خبرگزاری کار ایران

سیم بکسل نتاب و کاربری آن بر روی تاور کرین

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۸۴۵۳

با نگاه بر روی تاور کرین ها و جرثقیل های بزرگ شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که از چه نوع سیم بکسل بر روی تاور کرین ها استفاده می شود تا اولا توان و قابلیت لیفتینگ بار تا این اندازه را داشته باشد، ثانیا امنیت مورد نیاز را در لیفتینگ فراهم کند و ثالثا در برابر تاب یا باز شدن مقاومت مناسبی از خود نشان دهد. سیم بکسل ها دارای تنوع بسیار زیادی هستند و هر یک برای اتصال و کاربری در شرایطی خاص و مطابق با نیاز های صنعتی خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع سیم بکسل بر حسب معیار ها و فاکتور های متنوعی قابل دسته بندی هستند. هر یک از این مشخصات بصورت مستقیم بر روی قابلیت کششی سیم بکسل، مقاومت سایشی، مقاومت در برابر گردش سیم بکسل، مقاومت محیطی در برابر زنگ زدگی و انعطاف سیم بکسل تاثیر مستقیم خواهد داشت. برخی از مشخصات و فاکتور های دسته بندی سیم بکسل به قرار زیر هستنذ.

  1. ساختار سیم بکسل: فاکتوری است که نشان می دهد سیم بکسل از چند رشته و در هر رشته از چند مفتول تولید شده است. بعنوان مثال سیم بکسل آسانسوری دارای ساختار 8X19 می باشد یعنی دارای 8 رشته است که در هر رشته 19 مفتول دارد.
  2. بافت سیم بکسل: در کل چهار نوع بافت کلی و چند بافت ترکیبی برای سیم بکسل ها وجود دارد. بافت سیم بکسل مشخص کننده قطر مفتول های رشته ها می باشد که می تواند در هر رشته تنها از یک قطر مفتول و یا از چند قطر مفتول با نحوه قرارگیری ویژه ای استفاده شده باشد. بافت های سیم بکسل عبارتند از بافت سیل SEALE ، بافت وارینگتون WARRINGTON ، بافت استاندارد که در آن تمامی مفتول ها قطر برابر دارند و بافت فیلر.
  3. نوع مغزی سیم بکسل : یکی از مهمترین فاکتور های تاثیر گذار بر روی انعطاف سیم بکسل و مقاومت کششی آن می باشد. در کل دو نوع مغزی فولادی و الیافی برای سیم بکسل ها وجود دارد که الیاف می تواند کنف، پلی پروپیلن و یا سیزال باشد.
  4. متریال سیم بکسل: این فاکتور تاثیر بسیار زیادی در مقاومت کششی سیم بکسل و مقاومت محیطی در برابر زنگ زدگی دارد. متریال های عمومی بکار رفته در تولید سیم بکسل شامل گرید های مختلف فولادی و استنلس استیل می باشد.
  5. گرید سیم بکسل: اغلب در مورد سیم بکسل های فولادی بکار گرفته می شود که در مورد سیم بکسل نتاب اغلب با گرید بالا بصورت پر کربن و با عملیات ویژه حرارتی همراه است. گرید های عمومی سیم بکسل عبارتند از 1560، 1770، 1960، 2160 که با واحد نیوتن بر میلیمتر مربع مشخص می شوند.
  6. نوع آبکاری سیم بکسل: آبکاری سطحی سیم بکسل ها یکی از روش های مهم در افزایش مقاومت محیطی آنها محسوب می شود. اغلب سیم بکسل ها دارای آبکاری گالوانیزه سرد هستند.

مشخصات مکانیکی و ساختار سیم بکسل نتاب

سیم بکسل نتاب تاور کرین که بر روی جرثقیل ها با ارتفاع بالا و تاور کرین ها نصب می شود دارای ساختار 19X7 و یا در مواردی 35X7 می باشد. بدین معنا که سیم بکسل نتاب دارای 19 و یا 35 رشته می باشد که در هر رشته دارای 7 مفتول فولادی است. نوع بافت سیم بکسل نتاب استاندارد بوده به این معنا که تمامی مفتول های بکار گرفته شده در ساختار دارای قطری برابر هستند. سیم بکسل نتاب برای داشتن مقاومت کشی مناسب اولا تنها از جنس فولادی و ثانیا در گرید های بالا تولید می شود به این معنا که حداقل گرید فولاد بکار رفته در مفتول سیم بکسل نتاب 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع است.

نام سیم بکسل نتاب با توجه به مقاومت ان در برابر باز شدن گرقته شده است. بدین معنا که چه در جهت ساعتگرد و چه در جهت پاد ساعتگرد قابلیت باز شدن رشته های سیم بکسل نتاب وجود ندارد که دلیل آن پیچیدن خلاف جهت رشته های داخلی و خارجی است. این امر از ایجاد گشتاور حرکت در لیفتینگ بار توسط جرثقیل و تاور کرین در ارتفاعات زیاد جلویری به عمل می آورد. استفاده از مفتول هایی با قطر کم و تعداد زیاد در ساختار سیم بکسل نتاب سبب ایجاد ظاهری خیره کننده برای آن می شود و از این رو سیم بکسل نتاب را سیم بکسل پوست ماری نیز می گویند. سیم بکسل نتاب اغلب یا بصورت آبکاری شده گالوانیزه سرد و یا بصورت روغن اندود شده برای محافظت سطحی مورد استفاده قرار می گیرد. در مورد اول سیم بکسل نتاب به رنگ نقره ای و در مورد دوم اغلب به رنگ سیاه دیده می شود.

سایز و برند های کاربردی سیم بکسل نتاب

سیم بکسل نتاب مغز فولادی اغلب در سایز های بالاتر از 8 میلیمتر و حداکثر 32 میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرد اما پر کاربردترین سایز های این سیم بکسل سایز های 16 و 18 میلیمتر هستند که بر روی اغلب تاور کرین ها مورد استفاده قرار می گیررند. سیم بکسل نتاب نیز مانند دیگر انواع قطعات صنعتی با برند های مختلفی تولید می شود که معتبر ترین برند های موجود در ایران عبارتند از برند کیس وایر کره KISWIRE ، یوشامارتین هند-انگلستان و برخی برند های آلمانی مانند کارل اشتال. در حال حاضر عمده محصولات موجود در ایران چینی بوده و طبیعتا سهم چین در سیم بکسل نتاب وارداتی ایران نیز بسیار بالا است. در خرید سیم بکسل نتاب اطمینان از داشتن تنسایل مقاومتی بالا و حداقل 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز