خبرگزاری کار ایران

چه کسانی به پرستار نیاز دارند؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۹۳۳۴

خدمات پرستاری به طیف گسترده‌ای از خدمات مراقبتی، درمانی، بهداشتی و حتی آموزشی اطلاق می‌شود که در محل زندگی افراد به آنها ارائه خواهد شد.

در واقع این سرویس‌ها بیشتر مخصوص افرادی است که برای انجام وظایف روزانه خود، به دلایل مختلف نیازمند شخص دیگری هستند. به همین جهت بیشتر افرادی که به سراغ استفاده از این خدمات می‌روند یا سالمند و سالخورده هستند؛ یا ناتوانی و معلولیت دارند و یا به دلیل مشغله کاری نمی‌توانند خودشان از کودک خردسال‌شان مراقبت کنند.

پس به طور کلی 3 دسته افراد از این خدمات منتفع می‌شوند. بزرگسالان سالخورده، افراد معلول و کودکان. البته به غیر از این افراد، گاهی با هدف آموزش و درمان از خدمات پرستاری در منزل برای افراد دیگر نیز استفاده می‌شود. قبل از شروع بحث که در مورد تشریح بیشتر این خدمات است باید بدانید که به طور کلی دریافت خدمات بهداشتی و مراقبتی در منزل، معمولا نسبت به منافعی که برای افراد دارد؛ راحت‌تر و موثرتر از دریافت این خدمات از طریق مراکز درمانی و بهداشتی است. این به این معنی است که شما می‌توانید با مراجعه به مراکز خدمات پرستاری، در مقایسه با زمانی که به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها مراجعه می‌کنید خدمات باکیفیت‌تری را دریافت کنید. 

خدمات پرستاری در منزل

خدماتی که مراکز بهداشتی و مراقبتی به مراجعین خود ارائه می‌دهند بسیار متنوع است. این سرویس‌ها از مراقبت‌های پزشکی گرفته تا کمک به انجام کارهای روزانه متغیر هستند. اما به صورت خلاصه می‌توان گفت که خدمات پرستاری در منزل شامل موارد زیر می‌شود:

  • مراقبت از زخم برای بیمارانی که دوره ریکاوری بعد از جراحی را طی می‌کنند
  • جلوگیری از ایجاد زخم بستر برای بیمارانی که ناتوانی حرکتی دارند
  • آموزش بیمار و مراقبت‌‎های معمول روزانه
  • انجام تزریق‌های وریدی
  • تغذیه بیمار
  • انجام سایر تزریقات
  • نظارت و کنترل وضعیت بیماری‌های زمینه‌ای
  • نظارت بر روی پایداری شرایط بیمار

به طور کلی هدف از ارائه خدمات پرستاری، درمان یک بیماری یا آسیب‌دیدگی است. استفاده از مراقبت‌های بهداشتی در منزل به فرد بیمار کمک می‌کند که زودتر از حالت عادی به زندگی باز گردد؛ استقلال خود را به دست آورد؛ تا آنجا که ممکن است خودکفا شود؛ عملکرد فیزیکی بدن خود را حفظ کند و از بدتر شدن بیماری زمینه‌ای خود جلوگیری کند.

 پرستار سالمند

 چه کسانی به پرستار نیاز دارند؟

از آنجایی که افراد مسن بیشتر تمایل دارند که به صورت مستقل زندگی خود را مدیریت کنند؛ اعضای خانواده آنها ممکن است با افزایش سن و تشدید بیماری‌های زمینه‌ای‌شان دچار چالش‌های فراوان شوند. این در حالی است که در اکثر مواقع، اعضای جوان‌تر خانواده زمان کافی برای مراقبت از این عزیزان ندارند. بنابراین قاعدتا باید به سراغ خدمات پرستار سالمند در منزل بروند. پرستار سالمند فردی است که در این شرایط به سالمندان کمک می‌کند تا زندگی روزمره عادی داشته و بدون از دست دادن استقلال خود، به زندگی ادامه دهند.

حتی بسیاری از سالمندان عزیز به دلیل بهره‌مندی از حمایت‌های عاطفی پرستار، خدمات نگهداری از سالمند در منزل را به عنوان اولویت اصلی خود انتخاب می‌کنند. بنابراین پرستارانی که از سالمندان مراقبت می‌کنند نه تنها از نظر فیزیکی و جسمی به بهبود کیفیت زندگی این عزیزان کمک خواهند کرد؛ بلکه موجب ایجاد آسایش روانی در آنها شده و اجازه نمی‌دهند که این افراد احساس انزوا و تنهایی کنند.

پس این افراد متخصص و مجرب، در کنار تمام مراقبت‌های حرفه‌ای و بهداشتی، از نظر روحی و روانی نیز روی زندگی افراد سالمند تاثیرگذارند.

روال کار این افراد از ارزیابی نیازهای فرد سالمند شروع می‌شود. بعد از این ارزیابی کلی، برنامه‌ای برای ارائه خدمات درمانی، بهداشتی و مراقبتی تدوین شده و پرستار طبق همان برنامه به کارهای روزانه خود می‌پردازد.

همانطور که گفتیم خدمات نگهداری از سالمند در منزل شامل طیف وسیعی از خدمات درمانی از جمله انجام انواع تزریقات، مراقبت از زخم، اندازه‌گیری قند خون، فشار خون و...، خوراندن دارو به بیمار، بررسی علائم حیاتی بیمار برای افراد در بستر و همچنین خدمات مراقبتی مانند استحمام، بردن فرد سالخورده به سرویس بهداشتی، کوتاه کردن ناخن‌ها، تعویض لباس‌ها و... می‌شود.

سوال اصلی که در اینجا مطرح می‌شود؛ هزینه دریافت این خدمات است. تعرفه خدمات نگهداری از سالمند در منزل به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. مهم‌ترین فاکتور وضعیت جسمی سالمند است. این موضوع که این فرد تا چه میزان می‌تواند کارهای روزمره خود را به صورت مستقل انجام دهد؛ در تعیین این تعرفه نقش دارد. نوع بیماری و شرایط روحی سالمند نیز فاکتور مهم دیگری است. اگر وضعیت جسمی او بسیار وخیم باشد و از نظر روحی نیز دچار مشکلات متعدد باشد؛ طبیعتا هزینه نگهداری از او نیز بیشتر خواهد شد.

نوع خدماتی که درخواست می‌کنید نیز روی این هزینه اثر می‌گذارد. به عنوان مثال اگر پرستار سالمند از استحمام او معاف باشد؛ هزینه دریافتی کمتر خواهد شد. بنابراین خدماتی که تمایل به دریافت آنها را دارید بر روی تعرفه خدمات پرستاری از سالمند در منزل تاثیر می‌گذارد. آخرین فاکتور تاثیرگذار بر روی قیمت، ساعات کاری پرستار است. با این وجود پرستار تمام‌وقت، در مقایسه با پرستاری که به صورت نیمه‌وقت یا ساعتی کار می‌کند بیشتر حقوق دریافت خواهد کرد.

 پرستار کودک

 چه کسانی به پرستار نیاز دارند؟

بسیاری از خانواده‌ها این روزها نیازمند خدمات نگهداری از کودک در منزل هستند. چرا که در شرایط اقتصادی کنونی، در بیشتر خانواده‌ها هر دو والد مجبورند که بیرون از منزل کار کنند. اما چیزی که در این بین نباید از آن غافل شد، مراقبت و پرستاری صحیح و اصولی از کودکان خانواده است. همانطور که می‌دانید کودکی دوره بسیار حیاتی و مهمی در زندگی افراد است.

بنابراین اگر به عنوان والد مجبور هستید که بخشی عمده‌ای از ساعات روز را خارج از منزل سپری کنید و زمان کافی برای مراقبت و رسیدگی به کودک‌تان ندارید؛ حتما باید یک پرستار کودک در منزل استخدام کنید. پرستار کودک به فردی اطلاق می‌شود که از سوی والدین برای نگهداری، آموزش و مراقبت از کودکان استخدام شده است. یک پرستار کودک در درجه اول مسئول حفظ ایمنی و تامین رفاه کودک است. به غیر از این مسئولیت، پرستار وظیفه برنامه‌ریزی فعالیت‌های فرزند شما را نیز بر عهده دارد.

ضمن اینکه این فرد باید به اصول آموزشی مسلط بوده و با نحوه برخورد با کودکان نیز آشنا باشد. انجام خدمات مراقبتی مانند استحمام، بردن کودک به سرویس بهداشتی، انجام بازی‌های سرگرم‌کننده و آموزشی و تغذیه کودک از جمله مهم‎‌ترین وظایف این افراد است. البته اگر والدین تمایل داشته باشند می‌توانند با پرداخت هزینه بیشتر، وظیفه آشپزی، خانه‌داری، خرید و کمک به کودک برای انجام تکالیف مدرسه را نیز به پرستار او بسپارند.

تعرفه این خدمات نیز مانند سایر خدماتی که از سوی مراکز مراقبتی ارائه می‌شوند به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال سلامت کودک یکی از این فاکتورهای مهم است.

طبیعتا نگهداری از کودکی که دارای معلولیت جسمی یا ذهنی است بسیار دشوارتر از نگهداری از یک کودک سالم است.

عامل مهم بعدی میزان مهارت پرستار است. پرستارانی که دوره‌های تخصصی را گذرانده باشند و به شیوه‌های آموزشی مدرن مسلط باشند؛ حقوق بیشتری را درخواست می‌کنند. ساعت کاری پرستار و خدماتی که قرار است در منزل به کودک شما ارائه شود نیز روی میزان دریافتی‌شان تاثیرگذار است.

با وجود تمام این نکات اگر می‌خواهید از خدمات باکیفیت و متناسب با نیازتان بهره‌مند شوید؛ توصیه می‌کنیم که حتما قبل از ثبت درخواست با کارشناسان ما تماس گرفته و از مشاوره تخصصی آنها استفاده کنید. این مشاوران با توجه به نیاز و بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید می‌توانند بهترین پیشنهاد را به شما ارائه دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز