خبرگزاری کار ایران

در راستای هم­‌افزایی در سال تولید، پشتیبانی­ ها و مانع­ زدایی ­ها صورت گرفت؛

ورود تشکل­‌های تخصصی و همکار حوزه ساخت و ساز به آسیب­‌شناسی سازمان نظام مهندسی ساختمان

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۲۳۰

نشست هم اندیشی متخصصین، تولید کنندگان و کارآفرینان با تمرکز بر ارزیابی نقش نظام مهندسی ساختمان و دیگر تشکل­های همکار ( صنعت، محیط زیست، بازرگانی و ... ) در تحولات مدیریت شهری و کشوری و انتخابات پیش رو برگزار شد.

 نشست هم اندیشی متخصصین، تولید کنندگان و کارآفرینان روز پنجشنبه 16 اردیبهشت ساعت 9 الی 13 با تمرکز بر ارزیابی نقش نظام مهندسی ساختمان و دیگر تشکل­های  همکار ( صنعت، محیط زیست، بازرگانی و ... ) در تحولات مدیریت شهری و کشوری و انتخابات پیش رو با حضور کارشناسان حوزه نظام مهندسی ساختمان، سازندگان و انبوه سازان، اتاق بازرگانی، شهرک های صنعتی، مدیریت شهری، محیط زیست و رسانه و ... برگزار گردید و با توجه به شرایط پاندمی کرونا بدون حضور فیزیکی عمومی و از طریق پخش زنده در فضای مجازی پوشش داده شد. 

ورود تشکل­‌های تخصصی و همکار حوزه ساخت و ساز به آسیب­‌شناسی سازمان نظام مهندسی ساختمان

دبیر پویش متخصصین، تولیدکنندگان و کارآفرینان در ابتدای جلسه عنوان کرد که در بستر دسترسی به شبکه ارتباطی به یک میلیون و ششصدهزار متخصص، تولیدکننده و کارآفرین در سطح کشور و بیش از سیصدهزار متخصص، تولیدکننده و کارآفرین در سطح تهران، بیش از ٥٠ جلسه در قالب هم اندیشی ، همایش با حضور بیش از  1000 متخصص و تولید کننده و کار آفرین ظرف 3  سال گذشته برگزار شده و ساختار موثر و کارآمد در عین حال داوطلبانه و مردمی شاخصی ایجاد شده است.

 

ورود تشکل­‌های تخصصی و همکار حوزه ساخت و ساز به آسیب­‌شناسی سازمان نظام مهندسی ساختمان

دکتر علی طبرستانی عمده دستور جلسات گذشته را در حوزه ساختمان، صنعت، محیط زیست و مدیریت شهری عنوان کرد و از ادامه برگزاری منظم این نشست ها در بهار امسال خبر داد که عموما یک جلسه در هفته در موضوعات مذکور خواهد بود.

دکتر کامبیز رضوی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران عنوان کرد: یکی از مشکلات و معضلاتی که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران طی دوره­های مختلف هیات مدیره با آن مواجه بوده عدم استقبال و شرکت ایشان در انتخابات هیات مدیره بوده است.

این امر علل مختلفی دارد  که تحلیل آن نیاز به وقت و زمان مناسب دیگری است ولیکن ذکر این نکته ضروری است که  حضور پر رنگ اعضا در تعیین منتخبین خود در دوره نهم موجب میگردد تا افرادی وارد این عرصه گردند که  دارای توانایی های بیشتر چه به لحاظ مدیریتی و چه به لحاظ علمی و فنی می­باشند.

پویش جمعیت متخصصین، تولید کنندگان و کار آفرینان تهران بر روی نقطه بسیار مهم و شاه کلید این بحث دست گذاشته است. این پویش با برگزاری جلسات و وبینارها و ...در جهت اطلاع رسانی و آگاهی اعضای محترم سازمان نقش بسیار مهمی بر عهده داشته و با تجربه ای که در دوره هشتم انتخابات دارد سعی داشته تا با مطالبه گری و شناسایی کاندیداهای برتر و اصلح و معرفی ایشان  به اعضای سازمان در مسیر اعتلا و بهبود عملکرد این نهاد بزرگ گام بردارد

 

ورود تشکل­‌های تخصصی و همکار حوزه ساخت و ساز به آسیب­‌شناسی سازمان نظام مهندسی ساختمان

 

در ادامه جلسه دکتر غلامرضا جان بزرگی عضو هیات موسس انجمن انبوه سازان شهر ری عنوان کرد: در جلسات قبلی بررسی روند حضور و  عملکرد نظام مهندسی در بخش ساختمان به سمع و نظر عزیزان رسید و امروز کمی عمیق تر و گسترده تر به مباحث نظام مهندسی و ناظرین در مقابل ساختمان و سازندگان می پردازم.

اعتقادم این است که نظام مهندسی را می توان به دو بخش تقسیم کرد. ابتدا داخل نظام مهندسی و سپس جامعه ساختمان و نظام مهندسی که به معنای دیگر خارج از نظام مهندسی و عملکرد ناظرین در بخش اول یعنی داخل نظام مهندسی با گونه رفتاری که از ناظرین محترم دیده می شود به این سوال میرسیم که آیا خود عزیزان می دانند چه می کنند و چه می خواهند، ناظرین یا به معنای گسترده تر کارکنان نظام مهندسی در بخش ساختمان در خصوص شرح و وظایفشان به یک تعریف مشخص و مدون رسیده اند؟ آیا می دانند که نتیجه عملکرد آنان، تعین کننده امنیت ، زیبایی و استحکام و آرامش و آسایش مردم یا ساکنین ساختمان میباشد.

اگر چنین باشد! چرا توجه و نگاه آنان به ساخت و ساز دارای قدرت و قوت لازمه نمی باشد. چه به لحاظ مهندسی و چه به لحاظ زیبایی.

مطمئناً نقد ناظرین نظام مهندسی و عملکرد آنان به منزله نجات همه مردم است، هم خود ناظرین در جایگاه نظارت و ساکنین در جایگاه اعتماد و آرامش. اگر حرفی زده می شود امید به اصلاح نگاه و مسئولیت پذیری فقط امضاکننده فرم های مربوطه است و سازنده نیازمند این امضاء، بعید به نظر می رسد که در بحرانهای این چنین ، به یکباره همه چیز به معجزه تبدیل شود و عملکرد ناصحیح به عملکرد اصولی و ارزشی تبدیل شود.

بخش دوم نگاه، جامعه ساختمان و نظام مهندسی است. به معنای دیگر نظام مهندسی خارج از داخل چه می کند؟

سازندگان در جامعه ساختمان، مخاطبین اصلی ناظرین می باشد که با ارائه مدارک سازنده به ناظر، کار آغاز می شود. با توجه جدی و عمیق در می یابیم که بخش های بسیاری از نگاه ناظر دور می ماند و تنها همه منتظر امضایی هستند که دست آخر سازنده را به گرفتن پایانکار نزدیک و نزدیکتر می کند.آیا فقط شرح وظایف مهندسین و ناظرین مبتنی بر نقشه و مدارک کافی است. که آن هم بطور کامل، پویا و زنده نمی باشد. چرا نظام مهندسی با داشتن متخصصین کارآمد و با سواد و دوراندیش و بسیار پر استعداد، کناری ایستاده و نظار ه گر کلیشه ای است که درس گرفته.

خداوند به مردم ما لطف و نظر خاصی داشته و دارد در غیراینصورت در این ایام سخت و طاقت فرسا یک بلای طبیعی کافی بود تا جای جای کشور را به ویرانی تبدیل کند.

سازندگان کسانی هستند که باید قبل از هر حرکتی، مورد تائید فنی و مهندسی نظام مهندسی ساختمان باشند تا هرچه می سازند از استحکام اصولی برخوردار باشد. سازنده را باید براساس شرایط فنی و اصولی گزینش کرد و اجازه کار یعنی سازنده بودن را به ایشان با گذراندن مراحل و شرایط فنی و مهندسی عملی کرد. مهمترین بخش قضایا این است که بهترین و خبره ترین متخصصین را در نظام مهندسی داریم و سیستم است که تمامی اشکالات را بوجود آورده و تلاشی برای رفع نقص و سلامت اجرایی آن نمی شود.

مهندسین ما براساس فهم و توانایی خود تلاش می کنند که نظام مهندسی را به جایگاه درستی رهنمون کنند اما آیا متولیان هم تلاش می کنند که نظام مهندسی را از شرایط بد به شرایط مساعد و مناسب برسانند. وقتی نمی توانیم انتقاد کنیم، یا منفی بگوئیم، چگونه قادر به تغییر اساسی می باشیم.

این جاست که تغییر اساسی در نظام مدیریتی ساخت و ساز و ناظرین تنها راه حل می تواند باشد.

مهندس  فرهاد غلامی از فعالان حوزه مسکن و ساختمان و سازنده در مناطق 1، 2 و 3 تهران عنوان کرد : با کسب اجازه از محضر اساتید و بزرگان لازم می دانم نکاتی رو یاداوری کنم که شاید اگر به ان توجه گردد اصول و قوانینی که در آیین نامه ها مطرح شده است بیشتراجرایی و رعایت گردد یکی از این موارد بحث اموزش کاربردی ناظرین میباشد خیلی از دوستانی که در زمینه نظارت فعالیت دارند در زمینه مباحث اجرایی تجربه کافی ندارند و دقت عملی که بعضی سازنده ها دارند را به کار نمیگیرند و این فقط مربوط به کافی نبودن اطلاعات اجرایی انهاست .ما در اجرا بحث نظارت و هم چنین بازرسینی را داریم که از طرف خود سازمان از پروژه ها بازدید کرده و می بایست به بهبود شیوه ساخت کمک کنند درحالی که نه تنها نیمی از نواقص اجرا به چشم این دوستان نمی آید بلکه نیمی از ایرادات مطرح شده از طرفشان هم سر سری رد می شود . شاید اگر ناظرین و بازرسین ما قبل از شروع به کار منابع جامع و کاملی در اختیار داشته باشند و تحت یه آموزش خاص مباحث اجرایی را اموزش ببینند  دیگرنه تنها نواقص جزئی بلکه ایرادات اجرایی اساسی را نیز در ساختمانها مشاهده نخواهیم کرد همانطور که اساتید اشاره کردند به جرات میتوانیم بگوییم ما نه در دانشگاه اموزش اجرایی کاملی داریم و نه دوران بعد از ان کاراموزی جامعی .

محمد انصاری دبیر بسیج اصناف اتاق بازرگانی تهران در ارتباط با موضوعات حوزه بازرگانی و صادرات خدمات مهندسی و واردات تجهیزات صنعت ساختمان و سرمایه گذاری مالی داخلی و خارجی در مگاپروژه های این بخش افزود: انتقاد از عملکرد ضعیف بانک مرکزی در سرمایه گذاری خارجی و دریافت ارز در سامانه ثنا و ارائه نیما که اختلاف مبلغ حدود ۵ درصد دارد پس هیچ شخص سرمایه گذاری این کسر مبلغ را در شرایط تحریم پذیرا نیست ، همچنین شرکتهای واردکننده و صرافی ها بیشترین نیاز به درهم دارند چرا که تمرکز مالی دنیا در امارات وجود دارد لذا هرگونه تبدیل ارزهایی مانند یوآن با ریزش حدود ۴ درصد کارگزاری است که خود معضلی برای این ریزش بوجود می آورد ، البته بماند که وارد کننده و صادر کننده پس از طی تمامی مراحل همچنان منتظر بخشنامه‌های خلق الساعه از طرف وزارت سمت به سختی هر چه تمام تر از بخش گمرکات گذر میکند ، اقتصاد و سیاست دو بخش جدایی ناپذیرند که اگر توجه نشود کل بخشها دچار مشکل خواهند بود ، لذا ضمانت اجرایی در اقتصاد برای دولتمردان امری واجب باید تلقی گردد،

مهندس حامد خانجانی کارشناس نظام مهندسی ساختمان و مدیرمسئول فصلنامه فراساخت اظهار داشت با وجودی که قانون محدودیتی برای تعداد دفعات عضویت در هیات مدیره سازمان نظام مهندسی قائل نیست اما تلاش شود تا اشخاص با ایده های جدید و توان علمی، فنی و مدیریتی بالا وارد این دوره هیات مدیره شوند. در دوره های گذشته در برخی استانها بعضا 100 درصد تغییر اعضای هیات مدیره را شاهد بوده ایم اما در استان تهران خصوصا در دو، سه دوره گذشته تغییرات معمولا محدود و اعضا هیات مدیره ها غالبا با رد صلاحیت توسط وزارت راه و شهرسازی از نامزدی در دوره بعد باز می مانند.

وی همچنین تاکید کرد فعالیت پویش متخصصین و کارآفرینان به نحوی باشد که نامزدهای شایسته ورود به هیات مدیره نظام مهندسی را شناسایی و از ایشان حمایت کند تا اینکه صرفا بخواهد با افرادی که احتمال رای آوری با دارند وارد تعامل شود.

مساله دیگر مورد نظر خانجانی لزوم شناخت درست و دقیق وظایف و اختیارات هیات مدیره نظام مهندسی توسط کلیه ذینفعان و خودداری نامزدها از قول و قرارهای فراتر از وظایف و پرهیز از شکل گیری انتظارات خارج از مقررات از جانب رای دهندگان است.

مهندس سید محمد هاشمی نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: باسلام قبولی طاعات وعبادات سازمان نظام مهندسی استان تهران دارای ۱۲۰۰۰۰ عضومیباشد که حدودا  ۷۰۰۰۰عضودارای پروانه  دررشته های۷گانه دارد  که تقریبا یک چهارم کشورراشامل می‌شود باتوجه به تعداداعضا ومراجعین محترم نیاز به برنامه مدون کوتاه ومیان وبلند مدت دارد ساختار آنهم باتوجه به تعداد عضو وحجم کاربایدتغیرکند واختیارات ویژه به دفاتر نمایندگی داده شود ستادسازمان بیشتر به مسایل کلان بپردازد  آموزش مسائل فنی ورفاهی توجه شود  پژوهشگاه  وداشتن مراکز فرهنگی ورفاهی ازنیازهای ضرور می­باشد.

جلسه بعدی از این سلسله نشست ها روز پنجشنبه 30  اردیبهشت با توجه به شرایط پاندمی کرونا بدون حضور فیزیکی عمومی برگزار خواهد شد از طریق پخش زنده در فضای مجازی پوشش داده می­شود.

ورود تشکل­‌های تخصصی و همکار حوزه ساخت و ساز به آسیب­‌شناسی سازمان نظام مهندسی ساختمان

ورود تشکل­‌های تخصصی و همکار حوزه ساخت و ساز به آسیب­‌شناسی سازمان نظام مهندسی ساختمان
 

ورود تشکل­‌های تخصصی و همکار حوزه ساخت و ساز به آسیب­‌شناسی سازمان نظام مهندسی ساختمان

ورود تشکل­‌های تخصصی و همکار حوزه ساخت و ساز به آسیب­‌شناسی سازمان نظام مهندسی ساختمان  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز