خبرگزاری کار ایران

آشنایی با تجهیزات عمومی آزمایشگاه

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۱۳۴۱

آزمایشگاه‌ها برای انجام آزمایشات و تحقیقات به تجهیزات و ابزارهای دقیق گوناگونی نیاز دارند. این تجهیزات آزمایشگاهی عمومی و اصلی را می توان در آزمایشگاه های مختلف مشاهده کرد.

تجهیزات آزمایشگاهی

آزمایشگاه‌ها برای انجام آزمایشات و تحقیقات به تجهیزات و ابزارهای دقیق گوناگونی نیاز دارند. این تجهیزات آزمایشگاهی عمومی و اصلی را می توان در آزمایشگاه های مختلف مشاهده کرد. با توجه به این که تحقیقات آزمایشگاهی شما شامل کار با پروتئین ها، کشت سلول، هوا، آب، خاک یا خون باشد، تجهیزات آزمایشگاهی اصلی با توجه به نیازهای مختلف آزمایش پشتیبانی می شوند.

تجهیزات عمومی آزمایشگاه را می توان در موارد زیر یافت:

  1. آزمایشگاه های تحقیقاتی
  2. آزمایش تشخیصی در آزمایشگاه های پزشکی
  3. تحقیق و توسعه
  4. تضمین کیفیت
  5. آزمایشگاه های آموزشی و ...

به طور خلاصه، هرجا آزمایشگاهی وجود دارد، تجهیزات عمومی آزمایشگاه را مشاهده خواهید کرد. از جمله موارد زیادی که به عنوان تجهیزات آزمایشگاهی عمومی در نظر گرفته می شوند می توان به پیپت، ترازو، سانتریفیوژ، فریزر، هات پلیت، دستگاه انکوباتور، همزن، حمام آب و هود اشاره کرد.

جهت آشنایی بیشتر با تجهیزات اولیه آزمایشگاه اینجا کلیک کنید.

آشنایی با تجهیزات عمومی آزمایشگاه

تقسیم بندی تجهیزات آزمایشگاهی

بسته به نوع محیط آزمایش، تجهیزات آزمایشگاهی را می‌توان به چند قسمت  تقسیم کرد که قسمت اول محیط کار و آزمایش را می سازند و قسمت دوم تجهیزات آزمایش هستند.

سکوبندی آزمایشگاه

سکوبندی آزمایشگاه اولین و مهم ترین قدم در ساخت و تجهیز یک محیط آزمایشگاهی مناسب و کاربردی است. از این رو توجه به مرغوبیت و کارایی وسایل و تجهیزات مورد استفاده در سکوبندی، از قبیل کابینت، میز، سینک آزمایشگاهی و... که امکان انجام فعالیت ها را در محیط آزمایشگاه میسر می کند بسیار مهم است.

هود آزمایشگاهی

هدف هود آزمایشگاهی حذف آلودگی های بیولوژیکی و شیمیایی خطرناک قبل از پخش شدن در آزمایشگاه یا محیط است. از هودها در زمینه هایی نظیر شیمی، علوم زیستی و حتی پزشکی قانونی استفاده می شود. هود آزمایشگاهی تهویه مطمئنی را فراهم می کند تا از قرار گرفتن پرسنل در معرض بخارات خطرناک یا سمی، بخارات یا ذرات معلق در هوا محافظت کند.

آشنایی با تجهیزات عمومی آزمایشگاه

ترازوی آزمایشگاهی

ابزارهای توزین هستند که از آن ها در صنایع شیمیایی، دارویی، آرایشی، غذایی و جواهرات و در هرجایی که نیاز به اندازه گیری دقیق جرم باشد استفاده می شود. ترازوی آنالیتیکال ترازوی دقیق با قابلیت خواندن تا یک دهم میلی گرم یا یک ده هزارم گرم است که آن ها را برای دانشگاه ها، داروسازی و کاربردهای تولید با دقت بالا ایده آل می کند.

سانتریفیوژ

سانتریفیوژ آزمایشگاهی قطعه ای از تجهیزات آزمایشگاهی است که توسط موتور هدایت می شود و نمونه ها را با سرعت زیاد می چرخاند. بسته به اندازه و ظرفیت نمونه، انواع مختلف سانتریفیوژ وجود دارد. سانتریفیوژهای آزمایشگاهی با استفاده از اصل رسوب گذاری کار می کنند و با استفاده از شتاب گریز از مرکز برای جداسازی مواد با تراکم بیشتر استفاده می شوند.

یخچال و فریزر آزمایشگاهی

یخچال و فریزر های آزمایشگاهی برای حفظ مواد و نمونه های حساس کاربرد دارند. در صنعت پزشکی، به متخصصان مراقبت های بهداشتی اجازه می دهد تا با خیال راحت واکسن ها، نمونه های خون، تجهیزات دارویی و موارد دیگر را ذخیره کنند. یخچال های آزمایشگاهی به طور کلی برای ذخیره سازی واکنش دهنده های غیر فرار و نمونه های بیولوژیکی غیر فرار استفاده می شوند.

هات پلیت یا استیرر

از هات پلیت به طور مکرر در آزمایشگاه برای انجام واکنش های شیمیایی، گرم کردن نمونه ها و فعالیت های دیگر استفاده می شود. هات پلیت دستگاه ساده ای است که مجهز به یک سطح صاف با عناصر گرم کننده است. آن ها شعله های باز تولید نمی کنند و برای استفاده در آزمایشگاه مناسب هستند.

انکوباتور

انکوباتور یک ابزار آزمایشگاهی است که در آزمایشگاه های بیولوژی برای کشت و رشد دادن نمونه های زنده مانند سلول ها یا میکروب ها به کار می رود. این وسیله با کنترل رطوبت، دما، میزان اکسیژن و دی اکسید کربن شرایطی مناسب برای رشد ارگانیسم های زنده فراهم می کند.

حمام آب

از حمام آب آزمایشگاهی برای گرم کردن نمونه ها در آزمایشگاه استفاده می شود. برخی از کاربردها شامل حفظ خطوط سلولی یا گرم کردن مواد شیمیایی قابل اشتعال است که در صورت قرار گرفتن در معرض شعله باز ممکن است آتش بگیرند. یک حمام آب معمولاً از یک واحد گرمایش، یک محفظه از جنس استنلس استیل که آب و نمونه ها را در خود نگه می دارد و یک رابط کنترل تشکیل شده است.

 

اتوکلاو

اتوکلاوها از آب، فشار و گرما برای ایجاد بخار بسیار گرم استفاده می کنند که میکروارگانیسم ها و هاگ ها را از بین می برد. اتوکلاوها برای استریل سازی برخی از زباله های بیولوژیکی، ابزارها و وسایل آزمایشگاهی استفاده می شوند.

پیپت

پیپت ها ابزار های آزمایشگاهی رایجی هستند که برای انتقال حجم اندازه گیری شده مایع استفاده می شوند. پیپت ها را باید قبل از استفاده به دقت تمیز کرد زیرا هرگونه آلودگی باعث کاهش صحت و دقت آن ها می شود. پیپت ها را پس از خاتمه کار باید در محلول رقیق دترژانت غیریونی قرار داد و پس از سه تا پنج بار آبکشی، با آب خالص شست و شو داد.

 

پی اچ متر (pH meter)

پی اچ متر آزمایشگاهی از نوع قلمی و پرتابل و رومیزی برای اندازه گیری اسیدی و بازی بودن محلول ها مورد استفاده می باشد. در کنار آن برای کار های ساده و غیر حساس می توان از کاغذ های پی اچ ایرانی و یا مرک استفاده کرد.

آشنایی با تجهیزات عمومی آزمایشگاه

فروشگاه اینترنتی عرضه کننده تجهیزات آزمایشگاهی

باتوجه به تغییر فرهنگ عمومی خرید و شرایط پیش آمده بواسطه همه گیری ویروس کرونا، فروشگاه های اینترنتی بهترین گزینه برای خرید امن و سریع تجهیزات آزمایشگاهی بشمار می روند . در این میان فروشگاه های اینترنتی که علاوه بر تنوع تجهیزات، گارانتی و تضمین اصالت کالا و ارسال سریع و به موقع محصولات را نیز تضمین کند انتخاب مناسبی برای یک خرید مطمئن و ایده آل خواهد بود.

فروشگاه اینترنتی تجهیزات آزمایشگاهی رویان ایران به عنوان بزرگترین و معتبرترین مرجع تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی کشور بهترین گزینه برای خرید و مقایسه تجهیزات آزمایشگاهی است. بعلاوه مشاوره تخصصی کارشناسان رویان ایران می تواند راهنمای خوبی برای یک خرید مطمئن باشد. برای مشاهده محصولات و تجهیزات آزمایشگاهی می توانید به فروشگاه اینترنتی رویان ایران مراجعه فرمائید. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز