومت بالایی دارد.

  1. ماده چسبنده پلی اورتان: از میزان انعطاف، مقاومت و تاب آوری بالایی برخوردار است و در برابر خراش و آسیب هم مقاوم است.

از چه ماده ای به عنوان حامل یا رویه استفاده می شود؟

چسب نواری از نظر ماده مورد استفاده برای پوشش و رویه بسیار متفاوت می باشد. در اینجا مهم ترین حامل های مورد استفاده را مورد اشاره قرار خواهیم داد.

1.کاغذ: چسب نواری کاغذی مداول ترین نوع چسب های نواری است با پوشش یا رویه ای کاغذی.

2.پارچه ای: استفاده از چسب نواری پارچه ای برای بالا بردن میزان تاب آوری و مقاومت دمایی ان است.

3.نمد: چسب نواری با روکش یا رویه ی نمدی، نوعی چسب پارچه ای غیر بافتی است که در مقابل خراش مقاوم است. استفاده از این چسب برای موارد خاص است.

4.فوم: چسب نواری با روکش فوم بیشتر برای محکم کاری، جلوگیری از ورود آب یا سوار کردن بخش های مختلف شی مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد.

5.فویل فلزی: چسب نواری با روکش آلومینیومی یا آلومینیوم محور، در مقابل شعله آتش، دمای بالا و میزان رطوبت های بسیار بالا مقاوم است.

6.پلاستیکی: چسب نواری پلاستیکی به طور کلی شامل سه نوع است: پلاستیکی شفاف، رنگی یا چاپی.

چسب های موجود در بازار، به طور عمده روکشی از موارد فوق را دارند که البته با عناوینی چون چسب نواری، نوارچسب آلومینیومی، نوارچسب های 5 سانتی، 7 سانتی یا چسب دو طرفه هم مورد اشاره قرار می گیرند.

معرفی کامل انواع چسب نواری

چسب نواری دوطرفه چسبی است که دوطرف آن چسبنده است و برای چسباندن دو چیز به هم مورد استفاده قرار می گیرد.

نوار چسب آلومینیومی هم یک فویل آلومینیومی را به عنوان روکش و رزین را به عنوان ماده چسبنده دارد و قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارد.

نتیجه گیری

برای انتخاب نوع چسب نواری مناسب، باید با توجه به فضای مورد استفاده و نوع کاربری مورد نیازتان تصمیم گیری کنید. اینکه یک نمونه معمولی برای کارهای شما کافی است یا اینکه بنا بر فضای کاری نیاز به چسب های با کارآیی بالاتر دارید نیاز به آشنائی جزئی با این محصول دارید.

برای اینکه بتوانید در مورد نیاز خود به چسب نواری به نتیجه برسید، بهتر است به متخصصان اعتماد کنید. شرکت آریانا با تجربه ای 20 ساله در حوزه چسب، برحسب نیاز کاری (صنعتی یا خانگی) آماده تامین مایحتاج کامل شما همراه با مشاوره های تخصصی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز