خبرگزاری کار ایران

استریلیزاسیون در اتاق عمل با استفاده از اتوکلاو

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۰۹۵۷

در خصوص بحث بسیار مهم استریلیزاسیون  اتاق عمل توسط اتوکلاو باید بگویم که این امر در بیمارستان ها بسیار با اهمیت می باشد. در واقع فرایند اتوکلاو می تواند تمامی تجهیزات، وسایل و حتی لباس های اتاق عمل را سترون سازی کند. بدیهی است که این موضوع برای جلوگیری از انتقال ویروس به بیماران امری بسیار موثر می باشد و به صورت کامل می‌ تواند تمامی ویروس های موجود بر روی وسایل و تجهیزات اتاق عمل را از بین ببرد. خصوصاً در موارد مهم اتاق عمل مانند موارد درمانی تهاجمی، اقدامات تشخیصی، اعمال جراحی و غیره. در نظر داشته باشید که در بخش آموزش تکنیک های آسپتیک چیزی که بسیار مهم است این است که لوازم یا آن-استریل می باشند و یا استریل هستند، در واقع مفهوم این موضوع به مطلق بودن استریلیزاسیون اشاره می کند. در توضیح ساده تر باید گفت که مفهومی برای این موضوع که یک وسیله تقریباً استریل است وجود ندارد، زیرا در حیطه استریلیزاسیون همانطور که اشاره شد فرایند کاملاً قطعی می باشد.

آشنایی با اتوکلاو و عملکرد آن:

اساساً ایجاد قسمتی ویژه برای استریل کردن وسایل و تجهیزات پزشکی در تمامی بیمارستان ها امری کاملاً ضروری می باشد و کاملاً این موضوع لازم الاجرا است. به بخش هایی که فرایند استریل کردن تجهیزات پزشکی را انجام میدهند ‌cssd و ‌csr می گویند. در واقع شاهرگ حیاتی تمامی خدمات و فعالیت های بیمارستانی واحدهای مذکور می باشند. چنانچه این قسمت ها کار خود را درست انجام ندهند بی تردید فعالیتهای اتاق عمل ناکام خواهند ماند. در واقع مرکز cssd وظیفه استریلیزاسیون در اتاق عمل را به عهده دارد و تمامی وسایل مورد نیاز در اتاق عمل بیمارستان را این مرکز استریل و انبار می کند. در نظر داشته باشید که استریلیزاسیون در اتاق عمل توسط اتوکلاو صورت می گیرد، اتوکلاو دستگاهی است که با فشار بخار مستقیم بر روی تجهیزات و وسایل اتاق عمل به سادگی می‌ تواند فرایند استریل کردن را به بهترین شکل انجام دهد. اصولاً اتوکلاو ها در سایز های مختلفی وجود دارند، برخی از آنها بسیار بزرگ می باشند و برخی از آنها کاملاً کوچک هستند و در مواردی مانند دندانپزشکی برای سترون کردن اینسترومنت ها و تجهیزات دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این دستگاه در ابعادی ساخته می شود تا کاربر به راحتی بتواند وسایل اتاق عمل، لباس ها، تجهیزات و دیگر ملزومات این بخش را درون آن قرار داده و فرایند استریل کردن را انجام دهد. در ادامه میخواهیم پیرامون دستور کار در بخش های cssd و csr به وسیله دستگاه اتوکلاو صحبت کنیم، بنابراین تا پایان با ما همراه باشید.

استریلیزاسیون در اتاق عمل با استفاده از اتوکلاو

استریلیزاسیون در اتاق عمل - دستور کار در بخش cssd:

۱. سنجش های اتوکلاو منطبق با دستور کار درون بسته ها قرار داده شده است و در قسمت پشتی نوار سنجش شماره اتوکلاو، تاریخ و شیفت نوشته می شود.

۲. در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان بسته‌ ها از 6 کیلوگرم بیشتر نباشند و عرض پک ها باید نهایتاً ۴۵ سانتیمتر باشند.

۳. ایستاده یا عمودی قرار گرفتن بسته ها و پک های عمل جراحی در اتوکلاو بسیار مهم است و به هیچ عنوان نباید این پک ها و بسته ها به صورت خوابیده قرار بگیرند.

۴. محکم بسته شدن پک ها و قرار گرفتن آن ها با فاصله جهت عبور بخار اتوکلاو یکی دیگر از ملزومات مهم در خصوص استریلیزاسیون است.

۵. سالم بودن و دوخته شدن دور پارچه های بسته بندی وسایل نکته بعدی است که در خصوص موضوع استریلیزاسیون در اتاق عمل توسط اتوکلاو باید در نظر گرفته شود.

۶. زمانی باید پک ها را از اتوکلاو خارج نمود که کاملاً خشک شده باشند، در نظر داشته باشید که برای جابجا کردن پک ها از دست مرطوب استفاده نکنید.

۷. پس از فرآیند استریلیزاسیون تست‌ های اتوکلاو، اگر چنانچه تغییر رنگ در آنها مشاهده نشد به هیچ عنوان از آن بسته استفاده نکنید و مراتب را پس از ثبت تاریخ و شماره اتوکلاو و همچنین نوع بسته یا پک، به مسئول کنترل عفونت و همچنین مسئول اتاق عمل گزارش کنید.

۸. کنترل کردن و چک کردن تمامی وسایل، بسته های عمل و سِت ها در زمان تحویل امری بسیار مهم است و چنانچه در این زمان آثار کثیفی مشاهده شود مجدداً باید پرسنل c.s.r تمامی آنها را استریل کنند.

سایر دستور کار ها:

۹. توجه داشته باشید که تمامی وسایل درون بسته ها و ست های عمل به طور حتم باید چک و کنترل شوند، این فرایند توسط پرسنل c.s.r انجام و بسته بندی می شوند.

۱۰. یکی دیگر از مواردی که در خصوص استریلیزاسیون در اتاق عمل توسط اتوکلاو بسیار مهم و ضروری است استفاده از دستکش و ماسک در زمان کار می باشد.

۱۱. یک نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص بسته بندی پک های عمل و دیش های عمل این است که به هیچ عنوان نباید این فرآیند توسط افراد متفرقه و غیر مسئول انجام شود

۱۲. بدیهی است که ورود افراد متفرقه به مکان استریلیزاسیون بسیار امری جدی می باشد که باید از آن جلوگیری به عمل آید، زیرا میتواند به راحتی تمامی فرایند استریلیزاسیون را امحا کند.

۱۳. مورد بعدی در خصوص امر استریلیزاسیون این می باشد که پرسنل بخش c.s.r در زمان خروج خود از مرکز مذکور حتما باید لباس و کفش خود را تعویض کنند.

استریلیزاسیون در اتاق عمل با استفاده از اتوکلاو

استریلیزاسیون در اتاق عمل - دستور کار با ماشین اتوکلاو در csr:

- کار با اتوکلاو منطبق با تعریف استاندارد شامل سه مرحله می باشد، این سه مرحله عبارت است از:

  • پرِ واکیوم
  • واکیوم
  • استریل

البته در نظر داشته باشید که کار با اتوکلاو منطبق با تعریف استاندارد باید در دو زمان صورت گیرد، این دو زمان عبارت است از:

۵ دقیقه با حرارت ۱۳۴ درجه سانتی گراد

۱۵ دقیقه با حرارت ۱۲۱ درجه سانتیگراد.

  • توجه داشته باشید که هر سیکل که شامل فشار، زمان و دما می باشد توسط پرینت دستگاه نمایش داده می شود.
  • یکی دیگر از موارد مهم که در خصوص موضوع استریلیزاسیون در اتاق عمل توسط اتوکلاو بسیار حائز اهمیت می باشد مراحل چیدمان وسایل در سبد های اتوکلاو است بی تردید اگر این امر درست انجام شود باعث صرفه جویی در زمان استریلیزاسیون خواهد شد. همچنین باید جریان بخار و هوا به نحو شایسته ای بین وسایل در گردش باشند که مطمئناً این موضوع کاملاً مهم و ضروری می باشد.
  • یکی دیگر از اصول قرار گیری وسایل در دستگاه اتوکلاو فاصله های مشخص ۵ سانتیمتری می باشد، در نظر داشته باشید که چیدمان باید در طبقات مختلف کوچک و بزرگ انجام شود.
  • توجه کنید که بسته بندی لوازمی که با کاغذ های vepas انجام شده اند حتماً باید بخش های کاغذی آنها پشت به هم در دستگاه بارگذاری شوند.
  • تست کردن درون دستگاه اتوکلاو به وسیله تست های شیمیایی و بیولوژیکی به صورت هفتگی امری ضروری است، همچنین باید سرپرستار بخش نتیجه تست را بایگانی کند. این موضوع نیز یکی از موضوع های بسیار مهم در خصوص استریلیزاسیون توسط اتوکلاو می باشد.
  • پایان سیکل استریل استاندارد باید دارای پارامترهای زیر باشد:
  • خشک بودن وسایل
  • تعریف پرینت دستگاه.
  • تغییر کردن رنگ اندیکاتور شیمیایی کلاس D و کلاس A کاغذ های vepas.
  • موضوع پایانی در خصوص استریلیزاسیون، الزامی بودن بایگانی پرینت هر دوره به واسطه یک سنجش و تعریف شاهد از دستگاه اتوکلاو می باشد که باید حتما در نظر گرفته شود.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز