خبرگزاری کار ایران

بهترین و زیباترین شعرهای کلاسیک و نو را در کاغذ رنگی بخوانید

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۴۵۳۴

رشد ادبیات ایران چه در زمینه نثر و چه در زمینه نظم همیشه مشهود بوده است.

مردم ایران با ادبیات حرف‌های خود را به زبان می‌آوردند، این حرف  گاه براساس تفکرات سیاسی زمان و گاهی اقتضای شرایط بسیار عاشقانه است. یکی از زوایای ملموس و زیبای ادبیات در ایران شعر است که بین مردم نیز رواج بسیار زیادی دارد. همین مسئله باعث به اوج رسیدن شعر و ادبیات فارسی شد و در طول سال‌ها مردم نیز با آن ارتباط بسیار خوبی برقرار کرده‌اند، اما تمام شاعران ایرانی شعرهای برجسته‌ای ندارند و . در این مطلب با ما همراه باشید تا با شناخت دوران، بهترین شاعران هر زمان را نیز بهتر بشناسیم.

اشعار کلاسیک

اشعار کلاسیک ایرانی یا همان شعرهای قدیمی که در قالب‌های موسیقایی گفته می‌شدند و قافیه و وزن مشخصی داشتند، معروفترین سبک شعر اصیل ایرانی هستند. اشعاری که در دوره‌های مختلف در سبک‌های متفاوتی با موضوع‌های مختلفی سروده شدند و البته به بلوغ کامل نیز رسیدند. برای مثال اشعار حافظ در سبک عراقی یا شعرهای بیدل در سبک هندی هر دو به بلوغ کامل رسیده و مورد توجه مردم نیز هستند. در ادامه تعدادی از شاعران از سه سبک خراسانی، عراقی و... را معرفی خواهیم کرد.

سبک خراسانی

سبک خراسانی شعر ایرانی مربوط‌به قرن 4 تا 6 یا 7 هجری قمری است. در دوره‌ای که اشعار با داستان‌های عاشقانه یا به صورت حماسی با ملموس‌ترین شرایط سروده می‌شدند.

نظامی گنجوی

نظامی بهترین شاعر منظومه سرای ایرانی است. او که داستان منظوم شعر ایران را با خمسه یا پنجگانه خود به اوج رساند همیشه عشق را بهترین راه زندگی می‌دانست.

سبک عراقی

سبک عراقی اوج عرفان و تصوف ایرانی‌ها بود. آن‌ها که از زخم جنگ‌های تحمیلی خسته بودند با روی آوردن به سمت تصوف و خدا پرستی محض اشعاری عارفانه سرودند که در نوع خود بی‌نظیر هستند.

حافظ

غزل‌سرای بی‌نظیر ایرانی، مرد کنایه‌های دوستانه و اشعار عاشقانه، کسی است که به دلیل هوش بالا و استمرار در هنر قرآن را در سن کم حفظ کرد و شاید همان‌جا هم نقطه عطف زندگیش شد. او توانست ارتباط بسیار خوبی با معنای آیات قرآن بگیرد و به همین دلیل نیز مردم ایران دیوانش را منظوم شده آیات قرآن می‌دانند و از آن کمک می‌گیرند.

سبک هندی

سبک هندی زمانی بود که شاعران ایرانی خارج از مباحث عارفانه و عاشقانه به سمت اشعار بازاری و مردمی رفتند. در این سبک اشعار بیشتر با مثال‌های ملموس سروده می‌شدند و البته عمق زیادی هم نداشتند.

صائب تبریزی

صائب مشهورترین شاعر آن دوران است. سبک هندی با غزل‌های صائب به اوج خود رسید و با قالب‌های جدیدی که خود او به این صنعت اضافه کرد ادامه یافت. به‌جرئت می‌توان او را بهترین شاعر کلاسیک ایران در سبک هندی دانست.

اشعار نو

پس از سبک هندی، دوره بازگشت در ادبیات ایران رخ داد که دستاورد زیادی برای ادبیات نداشت. البته می‌توان این دوره را همراه با دوره بیداری یا مشروطه بنیان‌گذار سبک نو اشعار ایرانی دانست. زمانی که کم کم بازنگری‌هایی در سرودن اشعار اتفاق افتاد و به دست نیما به اوج خود رسید.

شعر نو

شعر نو سبکی از شعر بود که بیشتر  قید و بندهای سرودن شعر مثل قافیه یا شبیه هم بودن مصراها را شکست و سبکی جدید و تازه برای سرودن اشعار پیش پای افراد گذاشت. در این دوره اشعار کم‌کم به تفکر و راهی برای بیان آن تبدیل شدند. بیان تفکرات شاعر مخصوصا در ایام سختگیری‌های حکومتی با استفاده از اشعار نویی انجام می‌شد که آزادانه دست شاعر را برای بیان مفهوم باز می‌گذاشتند.

نیما یوشیج

علی اسفندیاری یا نیما یوشیج بهترین شاعر یا به بلوغ رساننده این نوع شعر در تاریخ ادبیات ایران است. او با اینکه خیلی با ناملایمتی‌ها و بدرفتاری‌ها مواجه شد، اما از کار خود دست نکشید و دوران افول شعر ایران را به اوجی دوباره رساند.

بهترین مرجع مطالعه اشعار

با اینکه هنوز هم می‌توان در این دنیا امیدی به مطالعه کتاب داشت، اما می‌خواهم به کسانی که اصلا قصد چنین کاری را ندارند، پیشنهاد کنم از سایت کاغذ رنگی بخش شعر رنگی برای مطالعه اشعار بی‌نظیر ایرانی استفاده کنند. در این وبسایت بخش‌های متفاوتی قرار گرفته که یکی از مهم‌ترین آن‌ها رنگی بخونیم است. در رنگی بخونیم کتاب، رمان و بهترین اشعار ایرانی معرفی می‌شود تا کاربران به‌راحتی با مجموعه زیادی از اشعار بی‌نظیر دسترسی داشته باشند. شما می‌توانید بعد از مشاهده اشعار بی‌نظیر گفته شده، سری هم به دیگر بخش‌های وبسایت https://kaghazrangi.ir/ بزنید تا با ایده‌هایی برای زندگی رنگی بیشتر آشنا شوید. کاغذ رنگی می‌تواند زندگی هر فرد از کم سن‌و‌سال‌ها تا پیرترین افراد را به زندگی جذاب با ایده‌های رنگارنگ در هر بُعد تبدیل کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز