خبرگزاری کار ایران

افزایش وزن سالم + 7 راهکار برای افزایش وزن

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۸۲۶

در حال حاضر چاقی یکی از بزرگترین مسئله ای است که بسیاری از افراد با آن رو به رو هستند. با این حال، کمبود وزن نیز ممکن است به همان اندازه برای سلامتی شما مضر باشد. براساس یک مطالعه، کمبود وزن با ۱۴۰ ٪ بیشتر خطر مرگ زودرس در مردان و ۱۰۰ ٪ در زنان همراه بود و چاقی با ۵۰ ٪ خطر مرگ زودرس همراه است، که نشان می‌دهد کمبود وزن ممکن است برای سلامتی شما حتی بدتر باشد.

کمبود وزن

لاغری و کمبود وزن در بین افراد زودجوش، پرهیجان و افراد فعالی که بسیار کم استراحت می‌کنند، بیشتر اتفاق می افتد. گاهی اوقات داشتن عادات غلط غذائی یا عدم انتخاب صحیح غذا یا به عبارتی نداشتن برنامه غذایی، عامل مؤثری در کم شدن انرژی دریافتی هست. البته افرادی هستند که به گروه خوش‌شانس معروفند.

بدین معنا که بدون وجود مشکل خاصی به جهت ژنتیکی، متابولیسم بالاتری نسبت به افراد عادی دارند. لذا راندمان انرژی در آنها پایین بوده و چربی در بدن‌شان کمتر اندوخته می‌گردد.شاید در اولین نگاه، افزایش وزن آسان تر از کاهش وزن به نظر بیاید و تصور کنید که افراد لاغر با غذا خوردن به آسانی می توانند به اندام ایده آلشان دست پیدا کنند. اما باید بگویم که سخت در اشتباهید. برعکس افزایش وزن برای لاغرها به مراتب سخت تر از کاهش وزن برای چاقهاست. فاکتورهای زیادی در افزایش وزن سالم وجود دارند. به جز توصیه های غذایی، تغییر سبک زندگی، ورزش و رفع مشکلات روحی از عوامل موثر بر افزایش وزن هستند.

علل کمبود وزن:

چندین بیماری پزشکی وجود دارد که می‌تواند باعث کاهش وزن ناسالم شود، از جمله:

- اختلالات خوردن: این شامل بی اشتهایی عصبی، یک اختلال روانی جدی است.

- مشکلات تیروئید: داشتن تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید) می‌تواند متابولیسم را تقویت کرده و باعث کاهش وزن ناسالم شود.

- بیماری سلیاک: شدیدترین نوع عدم تحمل گلوتن است. بیشتر افراد مبتلا به بیماری سلیاک نمی‌دانند که به آن مبتلا هستند.

- دیابت: ابتلا به دیابت کنترل نشده (عمدتا نوع ۱) می‌تواند منجر به کاهش شدید وزن شود.

- سرطان: تومور‌های سرطانی اغلب مقادیر زیادی کالری می‌سوزانند و باعث کاهش وزن زیادی در فرد می‌شوند.

- عفونت ها: برخی از عفونت‌ها باعث می‌شوند کسی به شدت دچار کمبود وزن شود. این شامل انگل، سل و HIV / AIDS است.افزایش وزن سالم

اگر می‌خواهید چاق شوید، انجام صحیح آن بسیار مهم است. استفاده از نوشابه و دونات ممکن است به افزایش وزن کمک کند، اما می‌تواند سلامتی شما را از بین ببرد. اگر کمبود وزن دارید و می‌خواهید به جای مقدار زیادی چربی ناسالم شکم، مقدار متعادل توده عضلانی و چربی زیر پوستی بدست آورید. تعداد زیادی از افراد با وزن طبیعی مبتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و سایر مشکلات سلامتی هستند که اغلب با چاقی همراه هستند؛ بنابراین، خوردن غذا‌های سالم و داشتن یک سبک زندگی سالم کاملاً ضروری است.

بدن ما نیازمند دریافت مقدار خاصی از کالری و مواد مغذی است، و اگر دریافت ما بیش از حد زیاد یا خیلی کم باشد ، نتیجه این خواهد شد که یا چاق خواهیم شد یا لاغر. این رابطه ساده دلیلی است بر اینکه اکثر مردم فکر می‌کنند که رژیم غذایی راه حل برای کاهش و یا افزایش وزن است. با این حال، شیوه زندگی نیز نقش عمده‌ای در چگونگی ذخیره چربی در بدن ما، سوخت و ساز مواد غذایی و کنترل وزن ما ایفا می‌کند.یک تعادل سالم بین تغییرات در شیوه زندگی و انتخاب های غذایی می تواند برای افزایش وزن بدون در خطر انداختن سلامتی به شما کمک کند.

راهکار هایی برای افزایش وزن سالم

راهکار اول: رژیم غذایی خود را حفظ کنید

برخی از افراد بعد از گذشت مدتی از اجرای برنامه و لذت بردن از نتایج بدست آمده برنامه خود را رها می‌کنند، اما متاسفانه، اگر شما این برنامه و عادت های جدید را کنار بگذارید به احتمال زیاد وزنی را که اضافه کرده‌اید را از دست می‌دهید. بنابرین روش زندگی جدیدی که برای خود انتخاب کرده‌اید را حفظ کنید.

افزایش وزن سالم + 7 راهکار برای افزایش وزن

راهکار دوم: مقدار کالری مصرفی خود را محاسبه کنید

هر شخص با دیگری متفاوت است، بنابراین تلاش کنید بفهمید که چه مقدار کالری نیاز دارید، روش‌ها و اندازه‌گیری‌های مختلفی در اینترنت برای محاسبه این کار وجود دارد، بنابراین شما می توانید با دقت اندازه گیری کنید که چقدر بدن شما کالری نیاز دارد، اطلاع پیدا کردن از مقدار کالری مورد نیاز راه خوبی برای افزایش وزن است.برای اندازه گیری دقیق کالری خود و همچنین برنامه ریزی برای رژیم غذایی خود میتوانید از کالری شمار زیره استفاده کنید.

راهکار سوم: از پرخوری اجتناب کنید

زمانی که شما زمان، پول و غذا دارید، خوردن مقدار زیادی از مواد غذایی کاملا وسوسه انگیز است، اما مسئولیت رسیدگی به آن برای بدن شما مشکل است، وعده‌های غذایی خود را مانند آن چه که قبلا گفته شد گسترش دهید و از پرخوری بدون برنامه بپرهیزید.

راهکار چهارم: مصرف پروتئین خود را افزایش دهید

پوست، سلول‌ها، خون، اندام‌ها، عضلات و غدد لنفاوی همه نیاز به پروتئین دارند. اگر شما می‌خواهید وزنتان را افزایش دهید، شما نیاز به افزایش مصرف پروتئین دارید. بدون پروتئین افزایش وزن بسیار سخت خواهد شد.

راهکار پنجم: بدن خود را بشناسید

مردم از روش های مختلفی وزن خود را افزایش می دهند. خوردن غذاهای شیرین ممکن است به برخی مردم برای افزایش وزن اصولی کمک نکند. در واقع، شما باید در مورد چگونگی اینکه بدن شما چگونه به سرعت وزن افزایش می دهد تحقیق کنید. و سعی کنید روش های سالمی را که شما قبلا استفاده می کردید را تکرار کنید.

راهکار  ششم: ورزش کنید

ورزش های قلبی و عروقی به ساخت عضلات کمک می کند و همچنین می تواند باعث شود که وزن از دست بدهید. با این حال، بلند کردن وزنه یک راه برای تبدیل وزن اضافی خود به عضله خالص است که وزن آن از چربی بیشتر است. این کار به مراتب سالمتر است و سوخت و ساز بدن را برای داشتن عضلات حجیم تر افزایش می دهد. وزنه برداری یکی از بهترین راه ها برای بهبود سلامت و کمک به افزایش حجم عضلات است.

افزایش وزن سالم + 7 راهکار برای افزایش وزن

راهکار هفتم: کمتر آب بنوشید

آب کیمیای زندگی انسان است، اما باعث داشتن احساس سیری و حتی کاهش اشتها می شود. در حالی که مقدار معینی از آب برای سلامتی ضروری است، سعی کنید اگر می خواهید وزن اضافه کنید در مصرف آب بین وعده‌های غذا زیادی روی نکنید، آب فاقد کالری است و نمی تواند به اضافه وزن شما کمک کند.

کلام آخر

شاید به‌نظرتان برسد که افزایش وزن اصلا کار دشواری نیست؛ چرا که بسیاری از ما تجربیات متعددی از سفرهای یک هفته‌ای و ده روزه داریم که در طول آن به‌راحتی چندین کیلوگرم وزن اضافه کرده‌ایم. حتی به عقیده برخی افراد که درگیر اضافه وزن هستند، “با خوردن آب نیز چاق می‌شوند”. هر چند این عبارت بسیار کلیشه‌ای است و واقعیت ندارد، چرا که همه ما با دریافت کالری اضافی در بدن دچار اضافه وزن می‌شویم، اما بهتر است بدانید که افزایش وزن برای افرادی که به‌طور معمول لاغراندام هستند و سوخت و ساز بالایی دارند، اصلا کار آسانی نیست؛ پس بدیهی است که راهکارهای افزایش وزن برای چنین افرادی به‌خوبی کمک می‌کند تا وزن ایده‌آل را به‌دست آورند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز