خبرگزاری کار ایران

آیا استفاده از ماسکهای چند لایه در شرایط کرونایی مناسب است یا خیر

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۵۸۷۰

با شیوع ویروس کرونا استفاده از ماسکهای مختلف در بین مردم رایج شد. استفاده از ماسک نیز بدین خاطر بود که این ویروس و بیماری ویروسی کوید نوزده به شدت واگیردار است و می تواند به راحتی از راه دهان و بینی دیگران را مبتلا کند.

استفاده از ماسکهای چند لایه به خاطر دارا بودن لایه هایی مقاوم در برابر ورود ویروس کم کم رایج شد. در دوره اول گمانه زنی ابتدایی این بود که حتی ماسکهای پارچه ای نیز می تواند از ابتلا به کرونا ما را محفوظ دارد. اما تجارب تلخی که شاهدش بودیم قضیه را به کل تغییر داد.

چندی بعد وزارت بهداشت به طور رسمی اعلام کرد که از ماسکهای استاندارد پزشکی با لایه های سه تایی استفاده شود. در ادامه به معرفی و بررسی ماسکهای چند لایه و انواع آنها می پردازیم.

همچنین خواهیم گفت کدامیک از این ماسکها در این شرایط خطرناک محافظت بیشتری از ما می کنند.

ماسکهای سه لایه ساختاری ساده و در عین حال کارا دارند. در این ماسکها همان طور هم که از نامشان برمی آید لایه های اسپان باند و ملت بلون و دوباره اسپان باند به کار رفته است. دو لایه اسپان باند و یک لایه ملت بلون که در مجموع سه لایه این ماسکها را شامل می شوند ساختار آنها را تشکیل داده است. این ماسکها عمومی ترین ماسکهای پیشگیری کننده از ورود میکروارگانیسم ها هستند. سالهاست که پزشکان و کارکنان بخش درمان از این ماسکها برای محافظت از خودشان و بیماران استفاده می کنند.

لایه ملت بلونی میانی این ماسکها باعث می شود که ویروس و سایر عوامل بیماری زا نتوانند از آن رد شده و شخص را آلوده و مبتلا کنند. به همین خاطر استفاده از ماسکها در شرایط کرونایی به طور رسمی مفید و الزامی عنوان شد. در واقع سازمان بهداشت جهانی به طور رسمی اعلام کرد که حتما از این ماسکها استفاده شود. این ماسکها به دو مدل بنددار و کش دار تولید می شوند که هر دو از نظر کیفی در حد یکسان هستند. اما ماسکهای کش دار برای استفاده های عمومی راحت ترند. در حالی که نوع بنددار این ماسکها برای جراحان و پزشکان بیشتر استفاده می شود.

 

حال موضوع دیگری به وجود آمده است که منجر به تولیدات متفاوت در مورد ماسکها شده است. به تدریج کرونا جهش هایی پیدا کرد که باعث نگرانی کل دنیا شد. جهش این ویروس به نوع ویروس جهش یافته انگلیسی و پس از آن انگلیسی باعث شد تا مردم نگران تر شوند. همین نگرانی ها باعث شد تا ماسکهایی با لایه های بالاتر نیز تولید شود. با جهش های تازه و خطرناک کرونا مردم به تدریج در هنگام خرید و یا حضور در بیماران از خانه دو ماسک را با هم استفاده می کردند. به این دلیل که با افزایش لایه ها فیلتراسیون بیشتری ایجاد می شود. کم کم ماسکهایی با لایه های بیشتر تولید شد که در ادامه معرفی خواهیم کرد. این ماسکه به این دلیل تولید شدند که در مقابل کرونای جهش یافته که نسبت به قبل بسیار خطرناک تر بود بتوانند از ما مراقبت بیشتری کنند. جهش هایی که با ظهور آنها آمار کرونا بسیار ناراحت کننده و نگران کننده شد.

ماسکهای با لایه های بالاتر به دلیل این که نیاز بود راحت تر هم باشند با ظاهری متفاوت ساخته شدند. این ماسکها معمولا با لایه های پنج تایی و چهارتایی تولید شدند که به شدت نیز مورد استقبال واقع شدند. این ماسکها این روزها با نام ماسک سه بعدی خوانده می شوند. ظاهر این ماسکها دلیل این نامگذاری بوده است. این ماسکها جوری طراحی شده اند که در هنگام استفاده فاصله خوبی با صورت دارند و به صورت نمی چسبند. به همین دلیل خیلی ها به استفاده از آن علاقه مند شدند. ماسکهای پنج لایه از سه لایه ملت بلون و دو لایه اسپان باند ساخته شدند. همین تعداد لایه های بیشتر ملت بلونی باعث فیلتراسیون چند برابری این ماسکها بود. اما ماسکهای چهارلایه هم به دلیل راحتی بیشتر و فیلتراسیون خوبی که داشتند مورد استقبال قرار گرفتند.

این ماسکها دو لایه ملت بلون و دو لایه اسپان باند داشتند. این ماسکها نیز فیلتراسیون خیلی بیشتری نسبت به ماسکهای دیگر داشتند که قبلا استفاده می شد. یکی از معروف ترین و بهترین برندهای تولید کننده ماسکهای چهار لایه بوفالو است. ماسک بوفالو با لایه های لطیف و با مراحل بسیار بهداشتی و عاری از میکروب ساخته می شود. البته که برای ماسکهای پنج لایه نیز برندهای متنوع خیلی خوبی وجود دارد.

در انتها باید بگوییم که ویروس کرونا بسیار خطرناک است. تا به حال دیده ایم و شنیده ایم که چه تعداد زیادی از انسان ها هر روز قربانی این ویروس می شوند و جانشان را از دست می دهند. پس نباید شوخی گرفت و پروتکل های بهداشتی را باید با بهترین نحو اجرا کرد.

امکانات حرفه ای این روزها مانند ماسکهای حرفه ای و بهتری که نسبت به قبل تولید می شود و آگاهی بیشتر ما باید منجر به اتفاقات بسیار بهتری می بود. اما گویا خستگی و عدم تحمل برخی از ما باعث شده تا این ویروس بسیاری از خانواده های ما را درگیر کند. همچنین می دانیم که این ویروس در محیط های سربسته به راحتی خیلی بیشتری می تواند ما را مبتلا کند. پس بهترین راه پرهیز از رفت و آمدهای خانوادگی و تجمع در محیط های سربسته است. اما در صورتی که مجبوریم برای کاری بیرون برویم استفاده از ماسک و رعایت دیگر پروتکل های بهداشتی می تواند احتمال ابتلا را بسیار پایین بیاورد.

امید است که با رعایت پروتکل های بهداشتی و تحمل این شرایط سخت، روزهای بدون کرونا و سرشار از سلامتی در نزدیکی باشد. بدیهی است که هرچه کمتر موارد بهداشتی را رعایت کنیم شاهد آمار تلخ و نگران کننده بیشتری خواهیم بود. با استفاده از ماسک و دستکش و پرهیز از رفت و آمدهای غیرضروری آمار جان باختگان به تدریج رو به کاهش خواهد رفت. امیدواریم به زودی هیچ خانواده ای داغدار عزیزش به خاطر ابتلا به کرونا نباشد. امیدواریم این ویروس به زودی از کل کشورهای دنیا برود و تنها به خاطره ای در ذهن تبدیل شود. این روزها دور نیست اگر تنها بیشتر مراقب خود و دیگران باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز