خبرگزاری کار ایران

روان پویایی درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۸۶۶۳

درمان روان پویایی ریشه در نظریه روانکاوی دارد اما معمولاً فرایند طولانی تری نسبت به روانکاوی سنتی دارد .در حالی که روانکاوی تمرکز زیادی بر روابط بیمار و درمانگر دارد ، درمان روان پویایی همچنین تأکید زیادی بر روابط بیمار با سایر افراد در جهان خارج دارد.

روان پویایی درمانی چیست؟

روان پویایی درمانی روشی است که شامل تسهیل درک عمیق تری از احساسات و سایر فرایندهای ذهنی فرد است. روانشناس از طریق روان پویایی کمک می کند تا افراد بینش بیشتری نسبت به احساس و تفکر خود کسب کنند.

 با بهبود این درک ، مردم می توانند در مورد زندگی خود انتخاب بهتری داشته باشند .آنها همچنین می توانند در بهبود روابط خود با افراد دیگر کار کنند و در جهت دستیابی به اهدافی که شادی و رضایت بیشتر آنها را به همراه دارد ، کار کنند.

روان پویایی درمانی نوعی گفتاردرمانی است .بر اساس این ایده است که صحبت با یک متخصص در مورد مشکلاتی که مردم با آن روبرو هستند می تواند به آنها کمک کند تا آرامش پیدا کنند و به راه حل برسند.

از طریق کار با یک درمانگر روان پویایی ، افراد قادر به درک بهتر افکار ، احساسات و تعارضاتی هستند که در رفتارهای آنها نقش دارد. این رویکرد درمانی همچنین به افراد کمک می کند برخی از انگیزه های ناخودآگاه را که گاهی اوقات بر نحوه تفکر ، احساس و عمل افراد تأثیر می گذارد ، درک کنند.

این رویکرد روان درمانی می تواند برای مقابله با پریشانی ذهنی یا عاطفی مفید باشد و می تواند به ارتقا ، بینش و رشد عاطفی کمک کند .با درک بهتر الگوهای عاطفی و ریشه های آنها ، شما می توانید مشکلات خود را مدیریت کرده و تکنیک های مقابله را توسعه دهید.

اگرچه از بسیاری جهات به روانکاوی شباهت دارد ، اما اغلب کمتر تکرار می شود و مدت آن کوتاهتر است. مانند سایر روشهای درمانی ، می توان از آن برای درمان انواع مشکلات بهداشت روان استفاده کرد.

اضطراب

 افسردگی

اختلالات اشتها

مشکلات بین فردی

اختلالات شخصیتی

 پریشانی روانشناختی

 اختلال استرس پس از سانحه

 اختلال اضطراب اجتماعی

 اختلالات مصرف مواد

عواملی که ممکن است بر نوع استفاده از درمان تأثیر بگذارد شامل مقرون به صرفه بودن ، در دسترس بودن ، ترجیحات بیمار و شدت علائمی است که فرد تجربه می کند. در حالی که درمان شناختی-رفتاری (CBT) یک رویکرد محبوب و موثر است ، شواهد نشان می دهد که درمان روان پویایی می تواند برای بسیاری از شرایط به همان اندازه موثر باشد.

درمان آنلاین گزینه دیگری است که ممکن است در نظر داشته باشید .برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که درمان روان پویایی آنلاین ممکن است به اندازه CBT آنلاین موثر باشد.

درمان روان پویایی چگونه کار می کند

درمان روان پویایی به افراد کمک می کند احساسات سرکوب شده و تأثیرات ناخودآگاه را که ممکن است بر رفتار فعلی آنها تأثیر بگذارد ، تشخیص دهند. بعضی اوقات افراد به دلایلی که واقعاً نمی فهمند ، به روشهای خاصی عمل می کنند یا به دیگران پاسخ می دهند.

 درمان روان پویایی به افراد کمک می کند تا زندگی عاطفی خود را تصدیق ، تحمل و منظم کنند. همچنین به افراد کمک می کند یاد بگیرند که چگونه احساسات خود را با روش های سازگارتر و سالم تری ابراز کنند.

خصوصیات مهم

برخی از جنبه های مهم درمان روان پویایی عبارتند از:

شناسایی الگوها:

درمان روان پویایی به افراد کمک می کند تا الگوهای رفتار و روابط را تشخیص دهند. مردم معمولاً روشهای مشخصی برای پاسخگویی به مشکلات پیدا می کنند بدون اینکه واقعاً از این گرایشها آگاهی داشته باشند. با این وجود یادگیری آنها می تواند به افراد کمک کند تا رویکردهای جدیدی برای کنار آمدن با مشکلات پیدا کنند.

درک احساسات:

تحقیقات نشان داده است که درمان روان پویایی برای کاوش و درک احساسات مفید است. از طریق کسب بینش در مورد تجربیات عاطفی ، افراد بهتر می توانند الگوهایی را که به اختلال عملکرد کمک کرده اند تشخیص دهند و سپس تغییرات را با سرعت بیشتری انجام دهند.

بهبود روابط:

روابط با دیگران کانون اصلی درمان روان پویایی است. در کار با یک درمانگر ، افراد می توانند بفهمند که چگونه اغلب به دیگران پاسخ می دهند.

این رابطه درمانی می تواند به عنوان راهی برای بررسی روابط شخص با افراد دیگر از طریق فرآیندی شناخته شده به عنوان انتقال باشد.

درمان روان پویایی چقدر موثر است؟

درمان روان پویایی چقدر موثر است و چگونه با سایر روش های درمان مقایسه می شود؟ ارزیابی اثربخشی درمان روان پویایی چالش هایی را به همراه دارد ، اما تحقیقات نشان می دهد که این روش می تواند در درمان انواع مشکلات روانی مفید باشد.

یک دلیل که ارزیابی کارایی کامل درمان روان پویایی ممکن است دشوار باشد این است که اندازه گیری بسیاری از تغییراتی که ایجاد می کند دشوار است.

جاناتان شیدلر ، محقق در یک بیانیه مطبوعاتی توسط انجمن روانشناسی آمریکا (APA) ، اظهار داشت: اگرچه اندازه گیری تغییرات در علائم حاد خاص نسبتاً آسان است ، اما اندازه گیری تغییرات اساسی شخصیت بسیار دشوارتر است.

با وجود این دشواری ، تحقیقات نشان از اثربخشی استفاده از درمان روان پویایی برای درمان انواع بیماری ها می باشد.

یک بررسی قابل توجه که در مجله American Psychologist منتشر شده است. نتیجه شواهد اثربخشی درمان روان پویایی را می دهد.

مطالعه دیگری نشان داد که درمان روان پویایی می تواند حداقل به اندازه درمان شناختی رفتاری  (CBT) موثر باشد.

در یک بررسی که در سال 2017 در مجله روانپزشکی آمریکا منتشر شد ، نتیجه گیری شد که درمان روان پویایی به اندازه سایر درمانهای ثابت شده موثر است. با این حال ، نویسندگان این مطالعه پیشنهاد کردند که تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه چه کسی بیشتر از این نوع درمان بهره مند است مورد نیاز است.

اگر تصمیم دارید روان درمانی کنید ، ممکن است هفته ای چند بار با درمانگر خود ملاقات کنید . هر جلسه به طور معمول حدود 45 دقیقه طول می کشد و شما برای چندین ماه به ملاقات با درمانگر خود ادامه خواهید داد.

در بعضی موارد ، ممکن است یک سال یا بیشتر جلسات خود را ادامه دهید. در طول درمان روان پویایی ، مردم اغلب ترغیب می شوند که در مورد هر آنچه ممکن است در ذهن آنها باشد صحبت کنند. و ممکن است شامل مواردی باشد که آنها را در حال حاضر تجربه می کنند یا خاطراتی از اتفاقاتی که در گذشته افتاده است .یکی از روشهای روان پویایی درمانی که به عنوان درمان روان پویایی مختصر شناخته می شود ، برای تولید سریعتر نتایج در 25 تا 30 جلسه طراحی شده است .در این روش کوتاه مدت درمان ، افراد ممکن است در ابتدا یک منطقه خاص احساسی را تعیین کنند که می خواهند روی آن تمرکز کنند درمان روان پویایی طولانی مدت ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد و شامل 50 جلسه یا بیشتر درمانی می باشد.

سخن آخر

اگر علائم بیماری روانی را تجربه می کنید ، با پزشک یا متخصص بهداشت روان صحبت کنید. آنها می توانند تشخیص دهند و گزینه های درمانی را که ممکن است برای نیازهای فردی شما بهترین باشد ، توصیه کنند .روان درمانی روان پویایی ممکن است مناسب شما باشد.

کلینیک مشاوره و روانشناسی خانه شیرین با هدف بالا بردن سطح سلامت روان در اجتماع پس از اخذ مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره از سال 1389 با مدیریت دکتر شیرین ولی زاده نخبه کشوری و عضو انجمن روانشناسان امریکا, در محیطی آرام، تجهیزات به روز و تیمی با تجربه فعالیت خود را آغاز کرده و امیدوار است گامی هرچند کوچک در مسیر سلامت روان جامعه بردارد.

این مرکز طیف گسترده‌ای از مشکلات روانشناسی را پوشش داده که از جمله آن می‌توان به مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان, مشاوره فردی، زوج درمانی، مشاوره خانواده و گروهی, روانپزشکی و … اشاره نمود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز