خبرگزاری کار ایران

با حضور متخصصین، تولیدکنندگان و کارآفرینان و کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ برگزار شد:

"نشست ارزیابی زیست پذیری شهری های کشور با حضور دبیرکل جامعه اسلامی مدیران"

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۷۳۹۴

نشست "آینده پژوهی پشتیبانی از زیست پذیری شهرهای کشور و مانع زدایی از رشد اقتصادی آنها با رعایت ملاحظات محیط زیستی" به میزبانی اندیشکده زیست پذیری شهری و با همکاری پویش جمعیت متخصصین، تولید کنندگان و کار آفرینان و حضور متخصصین حوزه مدیریت شهری و کشوری دکتر محمد ناظمی اردکانی دبیرکل جامعه اسلامی مدیران و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ، مهدی سعادت فر، روسا و نمایندگان تشکل های حوزه سازندگان، نظام مهندسی ساختمان، شهرک های صنعتی، فعالان بازار و اصناف و محیط زیست برگزار گردید و با توجه به شرایط پاندمی کرونا بدون حضور فیزیکی عمومی و از طریق پخش زنده در فضای مجازی پوشش داده شد.

"نشست ارزیابی زیست پذیری شهری های کشور با حضور دبیرکل جامعه اسلامی مدیران"

دبیر پویش متخصصین، تولید کنندگان و کار آفرینان در ابتدای جلسه عنوان کرد که در بستر دسترسی به شبکه ارتباطی به یک میلیون و ششصدهزار متخصص، تولیدکننده و کارآفرین در سطح کشور و بیش از سیصدهزار متخصص، تولیدکننده و کارآفرین در سطح تهران، بیش از ٥٠ جلسه در قالب هم اندیشی ، همایش با حضور بیش از  1000 متخصص و تولید کننده و کار آفرین ظرف 3  سال گذشته برگزار شده و ساختار موثر و کارآمد در عین حال داوطلبانه و مردمی شاخصی ایجاد شده است. دکتر علی طبرستانی عمده دستور جلسات گذشته را در حوزه ساختمان ، صنعت و محیط زیست و مدیریت شهری عنوان کرد و از ادامه برگزاری منظم این نشست ها در بهار امسال خبر داد که عموما 2 جلسه در هفته در موضوعات مذکور خواهد بود.

"نشست ارزیابی زیست پذیری شهری های کشور با حضور دبیرکل جامعه اسلامی مدیران"

در ادامه دکتر سید اویس ترابی رئیس اندیشکده زیست پذیری شهری با عنوان رئیس نشست در خصوص حکمروایی شایسته و ارتقای کیفیت منابع زیستی گفت: اقلیم غالب ایران، اقلیم خشک و نیمه خشک است؛ به این معنی که منبع آب اصلی ایران، منابع آب زیرزمینی هستند و برداشت از منابع آب زیرزمینی از محدودیت خاصی برخوردار است. منابع آب زیرزمینی فلات مرکزی ایران مانند سایر منابع زیرزمینی (نفت، معادن و ...) در طبقه بندی منابع تجدیدپذیر قرار نمی گیرند. به عبارتی دیگر، بخش عمده ی منابع آب ایران جزو منابع طبیعی تجدیدناپذیر به حساب می آیند.

"نشست ارزیابی زیست پذیری شهری های کشور با حضور دبیرکل جامعه اسلامی مدیران"

 با توجه به شرایط اقلیمی، سرزمین ایران را چرخه هیدرولوژیکی ضعیف و فقیر با توزیع زمانی و مکانی نا همگون آب در برگرفته است و شرایط طبیعی از گذشته تا کنون همین بوده است و نمی توان شرایط اقلیمی و طبیعی را تغییر داد. در حالیکه رشد وتوزیع جمعیت ایران از دهه 30 شمسی به بعد متناسب و سازگار با شرایط اقلیمی وطبیعی رشد نکرده است، بطوریکه کشور درحال حاضر با مصرف سه برابری توان اکولوژیک و ظرفیت زیستی مواجه است. نکته مهمی که لازم است حکمران توسعه کشور مدنظر داشته باشند، این است که سیاست گذاری و برنامه ریزی ها باید سازگار با محدودیت های منابع آبی و طبیعی صورت پذیرد؛ وگرنه تجربه نابودی تمدن ها که در طول 3000 سال گذشته در این خطه بارها تکرار شده پیشِ روی ما خواهد بود.

وی از مدعیان تولی گری مدیریت کشور درخواست کرد تا با پیروی از خرد و تعقل، نسبت به اصلاح رویکردهای توسعه ای طی 60 سال گذشته اقدام کنند. ترابی ضمن اشاره به نمونه های متعدد آسیب هایی که از جانمایی و مدیریت فاجعه بار صنایع کشور (مانند افزایش بیماری سرطان و آلودگی خاک و هوای پیرامون شهر زنجان ناشی از نرخ بالای رهاسازی کادمیوم در نخاله های صنایع سرب و روی زنجان، فرونشت و فروچاله های بازگشت ناپذیر دشت فامنین همدان که ناشی از برداشت بی رویه آب از منابع آب زیرزمینی توسط سامانه خنک کننده نیروگاه حرارتی شهید مفتح فعال شده و ...) به متولیان، مدیران و فعالین صنایع ایران توصیه کرد تا با پذیرش مسئولیتهای اجتماعی و محیط زیستی خویش به سمت توسعه صنعتی با کمترین آشفتگی در محیط زیست ایران گام بردارند.

 

 آقای نادر ضرابیان از انجمن کوه نوردان ایران در ادامه جلسه افزود: آقای دکتر ترابی به درستی فرمودند که بسیاری از امپراتوری ها به دلیل تغییرات اقلیمی در دوره های مختلف بوده است. در واقع علت اصلی را باید در عدم هماهنگی با طبیعت دانست. در حال حاضر هم ما با چنین مشکلی رو به رو هستیم. به جای احترام به ساختار طبیعت و هماهنگی با آن، تلاش می کنیم تا طبیعت را با خود هماهنگ کنیم. این سدسازی ها و معدن کاوی ها و انتقال های لجام‌گسیخته آب از باب همین توهم است که در آینده نزدیک ما را گرفتار خواهد کرد. تنها راه نجات، برگشت و توجه به دستورات فرهنگ اصیل و اخلاقی خودمان است. مشکل اصلی در کشور ما، ناآگاهی کامل مدیریت نسبت به مفاهیم و ساختار و سازوکار محیط زیست است.

باید آگاه باشیم که حتما هدفی در پشت این خلقت بوده است. یعنی در واقع خداوند نمایش نامه ای را برای جهان هستی نوشته و بر اساس آن به جزییات پرداخته است و گونه های مختلف گیاهی و جانوری و کرات و سیارات و چه و چه را آفریده است. خب ما برای ایفای نقش خود در این نمایش نامه به جایی مانند سن یا همان صحنه نمایش نیاز داریم. کره زمین یا محیط زیست در واقع همان جایی است که ما ( تمام گونه ها) برای ایفای نقش، مجبوریم ساختمان زندگی خود را در آن جا بنا کنیم. در واقع کره زمین یک ابزار یا سخت افزاری بسیار پیچیده و فنی است که توسط خداوند به عنوان صحنه نمایش آفریده شده است. به زبان ساده یعنی نمی توان و نباید تغییری در سازوکار آن ایجاد کرد چرا که ما از سازنده آگاه تر و هوشمندتر نیستیم نسبت به ساختار آن

واقعیت فکر نمی کنم مفهوم توسعه خیلی خوب درک شده باشد. توسعه صرفا به معنی بسط فیزیکی و فنی و این حرف ها نیست بلکه بیشتر مربوط به بسط و گسترش اخلاقی و عدالت محوری است. یکی از موارد مهم در توسعه اخلاقی همین بحث حفظ محیط زیست است. خب ما تا چه اندازه با این موضوع مهم آشنا هستیم؟!

در محیط زیست تمام زیستمندان از حق و حقوق برابر برخوردار هستند. تا این را درک نکنیم توسعه ای در کار نخواهد بود.

مهدی سعادت فر کاندیدای انتخابات شورای شهر تهران در ادامه افزود: باردیگر توفیق پیدا کردم در جمع دلاورمردان عرصه تولید و کارآفرینان حضور یابم. آنچه دغدغه این عزیزان دراین سالهابود،ناهماهنگی بین تولیدکننده وحمایت کننده هاکه عموما دولتی هاهستندشکل گرفته است.

وجود رانت،قوانین دست وپاگیر،عدم رسیدگی به واحدهای تولیدی وخدماتی درزمینه های زیرساخت ها  ازجمله آب،برق وگاز وراههای ارتباطی ، معضلات زیست محیطی و عدم حمایت از آنچه محصول  تولیدشده توسط تولیدکنندگان وکارآفرینان،موانعی است که می بایست درسال تولیدوپیشرفت ومانع زدایی پیگیری وبهبود یابد.

هرمطلبی که از سوی عزیزان دراین خصوص مطرح نمودندربطی به تحریم کشورهای سلطه گر نداشت واگرهم به مقدارکمی دراین زمینه مشکل ایجادکرده بود،بحث نوسانات ارز ودلاراست.باهمه سختیها،فعالان وتولیدکنندگان بدون هیچ چشم داشتی راه را برای ایران قوی وآبادانی کشور طی می کنند.

سو مدیریت مسئولین عامل اصلی این آشقتگی است. امیدواریم درانتخابات آتی که درپیش داریم همه اقشارمختلف کشورو آحادمردم شریف و قدرشناس با انتخاب افرادشجاع وکاربلد این موانع رو پشت سر بگذارند. درانتها از دکتر طبرستانی که زمینه این گردهمایی را فراهم ساختند تشکر میکنم.

 

 در ادامه نشست دکتر مرتضی اسلام زاده نایب رئیس مجمع سراسری شهرک های صنعتی کشور گفت:

اقتصاد کشور در رکود شدید کرونا و پسا کرونا است.  با تعطیلی اصناف، به تبع صنایع کوچک و متوسط زیان و آسیب زیادی خوردند  ودر حال له و تعطیلی شدن هستند .با بیکاری گسترده ای روبرو خواهیم شد به ویژه صنایع کوچک قشر ضعیف و آسیب پذیر هستند .

پیشنهاد می­گردد:

۱-برای جلو ‌گیری از شیوع بیماری کرونا،  با تعطیلی اصناف،  تمام  بانکها و مالیات و بیمه تعطیل گردد.

۲-معافیت کامل  مالیاتی و بیمه و بخشودگی کامل جرائم و پرداخت ۵ ماه بیمه تامین اجتماعی سهم کارفرمایان و حقوق کارگران بجای حقوق بیکاری نگهداری  اشتغال در واحدهای تولیدی برای حمایت از واحدهای تولیدی به ویژه صنایع کوچک در شهرکهای صنعتی  برای عبور از رکود در راستای حمایت از تولید تا تعطیل نشوند.

 ۳-اعطای تسهیلات وامهای کم بهره طویل مدت به صنایع کوچک و متوسط .

۴-منفک شدن سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرکهای صنعتی،  یک سازمان مستقل برای صنایع کوچک با عنایت به اینکه ۹۷ درصد صنعت کشور صنایع کوچک میباشد. شرکت شهرکهای صنعتی تبدیل به سازمان توسعه ای گردد.

۵-ایجاد برنامه ای برای کنسرسیوم صادراتی برای صنایع کوچک در راستای صادرات محصولات صنعتی

۶-انعقاد معاهده ات دوجانبه با کشورهای هدف صادرات برای حمایت از سرمایه گذاران و صادر کنندگان ایرانی،  

۷-الحاق ایران به کنوانسیون ۱۹۸۰ وین و کنوانسیون مونترال

استفاده بهینه از کنواسیون اوراسیا  برای صادرات منطقه.

بازنگری در کارگزاران و رایزنان تجاری ایران در خارج کشور

۸-تسهیل در ایجاد تشکلات صنفی و صنعتی در اتاق بازرگانی و .....

تضمین سرمایه،  سرمایه گذاران ایرانی ، داخلی در بخش تولید در ایران.

تدوین قانون حمایت از تولید کنندگان داخلی.

۹-اجرای شدن ۱ درصد مالیات ارزش افزوده از ۹ درصد برای باز سازی و نو سازی زیر ساختهای فرسوده و هزینه های جاری شرکتهای خدماتی به شهرکهای صنعتی .

تکمیل زیر ساختهای شهرکهای صنعتی تعهدات شرکت شهرکهای صنعتی

۱۰-تولید نیاز به زیر ساخت دارد

الف -زیر ساختهای فیزیکی مثل تکمیل زیر ساختهای شهرکهای صنعتی .

 ایجاد ناوگان حمل و نقل منابع نیروی انسانی از تهران به شهرکهای صنعتی در راستای اشتغال ، راههای مواصلاتی ، راه آهن ، لجستیک ......‌

ب_زیر ساخت های غیر مادی

اصلاح قوانین و مقررات بهبود فضای کسب و کار در راستای مواد ۱ و ۲ قانون مستمر بهبود فضای کسب و کار .

اصلاح قراردادهای یکطرفه دولتی و شرکتهای دولتی با بخش خصوصی به استناد ماده ۲۳ قانون مستمر بهبود فضای کسب و کار

قطعی برق به استناد ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار

اعطای پروانه بهره برداری وزارت صمت به واحدهای تولیدی صنفی و چاپخانه ها از تهران به شهرکهای صنعتی در راستای ماده ۱۵۸ برنامه پنجم توسعه .

اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده ، فقط یکبار از مصرف کننده نهایی اصناف،  فروشگاه ها و مغازه ها، در راستای موانع زدائی و پشتیبانی ها

انتقال مالکیت  کامل زیر ساختها و مشاعات شهرکهای صنعتی به صاحبان صنایع شرکتهای خدماتی،  در راستای  سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی.

 

مهندس سعید زارع حقیقی،  رئیس هیات مدیره تعاونی تولید کننده گان سازه های فولادی کشوردر ادامه  افزود : با توجه به اینکه در صنعت ساختمان هزاران شغل بصورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر میشود ضمن تامین نیاز مسکن برای جوانان و توجه به مسایل اجتماعی ، و اشتغال زایی صنایع مرتبط در این صنعت رونق خوبی خواهند داشت و ضرورت دارد دولت بعدی در این خصوص برنامه داشته باشد همچنین رییس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان سازه های فولادی کشور لزوم توجه به استاندارد در این حوزه که ارتباط مستقیم با جان و مال مردم را دارد مهم ارزیابی نموده و برای ترغیب سازندگان مسکن ، دولت باید با حذف رانت موجود در بازار فولاد با کاهش هزینه ها موجب فرهنگ استفاده از سازه های فولادی را فراهم نماید این امر باعث بالا رفتن ایمنی ساختمان ها در مقابل زلزله خواهد شد.

 

مهندس عباس غلامی در ادامه نشست اظهار داشت: ضمن تبریک روز معمار تاکید اینجانب مبنی بر شفاف سازی قوانین ساخت وساز واطلاع رسانی دقیق آن را برای سازندگان خواستارم.انتقاد کردن و ایراد گرفتن از مسئولین خیلی راحت واسان است ، مهم این است که شخص منتقد راهکار هم ارائه دهد.از کاندیداهای محترم هم تقاضا دارم که حتماً از متخصصین واقعی در زمینه های مختلف کمک بگیرند.

دکتر محمدرضا بناآبادی عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی کارمندان کشور از ضرورت آموزش همگانی تفکر استراتژیک کل نگر و آموزش علوم رفتاری و شناخت مردم از مسئولیت اجتماعی و حقوق شهروندی خود در تعاملات اجتماعی گفته و با توجه به اهمیت حضور قانونمدار و قدرتمند سازمان های مردم نهاد تخصصی در تعاملات مدرن نهادهای تاثیر گذار اجتماعی برای توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور خواهان حمایت نامزدهای ریاست جمهوری و دولت آینده در ایجاد تسهیلات قانونی با قوام برای تاسیس اینگونه گروه های تخصصی مردم نهاد در سطح واحد های جغرافیایی محلی، ملی و فراملی با تخصیص بودجه لازم برای استمرار و توانمندی در ارائه خدمات NGO و INGO ها شدند.

ایشان گفتند با عنایت به حمایت حکمرانی و دولت ها از تاسیس گروه های متخصص مردم نهاد و حضور آنها در تعاملات اجتماعی، قانونگذاری ها، گفتگوها و مذاکرات منطقی با شفاف سازی اطلاعات و مطرح نمودن دغدغه ها و مطالبات به حق مردم و دولت در فضای قانونمدارانه و با حفظ استقلال و احترام متقابل، اهداف و خواسته های عالی همه مطرح و با استمرار آن از طریق سازمان های مردم نهاد و دستگاه حکمرانی به بهبود و وضعیت فعلی فضای کسب و کار، تولید و اشتغال کشور و رونق اقتصادی و رفاه اجتماعی کمک خواهند نمود و  اهداف و آرمانهای بلند کشور محقق خواهند شد.

"نشست ارزیابی زیست پذیری شهری های کشور با حضور دبیرکل جامعه اسلامی مدیران"

دکتر محمد ناظمی اردکانی دبیرکل جامعه اسلامی مدیران و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 1400 با دعوت اعضای پویش متخصصین، تولیدکنندگان و کارآفرینان ضمن حضور در نشست این فعالان اقتصادی برنامه های خود را برای تشکیل دولت سیزدهم با شعار دولت مردمی و تحول گرا تشریح کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 1400 با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل ما در چهار دهه گذشته نداشتن یک مدل حکمرانی متعارف مبتنی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، افزود: باید به سمت اجرای مدلی باشیم که در آن دولت در جایگاه سیاست گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت عمل کند؛ و مردم در جایگاهی تولید ثروت و دارایی برای کشور نقش آفرینی داشته باشند.تشکل‌های مردم نهاد حلقه واسط بین دولت و مردم باید برای مشارکت مردم در تصمیم سازی و تصمیم گیری های کلان کشور  ایفای نقش کنند.

ناظمی اردکانی ادامه داد: تجربیات سال‌های مدیریت اینجانب در بخش صنعت، تعاون و استاندارد موید این موضوع است که به واقع به توانمندی مردم و ایجاد فضای کار از سوی دولت برای مردم اعتقاد عملی داشته ام. حضور دولت در فعالیت های اجرایی موجب ایجاد موانع می شود و فسادزاست. هر زمان ظرفیت های مردم و نخبگان جامعه شناخته و به کار گرفته شد، ما شاهد رشد، توسعه و شکوفایی در اقتصاد و صنعت بودیم.

 وی با اشاره به جزئیاتی از  برنامه تدوین شده دولت مردمی و تحول گرا خاطر نشان کرد: برنامه ما در بخش اقتصاد اشتغال کامل را هدف قرار داده است. تحقق اشتغال کامل در گروی ایجاد نهضت "مدیریت استعداد" در کشور می باشد. با وجود استعدادهای فراوانی که در کشور وجود دارد تلاش برای شکوفایی آنها منجر به شکوفایی اقتصاد و رفع مشکلات خواهد شد.

وی افزود: از جمله مهم ترین موانع اقتصاد، غلظت فضای کسب و کار، معیوب بودن فرآیندهای سیستم بانکی، عدم ثبات اقتصادی، ضعف نظام مدیریتی در بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی است. ما برای هر کدام از این معضلات برنامه ریزی کرده ایم. معتقدیم تحول در اقتصاد را چنانچه با قدرت آغاز کنیم بسیاری از مقاومت ها از بین خواهد رفت.  تقویت تولید نک پیکان برنامه دولت مردمی و تحول گرا خواهد بود.

ناظمی اردکانی با انتقاد از پرداخت یارانه به شیوه فعلی گفت: طرح واگذاری دارایی های شرکت‌های نفت و گاز به مردم و پرداخت سود ابرازی آنها به آحاد جامعه و همچنین واگذاری سایر شرکت‌های دولتی می تواند باعث تحرک در مدیریت آنها شود و به بهبود توان مردم و اقتصاد کشور کمک کند.

 ناظمی اردکانی در پایان ضمن پاسخ به سوالات حاضرین از دغدغه های محیط زیستی و دیدگاه های اقتصادی اعضا تشکر و قدردانی کردند.

"نشست ارزیابی زیست پذیری شهری های کشور با حضور دبیرکل جامعه اسلامی مدیران"

 

جلسه بعدی از این سلسله نشست ها روز پتجشنبه 9  اردیبهشت ساعت 10:00  در قالب " هم اندیشی متخصصین، تولید کنندگان و کارآفرینان با موضوع مسائل روز حوزه ساختمان، صنعت، محیط زیست و مدیریت شهری با حضور برخی کاندیداهای انتخابات 1400 " به میزبانی  پویش جمعیت متخصصین، تولید کنندگان و کار آفرینان با توجه به شرایط پاندمی کرونا بدون حضور فیزیکی عمومی برگزار خواهد شد از طریق پخش زنده در فضای مجازی پوشش داده شد.

"نشست ارزیابی زیست پذیری شهری های کشور با حضور دبیرکل جامعه اسلامی مدیران"

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز