خبرگزاری کار ایران

مسکن قسطی شد!

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۹۴۳۷

بخشی از تولیدکنندگان در صنعت مسکن که متاسفانه با بی مهری بازار نیز مواجه شده‌اند هنوز هم با رسالت خانه دار کردن مردم به‌صورت اقساطی در حال فعالیت هستند و در عمل بازار مسکن، جبران قسمتی از کمبود تولید خود را مرهون و مدیون این تولید کنندگان است.

این روزها خرید مسکن تقریبا به یک رویا تبدیل شده و هر فردی که سودای خرید مسکن در سر دارد باید سالیان سال پس انداز کند تا بتواند با پول پس انداز کرده آپارتمانی در حد 40 یا 50 متر بخرد. البته خرید همین خانه کوچک هم منوط به عدم تورم و رشد کاذب قیمت مسکن است.

هر روزدر تبلیغاتی که از طریق رسانه های مختلف پخش میشود و ما کم و بیش شاهد آن هستیم، می‌بینیمیا می‌شنویم که تولید کنندگان مختلف در سرتاسر کشور اکثر محصولات خود از قبیل انواع لوازم خانگی، خودرو، مواد غذایی و حتی طلا و زیور آلات را درطرح های فروش اقساطییا دارای وام و تسهیلات به مردم ارائه می‌کنند که طبیعتا" با استقبال مشتریان هممواجه شده و برای تولید کننده و مصرف کننده نیز دارای جذابیت و توجیه اقتصادیاست، اما آیا این مشتریان می‌توانند مسکن را هم همانند دیگر کالاها، به‌صورت اقساطی خریداریکنند؟

در این باره حسن بختیاری عضو هیات مدیره شرکت تعاونی انبوه سازی و تولید مسکن مروارید شرق فاخر گفت: در بیشتر کشور های دنیا به‌ دلیل اینکه بانک ها به صورت مستقیمجزو جدایی ناپذیر صنعت و چرخه تولید مسکن تبدیل شده‌اند و تا سقف80 درصد از ارزش یک ملک را در قالب وام کم بهره و طویل المدت به مشتریان پرداخت می‌کنند، خرید مسکن به‌صورت اقساطی به امری طبیعی و کاملا سیستماتیکتبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه اما در کشورما به دلیل عدم حمایت بانک‌ها، موجب شده که مشتریان و متقاضیان مسکن از خرید قسطی آن محروم شوند، افزود: بخشی از تولید کنندگان در صنعت مسکن که متاسفانه با بی‌مهری بازار نیز مواجه شده‌اند هنوز هم با رسالت خانه دار کردن مردم به‌صورت اقساطی در حال فعالیت هستند و در عمل بازار مسکن، جبران قسمتی از کمبود تولید خود را مرهون و مدیون این تولید کنندگان است.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: این تولید کنندگان همان شرکت‌های تعاونی هستند که همچنان با تحمل سختی‌ها و چالش‌های موجود، در برابر همه دشواری‌های این راه با صبر و مقاومت و تلاش بسیار مشغول به تولید مسکن و سر پناه برای مردم هستند و بدون هیچگونه چشمداشت و توقع زیادی با دعوت از متقاضیان و خریداران در پروژه‌های خود ، در اقساطی که گاهی بلند مدت و به‌صورت 24 ماهه، 36 ماهه و حتی 48 ماهه بوده نسبت به خرید زمین، اخذ جواز و ساخت و تحویل آن به مردم جامعه،تلاش می کنند.

به گفته وی، این مهم در شرایطی در حال انجام است که همه سازندگان حقیقی و حقوقی سوار بر موج تورم‌های لجام گسیخته در بخش مسکن، هم از سود ناشی از تولید مسکن و هم از سود ناشی از تورم بازار، ثروت فراوانی را برای خود دست و پا کرده و از ظرفیت ایجاد شده ناشی از پایین بودن تعداد شرکت‌های تعاونی و تولید آنها، نهایت استفاده را می‌برند.

بختیاری با بیان اینکه نباید از این نکته غافل شد که شرکت های تعاونی نیز در بوجود آمدن این فضا برایسودجویان عرصه تولید مسکن بی تقصیر نبوده و در سال‌های فعالیت خود به‌دلیل اشتباهات و برخی استراتژی های غلط، عاملی برای پا گرفتن و رشد این تولید کنندگان در صنعت و بازار مسکن کشور شده‌اند، اضافه کرد: لازم است تا این نواقص با به‌کارگیری مشاوران و نیروهای ذیصلاح حل و فصل و در کنار آن دوباره مردم را به این بخش سوق داده تا با افزایش تولید و رسیدن به نقطه ایده آل، گوی سبقت را از قشر بساز بفروش بربایند.

بنظر می رسد برای رسیدن به این نقطه لازم است تا ابتدا از طریق اطلاع رسانی و تبلیغات صحیح، آگاهی مردم را در این بخش افزایش داده و آن‌ها را با نقاط مثبت و وجوه مختلف این شرکت‌ها آشنا کرد تا به تبع آن، دولت و علی الخصوص وزارت خانه های تعاون، کارو رفاه اجتماعی و همچنین راه و شهرسازیهم به فکر مشارکت و هم افزایی هر چه بیشتر با این شرکت‌ها افتاده و از سوی دیگر قوه مقننه نیز با وضع قوانین جدیدیا اصلاح قانون های موجود به‌عنوان یکی دیگر از ارکان تاثیرگذار در شرکت های تعاونی‌، آنها را بیشتراز گذشته تحت پوشش حمایتی خود قرار دهند.

از سوی دیگر با بالا بردن هر چه بیشتر اطلاعات عمومی افراد مختلف جامعه ازشرکت های تعاونی، می تواناز مشارکت روز افزون مردم در پروژه های ساختمانی بهره مند شد و با افزایش تولیدمسکن، ضمن کاهش قیمت تمام شده برای متقاضیان، به بانی خیری برای خانه دارشدن تعداد کثیری از مردم کشور تبدیل ششد تا گران ترین و مهمترین نیاز سبد خانواده برطرف شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز